Paardenliefhebbers voelen zich beledigd door de politiek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Paardenliefhebbers voelen zich beledigd door de politiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 22:14

http://www.dehoefslag.nl/news.asp?id=1816
dehoefslag.nl

Paardensporters zijn beledigd door de opmerkingen van politici uit de Tweede Kamer. Onder anderen Kamerleden Ineke van Gent (Groen Links) en Krista van Velzen (SP) beweren dat de Nederlander zijn paarden slecht zou behandelen. Ook verwijten zij paardensportorganisaties hier niets tegen te doen. “Uit deze opmerkingen blijkt wel dat Tweede Kamerleden weinig weten over paardensportbeoefenend Nederland”. Dit zegt John Bierling, algemeen directeur van de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS), waar bijna 200.000 actieve paardensportbeoefenenaars bij zijn aangesloten. “Onze leden weten heel goed waar ze mee bezig zijn en hebben dierenwelzijn hoog in het vaandel. De meeste paardensportbeoefenaars sparen kosten noch moeite om het beste voor hun paard te doen. Wij constateren bij de KNHS dat er meer belangstelling is dan ooit voor seminars, informatieavonden en artikelen over paardenwelzijn.”

Minister van LNV Gerda Verburg heeft gisteren tijdens het debat over de nota Dierenwelzijn in de kamer het aantal verwaarloosde paarden dat de Dierenbescherming vrijdag in een artikel in de Telegraaf meldde al in een ander perspectief geplaatst: “Ja, ze hebben inderdaad tweeduizend keer in actie moeten komen. Maar van deze tweeduizend gevallen ging het veertig keer om een in beslagname van de paarden. Veertig op een aantal van 400.000 paarden dat ons land telt. Dit is één promille. Natuurlijk is ieder geval er één te veel. In de andere gevallen gaat het meestal om onwetendheid van de paardenhouder. Deze mensen kunnen met voorlichting en opleiding op het goede pad gezet worden. “

De KNHS speelt in op de groeiende belangstelling van de populaire paardensport. Zo’n 460.000 mensen beoefenen wel eens de paardensport. Bierling: “Seminars van dierenartsen, trainers, voedingsdeskundigen en paardengedragskundigen zijn enorm populair en artikelen in onze bladen over het verzorgen van paarden worden gretig gelezen. Ook via andere kanalen zuigen paardenliefhebbers informatie als een spons op: denk aan informatieve paardenevenementen en forums waar paardenliefhebbers elkaar over de verzorging van hun paarden adviseren. Jammer is dat de negatieve aspecten in de media heel zwaar benadrukt worden en totaal uit hun verband gerukt worden.”

Bierling: “Als de Tweede Kamer haar huiswerk goed had gedaan dan weet ze dat al in 2003 de eerste Welzijnsnota over paarden bij de KNHS verscheen en momenteel is de tweede in de maak. Ook hebben we tweeëneenhalf jaar geleden de cursus “(Van) Paarden houden” geïntroduceerd, een cursus waarin een beginner leert een paard te houden en te verzorgen. Via ons maandblad, website en nieuwsbrieven geven wij gestructureerd voorlichting aan onze bijna 200.000 leden over voeding, training en veterinaire aspecten. Ook leidt de KNHS jaarlijks zo’n duizend instructeurs en 250 juryleden op. Deze mensen worden zorgvuldig getraind op het gebied van de omgang met paarden. Zij zijn tenslotte de eerste aanspreekpunten in het land voor mensen die kennismaken met de paardensport. Voor het rijden van wedstrijden gelden regels op het gebied van het welzijn van paarden. Houdt een lid zich hier niet aan? Dan wordt hij hier op aangesproken of moet zelfs voor een tuchtcollege verschijnen. Paardensporters die in de vrije natuur rijden of mennen worden opgeleid voor het Ruiter- en Koetsierbewijs, uitgegeven door de onafhankelijke Stichting Rijvaardigheidsbewijzen Ruitersport (SRR). Het veiligheidscertificaat voor paardensportaccomodaties is in het leven geroepen om de veiligheid van paard en sporter op een hoger niveau te brengen.”

