Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
berpie

Berichten: 1662
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: belgie

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:31

Wij hebben een tijdje een prachtige goedgekeurde dekhengst als pension klant op stal gehad.
Nixon wat een plaatje van een paard geweldig.
Alleen was het stamboek niet zo tevreden over hem, Nixon zou niet goed bevruchten enz.
Het stamboek was niet tevreden met zijn eigenaar en daarom moest Nixon het veld ruimen, ik heb het echt met eigen ogen gezien.

Een prachtige hengst, verstoten door het stamboek, dat het nu niet goed met het stamboek gaat hebben ze aan zich zelf te danken.
Vriendjespolitiek, alleen hengsten accepteren van bekende personen, eigenlijk net als het prachtige friese paard.
Tegenwoordig moet je via bepaalde personen je paard aanbrengen anders kun je het wel vergeten, niet te geloven dat Koning Beatrix haar naam aan deze organistatie heeft verbonden, die stamboeken zijn gewoon een criminele bende geworden en meer niet.
Ze denken maar aan een ding zakken vullen.
Kijk een s op op internet naar het bestuur van het Gelderse paard en het Friese paard, kan iemand mij uitleggen waarom daar alleen maar hengstenhouders in zitten.
Tja nu begrijp ik wel waarom mijn prachtige Friese hengst met vol papier, geen vos factor, goedgekeurd op fotoos, op de hengstenkeuring gemeten werd op 155 terwijl hij echt 1.62 is.

fleurbartels
Berichten: 429
Geregistreerd: 25-09-06
Woonplaats: De Valk

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:44

[***] schreef:
Mm, het gelderse paard is toch weer eens voorpagina nieuws Haha!

haha! (jammer genoeg wel met minder positief nieuws Verdrietig )

Zinzi_jewel

Berichten: 8820
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:50

hallo

kreeg ergens de vraag wat er achter de alegro merrie zit ( de oeder van mijn merrie ...
ga t precies nakijken en zet t dan wel in t topic en ga proberen een foto te plaatsen )
ben zo blij met mijn scheetje

Haha!

fleurbartels
Berichten: 429
Geregistreerd: 25-09-06
Woonplaats: De Valk

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:52

embryotransplantatie... wordt dat veel gedaan bij paarden? zou een oplossing kunnen zijn.

Tanja_dB

Berichten: 1800
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Bommelerwaard

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:56

fleurbartels schreef:
embryotransplantatie... wordt dat veel gedaan bij paarden? zou een oplossing kunnen zijn.

Dat is wel in opkomst, maar nog wel erg kostbaar. Ik weet niet of er veel fokkers zijn die er zoveel geld voor neer willen leggen. Daarnaast moet je je afvragen of je dat wilt... ET heeft ook nadelen!

Zinzi_jewel

Berichten: 8820
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:01

heej hallo

hier komt de afstamming van mijn gelderse merrie

haar stamboeknaam is : Zintia
roepnaam is: Zinti

ze is n Ahoy X alegro
waar ahoy van is is de meeste van jullie wel bekend denk ik Haha!
alegro is van rentmeester
moeder van mijn merrie heet Korintha en is van alegro x ureterp x nova zembla

dus heb ik dan n 100 % gelderse merrie in mijn bezit ?

Het was wel grappig toen ik mijn merrie als jaarling kocht wist dat t n ahoy was , maar verder heb ik niet gekeken , vondt haar gewoon erg lief en leuk

fleurbartels
Berichten: 429
Geregistreerd: 25-09-06
Woonplaats: De Valk

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:21

WesseLady schreef:
fleurbartels schreef:
embryotransplantatie... wordt dat veel gedaan bij paarden? zou een oplossing kunnen zijn.

Dat is wel in opkomst, maar nog wel erg kostbaar. Ik weet niet of er veel fokkers zijn die er zoveel geld voor neer willen leggen. Daarnaast moet je je afvragen of je dat wilt... ET heeft ook nadelen!


maar als het gesubsideerd wordt voor een gedeelte? welke nadelen zitten er aan?

