Bokker wordt Nederlands Kampioen tijdens Hippiade

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110812
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Bokker wordt Nederlands Kampioen tijdens Hippiade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 11:05

http://www.bokt.nl
Nieuwsredactie

Afgelopen weekend werd er door de menners de Hippiade verreden. Bokker Manie was hierbij afgevaardigd met 2 pony's. Hoe zij dit hebben ervaren en doorstaan kun je hieronder lezen in een verslagje door Manie zelf geschreven.

Afbeelding
Bokker Manie met Timano

Zaterdag 29 september hebben de menners ‘hun’ Hippiade verreden op de terreinen van het KNHS-centrum in Ermelo.
Voorgaande jaren bestond er geen Hippiade Mennen, maar was er de nationale mendag. Hierbij was de inschrijving open. Dit jaar werd er voor het eerst gewerkt met selectie vanuit de districten, vergelijkbaar bij OHZ maar dan spreekt men over regio’s.

Ieder District had echter een eigen selectie-procedure. Voor district Noord was ik afgevaardigd op basis van de resultaten op het districtskampioenschap afgelopen zomer (regiokampioen M en Z dressuur) en winter (regiokampioen Z dressuur). Ik mocht uitkomen in de rubriek enkelspan pony klasse M dressuur en M vaardigheid (kegeltjes rijden) met Timano. En in de rubrieken enkelspan pony klasse Z dressuur en Z vaardigheid met Monty.


Lees hier het hele verslag.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110812
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Bokker wordt Nederlands Kampioen tijdens Hippiade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 11:06

Citaat:
Zaterdag 29 september hebben de menners ‘hun’ Hippiade verreden op de terreinen van het KNHS-centrum in Ermelo.
Voorgaande jaren bestond er geen Hippiade Mennen, maar was er de nationale mendag. Hierbij was de inschrijving open. Dit jaar werd er voor het eerst gewerkt met selectie vanuit de districten, vergelijkbaar bij OHZ maar dan spreekt men over regio’s.

Ieder District had echter een eigen selectie-procedure. Voor district Noord was ik afgevaardigd op basis van de resultaten op het districtskampioenschap afgelopen zomer (regiokampioen M en Z dressuur) en winter (regiokampioen Z dressuur). Ik mocht uitkomen in de rubriek enkelspan pony klasse M dressuur en M vaardigheid (kegeltjes rijden) met Timano. En in de rubrieken enkelspan pony klasse Z dressuur en Z vaardigheid met Monty.

Zaterdagochtend zijn we om 4.30 uur opgestaan, de paarden lagen nog te maffen toen ik ze kwam voeren. Maar voor een flinke schep brokken wilden ze wel in de benen komen. Een uur later konden we vertrekken naar Ermelo, vrijdag hadden we alles al startklaar, want er moet echt heel wat mee naar zo’n menwedstrijd in vergelijking met OHZ. Gedurende de twee uur durende reis regende het constant, maar volgens de weerman zou voornamelijk het noorden last van regen hebben. Nu ligt Ermelo volgens mij in het midden van het land dus we hadden goede hoop op beter weer…

Na het aanmelden (en betalen) op het secretariaat heb ik eerst de vaardigheid verkend. Vergelijk het maar met een springparcours, je loopt de baan een aantal maar om je ideale lijn te bepalen. Ook de barrage loop ik dan meteen (ook al weet je natuurlijk nooit van te voren of je die mag rijden.) Het was een behoorlijk technische vaardigheid en ook erg kijkerig. Zo was er een brug in opgenomen en stonden er vlak langs de zig-zag (4 ‘poorten’ vlak achter elkaar opgesteld) wapperende vlaggen. Mijn welsh pony’s zijn nog behoorlijk jong 5 en 6 jaar en het is toch altijd even afwachten hoe ze op zo’n ambiance reageren.