De KNHS realiseert zich dat zij niet iedere paardenhouder bereikt met haar voorlichting. Bierling: “In overleg met de overheid willen wij graag een bijdrage leveren om deze groep veelal nieuwe paardenhouders met goede voorlichting te bereiken.”

Ook Anky van Grunsven reageert vandaag fel in een column in de Telegraaf: ”Ik denk dat overbezorgdheid zelfs gevaarlijk kan zijn voor het voortbestaan van paarden. Een dier van zeshonderd kilo moet je niet willen “pamperen”. Paarden verdienen gepast respect, maar mensen moeten tegelijkertijd goed beseffen dat ze gepaste leiding nodig hebben. Anders breng je pas echt mens en dier in gevaar. Als we met zijn allen goed op blijven letten en de problemen in het juiste perspectief zien en van daaruit bewust ingrijpen indien nodig, denk ik dat we in de paardenhouderij heel goed op weg zijn.”


Verwante artikelen:
[VN] Sectorraad Paarden pakt dierenwelzijn krachtig op
[VN] "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: Paardenliefhebbers voelen zich beledigd door de politiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:22

Ach ik denk altijd maar...wie de schoen past.......

Als je van jezelf maar weet dat je goed bent voor je dieren...Lachen

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Paardenliefhebbers voelen zich beledigd door de politiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:25

Hehe, ik dacht al dat ik gek werd en het een omgedraaide wereld werd.
Eindelijk komen de paardenmensen in aktie ( al dacht ik dat Verburg dat ook was ). Bloos

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Re: Paardenliefhebbers voelen zich beledigd door de politiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:34

Beetje krom. En helemaal als ze het gaan hebben over seminars, clinics en work shops. Hoeveel mensen denken niet dat ze hun paarden het beste geven wat er is, terwijl die dieren nog steeds 22,5 uur per dag in een box van 3x3 staan maar wel met de duurste setjes en supplementen in de watten gelegd worden.

Als de overheid zich er dan toch mee wil bemoeien, laat ze dan eens kijken naar de natuurlijke leefomgeving van het paard, en wat het PAARD nodig heeft. En laat ze daar dan regels over maken, ipv chippen verplicht te stellen en onzin als bovenstaand uit te kramen.

sikreetje45

Berichten: 16
Geregistreerd: 28-01-08
Woonplaats: Net over de grens

Re: Paardenliefhebbers voelen zich beledigd door de politiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:35

Ik vind het allemaal erg overtrokken

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Paardenliefhebbers voelen zich beledigd door de politiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 23:00

Beber schreef:
Hehe, ik dacht al dat ik gek werd en het een omgedraaide wereld werd.
Eindelijk komen de paardenmensen in aktie ( al dacht ik dat Verburg dat ook was ). Bloos

Verburg is bezig met de welzijnsnota voor paarden. En hier zegt ze ook dat het maar om een promille aan beslagnames gaat.
Ze zit er pas net en kan niet in 1 dag alles veranderen, maar ik denk wel dat ze probeert het te verbeteren. Ik ben blij dat ze het heeft genuanceerd. Het gaat inderdaad maar om een klein deel.

Twee dames uit de sport hebben eindelijk medialuisterend Nederland een beetje nuance bij te brengen over het welzijnsprobleem van paarden.
Waarvan ik bewust ben dat het er wel is en het ook niet wil onderschatten. Maarja, iedereen heeft een andere definitie van welzijn, dus discussie is lastig. Je moet eerst welzijn weten te defineren.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Paardenliefhebbers voelen zich beledigd door de politiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 23:03

Laat ze, als ze dan zo begaan zijn met de dieren, eerst eens naar de varkens, kippen, en kalfjes kijken! Daar staan er veel en veel meer in erbarmelijke omstandigheden!

