2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 14:48

Adil18 schreef:
Sammie schreef:
Adil18 weet dus totaal niet waar ze over praat. Anders zou ze zulke domme opmerkingen totaal niet maken.


Nou nou, de mensen waar ik heb gereden hebben paarden bij twee verschillende opfokadressen gehad...Als zij dan een week weg waren en ik op de paarden die nog thuis waren moest passen, nam ik altijd de moeite om in die week twee keer bij de andere paarden te gaan kijken...ook al had ik geen rijbewijs en moest ik dus op de fiets...wat betekende dat ik 41 km naar het dichtsbijzijnde adres moest...

Ik weet dus heel goed waarover ik praat en geef alleen mijn mening; als ik paarden in een opfok zou laten opgroeien zou ik iets in de buurt zoeken en elke week langs gaan om de zorg voor mijn paard(en) te laten controleren!!!


Dat is domweg niet voor iedereen te doen Adil.
Soms zijn topadressen nu eenmaal niet om de hoek, maar heel ergens anders.
Je gunt je paard het beste en wanneer de beste opfok niet naast de deur is ga je dus niet kiezen voor de mindere opfok naast de deur.
Dat een bijkomend ongemak is dat je heel ver moet rijden voor je er bent, soms uren, maar in andere gevallen ook dagen (denk aan Frankrijk waar meerdere adressen zitten) ga je echt niet elke week langs.

Bij sommige opfokadressen MAG je geeneens langs zonder afspraak, laat staan zo vaak. Of je daar je paard wil stallen moet je natuurlijk zelf weten, maar wat als alle andere omstandigheden wel ideaal zijn?

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 14:55

@Frosti, ook hier staan overwegend meelevende reacties. Maar goed lezen is een kunst, zo ook goed commentaar geven.

Ik denk dat Bokt niet het zeikforum is dat jij voor ogen hebt, maar dat er wel een ander publiek komt dan op andere fora. De sfeer kan af en toe wat vriendelijker en daar wordt hard aan gewerkt.

Ook op het IJslanderforum worden vraagtekens gezet rondom de betreffende opfok. Dat is niet aan Bokt behouden.
De mensen die hier een nare of flauwe opmerking maken worden wel degelijk toegesproken.

Dat 'persoonlijk' worden betekent niet dat een eigenaar die zijn paard verloren heeft niet genoemd mag worden, al ben ik met je eens dat het misschien netjes geweest was de naam niet volledig te vermelden.
Het is alleen wel zo dat wanneer je op internet ergens met je hele naam bekend bent, het erg makkelijk is dit te achterhalen en dus ook verder te gebruiken, dus weer een wijze les geleerd: bezint eer ge begint.

Ik hoop dat de eigenaren van Brosa, ook op Bokt de vele meelevende reacties nog weten te vinden.

Edit: ik zie dat de topic-opener nota bene op het ijslanderforum aangemeld is. En het originele artikel waar naam en toenaam in genoemd worden is zo te zien niet van een besloten forum afkomstig maar van een dierenarts-site!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110745
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 15:00

Frosti schreef:
Cayenne schreef:
Dit is gewoon een nieuwsbericht, en achter ieder nieuwsbericht schuilt een eigenaar en een verhaal.

Ik vind het verder juist een interessante discussie, mits we niet te persoonlijk gaan worden Lachen
Maya houdt het al in de gaten, dus het is ook niet nodig om haar nog eens extra te gaan toespreken hierover.



Nee dat is fijn....Het nieuws bericht begint al met voor en achternaam van de eigenaren van Brosa en dan zeg je ''mits we niet te persoonlijk gaan worden" ....?? mmmm...vreemd hoor en vooral raar dat bokt dat toe laat.