Zinzi_jewel

Berichten: 8820
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:33

Vraag naar gelders paard ?

ja ik denk zeker dat er vraag naar is , alleen is t beeld vertekend van t gelders paard
"heb jij n gelder , dat is toch n karrepaard "?
krijg ik bijna wekelijks te horen ...
Dus leg ik weer t hele verhaal uit , en dat Zintje zeker geen half dooie karrehit is ( als is er niks mis met n tuigpaard )
Voor de meeste ruiters is n gelders paard juist ideaal , ze zijn braaf genoeg , betrouwbaar , kunnen leuk lopen sommige heeeeeeel leuk en zijn veelzijdig , wat willen we nog meer
In de "gewone "spring en dressuurfokkerij lopen ook minder goede paarden rond , en vele zijn veel te heet voor n gemiddelde ruiter ...
Dus conclusie :
We vechten voor t behoud van n gelders paard , ik weet nu ook zeker als Zintje gedekt gaat worden wordt n gelderse hengst en geen uitwijk naar al die gave dressuur hengsten ,
maar n betrouwbaar leuk eerlijk veulen fokken Haha!

Midasje

Berichten: 1675
Geregistreerd: 16-09-07
Woonplaats: Cuijk

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:17

Zinzi_jewel schreef:
heej hallo

hier komt de afstamming van mijn gelderse merrie

haar stamboeknaam is : Zintia
roepnaam is: Zinti

ze is n Ahoy X alegro
waar ahoy van is is de meeste van jullie wel bekend denk ik Haha!
alegro is van rentmeester
moeder van mijn merrie heet Korintha en is van alegro x ureterp x nova zembla

dus heb ik dan n 100 % gelderse merrie in mijn bezit ?

Het was wel grappig toen ik mijn merrie als jaarling kocht wist dat t n ahoy was , maar verder heb ik niet gekeken , vondt haar gewoon erg lief en leuk


leuk die van mij zijn:

Gilady ( navigator / statuur )
moeder; cilady

Lady hopa ( zichem )

De dames stammen af van de Ladyhoeve in beuningen
moeder; Gilady

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:26

MRmichiel schreef:
allemaal leuk en aardig, maar vraagt de markt wel om geldersche paarden? we kunnen wel een type gaan beschermen, maar voor wie?


Ja als je zo begint dan hoeven we ook niet naar de tijger, pandabeer, korenwolf enzovoort om te kijken. Denk je nu alleen maar aan het economisch belang? Er is ook nog zo iets als emotioneel belang. Traditioneel belang... Er zijn liefhebbers voor...
Het zijn goede sterke werkwillige paarden met een prachtig karakter. Er moet toch iets overblijven om op terug te vallen als blijkt dat het KWPN zich met al die bibberige, te hete sportpaardjes op dunnige pootjes vergist heeft. Waarom iets goeds weggooien...

Tanja_dB

Berichten: 1800
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Bommelerwaard

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:52

fleurbartels schreef:
embryotransplantatie... wordt dat veel gedaan bij paarden? zou een oplossing kunnen zijn.

fleurbartels schreef:
WesseLady schreef:
Dat is wel in opkomst, maar nog wel erg kostbaar. Ik weet niet of er veel fokkers zijn die er zoveel geld voor neer willen leggen. Daarnaast moet je je afvragen of je dat wilt... ET heeft ook nadelen!


maar als het gesubsideerd wordt voor een gedeelte? welke nadelen zitten er aan?

Een groot nadeel is dat je van merries nu meerdere nakomelingen per jaar kan krijgen. Doordat er zo weinig hengsten zijn breng je al steeds dezelfde genen in de populatie. Wanneer je dat dan ook nog eens met merries gaat doen, wordt je effectieve populatie dus steeds kleiner. Ik denk eerder dat ze het aantal hengsten wat moeten uitbreiden.

MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:10

Zou echt zonde zijn voor het Gelderse paard.. wij hebben er 2 op stal staan (allebei betuigd en onder het zadel) Salvador (Ahoy x Elegant) en Unitas (Elegant x Ahoy) Salvador is niet echt mijn paard maar Unitas daarentegen wel.. Heerlijk karakter.. af en toe loopt ze gigantisch te zeiken maar komt ook door der leeftijd en ervaring.. heerlijk paard vooral als ze goed gaat lopen! Zou zonde zijn als dit ras 'uit zou sterven'...