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: Paardenliefhebbers voelen zich beledigd door de politiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 23:04

Wat mij opvalt dat het getal 460.000 nu gebruikt wordt.
7 jaar geleden was dit getal 400.000.
In 7 jaar tijd maar 60.000 paarden erbij??
Ik denk dat we nu wel eens op de 800.000 paarden zitten.
Maar is er nu iemand die eens gaat tellen hoeveel paarden er geregistreerd zijn??
Er zijn hier op Bokt paspoort consulentes, hoeveel paarden en pony's hebben zij afgelopen jaren geregistreerd??
Dus die enkele ingreep van de dierenbescherming is verwaarloosbaar.
En meestal komt de dierenbescherming in aktie omdat een of andere leek het zielig vindt dat een pony gewoon lekker buiten loopt.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Paardenliefhebbers voelen zich beledigd door de politiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 23:04

zolang aan de evolutionair bepaalde en vastgelegde behoeften van een paard voldaan wordt is er niks aan de hand

het feit dat er zó fel gereageerd wordt, doet mij sterk vermoeden dat die mensen die zo fel reageren paarden houden op een manier die niet helemaal aansluit bij wat een paard verlangt Rolleyes

Dus ze voelen zich terecht beledigd!

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Paardenliefhebbers voelen zich beledigd door de politiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 23:06

Pardon???

Cristina

Berichten: 836
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: De mooiste plek van NL : de Achterhoek

Re: Paardenliefhebbers voelen zich beledigd door de politiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 23:18

Haha... De Partij voor Dieren verliest op deze manier haar stemmetjes wel met dit gezeik .

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Re: Paardenliefhebbers voelen zich beledigd door de politiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 23:19

deels overtrokken ja, denk dat het vooral weer even een 'hot' onderwerp is waar iedereen even wat over moet zeggen, zodat er in de media wel even duidelijk wordt dat partij x en partij y zich wel inzetten voor het welzijn van de dieren. Een beetje aandacht en inzet vanuit de politiek is mijns inziens niet verkeerd, maar richt je niet op de verkeerde dingen...
Wel vind ook ik het belangrijk dat paarden weidegang of iig een paddock tot hun beschikking hebben en niet 24/7 in een (te) klein stalletje gehouden worden, omdat de eigenaar zo graag een paard wil en dit de enige mogelijkheid is om een paard te houden..

Shanedow

Berichten: 1491
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Zekerwol ien Fryslan!

Re: Paardenliefhebbers voelen zich beledigd door de politiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 23:20

ja, de paarden in nederland staan volgens mij op de eerste plaats van de lijst met meest verwende dieren Nederland.! Duivel
Inderdaar kijk eens naar al die koeien, kalferen, kippen, varkenss..... Clown

Senja_x
Berichten: 398
Geregistreerd: 24-11-05

Re: Paardenliefhebbers voelen zich beledigd door de politiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 00:28

Weet je wat de Partij voor de Dieren doet een foto laten zien in de media van een paard met droes. Iedereen die met paarden werkt weet dat het geen pretje is en dat het er niet lekker uitziet. Het erge is dat de publieke opinie op een verkeerde manier wordt beïnvloed en dat je dieren welzijn er niet mee helpt. Ze willen de paardensport in een verkeerd daglicht stellen en ook de mensen die hun hele ziel en zaligheid geven aan de paarden.

Het doel van deze club is de gehele paardensport verbieden door de publieke opinie zo te beïnvloeden dat mensen je na gaan kijken als je op een paard zit.

Weet je wat erg is dat in de natuurgebieden met wilde paarden en koeien soorten er jaarlijks een paar honderd sterven van de honger gewoon doodhongeren onder het mom van natuur. Wilde zwijnen die woonwijken in komen lopen omdat ze met teveel op een stukje leven. Dan raakt de omgeving in paniek en worden ze van dichtbij neergeknald. Ach ja er zijn er dit jaar maar een ruime driehonderd doodgereden dat is jammer dan.

