Jakobskruiskruid is niet te bestrijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hermelientje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Jakobskruiskruid is niet te bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:20

@EstherHegt
Heerlijk hoe men de natuur zo op zijn kop kan zetten. Goed weidebeheer zeg je. Ja laten we er lekkere vette koeienweiden van maken, volledig voorbijgaand aan de plaats van het paard in de evolutie, het eten van veel harde stengels op schrale weidegronden. Gewoon lekker veel kunstmest erbij en spuiten zijn we van alle problemen af en helaas ook van veel andere planten/kruiden die tot voor kort, voordat wat salongeleerden het een leuk idee vonden JKK uit te zaaien over heel Nederland, in iedere paardenwei voorkwamen.

Anoniem

Re: Jakobskruiskruid is niet te bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:23

Dat klopt
In een vette koeienwei groet het niet.
Maar een land wat maar een beetje bemest word omdat je graag wat anders als vol eiwitrijk gras wilt hebben staan, daar groeit JKK ook lekker

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Jakobskruiskruid is niet te bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:46

oneilltje79 schreef:
Ja Het probleem groeit en groeit, dat ziet iedereen om zich heen die veel in de natuur en tussen paarden zit.
Ook zie ik langs de weg graslanden steeds voller met SJK.
En hoeveel paarden zijn er wel niet die sloom en lusteloos zijn door SJK zonder dat de oorzaak ooit achterhaald wordt?


Waar het om gaat is dat de paardeneigenaar attent is. Als hij in een vroegtijdig stadium van de ziekte reageert en de mogelijkheid van vergiftiging met JKK onderzoekt, is de lever nog in staat om te herstellen. Bij dieren met langdurig symptomen zal dat niet meer lukken (langdurige vermagering en zenuwverschijnselen).

Hermelientje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Jakobskruiskruid is niet te bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:54

runningkawa schreef:
Dat klopt
In een vette koeienwei groet het niet.
Maar een land wat maar een beetje bemest word omdat je graag wat anders als vol eiwitrijk gras wilt hebben staan, daar groeit JKK ook lekker


Inderdaad Kawa, jij weet dat ook als ervaringsdeskundige, maar dat schijnt absoluut niet mee te tellen tegenwoordig.
Misschien moeten ze op dat symposium de regering van British Columbia uitnodigen. Die arme mensen daar schijnen ook volledig foute denkbeelden te hebben, lees maar.

http://www.agf.gov.bc.ca/cropprot/tansy.htm

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Jakobskruiskruid is niet te bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:59

Hermelientje schreef:
@EstherHegt
Heerlijk hoe men de natuur zo op zijn kop kan zetten. Goed weidebeheer zeg je. Ja laten we er lekkere vette koeienweiden van maken, volledig voorbijgaand aan de plaats van het paard in de evolutie, het eten van veel harde stengels op schrale weidegronden. Gewoon lekker veel kunstmest erbij en spuiten zijn we van alle problemen af en helaas ook van veel andere planten/kruiden die tot voor kort, voordat wat salongeleerden het een leuk idee vonden JKK uit te zaaien over heel Nederland, in iedere paardenwei voorkwamen.


Nee het hoeft helemaal geen vette koeienweide te zijn. Dit is een misvatting over Kruiskruid en hooi.
Ook is het een misvatting dat Kruiskruid overal is uitgezaaid, in een vorige post heb ik ook uitgelegd wat er waarschijnlijke oorzaken zijn en hoe de plant zich verspreid. Ik begrijp volkomen de angst hoor van paardenhouders, we zijn dan ook bezig met het certificeren van hooilanden met goed stengelig gras maar vrij van giftige planten.
In de evolutie trokken paarden van gebied naar gebied, ook wormbesmettingen kwamen niet veelvuldig voor. Met goed weidebeheer kun je ook overbegrazing voorkomen door bijv bodemmonsters te nemen en wat te bemesten en zo de groei in het gras te houden, te roteren etc. zodat het gras niet te kort af wordt gegeten en daardoor maar moeilijk herstelt etc. Je moet je realiseren dat ook grazen betekent mineralen afvoeren, dus je moet ook weer toevoegen op kleiner percelen.
maar wat ik me vooral afvraag is waarom iedereen zo bang is van Kruiskruid? Er zijn geen bewijzen van massale sterfte. Pas als er bewijzen zijn van veel sterfte dan kan de overheid er misschien wat aan doen en tot nu toe zijn er geen bewijzen gevonden die massale sterfte ondersteunen.
Paarden eten het bij hoge uitzondering vers, of gedwongen door honger. Hooi is wel een risico omdat paarden het dan niet herkennen. Van een hapje vallen ze niet om en de lever kan repareren afhankelijk van de hoeveelheden en de freqentie. Het is dus niet zo dat ieder hapje een paard dichter bij de dood brengt, JKK slaat zich niet op in de lever. Afhamkelijk van het herstelvermogen en de frequentie van het eten kan de schade zich stapelen. Bij tijdig ingrijpen en goed voer geven kan een paard genezen!