Het bericht is hier geplaatst door iemand van het IJslanderforum, en het komt van een IJslander nieuwssite af, dus daar heeft Bokt voor de rest geen schuld aan. Dan moet je bij de betreffende bron zijn Lachen
Dat er niet alleen maar medelevende reacties komen, daar kan Bokt niets aan doen. Er zijn nou eenmaal mensen die er anders over denken, en die zal je ook op het IJslanderforum vinden Ja
Dit bericht is nog altijd als medelevend zijnde geplaatst, en voor de inhoud van het beginbericht moet je bij de Bronsite zijn Ja

Voor de rest vind ik Bokt niet een site die mensen graag zwart maakt, maar het staat je natuurlijk vrij om dat te vinden en om te blijven of gaan Lachen

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:22

Adil18 schreef:
Ik weet dus heel goed waarover ik praat en geef alleen mijn mening; als ik paarden in een opfok zou laten opgroeien zou ik iets in de buurt zoeken en elke week langs gaan om de zorg voor mijn paard(en) te laten controleren!!!
Als je zo weinig vertrouwen heb in het opfok adres dan zou ik als ik jou was m'n paarden maar lekker thuis in een hokje van 3 bij 3 zetten. . Wat heb je nu op een goed opfokadres wekelijks of dagelijks te doen, behalve even kijken of aaien. Prima als je elke week bij je paard wilt gaan kijken, dáár is an sich niks mis mee maar dat moet je NIET doen omdat je de zorg voor je paard niet vertrouwt. Dan moet je 'm daar weg halen. Een opfokadres moet klikken, je moet vertrouwen hebben in die mensen en dat weet je na enkele bezoekjes snel genoeg. Het is kortzichtig van je om te zeggen dat mensen die niet wekelijks bij hun paard gaan kijken niet om dat beest geven. Bovendien vind ik het dus ook een zeer lompe opmerking, want er staan ook dieren in de opfok bij een hengstenhouder, in Frankrijk, Engeland, Polen, Tjechië. Waarvan de meeste goede adressen zijn, moeten die mensen van jou dus elke week 300km op de fiets (jippie), auto of vliegtuig omdat ze anders niet om dat dier geven? Het enige wat zo'n dier hoeft te doen is eten, groeien, slapen en stoeien. Meer niet. Je gaat eens in de zoveel tijd kijken hoe het met 'm is, hoe hij het doet, je praat bij met de toezichthouder en je weet dat hij het goed doet en je bent weer tevreden.

sprogur
Berichten: 15
Geregistreerd: 31-08-07

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:10

ik weet dat de belanghebbende bij dit topic het heel vervelend vinden dat het hier staat en vandaar word er door een paar mensen gevraagd om een slotje. kan dat misschien gaan gebeuren.

Lynn_Nikita

Berichten: 25505
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:16

waarom slotje???

is erg dat dit gebeurd is, maar sommige mensen lezen niet goed en daardoor worden er verkeerde reacties gegeven
zoals ik ale eerder zei, vind erg voor eigenaren en slecht van die stal, dat ze nu pas achter komen

Anoniem

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:41

Frosti schreef:
Cayenne schreef:
Dit is gewoon een nieuwsbericht, en achter ieder nieuwsbericht schuilt een eigenaar en een verhaal.

Ik vind het verder juist een interessante discussie, mits we niet te persoonlijk gaan worden Lachen
Maya houdt het al in de gaten, dus het is ook niet nodig om haar nog eens extra te gaan toespreken hierover.

Nee dat is fijn....Het nieuws bericht begint al met voor en achternaam van de eigenaren van Brosa en dan zeg je ''mits we niet te persoonlijk gaan worden" ....?? mmmm...vreemd hoor en vooral raar dat bokt dat toe laat.

Moderatoropmerking:
Nog even ter verduidelijking: Mijn opmerking over niet persoonlijk worden, sloeg op het feit dat enkele users persoonlijk beginnen te worden in de discussie. Dus persoonlijke prikkelingen richting elkaar plaatsen, en dát is niet toegestaan Lachen Het gaat dus niet over het noemen van de namen, ik denk dat je me daar even verkeerd in hebt begrepen. Dat had ik duidelijker moeten verwoorden, sorry daarvoor Lachen

Overigens. Ik ben nog steeds in overleg met mijn collega's over dit topic en het al dan niet zetten van een slotje.