Get real we leven niet meer in het batavierentijdperk maar in de 21ste eeuw en we hebben geen wilde natuur meer in dit land. We hebben een gecontroleerde natuur en daar hebben wij voor te zorgen.

Natuurlijk moet er streng worden opgetreden tegen mishandeling iedereen is daar voor. Dieren moeten wat mij betreft meer rechten krijgen zodat mishandelingen snel en adequaat de kop in worden gedrukt. Zeer strenge straffen voor mishandeling moedwillig met in het vooruitzicht vette gevangenis straffen en hoge geldboetes. Wie betrapt worden op eigen dierenmishandeling gewoon verbieden dieren te houden na herhaalde waarschuwingen en of boetes. Dat is waar iedere dierenliefhebber voor is maar de extremisten willen gewoon dieren gelijk stellen aan mensen en dat is een hele grote brug te ver.

_Showgirl_
Berichten: 29
Geregistreerd: 26-01-08

Re: Paardenliefhebbers voelen zich beledigd door de politiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 01:49

Ik denk dat het wel goed is dat deze discussie gaat ontstaan, ik vind namelijk niet dat onze paarden zo verwend zijn, ja met dekens en wortels en mooie dekjes ed. Ik had liever gewild dat ze schreven waar het precies schort, nu gaat het alleen maar over in beslag genomen dieren, dat is idd maar 1 promille en is een extreme.
Veel paarden worden toch nog in niet-paard omgevingen gehouden, veelvoorkomend bij maneges bijvoorbeeld, geen weidegang, soms zelfs nog stands, meer brok dan hooi., het zijn maar voorbeeldjes. Is dit ernstige dierenmishandeling? Nee misschien niet, maar veel mensen, zoals in het artikel staat, zijn inderdaad al veel meer bezig met het welzijn en "paard zijn" van hun paard, en daar ben ik blij mee! Als ' de politiek' dan een statement maakt, dat een paardvriendelijke omgeving er bij hoort, komt het misschien wel meer aan bij de mensen die niet bij de knhs zitten, of met een pony in de garage, hopelijk, hopelijk, helpt dit dan en kan de pony de garage uit en een weitje in Knipoog Beetje lang verhaal, kortom, ben blij dat de paarden een beetje beginnen door te dringen bij de overheid, maar vind dat ze nu wellicht de verkeerde route nemen.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Paardenliefhebbers voelen zich beledigd door de politiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 10:34

Judje schreef:
Beber schreef:
Hehe, ik dacht al dat ik gek werd en het een omgedraaide wereld werd.
Eindelijk komen de paardenmensen in aktie ( al dacht ik dat Verburg dat ook was ). Bloos

Verburg is bezig met de welzijnsnota voor paarden. En hier zegt ze ook dat het maar om een promille aan beslagnames gaat.
Ze zit er pas net en kan niet in 1 dag alles veranderen, maar ik denk wel dat ze probeert het te verbeteren. Ik ben blij dat ze het heeft genuanceerd. Het gaat inderdaad maar om een klein deel.

Twee dames uit de sport hebben eindelijk medialuisterend Nederland een beetje nuance bij te brengen over het welzijnsprobleem van paarden.
Waarvan ik bewust ben dat het er wel is en het ook niet wil onderschatten. Maarja, iedereen heeft een andere definitie van welzijn, dus discussie is lastig. Je moet eerst welzijn weten te defineren.


Ik denk dat we momenteel ontzettend blij mogen zijn dat Gerda Verburg nu in Den Haag zit. Iemand op de juiste plek die weet waarover ze praat.
Goed dat de KNHS gelijk erbij is om wat dingen recht te zetten, men roept idd maar wat en heeft geen idee waarover men praat.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Paardenliefhebbers voelen zich beledigd door de politiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 10:36

nou, tis toch de waarheid? wat een onzin je beledigd te voelen. wie zich aangevallen voelt... zegt toch al genoeg?

