Thuiskwelling (paarden)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Thuiskwelling (paarden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 23:38

Citaat:
Dierenarts Evert Offereins schreef bijna tien jaar columns over zijn ervaringen als dierenarts voor paardenblad Bit. Een selectie van de columns is verschenen in het boekje ‘Haverkorrels’. De huidige discussie over paardenwelzijn speelt duidelijk al langer een rol.

Column Offereins
,,Na de barreer-affaire rond Schockemöhle gingen er stemmen op om het welzijn van paarden ook te controleren tijdens de training thuis en niet alleen in de voor- en hoofdring van het wedstrijdterrein. De Dierenbescherming krijgt regelmatig klachten en tips over de manier waarop ruiters met hun paarden omgaan in de privésfeer.

Uit een A4’tje vol onbeschrijflijke wreedheden pik ik er een aantal uit. ‘De eigenaar richt paarden af voor westernriding, waarbij hij niet schroomt ernstig kwellende middelen te gebruiken. Naast afwijkende scherpe bitten gebruikt hij ook bitten van gedraaid ijzerdraad, die de paardenmond tot bloedens toe kwellen. Hij wordt snel driftig als de paarden niet direct doen wat hij wil. Hij trapt ze dan met de punt van zijn laars in hun buik en flanken en brengt ook zijn benen naar voren voor het zadel en slaat dan met scherpe sporen op de boeg en de schouder waardoor bloedende wonden ontstaan. Als het niet snel genoeg ging zette hij het hoofd met de teugels aan een scherp bit vast aan het zadel en liet ze dan rustig een hele tijd staan. Als hij terug kwam joeg hij ze aan een lang touw met de zweep op. Angstige, in paniek geraakte paarden sloegen regelmatig achterover. Doordat ze sterk opgebonden waren kwamen ze dan moeilijk overeind. De heer raakte dan zo over zijn toeren dat hij met een lange zweep net zo lang op het spartelende dier sloeg tot het overeind kwam, trillend en schuimend van het zweet.’ De rest zal ik u besparen.

Je maag draait om. Als dit verhaal klopt, is een betere controle op de training van sportpaarden harder nodig dan menigeen denkt. Liever vandaag dan morgen. Maar hoe? De aanpak is niet gemakkelijk. Het is bijvoorbeeld onmogelijk om een team van inspecteurs op pad te sturen om alle handelaren, trainingsstallen, maneges en particulieren te controleren. En probeer maar eens iemand op heterdaad te betrappen, bovendien trekken in vele gevallen eventuele getuigen hun broek op als ze onder ede bij de rechtbank staan. Het zou te overwegen zijn een anoniem meldpunt te creëren temeer ‘omdat niemand er kennelijk iets van durfde te zeggen’.”

Bron: www.horses.nl

Dit is toch verschikkelijk? Ik ben het er mee eens dat er een inspectie moet komen, al zal dat lastig zijn, maar een anoniem meldpunt lijkt me ook goed!
Sommige ruiters worden wel gecorrigeerd door mederuiters (of derden), maar luisteren gewoon niet en denken nog steeds dat PAARDEN de fouten maken en niet zij... (Meest van de tijd dan!)

Saskiaatje

Berichten: 11435
Geregistreerd: 28-03-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Thuiskwelling (paarden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 23:40

Ik krijg echt tranen in m'n ogen van dat stukje tekst. Arme paarden. Boos!

Ann

Berichten: 13311
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: Thuiskwelling (paarden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 07:58

[NM] -> [ON]

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Thuiskwelling (paarden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 08:07

helaas, helaas gebeuren dit soort dingen. Ik ben wel heel blij dat dit echt excessen zijn.

Mensen moeten gewoon leren dat je daar echt wel wat mee kan en moet doen.

Sociale controle is denk ik heel belangrijk

zaira
Berichten: 248
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: Limburg

Re: Thuiskwelling (paarden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 11:50

Hier moet echt meer controle op komen!!! Ik hoor ook veel verhalen die niet kunnen.

Girlgamer
Berichten: 4971
Geregistreerd: 12-01-06

Re: Thuiskwelling (paarden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 11:55

Het is verschrikkelijk, maar ik sta er niet van te kijken dat dit gebeurd.
Maar zoiets als "meld misdaad anoniem" zou wel een goed idee zijn.

