Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110723
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 12:44

http://www.destentor.nl/apeldoorn/25569 ... -paard.ece
destentor.nl


Welgeteld zijn er nog maar 500 Gelderse fokmerries en twaalf hengsten over. Als we niet oppassen sterft het echte Gelders paard een stille dood. Zelfs politici zijn geschrokken van deze alarmerende cijfers.

CDA, VVD en D66 maken zich nu sterk voor 'de Gelderlander', een ras van betrouwbare paarden, met name geschikt voor recreanten.

Het elegante paard stond ooit onder de kenners bekend als een veelzijdig landbouw- rijpaard onder andere geschikt als licht werkpaard voor de Gelderse zandgronden. Maar met de komst van de tractoren ging het snel bergafwaarts met dit dier.

"We hebben geluk dat de fokkers in Gelderland altijd de goede eigenschappen van het Gelderse paard overeind hebben gehouden. Anders was het een gevecht tegen de bierkaai geweest." Nu valt er volgens Anton van Lijssel nog iets te redden. Hij is medeoprichter van de Gelderlander Paard Associatie, een club die kort gezegd terug wil naar de oude standaard van het Gelders Paard in 1964. Toen was de eis dat er minimaal 75 procent Gelders bloed moet zitten in een merrie of hengst om in het stamboek te komen. "Dat is de enige manier om de specifieke genen van het Gelders ras overeind te houden. Ga je daaraan tornen dan is het geen Gelders paard meer."

De Gelderlander Paard Associatie wil met die 'harde' normen de specifieke Gelderse bloedlijnen behouden en wil daarvoor een moeder- stamboek in het leven roepen waarin de rasnormen zijn vastgesteld. "Voldoet een paard niet aan de eisen dan komt hij niet in het stamboek," zegt Van Lijssel stellig.

Met die opvatting staat hij lijnrecht tegenover het standpunt van de Koninklijke Vereniging Warmbloed Paardenstamboek Nederland (KWPN). Die vereniging kijkt helemaal niet meer naar bloedlijnen in het fokprogramma maar gaat alleen af op uiterlijke kenmerken om een Gelders paard in hun stamboek op te nemen.

De Gelderse Paard Associatie is een fel tegenstander van deze benadering en noemt het zelfs een 'vergaarbak van minder geslaagde rij- en tuigpaarden'. Alleen een eigen moederstamboek kan volgens de nieuwe club de bloedlijnen en de interne kwaliteiten van het Gelderse paard redden. Bovendien wil de Gelderse Paard Associatie met een eigen stamboek voorkomen dat de goede naam van het Gelders paard te grabbel wordt gegooid omdat nu al paarden met heel ander bloed onder de naam Gelders paard verkocht worden. Daarom is de hulp van de politiek ingeroepen.

CDA'er Henk Jan Ormel trekt de kar in de Tweede Kamer voor het Gelders paard. De voormalig dierenarts woont in Hengelo waar jaarlijks de nationale dag van dit specifieke ras gehouden wordt. Hij is een volmondig pleitbezorger voor 'de Gelderlander' en hoopt dat de twee ruziƫnde clubs elkaar snel vinden. Hij is fel tegenstander van het loslaten van de bloedlijnen zoals de KWPN wil. "Een Gelders paard is cultureel erfgoed en dat wil ik graag behouden."

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:53

Das niet zo mooi, best alarmerend.
Was dit ook niet het geval bij de Groningers een x aantal jaar geleden?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:35

Ik ben heel benieuwd hoe andere Gelderse paardenfokkers hier tegen aan kijken en of de politiek ook luistert naar mensen zoals Ria Hekkert.