essy72
Berichten: 97
Geregistreerd: 05-12-07
Woonplaats: heerhugowaard

Re: Paardenliefhebbers voelen zich beledigd door de politiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 10:40

het paard als 'melk koe' had er boven het krantenartikel moeten staan..
eerst al dat verplichtte chippen...alle paarden lekker geregistreerd...kunnen ze straks paardenbelasting gaan heffen..

door dit onder het mom van ' verwaarlozing tegen te gaan' wordt er weinig kritiek verwacht meen ik..

en ik denk maar zo...zo'n paarden bewijs...of het zal gaan heten.. heb je toch zo in je zak...zal geen probleem zijn voor de paardenkenner...het is gewoon geld klopperij.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Paardenliefhebbers voelen zich beledigd door de politiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 10:58

Arabesk schreef:
zolang aan de evolutionair bepaalde en vastgelegde behoeften van een paard voldaan wordt is er niks aan de hand

het feit dat er zó fel gereageerd wordt, doet mij sterk vermoeden dat die mensen die zo fel reageren paarden houden op een manier die niet helemaal aansluit bij wat een paard verlangt Rolleyes

Dus ze voelen zich terecht beledigd!


Oh stel je niet zo aan Knipoog Volgens mij grijp jij ook elk excuus aan om Anky een hak te zetten... Ach gut

Met bovenstaande dikgedrukte ben ik het overigens wel eens. En ook dit is goed te combineren met topsport (om maar een voorbeeld te geven)

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Paardenliefhebbers voelen zich beledigd door de politiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:02

Arabesk schreef:
zolang aan de evolutionair bepaalde en vastgelegde behoeften van een paard voldaan wordt is er niks aan de hand

het feit dat er zó fel gereageerd wordt, doet mij sterk vermoeden dat die mensen die zo fel reageren paarden houden op een manier die niet helemaal aansluit bij wat een paard verlangt Rolleyes

Dus ze voelen zich terecht beledigd!


pardon ??

ik had een gemeleerde weide met gemeleerde paarden (oud jong klein groot man vrouw ..een kudde dus ) met ruime loopstal , 95% vd weide mooi droog onbeperkt hooi bij
elka dag vers water optijd da en hoefsmid indien nodig
swinters nihil geborsteld ivm vetjes lekker in de vacht laten zitten Vork you name it
kreeg de db op mijn dak omdat iemand had gemeld dat mijn paardjes : "zielugggg" waren
ik zit dus bij een der 4000 uitrukken van die db
omdat 1 der ponys het heerlijk vond om in de modder te rollen en er
niet uitzag Haha! ze liever in de koude op de wei sliepen als in de loopstal
(daar stonden ze slechts bij heel erg warm weer of bioj regen die langer als 2 dagen duurde )
vd zomer toen het zo zeik nat was overal en hier heeeeel erg veel dazen waren
stonden de paarden idd hier in de paddock / zandbak weer met ruime loopstal
daas vrij en droog ..ja heel erg zieluggg ..veel zieluggurrr dan lek geprikt worden (hebben het niet over een verdwaalde daas nee een hele ZWERM dazen , leek wel wolk boven het weiland)
en met hoefproblemen kniediep in de modder staan ...

binnenkort verhuizen ze weer naar de wei (nog 6 weken)
en voor de natste periodes hebben ze dan weer een loopstal met droge zandbak
en zodra het kan op de wei (kwestie van 1 hekje openzetten)

heb voorheen een plek gehad met loopsalle die dicht konden
als ze dan een keer nachtje op stal moesten
zette ik het grootste paard in de kleinste box
heel simpel
in de grooytste stal stond die alles behalve op zijn gemak
leip werd die
en maar draaien en maar gillen
in de kleine stal was die rustig (daar ging die als alles open stond ook in overigens)
op zijn gemakje

man als het kouder word sta ik lekker de stal op te strooein
met het schamele idee dat ik ze der een plezier mee doe
lekker warme stal
en waar liggen ze te slapen ..
op dat ene modderplekje buiten ..
NIET in die lekkere warme beschutte stal
NIET op het droge

had 1 shet die ABSOLUUT NIET TEGEN GRAS of alles wat maar op vers groenvoer leek
kon , doodziek werd die er van , maar nee paard MOET op een wei ???
dus kreeg de db langs want ze was zo zielig in de enorme zandbak ..
ze had imo geen gras (wel onbeperkt hooi ..)