Hermelientje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Jakobskruiskruid is niet te bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 00:36

EstherHegt schreef:
Ook is het een misvatting dat Kruiskruid overal is uitgezaaid, in een vorige post heb ik ook uitgelegd wat er waarschijnlijke oorzaken zijn en hoe de plant zich verspreid.


Heel veel veehouders weten wel beter.
En wat bizar dan toch dat een aantal provincies heeft besloten om geen bermmengsels meer te gebruiken waar Jacobskruiskruid in voorkomt. Waarom beloven dat je er mee gaat ophouden als je het nooit gedaan hebt?

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Jakobskruiskruid is niet te bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 00:49

Hermelientje schreef:
Heel veel veehouders weten wel beter.
En wat bizar dan toch dat een aantal provincies heeft besloten om geen bermmengsels meer te gebruiken waar Jacobskruiskruid in voorkomt. Waarom beloven dat je er mee gaat ophouden als je het nooit gedaan hebt?


Ik denk dat het zeer terecht is om het niet te zaaien, dat het in zaadmengsels heeft gezeten betekent echter niet dat het in ieder zaadmengsel heeft gezeten en overal. Er zijn ook meerdere manieren van verspreiding. Het gaat er om dat de bodem geschikt moet zijn om een populatie te kunnen vormen. De bodem en de verstoring van die bodem spelen een grote rol.
Over bestrijding en de risico's die er aan iedere vorm van bestrijding zitten heb ik in een van vorige posten geprobeerd duidelijk te maken.
Kom op het symposium en probeer je punt daar ook duidelijk te maken. Op het syposium komen ik doe even een greep: provinciale statenleden, gemeenteraadsleden, wethouders, beleidsambtenaren, paardenhouders, agrariers, ZLTO betuursleden, alle waterschappen, alle terreinbeheerders (van bosbaas tot beleidsman), Rijkswaterstaat, prorail, uitvoerders provinciale wegen, dierenartsen en ga zo maar door.
Ook is er een bericht naar de landelijke pers, dus jullie kunnen je stem laten horen. Je moet je wel opgeven ( hoe dat moet staat in mijn eerste post)

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Jakobskruiskruid is niet te bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 09:30

Paardeneigenaren zélf verantwoordelijk voor JKK in het hooi..?

Uit de agenda van het symposium:

Citaat:
13.00 uur Eenvoudige lunch met broodjes
..... lunch, is gratis


Je vraagt je af.. mét, of zonder?

Of zou dat de verantwoordelijkheid van de eters zijn? Extreme duivel

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: Jakobskruiskruid is niet te bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 09:45

oneilltje79 schreef:
Ja Het probleem groeit en groeit, dat ziet iedereen om zich heen die veel in de natuur en tussen paarden zit.
Ook zie ik langs de weg graslanden steeds voller met SJK.
En hoeveel paarden zijn er wel niet die sloom en lusteloos zijn door SJK zonder dat de oorzaak ooit achterhaald wordt?

Je zult JJK bedoelen.
Maar je hebt wel gelijk. Het is een tiental jaren geleden gezaaid door Staatsbosbeheer en sindsdien is het zich enorm gaan uitbreiden. Ik kan mij uit mijn jeugd niet zulke grote vlokken gele planten herinneren. En daar heb ik al heel vroeg naar leren kijken. JJK is bezig een nationale ramp te worden; het jammere is dat alleen de paardeneigenaren het weten en niet die genen die het kunnen bestrijden. En dat zijn juist diegenen waar de verantwoordelijkhied ligt om het te verwijderen.