Haflingerfokkers in opstand

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110812
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Haflingerfokkers in opstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 10:58

http://www.paardenverzekeraar.nl/nederl ... pstand.htm
paardenverzekeraar.nl

De Haflingerfokkers zijn het niet eens met het beleid op de elitekeuring van 2 weken geleden in Maren-Kessel. Bijna alle eigenaren van paarden die niet elite zijn geworden, hebben een brief naar het stamboekbureau van de KVTH gestuurd met het verzoek om een herkeuring. 'Dit is niet mogelijk', kregen de briefschrijvers te horen.

Volgens Harry van Rossum staat in de statuten dat het aanbod op de elitekeuring eenmalig is. De KVTH-secretaris sluit echter niet uit dat als er een verzoek komt om op dit onderdeel de statuten te wijzigen, daar serieus naar zal worden gekeken.

wonanda
Berichten: 357
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: assen

Re: Haflingerfokkers in opstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:52

Weet ook iemand wat er dan precies wordt bedoeld met 'het beleid op de elitekeuring'? Want zo is het niet helemaal duidelijk.

suffie
Berichten: 5718
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Haflingerfokkers in opstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:59

In ieder geval heeft de jury bekend gemaakt dat ze dit jaar absoluut naar de beweging hebben gekeken. Tja, het beleid. Misschien hoor je er alleen bij als je een paard uit het buitenland hebt.....Niemand weet wat het beleid is.....

Sparky10

Berichten: 2674
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Swifterbant

Re: Haflingerfokkers in opstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 12:15

maar wat is er allemaal mis gegaan dan ??

oma

Berichten: 64
Geregistreerd: 11-11-05

Re: Haflingerfokkers in opstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 12:40

Sparky10 schreef:
maar wat is er allemaal mis gegaan dan ??

Het ene jaar zeggen ze dat ze het meeste op het type hebben gelet, en dan het jaar erop kijken ze weer meer naar de beweging, ze weten zelf niet eens wat ze willen, hoe moeten de fokkers dat dan nog weten.
Maar dat maakt eigenlijk ook niet uit, want een haflinger fokken in Nederland heeft toch geen zin, want als ze niet in Oostenrijk geboren zijn, zijn ze toch niet goed.
En dan vinden ze het gek dat er steeds minder dekkingen zijn, en steeds minder mensen naar de keuringen komen Knipoog

Sparky10

Berichten: 2674
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Swifterbant

Re: Haflingerfokkers in opstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 13:00

o zo ja nee dat is inderdaad niet leuk mee dan , ik vind momenteel met de fjorden ook wat minder , het enne jaar heb je 38 pnt en het jaar erna 34 , en waar ze het op baseren ?
maar niemand gaat ertegenin

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Re: Haflingerfokkers in opstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 13:36

Maar zo is het eigenlijk toch bij elk stamboek, het ene jaar willen ze juist zien wat ze het andere jaar net niet willen zien.

Lein87
Berichten: 491
Geregistreerd: 20-06-07

Re: Haflingerfokkers in opstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 16:58

Een van onze haflingers is in oostenrijk geboren/getogen en gekeurd (en goed) maar op de haflingerkeuring hier in NL kreeg ze een 2e premie (??) de bewegingen kwamen tekort zeiden ze...
(we wisten niet dat ze al gekeurd was geweest in oostenrijk daarom hadden we haar hier laten keuren)

Edit: Ik kan me indd heel goed voorstellen dat de fokkers meer duidelijkheid willen! Niemand kon ons op de keuring vertellen wat er nou eigenlijk gevraagd word... en de paarden die er goedgekeurd werden waren ook nogal varieƫrend...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Haflingerfokkers in opstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:20

vind stamboeken daar zowiezo vaak vaag in. Hetzelfde met de voorbrengregels. Moest 2 jaar terug met een haf veulen naar de keuring. Ik een mailtje naar het stamboek gestuurd hoe het veulen getoiletteerd diende te worden. Kreeg terug: Alleen de baard en oren knippen, verder zorgen dat ie schoon is. Ik dat gedaan, kom ik daar, allemaal geschoren veulens! Tja, daar sta je dan met een haarbal....