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 23:01

Ik heb een fabricius tuigpaardmerrie met 75% geldersbloed maar de heer Anton van lijssel vind dat niet goed genoeg om haar in zijn lijst op te nemen. Fabricius heeft hij wel opgenomen???? Erg vreemd allemaal. In de 25 % mag van alle zitten maar geen hackneybloed. Wil hij het Gelderspaard terug fokken zal hij in het begin ook merries met Hackneybloed moeten toelaten. In zijn lijst staan ook merries met Hackneybloed, ik vraag me af of de lijst niet veel groter kan zijn? Ze komt uit de bekende Larda merrielijn! Heb een dochter van haar een Negro, dus met 68% gelders bloed.
Hij zet het volgende op zijn site:
koop geen Gelders paard met een Hackney op het stamboekpapier, en vooral niet Cambridge Cole. (Van de hengsten met Hackney-bloed past Fabricius - 75% Gelders - nog het best bij origineel Gelders bloed).

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 23:20

Kan me wel voorstellen dat hij de merries waar hij DNA van bewaard zo zuiver mogelijk wilt hebben.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 23:30

Schangah schreef:
Hij zet het volgende op zijn site:
koop geen Gelders paard met een Hackney op het stamboekpapier, en vooral niet Cambridge Cole. (Van de hengsten met Hackney-bloed past Fabricius - 75% Gelders - nog het best bij origineel Gelders bloed).


Ik heb anders uit mijn Cambridge Cole-dame maal een rijpaardhengst een merrie gefokt die prima in het Gelderse plaatje zou passen. Haha! Qua type dan hè!

Ik denk ook niet dat de politiek er zich mee moet gaan bemoeien eigenlijk. Maar zorgwekkend is het inderdaad wel. Zie zelf erg graag paarden met het Gelderse bloed. Ben benieuwd hoe dit afloopt eigenlijk.

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 03:18

Voorlopig is er nog een respectabel aantal Gelderse hengsten, dus er hoeft nog geen paniek uit
te breken Pling

wordt hier wel erg vaak geschermd met het woord 'braaf' in verband met Gelders paard. Er zijn zeer zeker hele brave rijpaarden en hele lastige Geldersen. Hebben er genoeg op stal om daarover te kunnen oordelen.

Barabara 1970: ik neem aan dat je het hebt over Nickson en niet de voormalige Amerikaanse president Nixon Cool Nickson is zeer zeker niet op wacht gezet vanwege de slechte kwaliteit van zijn sperma. Dat had een andere reden, maar dat moet zijn voormalig eigenaar maar uit de doeken doen. De hengst is enige tijd weg geweest, maar op grond van zijn goede nakomelingen, is hij opnieuw goedgekeurd door het KWPN. Als het goed is, wordt hij 15 februari tijdens de Gelderse hengstenshow in Ermelo aangespannen voorgesteld. Overigens een uitgelezen gelegenheid om daar eens een kijkje te gaan nemen en dan meteen te zien, dat er nog wel degelijk echte Geldersen zijn Pling

Je stelt tevens dat er in het bestuur van GP alleen maar hengstenhouders zitten, dat is helemaal
klinklare onzin; er zit er zelfs niet één in!

Degene die deze oude discussie opnieuw heeft aangezwengeld, is een heuse Amor-fan en Amor is honderd procent Holsteiner. Hij is vanuit Duitsland naar Nederland gehaald en dus net zomin Gelders als een Haflinger.

En ja, het belangrijkste is een goede afzetmarkt, want als je veulens fokt, die je vervolgens niet aan de straatstenen kwijt kunt, gaat de lust in fokken wel over. Dus moet je in ieder geval al een bepaalde kwaliteit leveren aan de hedendaagse, ook op paardengebied, verwende consument!

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:18

Leonora schreef:
Degene die deze oude discussie opnieuw heeft aangezwengeld, is een heuse Amor-fan en Amor is honderd procent Holsteiner. Hij is vanuit Duitsland naar Nederland gehaald en dus net zomin Gelders als een Haflinger.


Was Amor dan wel braaf, zo ver ik weet zijn amorkinderen ook niet de braafste. Deze amor-fan is een hackneyhater. Dus objectief is zijn lijst dus niet als je inderdaad bedenkt dat amor een holsteiner is!!!!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:56

Leonora schreef:
Je stelt tevens dat er in het bestuur van GP alleen maar hengstenhouders zitten, dat is helemaal
klinklare onzin; er zit er zelfs niet één in!


Ehm deze opmerking ging over friese paarden en is dus eigenlijk niet zo heel erg relevant...

