Slijtageslag voor ruiter en paard

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melia
Berichten: 9853
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Slijtageslag voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 17:19

http://www.holten.tctubantia.nl/
holten.tubantia.nl

Karin Spanjersberg hield gisteren in haar woonplaats Holten de Twentse eer hoog.
Zij nam voor de eerste keer deel aan de twintigste editie van de plaatselijke endurance.
De amazone stond 's morgens al om zes uur aan de start met haar ruin Prins Ameretto. Voordat het startsein kon worden gegeven, onderging het paard eerst een uitgebreide medische test. Het mag niet voorkomen dat een paard dood neer valt." In dat licht bezien is het wel vreemd dat de conditie van de berijder niet wordt gecontroleerd. Spanjersberg vindt ook dat er niet langer met twee maten mag worden gemeten. Ruiter en paard vormen een twee-eenheid en ze zou het toejuichen als er ook strenge medische eisen aan de ruiter worden gesteld.

De endurance veroorzaakt een ware aanslag op je spieren. Om je evenwicht te kunnen bewaren moet je afwisselend staan en zitten. Dat is zeer vermoeiend.'" Spanjersberg beschouwt zichzelf als een amateur. Om aan de langste afstand - 120 kilometer - mee te kunnen doen, moet de combinatie over een goede conditie beschikken. Spanjersberg heeft er vier jaar over gedaan om dit niveau te bereiken. De Holterberg leende zich uitstekend voor de deze tak van ruitersport. Spanjersberg hoopt dat meer paardensportliefhebbers in Twente de endurance gaan beoefenen. Ze is er van overtuigd dat er voldoende talent rondloopt.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Slijtageslag voor ruiter en paard (endurance)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:08

Haha, OMG - die opmerking dat het wel apart was dat de ruiter niet aan bepaalde lichamelijke eisen hoeft te voldoen (je doet het tenslotte samen, paard en ruiter) heeft de verslaggever wel héél letterlijk genomen. Wees gerust, ik pleit niet voor veterinaire controles voor de ruiters. Knipoog

Anita en Marjolein (zie rest van het stukje) zijn overigens allang internationaal doorgebroken, die maken al jaren deel uit van het A-kader en zijn al op diverse EK's en WK's aan de start gekomen. Knipoog

Verder best een leuk stukje, hoewel ik 'slijtageslag' wel wat negatief vind klinken. Als je zuinig op je paard bent, dan wordt er niet veel versleten.

Ik kan de link niet rechtstreeks hier naartoe kopiëren, maar er staat nog een stukje over Holten op die site, zelfde plaatsingstijd (8.15): 'Oudshoorn wint in Holten'.

En ik zie nu net dat Retjes fysio gisteren in de krant stond: 'Vertrouwen van paarden is het mooiste dat er is'.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110806
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Slijtageslag voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:07

ON -> VN Lachen

Erg leuk artikel, Karin! Gefeliciteerd!

Sancerre

Berichten: 624
Geregistreerd: 06-04-05
Woonplaats: Tussen de Veluwe en de Ijssel

Re: Slijtageslag voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:12

Jaaa, daar is Ameretto weer Lachen
Ja, als je iets tegen de krant zegt moet je maar afwachten wat ze plaatsen.

Nannoe

Berichten: 1621
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Jubbega

Re: Slijtageslag voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:41

Gefeliciteerd. jullie waren een pracht combinatie

Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Slijtageslag voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:45

Gefeliciteerd Karin. Je hebt een flinke tegenslag tussendoor gehad, ben blij dat dat helemaal weer goed is gekomen en dat jullie deze prestatie hebben neergezet. Jullie hebben het verdiend! OK dan!

Beter dat er geen medische controles voor de ruiter komen, scheelt een hele hoop afkeuringen Schijnheilig

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Re: Slijtageslag voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:47

Leuk stukje Karin!

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Slijtageslag voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:50

Gefeliciteerd! Knappe prestatie OK dan!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Re: Slijtageslag voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 21:49

Goed gedaan Ka en Retje!
Petje af voor jullie.
Heb je nog foto's, Ka?

norwind
Berichten: 315
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Liesveld

Re: Slijtageslag voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 21:54


Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Slijtageslag voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 22:34

Verslag en foto's volgen nog. Daar moet ik nog even voor gaan zitten, is er tot nu toe nog niet van gekomen.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Re: Slijtageslag voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 22:38

Leuk stukje Karin en super gedaan door jou en Ret!

CoonArt

Berichten: 23301
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Slijtageslag voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 22:55

Kijk, zó doet een BOKKER dat! Excellent werk, Karin!!!!!

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Slijtageslag voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 23:20

Leuk artikel Karin!
En nogmaals gefeliciteerd!

hobbelheks

Berichten: 8845
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re: Slijtageslag voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 23:34

ik vind het super ka
hoor je een paar jaar terug nog zeggen, nou tachtig km is ver genoeg voor mij meer hoef ik niet Haha! OK dan!

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Slijtageslag voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 23:41

Volgens mij was dat zelfs bij 60 km. Nagelbijten / Gniffelen

Daarna werd het een verslaving. Haha!