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:41

Lynn_Nikita schreef:
waarom slotje???

is erg dat dit gebeurd is, maar sommige mensen lezen niet goed en daardoor worden er verkeerde reacties gegeven
zoals ik ale eerder zei, vind erg voor eigenaren en slecht van die stal, dat ze nu pas achter komen


Inderdaad, zie eigelijk de reden van een slotje helemaal niet.
Omdat er een paar komen roepen, en alles erger maken, daarvoor werd er gewoon simpele uitleg gegeven dat je niet bij een opfok elke dag kan komen zien.....

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:50

wat ontzettend naar voor die mensen!
Wel erg slordig dat men het verschil tussen en ruin en een merrie niet ziet.. lijkt me toch echt wel een duidelijk verschil in te zitten!

ennuh jongens! niet met modder gaan gooien!

Anoniem

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 21:26

Nu heb ik dat ook... dat ik regelmatig de reacties hier op Bokt ronduit "bot" vind. Soms lijkt het alsof de posters zonder het topic te lezen gewoon maar even reageren.... (in het negatieve... maar dat was denk ik wel duidelijk?) het is kennelijk de kwantiteit die telt.... en niet de kwaliteit?

Het is afschuwelijk wat er gebeurd is.... en ik denk dat ik als pensionhouder niet zou weten waar ik zou moeten kijken als me dit was overkomen. De eigenaresse is de kans op "afscheid nemen van haar geliefde Brosa" totaal ontnomen. En ze hebben er 6 weken lang geen erg in gehad dat er een "vreemd' paard in de wei stond... dan komt het schaamrood wel op de kaken denk ik zo.... De DA heeft helaas ook niet verder gekeken... Voor de eigenaresse moet het een absolute nachtmerrie geweest zijn om daar te lopen en te zoeken en haar maar niet kunnen vinden... Mijn hart gaat naar haar en haar partner uit.

De discussie die hier 'tussen de regels door' aan het ontstaan is over de opfok.... heeft hier en daar af en toe iets heel negatiefs. Net of je niet om je paard zou geven als je het onder zou brengen in de opfok... En dat je alle weken heen zou moeten om te gaan kijken.

Mijn paarden (ook IJslanders) gaan als ze een jaar zijn ook allemaal, zonder uitzondering, richting de begrazingsgebieden. Daar mogen ze in ieder geval blijven tot ze 3 jaar oud zijn. Mijn hengst loopt in een gebied van zo'n 40/60 hectare... Dit is een gebied waar geen toegang is. Het is een natuurreservaat. Al zou ik iedere week die 3 uur heen.... en weer terug... (dus een uurtje of 6 in de auto....) willen en kunnen rijden... dan zou het nóg niet mogen. En gelukkig maar. Mijn vent heeft alle ruimte om op te groeien, te stoeien, te spelen.... en daar heeft hij mij echt niet bij nodig. De beheerder woont zeer vlak bij het gebied en bezoekt het zeer regelmatig. Normaal gesproken komen we daar maar 1 x per jaar (ik ben een paar weken geleden "stiekem" even wezen kijken.... op de terugweg van de WK... dan is het maar een klein stukkie en tja....) bij het inscharen van de jaarlingen... en dan zien we de paarden die we het jaar ervoor hebben ingeschaard en we halen de hengsten op die we weer het jaar daarvoor hebben ingeschaard....). Er is er niet één afstandelijk of lomp (ze zijn de inprentingsperiode bij ons geweest en allemaal clickergetraind...., en dat onthouden ze echt wel! (Ik heb maar 1 x hoeven fluiten vorige maand.... en jawel... koppie omhoog en hij kwam meteen...) en als ze thuis komen zijn ze weer precies zo als dat ze waren voor ze weggingen... alleen groter!

En wat betreft het omheinen.... het komt ook voor dat een paard in de sloot terecht komt terwijl er een omheining is.... het paard kan dan echt niet meer terug..... En hoe vaak lees je wel niet (hoor het zeer regelmatig) dat een paard met de benen in het draad komt.... daar word ik zelf nou pas echt nerveus van... Nee, dan toch liever een sloot... en het liefst een flink brede...

