Hoefbevangen pony moet worden geëuthanaseerd

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ayhno
Berichten: 869
Geregistreerd: 24-10-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoefbevangen pony moet worden geëuthanaseerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:34

ik snap niet dat er zulke mensen wonen.. Boos!

Liselot11
Berichten: 484
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Hoefbevangen pony moet worden geëuthanaseerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:02

Als ik de foto's bekijk, kan de pony er idd een heel stuk beter bijstaan ja. En natuurlijk is het zielig, maar om nou maar meteen weer zo beschuldigend te gaan wijzen naar een 61 jarige man...

Maar als ik de hoeven zie (achterbenen), zijn die niet heel erg lang in die zin, dat ik vanaf de foto meen waar te nemen dat de hoeven langer waren als de pony niet bekapt was en de hoefsmid de pony wel heeft behandeld.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Hoefbevangen pony moet worden geëuthanaseerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:20

Ik lees "elke 6 weken bekapt" maar onze shet is ook vaak hoefbevangen,maar die moet elke 4 weken 'bij'bekapt worden.Volgens mijn hoefsmid moet dit echt om de 4 weken bij gehouden worden?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110812
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hoefbevangen pony moet worden geëuthanaseerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 10:26

Misschien had de beste man er inderdaad niet veel verstand van. (Maar geloof me, tegenwoordig is 60 helemaal niet zo oud meer hoor, dus dat zal wel meevallen) maar dan nog snapt iedereen wel dat wanneer een pony geen stap meer kan verzetten, dat je hem dan in laat slapen en niet door laat lijden.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Hoefbevangen pony moet worden geëuthanaseerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:12

Cayenne schreef:
Misschien had de beste man er inderdaad niet veel verstand van. (Maar geloof me, tegenwoordig is 60 helemaal niet zo oud meer hoor, dus dat zal wel meevallen) maar dan nog snapt iedereen wel dat wanneer een pony geen stap meer kan verzetten, dat je hem dan in laat slapen en niet door laat lijden.


Dat zou je denken, dat iedereen dat snapt.
Ik heb heel lang meisjes ponyles gegeven, vaak ook van ouders zonder enige sjoege. Je verbaast je erover hoe weinig gezond verstand mensen soms hebben:

Dan bellen ze de les af omdat de pony hoefbevangen is, vraag je of de DA al geweest is.
Antwoord: nee, iemand op de pensionstal heeft ons een zakje kruiden gegeven.
Als je ze op het hart drukt toch vooral de DA in te schakelen, blijkt dat de pony al na een paar weken weer in het werk kan dankzij pijnstillers, ontstekingsremmers en vochtafdrijvers en voedingsadvies.

Pfffff.... en dat is dan bijna fout gegaan dankzij het advies van zg. paardenkenners.

Nee, ik zie te vaak dat mensen het gewoon niet zien.

GeeskeP
Berichten: 1084
Geregistreerd: 13-06-06

Re: Hoefbevangen pony moet worden geëuthanaseerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:08

IrisLove schreef:
Mijn oude Shetlander is ook meerdere keren heel ernstig hoefbevangen geweest en had ook lange hoeven! Op een gegeven moment gaan ze anders groeien en kun je ze niet meer kort en in "normaal model" bekappen. Nu lijkt het me sterk dat deze pony iedere zes weken bekapt wordt, maar we geven de beste man het voordeel van de twijfel! De pony ziet er verder goed uit!

En is het wel eens in jullie opgekomen dat de Dierenpolitie de zaak misschien ook een beetje overdrijft? Als mijn Shet hoefbevangen was, stond ze er veel erger bij en kon ze ook bijna niet lopen! Zij kreeg dan pijnstillers en moest juist veel lopen. Ze knapte dan vaak weer een heel stuk op, maar herstelde steeds minder. We hebben toen besloten haar bij de volgende uitbraak uit haar lijden te verlossen.

Kortom; het is wel heel makkelijk om te zeggen dat deze man niet goed voor z`n paardje heeft gezorgd!



Ik denk niet dat een Dierenpolitie zo ver in zn overdrijving gaat dat hij het paard laat afmaken denk je wel?

donjalover

Berichten: 267
Geregistreerd: 25-05-07
Woonplaats: den haag

Re: Hoefbevangen pony moet worden geëuthanaseerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:17

zielig dat hij dood gemaakt is. ik heb zelf ook een chronisch bevangen shet. heb haar al jaren, ze wilden haar ook in laten slapen. maar we hebbenhaar gered. een goede hoefsmid, schraal, heel schraal land, veel peen en oud hooi en ze liep na een week weer.
we moeten haar wel in de gaten houden, iets te rijk gras en ze staat weer bevangen, vaak een hoefsmid die weet hoe hij bevangen hoefjes moet bekappen en zet ze maar op droog schraal land en laat ze niet te vaak op asfalt en zo lopen, zeker de winter is voor een bevangen paardje het einde, lekker koel soms nat land wat de hoefjes koelt. mijn shetje doet het prima mits we haar goed in de gaten houden dus de gemeente had niet zo hoeven optreden wie weet was het beestje nog te redden als het in goede handen was gekomen.
vind het sneu zo jong maar zal we te rijk hebben gestaan en daar kunnensommige niet tegen en soms zijn ze er gewoon erg gevoelig voor. en zeker niet berijden dit doet pijn.

Valena
Berichten: 264
Geregistreerd: 22-09-05

Re: Hoefbevangen pony moet worden geëuthanaseerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:16

Xippo, ik zou graag anders geloven, maar er lopen helaas erg veel, weliswaar met goede bedoelingen, ondeskundige mensen bij allerlei instanties rond die dieren willen beschermen. Zodra ze bloed zien, worden ze al boos, bij wijze van spreken!

GeeskeP
Berichten: 1084
Geregistreerd: 13-06-06

Re: Hoefbevangen pony moet worden geëuthanaseerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 16:58

Dan zou daar iets aan gedaan moeten worden!

Actie?

capopjekop

Berichten: 30679
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Hoefbevangen pony moet worden geëuthanaseerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 16:59

Maar er stond toch dat er een dierenarts bij geweest is, neem aan dat die ervaring hebben met hoefbevangenheid. Maar er lopen idd vaak mensen bij die er niet veel verstand van hebben

GeeskeP
Berichten: 1084
Geregistreerd: 13-06-06

Re: Hoefbevangen pony moet worden geëuthanaseerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 19:35

Dat vind ik echt ernstig.. dat er mensen bij de dierenpolitie zitten die er geen verstand van hebben!
Want hun nemen zo'n heftige beslissing!

Lakiesha

Berichten: 470
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoefbevangen pony moet worden geëuthanaseerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 12:43

Erg zielig dat het voor die pony zo heeft moeten aflopen...die had nog een heel leven voor zich.
Moeilijk om hierin een oordeel te hebben/geven. Maar een dier trekt (wederom) uiteindelijk weer aan het kortste eind.