Anoniem

Re: Thuiskwelling (paarden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 11:59

Ja en dan? Als hij opgepakt wordt krijgt hij een een tik op z'n vingers en vervolgens traint hij weer verder op deze manier. Zo gaat dat toch in Nederland? Laten we eerst iets gaan doen aan het bestraffen van dit soort handelingen ipv zeggen dat het vreselijk is en moet stoppen. Dit soort beesten moet op z'n minst al zijn paarden worden afgenomen en hij moet achter de tralies verdwijnen en een enorme boete daar nog eens op krijgen. Zonder een nieuwe wet mbt dierenmishandeling zullen we geen stap verder komen. Dit is ronduit vreselijk, geen enkel paard mag deze kwelling ondergaan. En het zet de westernruiters trouwens ook weer in een fijn daglicht Scheve mond Het is vreselijk dat er mensen zijn die zó met paarden omgaan, maar hoe controleer je thuistraining? Je kan hoogstens undercover agenten langssturen soms. Maar dan nog voorkom je het niet. Er zijn honderen paarden die dagelijks dit soort kwellingen moeten ondergaan, in iedere tak van de paardensport. Dit soort mensen zijn geen paard waard

Anoniem

Re: Thuiskwelling (paarden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:01

Ik mag hopen dat het idd maar weinig voorkomt.

Maar ik ga wel helemaal in het bericht van Miss_Montana mee.
Stel je ziet dit, je geeft het aan...en dan?
Niks nada noppes...want er is geen wet voor.
En was er die wel...dan is er nog niks...want nederlandse straffen zijn een lachertje...

ilse18

Berichten: 714
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Venhuizen N-H

Re: Thuiskwelling (paarden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:03

Dit soort situaties zijn idd erg wreed, en zou niet mogen gebeuren.
Maar als je een meldpunt voor wreedheid gaat oprichten, ben ik bang dat er teveel meldingen komen.
Als je bijv alleen al kijkt hier op bokt, dan zijn er mensen die een bit, sporen, zweep enz al paardenmishandeling vinden.
Waar trek je de grens?
Natuurlijk bij het extreme, maar wat is extreem?
Die grens ligt voor iedereen ergens anders!

driebergen
Berichten: 1588
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: utrecht

Re: Thuiskwelling (paarden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:06

ik zag laatst op een wedstrijd een meisje zo hard in de mond van haar paard zat te trekken, niet te zuinig. ik ga er voor het gemak even vanuit dat ze er een normaal bit had.
het paard kwam er soms even onderuit, stak zijn hoofd in de lucht en drukte zijn rug weg. ik vind dit nogal een kwelling voor het paard en dacht dat zoiets toch niet in de M1 voorkwam!

een bit van gedraaid ijzerdraad vind ik echt over de limit, maar ik vond dit al echt niet kunnen.
ik stond echt even te bedenken wat ik er mee moest, iets aangeven???
ik heb uiteindelijk gehoopt op dat de jury er iets van kon zeggen. Ze zal in de proef het bit ook niet met rust hebben kunnen laten hoop ik. in ieder geval wat het paard GEEN Happy atlete!

Tijgertje86

Berichten: 1454
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/ Groningen

Re: Thuiskwelling (paarden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:09

Ik ben voor (sociale)controle wat betreft het trainen van paarden in de privésfeer. Op dierenmishandeling/ kwellerij moeten wel strengere straffen komen. Nu betaald de schuldige een (veel te lage) boete en 'traint' (kwelt) vervolgens vrolijk verder. Die mensen kunnen ongestoord tig paarden 'breken', terwijl één pony in een modderig weilandje wel door de dierenbescherming wel wordt geholpen (natuurlijk moet die pony ook gehlopen worden, maar ik gebruik het even als voorbeeldvergelijking).

Het verhaal als hierboven beschreven staat komt denk ik vaker voor dan wij denken! Actieve sociale controle is noodzakelijk.

driebergen
Berichten: 1588
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: utrecht

Re: Thuiskwelling (paarden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:09

.... en inderdaad, zoals Ilse18 ook zegt, de grens is lastig te bepalen. ik vond de ruiter tijdens de wedstrijd erg, maar ik zag er ook wat die echt een flinke plek van de sporen hadden.
tja, ik denk dat dat je als ruiter iets fout doet, maar ik ga niet zover dat zoiets aangegeven moet worden.

ook in het geval van de ruiter waar ik het over had, heb ik ook geen stappen ondernomen.

helaas ben ik bang dat in training nog ergere dingen gebeuren dan tijdens wedstrijden te zien is.