vijf ruiters ten val op het strand van Ameland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SK1973
Berichten: 8
Geregistreerd: 24-01-07

vijf ruiters ten val op het strand van Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 12:36

http://www.waldnet.nl/wn/nieuws/18571/V ... eland.html
waldnet.nl

Op het Noordzeestrand van Ameland zijn zondagochtend vijf ruiters ten val geraakt nadat ze werden opgeschrikt door een loslopende herdershond. De ruiters bevonden zich in een groep van tien ruiters waarvan acht personen geen ervaring hadden. Er waren tevens twee ervaren begeleiders te paard aanwezig.

De groep reed juist bij paal 7.6 de strandopgang op toen de loslopende herdershond aan kwam rennen. De paarden schrokken en vijf ruiters kwamen ten val. Drie van hen zijn voor onderzoek overgebracht naar het ziekenhuis. De politie heeft een onderzoek ingesteld naar de hond die niet meer werd aangetroffen. Het is nog niet bekend wie de eigenaar van het dier is.

Jacimatho

Berichten: 9606
Geregistreerd: 20-10-04

Re: vijf ruiters ten val op het strand van Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:39

Tja....ik ben niet anders gewend dan dat je moest kunnen zitten in de draf en galop eer je het strand op mocht.
Er waren bij ons nooit beginnersritten op het strand, alleen halfgevorderden en gevorderden.

En dat vind ik eigenlijk wel zo'n veilige regel.

Natuurlijk,ook ervaren ruiters kunnen ten val komen, maar het strand is toch een omgeving met veel meer prikkels en gevaren dan de binnenbak van een manege.
Een redelijke hoeveelheid ervaring is dan zeer wenselijk...

Djaleesa

Berichten: 4432
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: vijf ruiters ten val op het strand van Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:24

jacimatho schreef:
Tja....ik ben niet anders gewend dan dat je moest kunnen zitten in de draf en galop eer je het strand op mocht.
Er waren bij ons nooit beginnersritten op het strand, alleen halfgevorderden en gevorderden.

En dat vind ik eigenlijk wel zo'n veilige regel.

Natuurlijk,ook ervaren ruiters kunnen ten val komen, maar het strand is toch een omgeving met veel meer prikkels en gevaren dan de binnenbak van een manege.
Een redelijke hoeveelheid ervaring is dan zeer wenselijk...



Ja precies.
Ze zouden nooit beginners mee moeten nemen naar het strand. Mensen die kunnen rijden goed kunnen draven en galoperen die nemen ze meestal toch wel mee ? ik vind dat ze onervaren ruiters nooit mee hadden moeten nemen maargoed, hopen dat ze hier dan van hebben geleerd.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re: vijf ruiters ten val op het strand van Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:26

Sluit me bij bovenstaande gezegden aan... vind t toch wel onverantwoordelijk zo....

_Kimmm

Berichten: 10331
Geregistreerd: 27-03-03

Re: vijf ruiters ten val op het strand van Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:27

Hmm lekker zzeg...
Wat een profesionaliteit daar zeg.

Apple

Berichten: 76196
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: vijf ruiters ten val op het strand van Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:28

Tsja. En daarom gaan de meeste stallen inderdaad niet met volkomen beginners op pad.

bobbymp

Berichten: 1270
Geregistreerd: 25-08-06
Woonplaats: terschelling

Re: vijf ruiters ten val op het strand van Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:31

ik woon op terschelling en heb ook op de manege gewerkt hier.wij deden dus geen beginnersritten over het strand,zelfs de halfgevorderderitten deden we niet over het strand,als je tijdens een rit merkte dat het wel goed ging kon je altijd nog over het strand.
het is hier toegestaan om je hond op het strand los te hebben(1 van de weinige plekken)maar waar was zijn baas dan?
ik heb zelf een mechelse herder,als die los op het strand is en ik zie een paard doe ik hem wel vast.
als ik zelf rij,of men,loopt ze mooi mee,maar dat vind ik anders.......is mn eigen paard en ze zijn elkaar gewend

5 van de 10 is best veel!!en dan de paarden los en in knoertharde galop over het strand!....oh dat zal een drama zijn geweest............
hoop dat de ruiters zelf niks ernstigs eraan over hebben gehouden

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Re: vijf ruiters ten val op het strand van Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:34