Direct na het verkennen van de vaardigheid moesten we inrijden voor de dressuur, Luc (mijn man) had de stiften alvast ingedraaid en Timano opgetuigd. De terreinen lagen er slecht bij. Niet alleen vanwege de regen, maar ook door 3 voorgaande Hippiade’s en het niet ‘slim’ uitzetten van de dressuurbanen. Zo liepen er door een mijn ring 3 kapot gereden ‘oude hoefslagen’ Het was in die ring dan ook echt stuiteren op de wagen.

Timano voelde met inrijden ontspannen aan. Erg lang inrijden doe ik nooit (max. 20 minuten), maar was nu ook zeker niet aan te bevelen op deze zware ondergrond. Even wat schakelen, een keer links en rechtsom aangalopperen, wat overgangen rijden, op scherp stellen en hup de proef in. De eerste proef was dus in de hele slechte baan, maar Timano bleef er flink aan werken. Het werd een degelijke ontspannen proef. Voor mijn gevoel had het allemaal wel wat ‘expressiever’ gemogen, maar dat is altijd een beetje de balans bij hem. De pony is 5 jaar en is of lekker ontspannen maar mist dan een beetje het ‘gouden draadje’ of toont super expressief, maar dan ligt spanning ook gauw op de loer. De tweede proef verliep vergelijkbaar, voor mijn gevoel net iets beter. Deze baan was ook minder hobbelig en zwaar.

Na de dressuur de beenbeschermers om en gelijk door naar de vaardigheid. Daar troffen we een complete chaos aan. Er werd gewerkt op aanmelding. Er stonden dus ik weet niet hoeveel combinaties te wachten in de regen. Niet erg professioneel voor een Nederlands kampioenschap. Na zo’n 3 kwartier rond gestapt het hebben konden we starten. Timano was goed te sturen en de brug ging hij met wat aanmoediging netjes op. Op poort 6 viel een balletje, ik kwam wat scheef voor de poort aangereden. Bij de zig-zag kreeg de pony een rolberoerte van die wapperende vlagen, van poort a hebben we de hele kegel platgereden Haha!, maar b,c en d herstelde hij super en liep er foutloos door. Helaas 6 strafpunten, maar Timano is weer een hele ervaring rijker.

Daarna was het de beurt aan Monty. In principe had ik eerst met hem vaardigheid moeten rijden, maar het liep daar zo gigantisch uit dat ik toch maar eerst naar de dressuur moest. Gelukkig ben ik redelijk stress bestendig haha. Monty is 12 cm kleiner en minder sterk dan Timano en het terrein was inmiddels nog slechter (nog steeds regen…). We hebben dus op de zandbaan ingereden. Op de zware ondergrond van de dressuurring moest hij echt sleuren aan de wagen, soms leek het meer een marathon dan een dressuurproef. Dit is jammer want dan komt hij moeilijk tot dragen, wordt wat ‘eng’ in de hals en een correcte verzameling tonen wordt dan een hele toer. Maar goed deze omstandigheden gelden natuurlijk voor iedereen. In de proeven hebben we gereden voor wat we waard zijn, naar omstandigheden liep het goed. De pony bleef zich geweldig inzetten en deed echt super zijn best.

Op weg naar de trailer hoorde ik van Confetti (hier op bokt) dat de uitslag van de M-dressuur bekend was en ze feliciteerde me met mijn eerste plaats. Nou ik kon het gewoon niet bevatten. Luc kwam er even later aangewandeld met een enorme grijns om z’n smoel. ‘Je bent kampioen!!’ zei hij. Nederlands Kampioen met Timano, mijn gestoorde, briljante vosje!! Echt deze dag kon niet meer stuk, met een fraaie score van 65,1% (gemiddelde van 2 proeven iedere beoordeeld door 2 juryleden)

Maar eerst nog even weer aan het werk, met Monty in de vaardigheid. We reden een glibberig rondje op poort 4 hadden we mazzel, de wagen brak achter even uit, raakte de kegel, maar de bal bleef liggen. Bij poort 9 gebeurde hetzelfde, maar toen viel de bal wel. Helaas 3 strafpunten en dus geen barrage. Ook Monty keek zijn ogen uit in de vaardigheid, maar hij reageert altijd wat zelfverzekerder dan Timano.