Waarom wordt trouwens niet op type EN beweging gekeurd? Lijkt me wel zo logisch

Arnoud

Berichten: 1056
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: Assen

Re: Haflingerfokkers in opstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:29

Ach, stamboeken, allemaal vriendjes politiek. Zo heb je bij het fjordenpaarden stamboek altijd heibel in de keet omtrend de hengstenkeuring. De hengsten uit het Hengstenfonds (van het stamboek zelf dus) die komen altijd door de keuring heen (halen altijd wel A-premie's) en de hengsten van partikulieren halen nooit hoger dan een B-premie, en dus niet goed genoeg om dekhengst te worden. Dat noemen we in goed nederlands: Belangenverstrengeling

Bv. Hengsten met Manus als vader zijn nooit goed genoeg (waar toeschouwers wel altijd vol lof over zijn), maar merrie van Manus worden geregeld dagkampioen.

(dit is slecht 1 voorbeeld, ken er meerdere)

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Re: Haflingerfokkers in opstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:35

Bij het haflingerstamboek is het ook allemaal vriendjes politiek, alleen de grote fokker halen doorgaans 1ste premies (een enkele uitzondering daargelaten) Terwijl er ook een aantal van grote fokkers 1ste premie krijgen terwijl ze helemaal niet zo bijzonder zijn.

Annebel is 3 jaar geleden met ik meen 74 punten opgenomen in het stamboek. Iedereen zei dat ze dan zeker een eerste premie zou halen. Er waren 2 juryleden en ik moest als eerste. Nadat ik was geweest kwam er opeens een derde jurylid bij. Dat kan ook gewoon niet vind ik, iedereen moet op dezelfde manier beoordeeld worden. Ze heeft toen ook een 2de premie gekregen.

maessie

Berichten: 5771
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Haflingerfokkers in opstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 21:33

Keuringen... t is dat ik het gezellig vind en veel bekenden tegenkom, maar de resultaten zijn altijd anders dan ik verwacht :s Ik fok lekker voor mezelf (een mooie grote haflinger, niet superdeluxe maar ook niet lomp met goeie beweging en een fijn karakter, een echt gebruikspaard dus) en die ene dag keuring per jaar... Van mij mogen er best een keer gewoon Kwpnkeurmeesters(oid) een dag keuren op een haflingerkeuring, ben wel heel benieuwd wat dan de uitslag zou zijn. (dan wel natuurlijk hun laten keuren naar het haflingerbeeld, maar denk dat dit wel interessante uitslagen oplevert)

TurdusMerula

Berichten: 23914
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Haflingerfokkers in opstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 03:22

Maessie, eigenlijk best een leuk idee!

loon_corr

Berichten: 2621
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Groningen,sappemeer

Re: Haflingerfokkers in opstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 13:32

Onze pony deed ook mee, ze liep voorop in groningen.
Ze had ALLES gewonnen wat ze kon winnen.
En die gene die achter haar liep in groningen was wel elite, en Andora niet.
Maar dat kan toch helemaal niet ?
Ze zeiden dat Andora te weinig bespiering had ofzo..
Andora is van Juli, er waren ook paarden van februari das een halfjaar verschil.
Dat is heel wat op die leeftijd..
En vet veel Oostenrijkers waren er dit jar..
echt niet normaal meer..

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Re: Haflingerfokkers in opstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 14:49

loon_corr schreef:
Andora is van Juli, er waren ook paarden van februari das een halfjaar verschil.
Dat is heel wat op die leeftijd..

Dat was ook op de keuringen waar wij zijn geweest. Dan zie je een kleintje die het tegen een veel oudere pony moet opnemen (in verhouding dan). Dat vind ik ook niet kunnen.

gitje65

Berichten: 1303
Geregistreerd: 02-11-05

Re: Haflingerfokkers in opstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:18

Goh, er gaan kwartjes vallen links en rechts: gelukkig!
Vorig jaar met een van mijn merries naar de centrale keuring; merrie werd opgenomen met 75 punten en kreeg: een tweede premie!!
En hoezo hebben ze nu met de elite keuring wel op het gangwerk gelet??? Dat zou dan de eerste keer zijn. Vind het nu helemaal jammer dat ik niet kon naar de elitekeuring.
Naar mijn idee is het juist het gangwerk erg ondergeschikt aan het uiterlijk bij keuringen; terwijl de meeste mensen hun paardjes toch voor gebruik hebben; of voor gebruik fokken; wat heb je aan een mooi plaatje in de wei of op stal als het beessie niet kan lopen waarvoor het bedoeld is!!! Ik vind een moderne haflinger mooi als er nog iets van een Haflinger in terug is te kennen en dat is nou juist wat ik mis bij al die Oostenrijkers. Naar mijn idee zijn ze bij de KVTH te ver doorgeslagen. Haflingers zonder rondingen; hoekige konten dus en weinig behang en opgetrokken buiken zijn naar mijn idee geen Haflingers meer, maar paardjes met een Haflingerkleur! Of gaan we naar paardgefokte Haflingers toe? Ik hoop het niet!