Volgens mij kun je op heel veel plaatsen als 'beginner' een buitenrit/strandrit maken hoor! Belachelijk, maar goed.
Je ziet maar weer, paarden springen weg en onervaren ruiters stuiteren eraf... tja zo makkelijk is paardrijden dus niet.

lovely82

Berichten: 1194
Geregistreerd: 23-11-06

Re: vijf ruiters ten val op het strand van Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:37

Bij ons mogen beginners ook het bos niet in, niet als ze de draf en galop niet beheersen. Ik vind het ook ontverantwoordelijk, ook al heb je twee begeleiders, als er wat gebeurd kun je meestal weinig tot niets doen, het kwaad is meestal al geschied. De ruiters zullen wel flink geschrokken zijn en ik vraag mij af of ze ooit nog op een paard durven te stappen, jammer dat zij gelijk zo'n ervaring krijgen.

haflingerbob
Berichten: 30
Geregistreerd: 21-07-07

Re: vijf ruiters ten val op het strand van Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:40

wij zijn eens met een groep over de veluwe geweest, dat moest !onder de begeleiding, 2 meiden van 16 de wij moesten redden, zo kan het dus ook

Apple

Berichten: 76196
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: vijf ruiters ten val op het strand van Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:40

bobbymp, zo zie je maar dat iedereen een eigen invulling heeft aan het bericht Haha!.

Ik had het me namelijk zo voorgesteld dat de groep in stap de helling af kwam, 1 blaffende hond, wat zijsprongen en gelijk iedereen naast zn paard *LOL*. De knoertharde galop had ik nog niet bedacht.

Zo'n krantenbericht verhaalt niet hoe het is gekomen Lachen.

Mandy_

Berichten: 1560
Geregistreerd: 10-09-05
Woonplaats: Veluwe

Re: vijf ruiters ten val op het strand van Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:43

Kimmie_girl schreef:
Hmm lekker zzeg...
Wat een profesionaliteit daar zeg.



Inderdaad in Frankrijk is t 10x erger kan ik je uit eigen ervaring vertellen.

Is echt niet verantwoord hoor

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110721
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: vijf ruiters ten val op het strand van Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:49

Aangepast voor VN.
ON -> VN

Tja, van beide partijen is het onverantwoordelijk Scheve mond
De hond had even vastgehouden moeten worden, maar de ruiters hadden geen ervaring.

Dat blijft het gevaar met dieren.

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: vijf ruiters ten val op het strand van Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:52

Hmm weet iemand bij welke stal dit is gebeurd? Want ik neem aan dat het niet particulieren waren Knipoog

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Re: vijf ruiters ten val op het strand van Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:05

Die hond kun je de schuld niet geven, er kan ook een meeuw overvliegen waar ze van schrikken toch? En aangelijnde meeuwen heb ik nog niet gezien.
Je moet er gewoon altijd rekening mee houden dat paarden kunnen schrikken en dat je er dus af kunt rollen. Vandaar vaak het bordje "op eigen risico" bij de meeste maneges.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: vijf ruiters ten val op het strand van Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:10

dat bordje eigen risico bij een manege stelt niets voor juridisch. En je hoeft geen beginner te zijn om van een paard te vallen. Meeuwen zijn iets waar ze waarschijnlijk kort van schrikken maar een herdershond gaat echt achter de paarden aan. Die valt aan en paard is dan prooi en vluchtdier.
Waarom geen rustig stapritje met onervaren ruiters op het schitterende strand. Gun ze die ervaring toch ook. Ja en wat is verantwoord. Paardrijden is altijd een risico.

sientjuh89

Berichten: 660
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: Surhuizum

Re: vijf ruiters ten val op het strand van Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:07

Ik werk op ameland ook op een paardenverhuur, maar wij gaan ook absoluut niet met beginners over het strand om deze reden dus.
Je merkt al meteen als je het strand oprijdt dat de paarden meteen een stuk wakkerder zijn.
Wel zijn die van ons zeer braaf (maar toch ze kunnen altijd schrikken en op t strand hebben ze alle ruimte om te gaan rennen) en als je nou 1 beginner aan een touwtje meeneemt is nog daar aan toe, maar 8 beginners Wow!
Zou er niet aan moeten denken als je daarvan de rit moet begeleiden.
Laatst bijgewerkt door sientjuh89 op 10-09-07 15:15, in het totaal 2 keer bewerkt

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: vijf ruiters ten val op het strand van Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:12

Het is niet goed dat dit is gebeurd!
Beginners horen niet thuis op het strand en een loslopende hond behoort toch in het zicht van zijn/haar baas te blijven. Tevens ben ik van mening dat als je je hond niet onder controle hebt dat hij/zij niet los hoort te lopen.
Maar zoals hier boven ook al gezegd, nu is het een hond maar een paard kan ook van een hoop andere dingen schrikken (waaiende zakjes, vliegers enzovoorts...................)
Je bent met dieren bezig en dat blijven levende wezens die nu eenmaal kunnen schrikken.
Hoop maar dat de ruiters geen blijvende letsel hebben opgelopen.