Leonora schreef:
Degene die deze oude discussie opnieuw heeft aangezwengeld, is een heuse Amor-fan en Amor is honderd procent Holsteiner. Hij is vanuit Duitsland naar Nederland gehaald en dus net zomin Gelders als een Haflinger.]


Wahahahahahaha rolt van stoel af van het lachen. Leonora heeft helemaal gelijk Pling Pling Pling Pling Bovendien vind ik het ook nog eens rotbloed dat Amor vererfd. Maar al te vaak werden het draken van karakters. Ik heb er meerdere afgevoerd zien worden wegens onhandelbaarheid en dat willen we niet. Niet in een gelder, niet in een haflinger niet in geen enkel paard.
Mooi was ie wel Amor, dat wel.

De vermenging met Hackney vind ik nog altijd zonde. Ze zijn te heet, hebben hun koppie te hoog en hun beentjes ook, dunnere lijven, minder boeg. De nakomelingen van Camebridge Cole (en dat zijn er nogal wat) zijn grillig van karakter. Het is juist het bedaarde wat me zo aanspreekt van de Gelder. Heel bedaard, tot je ze aan het werk ziet, want werkwillig dat zijn ze.

Anoniem

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 02:07

Met Amor past ook zijn zoon Koss niet binnen het Gelders paard.
Amor was een moeilijk paard waar je een geschikte ruiter voor nodig had (en zelfs die had de handen vol aan Amor)
Zo is ook Koss (net zo min een Gelderse in mijn ogen) veel te heet geblakerd.
Hij is wel mooi, ja dat is ie zeker maar een Gelder? mooi niet dus.

Effe off-toppic Er heeft heel stuk in de de Bit gestaan over Parcival.
En ik citeer: De nakomelingen die ik van hem rijd hebben datzelfde, goede gangen en altijd willen gaan. En het karakter? ach, als ze van een brave merrie zijn is dat makkelijker, al zijn het geen doetjes. Ik zou ze niet een aan beginner aanraden.
Dit gaat dus over Parcivals nakomelingen, hij lijkt dus in veel op zijn vader.
Ik vind het een geweldig mooi beest Tong uitsteken daar niet van, maar als je een braaf karakter wilt moet je merrie die al hebben of je moet deze hengst niet kiezen.

Er is al veel te veel Koss bloed en ik snap dan best de zorgen van veel mensen als ze zeggen dat er straks geen Gelderse meer is.
Waar wil je straks nog mee gaan fokken als je een Parcival x Elegant hebt? dan blijft er nog maar weinig over en de hengsten die over zijn moeten dan ook nog dat kunnen verbeteren aan je merrie waar jij verbetering in wilt zien.

Ik ben benieuwd waar dit op uit loopt, vraag me namelijk af of de overheid zich er echt mee gaan bemoeien.
Praten is daar maar of er ook actie genomen word? ik wacht af.

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 03:17

Ilegra schreef:
Waar wil je straks nog mee gaan fokken als je een Parcival x Elegant hebt? dan blijft er nog maar weinig over en de hengsten die over zijn moeten dan ook nog dat kunnen verbeteren aan je merrie waar jij verbetering in wilt zien.


Sirius
Laurentz
Ahoy
Rubus
Nickson Pling

en misschien wordt er straks in Den Bosch nog eentje doorgestuurd naar het verrichtingsonderzoek !

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 09:06

barbara1970 schreef:
Wij hebben een tijdje een prachtige goedgekeurde dekhengst als pension klant op stal gehad.
Nixon wat een plaatje van een paard geweldig.
Alleen was het stamboek niet zo tevreden over hem, Nixon zou niet goed bevruchten enz.
Het stamboek was niet tevreden met zijn eigenaar en daarom moest Nixon het veld ruimen, ik heb het echt met eigen ogen gezien.

Een prachtige hengst, verstoten door het stamboek, dat het nu niet goed met het stamboek gaat hebben ze aan zich zelf te danken.
Vriendjespolitiek, alleen hengsten accepteren van bekende personen, eigenlijk net als het prachtige friese paard.
Tegenwoordig moet je via bepaalde personen je paard aanbrengen anders kun je het wel vergeten, niet te geloven dat Koning Beatrix haar naam aan deze organistatie heeft verbonden, die stamboeken zijn gewoon een criminele bende geworden en meer niet.
Ze denken maar aan een ding zakken vullen.
Kijk een s op op internet naar het bestuur van het Gelderse paard en het Friese paard, kan iemand mij uitleggen waarom daar alleen maar hengstenhouders in zitten.
Tja nu begrijp ik wel waarom mijn prachtige Friese hengst met vol papier, geen vos factor, goedgekeurd op fotoos, op de hengstenkeuring gemeten werd op 155 terwijl hij echt 1.62 is.