joelle

Berichten: 459
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Haflingerfokkers in opstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 09:07

sikrit schreef:
Goh, er gaan kwartjes vallen links en rechts: gelukkig!
Vorig jaar met een van mijn merries naar de centrale keuring; merrie werd opgenomen met 75 punten en kreeg: een tweede premie!!
En hoezo hebben ze nu met de elite keuring wel op het gangwerk gelet??? Dat zou dan de eerste keer zijn. Vind het nu helemaal jammer dat ik niet kon naar de elitekeuring.
Naar mijn idee is het juist het gangwerk erg ondergeschikt aan het uiterlijk bij keuringen; terwijl de meeste mensen hun paardjes toch voor gebruik hebben; of voor gebruik fokken; wat heb je aan een mooi plaatje in de wei of op stal als het beessie niet kan lopen waarvoor het bedoeld is!!! Ik vind een moderne haflinger mooi als er nog iets van een Haflinger in terug is te kennen en dat is nou juist wat ik mis bij al die Oostenrijkers. Naar mijn idee zijn ze bij de KVTH te ver doorgeslagen. Haflingers zonder rondingen; hoekige konten dus en weinig behang en opgetrokken buiken zijn naar mijn idee geen Haflingers meer, maar paardjes met een Haflingerkleur! Of gaan we naar paardgefokte Haflingers toe? Ik hoop het niet!


Dan ben je zeker niet naar de CK van Gelderland geweest Knipoog , daar is het al een aantal jaar heel belangrijk!
De haflingerkeuring is een extrieurkeuring, dus dan is het logisch, dat ze naar het extrieur kijken.

Ik vind het toch verwarrend weer, al deze kritiek. Vorig jaar, vonden veel mensen dat er teveel merries elite werden, nu weer te weinig. Ik denk dat de jury het gewoon nooit goed kan doen.

oma

Berichten: 64
Geregistreerd: 11-11-05

Re: Haflingerfokkers in opstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:43

joelle schreef:
sikrit schreef:
Goh, er gaan kwartjes vallen links en rechts: gelukkig!
Vorig jaar met een van mijn merries naar de centrale keuring; merrie werd opgenomen met 75 punten en kreeg: een tweede premie!!
En hoezo hebben ze nu met de elite keuring wel op het gangwerk gelet??? Dat zou dan de eerste keer zijn. Vind het nu helemaal jammer dat ik niet kon naar de elitekeuring.
Naar mijn idee is het juist het gangwerk erg ondergeschikt aan het uiterlijk bij keuringen; terwijl de meeste mensen hun paardjes toch voor gebruik hebben; of voor gebruik fokken; wat heb je aan een mooi plaatje in de wei of op stal als het beessie niet kan lopen waarvoor het bedoeld is!!! Ik vind een moderne haflinger mooi als er nog iets van een Haflinger in terug is te kennen en dat is nou juist wat ik mis bij al die Oostenrijkers. Naar mijn idee zijn ze bij de KVTH te ver doorgeslagen. Haflingers zonder rondingen; hoekige konten dus en weinig behang en opgetrokken buiken zijn naar mijn idee geen Haflingers meer, maar paardjes met een Haflingerkleur! Of gaan we naar paardgefokte Haflingers toe? Ik hoop het niet!


Dan ben je zeker niet naar de CK van Gelderland geweest Knipoog , daar is het al een aantal jaar heel belangrijk!
De haflingerkeuring is een extrieurkeuring, dus dan is het logisch, dat ze naar het extrieur kijken.

Ik vind het toch verwarrend weer, al deze kritiek. Vorig jaar, vonden veel mensen dat er teveel merries elite werden, nu weer te weinig. Ik denk dat de jury het gewoon nooit goed kan doen.

Ik denk niet dat het gaat over de hoeveelheid haflingers, maar over het feit dat er het ene jaar naar extrieur wordt gekeken, en dan zomaar het volgende jaar naar beweging Knipoog