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: Slijtageslag voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 07:22

Ruiters ook keuren, nee hoor! veel te duur en tijdrovend. De paarden ? ja, nou en of, want die kunnen zich niet verdedigen tegen al te eerzuchtige ruiter. De ruiters mogen van mij op zichzelf passen. Als ze zichzelf kapotmaken, moeten ze zelf weten. Maar een paard kan zich niet verdedigen, dus dat moet beschermd worden. En helaas helpt ook een keuring daar niet tegen. Als een idioot op topsnelheid begint en de eerste 20 binen een uur aflegt, vervolgens gediskwalificeerd wordt omdat het paard begint te kolieken, het paard naar een kliniek gebracht moet worden, en de ruiter dan geen toestemming geeft om het te opereren, maar het liever ellendig laat sterven, daartegen helpt ook een strenge keuring niet, of pas als het al te laat is dus. Het is deze misselijkmakende mentaliteit waartegen het paard beschermd moet woren. En zo'n ruiter mag wat mij betreft dood naast zijn paard neervallen. Gelukkig zijn het (nog) uitzonderingen, maar dat moet vooral zo blijven. Dit is mijn mening maar.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Slijtageslag voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 08:30

bterlaan schreef:
Als een idioot op topsnelheid begint en de eerste 20 binen een uur aflegt, vervolgens gediskwalificeerd wordt omdat het paard begint te kolieken, het paard naar een kliniek gebracht moet worden, en de ruiter dan geen toestemming geeft om het te opereren, maar het liever ellendig laat sterven, daartegen helpt ook een strenge keuring niet, of pas als het al te laat is dus.

Noem je nu een waar gebeurd voorbeeld? Mijn ervaring met de endurancesport (ook op internationaal niveau) is toch wel dat ruiters en grooms over het algemeen enorm begaan zijn met het welzijn van hun paard. Dat is ook wat mij zo aantrekt in deze sport. Maar misschien ben ik wel naïef hoor. Knipoog

De functie van de veterinaire keuring kun je negatief bekijken: paarden beschermen tegen hun ruiters. Ik zie het liever positief: de ruiter heeft de grootste verantwoordelijkheid, namelijk zijn paard zo goed mogelijk aanvoelen en verzorgen tijdens de rit zodat de gewenste prestatie geleverd kan worden (en lukt dat niet, dan de wensen bijstellen). De veterinaire keuring is er als extra check vanuit een deskundig oogpunt. Ik zie hun oordeel als bevestiging of ik al dan niet goed bezig ben. Maar de eerste verantwoordelijkheid ligt toch echt bij de ruiter.
Laatst bijgewerkt door Karin op 03-09-07 08:34, in het totaal 2 keer bewerkt

kirstentje

Berichten: 189
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: neede

Re: Slijtageslag voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 08:33

Gefeliciteerd Karin! Moet een geweldig gevoel zijn om na 120km goed over de finish te komen en zo'n applaus te krijgen lijkt me. Petje af voor jou en je paardje!

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Slijtageslag voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 08:40

Ik heb twee keer met tranen in mijn ogen gestaan: toen ik over de finish kwam en toen mijn paard werd goedgekeurd bij de nakeuring. Onze eerste 100 km was al een mijlpaal en dit helemaal.

Het opvallende is dat er vier NRPS'ers startten op deze afstand en dat deze uiteindelijk 1e, 2e, 3e en 4e zijn geworden. De winnaar voldeed al aan de eisen voor het prestatiesportpredikaat, voor de andere drie was het hun eerste 120 km en die komen nu ook in aanmerking. Goede reclame voor het stamboek! Lachen

Verslag zit eraan te komen. Knipoog

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Re: Slijtageslag voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 08:48

Gefeliciteerd Karin, geweldige prestatie Lachen

hobbelheks

Berichten: 8845
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re: Slijtageslag voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:45

bterlaan schreef:
Ruiters ook keuren, nee hoor! veel te duur en tijdrovend. De paarden ? ja, nou en of, want die kunnen zich niet verdedigen tegen al te eerzuchtige ruiter. De ruiters mogen van mij op zichzelf passen. Als ze zichzelf kapotmaken, moeten ze zelf weten. Maar een paard kan zich niet verdedigen, dus dat moet beschermd worden. En helaas helpt ook een keuring daar niet tegen. Als een idioot op topsnelheid begint en de eerste 20 binen een uur aflegt, vervolgens gediskwalificeerd wordt omdat het paard begint te kolieken, het paard naar een kliniek gebracht moet worden, en de ruiter dan geen toestemming geeft om het te opereren, maar het liever ellendig laat sterven, daartegen helpt ook een strenge keuring niet, of pas als het al te laat is dus. Het is deze misselijkmakende mentaliteit waartegen het paard beschermd moet woren. En zo'n ruiter mag wat mij betreft dood naast zijn paard neervallen. Gelukkig zijn het (nog) uitzonderingen, maar dat moet vooral zo blijven. Dit is mijn mening maar.

Nors opkijken
heb jij je wel eens echt verdiept in de endurancesport of heb je ergens de klok horen luiden maar nooit naar de klepel gezocht?

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Slijtageslag voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:51

Haha! Gefeliciteerd met jullie prestatie Karin.
Ben benieuwd naar jullie verslag.

norwind
Berichten: 315
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Liesveld

Re: Slijtageslag voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:09

Zie ook berichtgeving SUCCES VOOR NRPS IN HOLTEN op:

www.nrps.nl/

norwind
Berichten: 315
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Liesveld

Re: Slijtageslag voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:14

Naast de geheel terechte felicitaties aan Karin (4e) natuurlijk ook felicitaties aan

Donna Oudshoorn met Karrimh (1e)

Marian Leytens met Leah (2e)

Carmen Römer met Luna R (3e)

Karin, Donna en Carmen hebben de eerste ronden samen gereden.