Zinzi_jewel

Berichten: 8820
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:42

pfff

heb al t een en ander gelezen over dit geval ... zou erg jammer zijn als t gelders paard als ras verloren zou gaan , als type zijn er genoeg ?

ik heb n ahoy x alegro ( niet zuiver gelders hoeveel precies heb ik nog niet uitgezocht ) ze heeft n gelders veulenboek en gaat deze zomer dan ook mee naar didam , als ze daar goed door komt en dan bedoel ik echt goed dan wil ik haar laten dekken , dit seizoen en anders volgend jaar

wie weet mij te vertellen hoeveel gelders bloed zintje wel voert , ahoy is officeel in eerste instantie ook als tuig paard goedgekeurd en later in t gelders boek opgenomen voor de dekdienst

dus tja in hoevere ben ik trotse eigenaar van Zintje ( gelderse merrie ??? )

Draak

Berichten: 1857
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Villa Drakensteyn

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:55

Het gelderse paared moet gewoon behouden blijven Knipoog

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:05

Zinzi_jewel schreef:
pfff

heb al t een en ander gelezen over dit geval ... zou erg jammer zijn als t gelders paard als ras verloren zou gaan , als type zijn er genoeg ?

ik heb n ahoy x alegro ( niet zuiver gelders hoeveel precies heb ik nog niet uitgezocht ) ze heeft n gelders veulenboek en gaat deze zomer dan ook mee naar didam , als ze daar goed door komt en dan bedoel ik echt goed dan wil ik haar laten dekken , dit seizoen en anders volgend jaar

wie weet mij te vertellen hoeveel gelders bloed zintje wel voert , ahoy is officeel in eerste instantie ook als tuig paard goedgekeurd en later in t gelders boek opgenomen voor de dekdienst

dus tja in hoevere ben ik trotse eigenaar van Zintje ( gelderse merrie ??? )


Allegro is gelderstuigpaard. Staat ze op paardenfokken? En wat zit er achter de Allegromerrie?

hilden1971
Berichten: 674
Geregistreerd: 09-08-07

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:23

Moeten we idd niet bij het kwpn aangesloten blijven, maar een zelfstandig stamboek oprichten met het oog op het behoud en het terugbrengen van het gelderse paard. Heb zelf ook een merrie met een scheut gelders bloed en zou graag verder gaan om meer naar het gelders bloed te fokken, maar niet met de richtlijnen van het KWPN. Misschien een goed idee om een stamboek op te richten waarbij het gelders paard als beschermd dier wordt aangemerkt, levert het stamboek ook nog wat subsidies op. Geen gek idee al zeg ik het zelf.

Vind het eigenlijk wel dat dit verplicht moet worden. Vergeet niet dat het gelderse paard aan de basis staat van het heden ten daagse sportpaard.

monieke83

Berichten: 560
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Omgeving Uden / Oss

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:13

we moeten we er alles aan doen om dit ras te behouden, hedendaags sportpaard is veel te heet en vaak moeilijker te rijden voor een doorsnee ruiter en zijn vrij kwetsbaar, het mooie aan het gelderse paard is dat ze over het algemeen nuchter zijn en een sterker gestel hebben.

Geef mij maar een gelders, duits gefokt of fries paard.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:17

dat krijg je door al die kruizingen...

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:20

Esther28 schreef:
Das niet zo mooi, best alarmerend.
Was dit ook niet het geval bij de Groningers een x aantal jaar geleden?


Ja, en nog steeds is dat niet in orde... het oude type verdwijnt meer en meer. Ook de groninger moet sportpaard worden...
Laten we hopen dat het gelderse paard hier niet achter aan gaat.

Sammy78

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Twente

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:26

ik ben ook voor het behoud van de gelderlander. mij is verteld dat die merrie van mij er ook 1 is. Ik vind het geweldige paarden en zijn door bijna iedereen te rijden.

tevens vind ik dat de groninger ook behouden moet worden.

Lisette03

Berichten: 1825
Geregistreerd: 23-06-06

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:30

heb toch wel een aantal gelderse gereden die flink heet konden worden, dus alleen maar voor het brave karakter behouden? aparte stelling.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:44

We hebben zelf en gelderse merrie en dan kan wel enigszins opgefokt raken en gaat dan lopen snurken maar blijft wel betrouwbaar en zal er niet snel vandoor gaan of je eraf bokken. Ze zijn denk ik vaak wat minder sensibel dan de huidige KWPN-er. Kan me ook voorstellen dat er behoefte blijft aan een iets steviger paard dan de huidige chique beestjes. Niet iedereen heeft maatje 36 en een groffer paard staat dan vaak mooier. En daarbij zijn ze natuurlijk veelzijdig te gebruiken. Zeer geschikt ook voor de mensport.

Anoniem

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:50

Mm, het gelderse paard is toch weer eens voorpagina nieuws Haha!