ja ze zijn echt heel erg zielugggg mijn paardjes


maar denk dat 99,9% van de eigenaren echt wel kijkt naar wat voor zijn/haar paard het geschikst is
ken mensen met 5 hectaren weide
die paarden staan nu ook in loopstal met paddock
voelen die paardjes zich nu veel beter bij
die heeft ze de keus gegeven door het hek open te laten

weet nog dat mijn hengst
zo gauw die dacht dat het ging regenen in de stal ging staan
hij HAATE regen , het is dat die er uit MOEST om te eten of te drinken
die is veel blijer met nu een dichte stal
dagelijks er uit en bij enige twijfel aan het weer
staat hij direct weer voor het hek te dansen of die er aub weer in mag
(hij is nu niet meer mijn paard staat elders en heb het zelf mogen aanschouwen_)

IEDER paard is anders

het ene paard daar komt de smid hier regelmatig voor
(we weten onze grens van ons kunnen )
de andere houden we zelf bij

neh .. geloof niet dat ik zo slecht ben voor mijn paardjes


en ja maak mij wel druk om evt opgelegde regels in de toekomst
omdat dat het wel eens heel erg moeilijk zou kunnen maken
om NAAR JE PAARD TE KIJKEN
kijken (op het oog voeren) wat DAT paard nodig heeft
wat DAT specifieke paard fijn lijkt te vinden

DAAR maak ik me zorgen om
dat je door de overmaat van regelgeving
niet meer kan kijken wat voor jouw paard fijn is

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Paardenliefhebbers voelen zich beledigd door de politiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:17

De gemiddelde politicus weet helemaal niets van paarden (of van koeien, varkens, schapen you name it) Ze gaan dus af op de mening van diegene die het hardst roept. Als de een roept er is niets aan de hand in de paardensport en de nader roept het is kommer en kwel dan wordt niemand daar veel wijzer van. En beide klopt natuurlijk niet. al denk ik dat verreweg de meeste paarden het prima hebben.
Het wordt denk ik tijd voor een goed werkende paardensectorraad die de regering of wie dan ook kan informeren hoe het in Nederland gesteld is met de paardenhouderij en hoe paarden zo ideaal mogelijk gehouden moeten/kunnen worden(en dan op het individuele paard afgestemd). Hierin zouden uit alle lagen van de paardensport/paardenhouderij specialisten moeten zitten. Dus niet alleen uit het topsportsegment of alleen uit de naturals kant. (of welke specialistische kant dan ook)

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Re: Paardenliefhebbers voelen zich beledigd door de politiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:35

Ach ze denken maar een eind weg, ik weet wel beter!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Paardenliefhebbers voelen zich beledigd door de politiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:25

Arabesk schreef:
zolang aan de evolutionair bepaalde en vastgelegde behoeften van een paard voldaan wordt is er niks aan de hand

het feit dat er zó fel gereageerd wordt, doet mij sterk vermoeden dat die mensen die zo fel reageren paarden houden op een manier die niet helemaal aansluit bij wat een paard verlangt Rolleyes

Dus ze voelen zich terecht beledigd!


Ik heb in vorige topics ook fel gereageerd. En mijn paarden staan toch echt zo veel mogelijk het hele jaar door 24/7 buiten in een groepje (en ja, zelfs zonder ijzers Knipoog, maar wel met regendek Tong uitsteken) en alleen bij erg slecht weer in combinatie met natte bodem gaan ze 's nachts op stal waarbij ze elkaar gewoon over de balk aan kunnen raken...