Sparky10

Berichten: 2674
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Swifterbant

Re: vijf ruiters ten val op het strand van Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:49

pearlie schreef:
Die hond kun je de schuld niet geven, er kan ook een meeuw overvliegen waar ze van schrikken toch? En aangelijnde meeuwen heb ik nog niet gezien.
Je moet er gewoon altijd rekening mee houden dat paarden kunnen schrikken en dat je er dus af kunt rollen. Vandaar vaak het bordje "op eigen risico" bij de meeste maneges.


haha ja inderdaad zo kan je het ook bekijken ,
maar vind het zo zonde dat de beginners dus deze ervaring gehad hebben en er dus niet weer opgaan vrees ik ,
martijn mijn vriend is ook een keer van spark gepleurd en erop gaat die dus nooit meer , jammer dat het dan zo moet ik had hem ook op een normaal peerd moeten zetten maar ja geen een paard is normaal elk paard kan schrikken , de een sneller dan de ander ,
maar in groepsverband is het toch sneller en gaan ze allemaal ,
de honden mogen er los lopen dus kan de baas ook niks aanmerken en hij kwam aangerend hij viel niks aan tennminste dat stond er niet

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Re: vijf ruiters ten val op het strand van Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:52

Ik heb bij een manege in schoorl ook een keer een strandrit gemaakt, toen werden alleen de rustigste paarden meegeneomen omdat er de volgende dag demonstraties waren en die paarden fit moesten zijn. Toch kon een man zo'n paard al niet aan terwijl hij zei dat hij rijervaring had. Die man mocht dus niet mee het strand op.

Ik snap ook echt niet dat eem manege een hele groep beginners het strand mee opneemt.

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: vijf ruiters ten val op het strand van Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:52

Sja...Ik zou ook geen beginners meenemn op een strandritje...Een ongelukje kan gebeuren, maar je moet de risico's zo klein mogelijk houden natuurlijk (denk ook i.v.m. aansprakelijkheid...)

Hier in de buurt geven ze gewoon paarden mee aan mensen die willen rijden, of ze het nu kunnen of niet. Het is niet tegen mij gezegt, maar een meisje die er wel eens gereden heeft beweerde dat er letterlijk gezegd is: "Als ze er vanaf vallen komen de paarden toch wel weer naar huis" Clown

Lekker debiel en vooral onverantwoordelijk...

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: vijf ruiters ten val op het strand van Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:53

precies die paarden kunnen ook van andere dingen schrikken. En dat kan ook gebeuren in de manege. Op het strand val je tenminste zachter. Pling .

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Re: vijf ruiters ten val op het strand van Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:04

Wel eens een hond in de duinen tegen gekomen? Of een hond die rond scharreld achter de bakrand? Er kan altijd van alles gebeuren. Daarvoor hoef je het strand niet op.
Ik heb jaren bij een rijstal gewerkt en nam regelmatig beginners mee het strand op. De meeste ruiters die er af zeilden waren trouwens mensen die konden rijden.

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Re: vijf ruiters ten val op het strand van Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:05

Dinopino schreef:
precies die paarden kunnen ook van andere dingen schrikken. En dat kan ook gebeuren in de manege. Op het strand val je tenminste zachter. Pling .


nouw... nat zand kan heel hard zijn hoor!! heb er een week een zere nek aan over gehad. Was dan wel gewoon in de bak, maar daar ligt ook zand.

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Re: vijf ruiters ten val op het strand van Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:12

Dinopino schreef:
precies die paarden kunnen ook van andere dingen schrikken. En dat kan ook gebeuren in de manege. Op het strand val je tenminste zachter. Pling .


Het zal de eerste niet zijn die met de traumaheli van het strand af gehaald wordt hoor.