De uitslag van de Z-dressuur was niet veel later ook bekend. Een super tweede plaats (63,8%) met mijn dappere Monty, achter de gedoodverfde favoriete Yvonne de Ruyter (heeft met haar pony Cupido meerdere wereldkampioenschappen gereden én de dressuur gewonnen). Hier was wel sprake van een beetje een dubieuze jury uitslag ik stond 1e, 1e, 2e en 9e. Maar dat gebeurd in de dressuur, dat weet je, zeker als je tegen een grote naam als Yvonne de Ruyter moet rijden. Het zegt ook meer over de betreffende jury dan over de prestaties van mijn pony denk ik dan. Ik houd er ook niet van om te zemelen over het jury oordeel dus ik ben gewoon heel erg blij met mijn reserve titel in de Z-dressuur.

Tijdens de prijsuitreiking, wat ook nogal chaotisch verliep, kregen we onze mooie kampioensdeken, de sjerp, het kampioenslint en medaille. Gaaf hoor zo’n ereronde rijden als Nederlands Kampioen!

De kampioenenparade is vanwege het weer niet doorgegaan. Op zich wel jammer natuurlijk, maar ik gunde Timano ook het liefst een warme droge deken en zijn hooinet in de trailer. Zelf had ik mijn tweede set kleren ook al door en door nat om het lijf dus ik vond het ook wel prima. Uiteindelijk waren we om 20.30 weer thuis.

Al met al een bijzonder gave dag!! Jammer van het weer (die weerman moet met ontslag Haha! ) en de rommelige organisatie, maar wij hebben een super dag beleefd met 's avonds een gezellig feestje!! Luc had een aantal mensen gebeld,waar ik niks vanaf wist. Dus het huis zat hier gisteravond vol, super gezellig!

Afbeelding
Monty

Afbeelding
tijdens de prijsuitreiking!

SummerRemedy

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04

Re: Bokker wordt Nederlands Kampioen tijdens Hippiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:13

Gefeliciteerd!
Echt een superprestatie hoor!
Wel jammer van het weer..

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Re: Bokker wordt Nederlands Kampioen tijdens Hippiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:15

Jeetje, kampioen in het M en dan ook nog een reservetitel in de Z, wat een prestatie! Gefeliciteerd Haha! .

Ik vind de foto's trouwens een heel fijn beeld geven van hoe jij je paarden aan het lopen hebt OK dan! . Ik ben niet zo'n men-expert, maar als ik er met mijn OHZ ogen naar kijk ziet het er super uit!

Echwel

Berichten: 12493
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Bokker wordt Nederlands Kampioen tijdens Hippiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:15

Het was idd verschrikkelijk nat, maar je weet het he we zijn super trots op je...

En eh Monty hoef je niet in te pakken hoor, ik neem hem zo wel mee(met de hond erbij)

Crosskip

Berichten: 1101
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: het mooie Rekken

Re: Bokker wordt Nederlands Kampioen tijdens Hippiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:17

Gaaf diertje heb je daar voor de wagen!
Ziet er echt super uit.
Gefeliciteerd met de goede resultaten! Go jij! Go jij!

HouVanUtopia
Berichten: 7173
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Bokker wordt Nederlands Kampioen tijdens Hippiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:18

Gefeliciteerd Suuuper!!

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Re: Bokker wordt Nederlands Kampioen tijdens Hippiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:22

Manie; van harte! Je hebt 2 super leuke pony's!

sumic

Berichten: 1877
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Re: Bokker wordt Nederlands Kampioen tijdens Hippiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:22

Goed gedaan zeg! van harte gefeliciteerd! En idd zo vanaf de foto's te zien heb je ze echt heerlijk aan het lopen, en is het eerlijk verdient!
Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Dennis

Berichten: 31486
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Bokker wordt Nederlands Kampioen tijdens Hippiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:23

Gefeliciteerd hoor! Het ziet er op de foto's ook keurig uit.

tienus63

Berichten: 12157
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Bokker wordt Nederlands Kampioen tijdens Hippiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:33

Hartstikke gefeliciteerd.
En inderdaad jullie zien er keurig uit.