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:56


suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:15

Wat ben ik blij dat ik toch een Gelderse merrie heb gekocht. Kan ik ook een steentje bijdragen in het behouden van het Gelders paard. En idd, er zijn veel te weinig van deze geweldige paarden!!

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:54

Even wat kleine kanttekeningen:
In Bit van november las ik een interview met Van Lijssel.
Hierin kwam naar voren dat hij dus idd voorstander is van een moederstamboek, maar dat de keuringen hiervoor rustig door het KWPN gedaan mogen worden. Mag je mij uitleggen wat dan het nut van dat andere moederstamboek is...

Begrijp me niet verkeerd: Behoud van het GP is zeker iets waaraan gewerkt moet worden. Ik denk alleen dat het niet gek veel oplost om een nieuw stamboek in het leven te roepen op deze manier. Misschien heeft het meer zin om die rasnormen en %regeling weer in te voeren in het huidige stamboek.
Daarbij: Het is zaak een oplossing te vinden voor de inteeltproblematiek en onder welke vlag dat gedaan wordt is toch in het geheel niet belangrijk? Laat iedereen zijn krachten eens bundelen in plaats van te bekvechten over randzaken.

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:58

Ik las het vanmorgen al in de krant..

Ik vind het ook zonde, maar dat is ook algemeen. Veel van de zwaardere rassen worden in een een steeds sportiever jasje gestoken, zo zonde!! Kijk maar naar Fjorden, Haflingers, Friezen e.d. Nu moet je inderdaad wel met de tijd mee gaan, dus er mogen best zulken tussen zitten, maar zorg dat je ook het oude model blijft behouden..

Een eigen stamboek zou goed zijn voor de Gelder, ik wist niet eens dat ze dat niet hadden..

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:01

Wat zijn de hengsten die nu nog over zijn?
Ik ken er 2:

Elegant
Koss

Spaikey

Berichten: 1308
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:13

_xManadisx_ schreef:
Wat zijn de hengsten die nu nog over zijn?
Ik ken er 2:

Elegant
Koss


Parcival
Ahoy
Sirius
Bazuin
Laurentz
Galant
Rubus B
En vast nog wel wat meer alleen kom zo niet op de namen. Weet alleen niet zeker of ze nog allemaal leven.

Ik ben ook in het bezit van een gelderse merrie. Een zwart veulen uit 2007. Heike van de Hoogheide.

ChirooHeleen

Berichten: 385
Geregistreerd: 01-03-06
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:26

Spaikey schreef:
_xManadisx_ schreef:
Wat zijn de hengsten die nu nog over zijn?
Ik ken er 2:

Elegant
Koss


Parcival
Ahoy
Sirius
Bazuin
Laurentz
Galant
Rubus B
En vast nog wel wat meer alleen kom zo niet op de namen. Weet alleen niet zeker of ze nog allemaal leven.

Ik ben ook in het bezit van een gelderse merrie. Een zwart veulen uit 2007. Heike van de Hoogheide.

Vitens
Upperville
Zethar
(Sorry beetje off topic)

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:37

@ Chiroo Heleen volgende keer weer Gelders he ? Knipoog

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:44

ik heb ook een gelderse merrie , reampla d
maar als ze de gelderlanders overeind willen houden dan mogen ze eerst de dekkosten wel omlaag gooien.
ik wil ook wel fokken met die van mij maar ik kan geen 2500 euro dekkosten betalen.

Martine123

Berichten: 1663
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: Tilburg

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:47

Dat is inderdaad niet zo best... maar dit gebeurd helaas wel met heel veel rassen....
Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er niks mee gedaan moet worden! Dit was een aantal jaren ook het geval met de mustangs! Oke nu zijn de mustangs ook wel weer met minder veel als 10 jaar terug maar in de jaren 60 waren ze ook bijna uitgestorven! De gelderlander KAN gerded worden!!!:D

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:47

marjoleinft schreef:
ik heb ook een gelderse merrie , reampla d
maar als ze de gelderlanders overeind willen houden dan mogen ze eerst de dekkosten wel omlaag gooien.
ik wil ook wel fokken met die van mij maar ik kan geen 2500 euro dekkosten betalen.

Vertel eens Haha! ; welke Gelderse hengst kost zoveel ? Gestoord