Groetjes, [***]

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:57

Sammie schreef:
Adil18 schreef:
Ik weet dus heel goed waarover ik praat en geef alleen mijn mening; als ik paarden in een opfok zou laten opgroeien zou ik iets in de buurt zoeken en elke week langs gaan om de zorg voor mijn paard(en) te laten controleren!!!
Als je zo weinig vertrouwen heb in het opfok adres dan zou ik als ik jou was m'n paarden maar lekker thuis in een hokje van 3 bij 3 zetten. . Wat heb je nu op een goed opfokadres wekelijks of dagelijks te doen, behalve even kijken of aaien. Prima als je elke week bij je paard wilt gaan kijken, dáár is an sich niks mis mee maar dat moet je NIET doen omdat je de zorg voor je paard niet vertrouwt. Dan moet je 'm daar weg halen. Een opfokadres moet klikken, je moet vertrouwen hebben in die mensen en dat weet je na enkele bezoekjes snel genoeg. Het is kortzichtig van je om te zeggen dat mensen die niet wekelijks bij hun paard gaan kijken niet om dat beest geven. Bovendien vind ik het dus ook een zeer lompe opmerking, want er staan ook dieren in de opfok bij een hengstenhouder, in Frankrijk, Engeland, Polen, Tjechië. Waarvan de meeste goede adressen zijn, moeten die mensen van jou dus elke week 300km op de fiets (jippie), auto of vliegtuig omdat ze anders niet om dat dier geven? Het enige wat zo'n dier hoeft te doen is eten, groeien, slapen en stoeien. Meer niet. Je gaat eens in de zoveel tijd kijken hoe het met 'm is, hoe hij het doet, je praat bij met de toezichthouder en je weet dat hij het goed doet en je bent weer tevreden.


Het heeft niks te maken met vertrouwen maar met een stukje liefde en verantwoordingsgevoel...Nogmaals wil ik herhalen; dit is MIJN mening en ik vind ook dat de eigenaren in kwestie niet schuld zijn aan de dood van hun paard en ik vind het ook vreselijk voor ze! Ik zeg alleen maar wat IK zou doen..."Thuis in een hokje van 3 bij 3", nee sorry, ik ben grotendeels opgegroeid met paarden die als het even kon dag en nacht op de wei stonden, en ook 's winters overdag buiten stonden, dus dat zou ik nooit doen...

Maar goed, ik nok met deze discussie aangezien niemand moeite neemt om een ander standpunt te waarderen, dan is het ook geen discussie waard. 'T is het risico van en opfok, de hele verwisseling is natuurlijk belachelijk...maar goed, er worden veulens doodgetrapt, paarden rollen zich vast, paarden breken benen etc etc. 'T kan thuis gebeuren en op een opfok, het zijn nu eenmaal levende wezens....

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 11:05

Adil18 schreef:
Maar goed, ik nok met deze discussie aangezien niemand moeite neemt om een ander standpunt te waarderen, dan is het ook geen discussie waard. 'T is het risico van en opfok, de hele verwisseling is natuurlijk belachelijk...maar goed, er worden veulens doodgetrapt, paarden rollen zich vast, paarden breken benen etc etc. 'T kan thuis gebeuren en op een opfok, het zijn nu eenmaal levende wezens....
Ik denk dat je dat een beetje over jezelf afgeroepen hebt met je eerste post in dit topic. Die was namelijk wel wat heel erg kort door de bocht. Zeker bij een zo gevoelig onderwerp als dit, kun je dan verwachten dat je een flink deel van de goegemeente over je heen krijgt en dat er niet meer gekeken wordt naar de essentie van je boodschap, maar alleen nog maar naar de manier waarop je je mening verpakt had.

Er is evenwel best een aantal mensen die door je botte opmerking heen wel de moeite hebben genomen om te lezen wat je nou precies zegt en die daar ook inhoudelijk en met goeie argumenten op in gaan. Daar hoef je het natuurlijk niet mee eens te zijn, maar dat "niemand moeite neemt om een ander standpunt te waarderen" is dus pertinent niet juist.