Nickson is nog steeds goedgekeurd, hij staat nu bij iemand anders op stal.

Oeps zie dat Leonora daar al op geantwoordt heeft.

Anoniem

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 10:37

Leonora schreef:
[paard] schreef:
Waar wil je straks nog mee gaan fokken als je een Parcival x Elegant hebt? dan blijft er nog maar weinig over en de hengsten die over zijn moeten dan ook nog dat kunnen verbeteren aan je merrie waar jij verbetering in wilt zien.


Sirius
Laurentz
Ahoy
Rubus
Nickson Pling

en misschien wordt er straks in Den Bosch nog eentje doorgestuurd naar het verrichtingsonderzoek !


De volgende reacties voor de hierboven genoemde hengsten heb ik al zo vaak op bokt gelezen.
Laurentz valt af want dan heb je inteelt via moederzijde van Parcival.
Rubus daar valt menig fokker ook al over vanwege zijn OC (of OCD) (blijft een zwarte bladzijde in zijn fok cariërre)
Ahoy en Nickson vinden fokkers al snel te tuigtypisch en dan blijft Sirius over.
Is er nog weinig aan keus over of je moet elk jaar met Sirius willen dekken.
Dan heb je nog Sander maar ja die is zelf tuiger dus die blijft staan als men Ahoy en Nickson al te tuigtypisch vind.

Je leest toch al vaak genoeg op bokt dat er mensen zijn met een Gelderse merrie een rijpaard hengst gaan kiezen omdat ze nagenoeg geen Gelderse hengst kunnen vinden. (of niet goed genoeg vinden)
Moeten fokkers overigens zelf weten, ik ben ook gaan shoppen naar een andere hengst.
Ik heb dan gekozen voor een Groninger hengst met wat Gelders bloed, die ook nog eens geweldig kan bewegen, okay ik blijf dan wel bij dezelfde rootz Haha!

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 11:34

Daarom laat ik de keuze over aan van Lijssel. Heb er zelf geen verstand van en wij doen verder toch weinig met de merrie behalve soms een koetstochtje. Ze is een Bazuin x Pygmalion x Oran. Heeft een mooie houding maar een vlak kruis wat ik zelf minder mooi vind. En ze heeft ook geen super beweging. Niet echt langbenig maar wel heel sterk. Als ze voor de kar moet aantrekken zie je haar hele kruis/lendenen bollen.

Zinzi_jewel

Berichten: 8820
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 19:54

Het is idd. moeilijk om n hengst te iezen uit t niet al te grote gelderse bestand , ben al 2 jaar aan t kijken wat ooit de partner van mijn merrie moet worden en die dus kan tekenen voor t vaderschap van mijn veulentje
Uit zinti Ahoy x alegro
Ik denk dat ik niet te tuigtypisch moet kiezen ( niks mis mee ) maar zinti heeft al tuig typische trekjes genoeg, voor t gene dan waar ik haar voor heb ) wil graag n leuk betrouwbaar rijpaard fokken , met t makkelijke van mijn eigen zinti
die heeft n gouden karakter ( neem nu vandaag voor t eerst hoefijzers en ze gaf geen kick )

K weet wel al zijn er ook hete donders in t gederse te vinden over t algemeen zijn ze veel braver en cooler als n gewoon rijpaard , en dat is waar ik voor gevallen ben ....

En dat is de reden dat ik ook vindt dat t gelders paard moet blijven ...

Hoop via dit forum ook veel meer te leren over t gelders paard en fokken ( vooral dat fokken , welke hengsten keuze etc. )

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 19:56

Malenka schreef:
Esther28 schreef:
Das niet zo mooi, best alarmerend.
Was dit ook niet het geval bij de Groningers een x aantal jaar geleden?


Ja, en nog steeds is dat niet in orde... het oude type verdwijnt meer en meer. Ook de groninger moet sportpaard worden...
Laten we hopen dat het gelderse paard hier niet achter aan gaat.


Zonde