AddWork
Berichten: 77
Geregistreerd: 14-04-05

Re: Bokker wordt Nederlands Kampioen tijdens Hippiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:38

Go jij! Go jij! Gefeliciteerd !!!!!!!

Superteam !!!!

blauw00gje

Berichten: 12547
Geregistreerd: 26-11-05
Woonplaats: Veldhoven

Re: Bokker wordt Nederlands Kampioen tijdens Hippiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:45

Zozo!!
Gefeliciteerd!!! Pling

janouk
Blogger

Berichten: 17917
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Bokker wordt Nederlands Kampioen tijdens Hippiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 12:13

Dan ook hier:
Super gefeliciteerd met je kampioenschap M en reserve kampioenschap Z.

Wij vonden het helemaal niet erg om van jou te verliezen met onze Haflinger in het M.

Tuigen en koets nog een beetje schoon gekregen?

Van harte

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Bokker wordt Nederlands Kampioen tijdens Hippiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 12:20

Bedankt allemaal voor de leuke reacties!

@ Janouk, vandaag is het poetsdag, de tuigen zijn weer schoon, vanmiddag nog even de wagens onder handen nemen Knipoog
Jullie de boel ook weer schoon inmiddels Haha!

milou123

Berichten: 7674
Geregistreerd: 16-05-06

Re: Bokker wordt Nederlands Kampioen tijdens Hippiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 12:24

Gefeliciteerd met je kampioenschap en reserve kampioenschap!! Haha!
Valt me wel vaker op dat een NK heel slecht geregeld is. (ja ook bij dresuur en springen)

janouk
Blogger

Berichten: 17917
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Bokker wordt Nederlands Kampioen tijdens Hippiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 12:26

@ Manie
tuig en koets zijn hier wel schoon. Maar de bijnaam van onze Halfinger is Babe of te wel varken. Die is echt niet meer schoon: manen en staart zijn blond, met groen en zwarte zelfaangebrachte originele lokken.

Mijn witte rijbroek heeft ook moeite met schoon worden. trouwens.

sandra86

Berichten: 288
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Nispen

Re: Bokker wordt Nederlands Kampioen tijdens Hippiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 12:35

Go jij! Go jij! Van harte gefeliciteerd met je behaalde prijzen!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Re: Bokker wordt Nederlands Kampioen tijdens Hippiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 12:42

Hartelijk gefeliciteerd! Je hebt dan ook een beeeeldige pony voor je koets Ja OK dan!

xLies

Berichten: 4367
Geregistreerd: 19-11-05
Woonplaats: België

Re: Bokker wordt Nederlands Kampioen tijdens Hippiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 12:44

Gefeliciteerd!
Geweldige pony's Ja

MJ_
Berichten: 7859
Geregistreerd: 02-12-03

Re: Bokker wordt Nederlands Kampioen tijdens Hippiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 13:28

Wat goed zeg, gefeliciteerd!
Het lijkt mij erg stoer om ergens Nederlands kampioen in te zijn Ja

Vickelientje
Berichten: 1618
Geregistreerd: 18-12-05

Re: Bokker wordt Nederlands Kampioen tijdens Hippiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 13:41

Whiehiew!! Supergaaf Mjet! Van harte!! Haha! OK dan!

avaluna

Berichten: 4429
Geregistreerd: 02-07-07

Re: Bokker wordt Nederlands Kampioen tijdens Hippiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 13:44

Van harte gefeliciteerd; geniet er maar lekker van!

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: Bokker wordt Nederlands Kampioen tijdens Hippiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 13:50

Nice!

Gefeliciteerd Manie! Knappe prestatie Ja

mriekie

Berichten: 1760
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Salland

Re: Bokker wordt Nederlands Kampioen tijdens Hippiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 14:28

Mjet, van harte gefeliciteerd met je titel en reserve titel... Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!