Mogen mensen die hun best doen goed voor hun paarden te zorgen niet hun frustraties tonen over het eenzijdige, negatieve beeld dat naar voren wordt gebracht? Ik voel mij zelf niet aangesproken maar kan me wel boos maken over het (in mijn ogen) verkeerde beeld wat naar buiten wordt gebracht. Mensen gaan toch anders kijken naar de paardensport en hobby.

Wat dat betreft is het aantal in beslagnames, in verhouding tot aantal paarden in Nederland al een relativering van het probleem.
En bij die inbeslagname gaat het vaak om mensen die psychisch (en/of financieel) behoorlijk in de knoei zitten en daarom hun dieren niet meer fatsoenlijk verzorgen en verwaarlozen.

Hoeveel kinderen worden er eigenlijk per jaar uit huis geplaatst? Vanwege mishandeling, verwaarlozing of andere problemen in het gezin?


En als het probleem wordt aangegeven van paarden die "alleen" staan en dat dat slecht is voor het welzijn, is het goed voor het Nederlandse publiek om zich te realiseren dat een cavia alleen, een hond alleen (zeker als baasjes overdag werken en kinderen naar school zijn) toch zeker ook niet erg diervriendelijk is en vergelijkbaar met het paard dat alleen staat. Deze dieren zijn immers ook groepsdieren...
Nu ben ik tegen een paard alleen, maar ook andere dieren alleen is eigenlijk zielig...

Tuurlijk is er wat dat betreft nog veel te verbeteren, en dan heel vaak bij professionele pensionstallen/maneges waar paarden in dichte boxen staan en ze zo weinig land/grond hebben dat de paarden zomers al bijna niet buiten komen, laat staan in de winter. Maar de media richten zich niet hierop, maar op de particuliere paardenhouder, zogenaamd zonder verstand over en hart voor hun paarden... Een beetje nuancering en beter onderbouwing van de problemen zou toch wel wenselijk zijn om geen ordinaire stemmingmakerij te krijgen...

berpie

Berichten: 1662
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: belgie

Re: Paardenliefhebbers voelen zich beledigd door de politiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:21

aerdenhout1 schreef:
Laat ze, als ze dan zo begaan zijn met de dieren, eerst eens naar de varkens, kippen, en kalfjes kijken! Daar staan er veel en veel meer in erbarmelijke omstandigheden!

Helemaal met je eens, maar zolang het big bussenis is verandert daar niets aan. De consument moet stoppen met het eten van deze dieren en massal overstappen op biovlees, maar goed even terug on topic.
Ik vind het een goede zaak, alleen zal het wel weer een zakkenvullerij worden van de regering en voor de dieren zal er niet veel veranderen zoals gewoonlijk.
Het kan de regering geen biet schelen wat er met de paarden gebeurd net zomin als de koeien, de kippen enz.

Het chippen is alleen ingesteld om een overzicht te krijgen op hoeveel paarden er in Nederland zijn, vooral bedoeld voor de handelaren, meer belasting betalen en verder niets.

Ook deze regel is bedoeld om meer inkomsten te krijgen, een beter overzicht van hoeveel geld er omgaat in de paardenwereld.

Het welzijn van de dieren, ach dat intereseert ze geen barst, anders zouden ze ook geen toestemming geven voor die geweldige dierenflats.
Dat ze daarmee het milieu verder beschadigen ach so be it, zolang ze hun dikke salarrissen maar krijgen en alexander en maxima maar 3 keer per 5 weken op vakantie kunnen, wat kan hun het schelen.
Dierenwelzijn in Nederland, geloof me een fabeltje

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Paardenliefhebbers voelen zich beledigd door de politiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:59

paardenwelzijn staat los van de dieren in de bioindustrie, dat is een andere sector met andere gebruiksdoeleinden. Wat niet wil zeggen dat daar alles ok is.

Maar vergelijk het met een lekke fietsband; die ga je ook plakken, ook al is er oorlog in afganistan.

Dat het ergens anders nog erger is, is geen excuus om dan maar niets te doen.