Inspectie: terrein paarden Best voldoet prima

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Inspectie: terrein paarden Best voldoet prima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 08:33

http://www.ed.nl/eindhovenregio/article2606673.ece
ed.nl


De situatie waarin de paarden op het modderige terrein aan de Ploegstraat in Best verkeren, is slecht.

Dit constateerde de Algemene Inspectie Dienst (AID) gisteren na een inspectie, nadat de politie een melding over de zaak had gekregen. Roel Vinken van de AID noemt het 'geen voorbeeldlocatie.' "De paarden staan bij het eten diep in de modder en er is kans op verwondingen door blokken beton en andere rommel die er ligt", zegt Vinken. Toch voldoet het terein aan de wettelijke eisen voor het houden van de dieren. Zo hebben de paarden een hoger gelegen droge ligplaats.

De AID kan eigenaar Bert van Beers nu alleen het dringende advies geven om de rommel op te ruimen. Vinken zegt dat het terrein wel extra in de gaten zal worden gehouden. Volgens hem is de zaak nog niet afgedaan: "We wachten even af en zullen alles nog eens goed bekijken. Want dit is natuurlijk slechts een momentopname." Ook zal er nog overlegd worden met de politie.

Jo van Aker inspecteerde samen met twee politieagenten het terrein. "De dieren krijgen genoeg hooi en wortelen maar het is toch erg vervelend dat we niks aan de situatie kunnen doen", aldus Van Aker.

Van Beers huurde de grond tot voor kort van de gemeente. Die zegde hem de huur op omdat het terrein nodig is voor de aanleg van bedrijventerrein BeA2, in het gebied tussen de A2, het Beatrixkanaal, de A58 en de Anthony Fokkerweg.

Van Beers wil de grond niet vrijmaken zolang de gemeente hem geen goede alternatieve plek geeft voor de paarden.

Klik hier voor een foto.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Inspectie: terrein paarden Best voldoet prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 08:58

ik vind dit weer zon typisch geval waaraan je hier in nederland bar weinig aan de dierenbescherming hebt.
ja ze krijgen genoeg eten, maar de manier waarop ze worden gehouden is te triest voor woorden, als je je geen goede plek voor je dieren kunt veroorloven dan zou je geen diern mogen houden!
ze wacten nu net zolang tot het voor een van de dieren te laat is en zich verwond of erger!
typisch nederland!

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Re: Inspectie: terrein paarden Best voldoet prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 09:03

pre schreef:
ik vind dit weer zon typisch geval waaraan je hier in nederland bar weinig aan de dierenbescherming hebt.
ja ze krijgen genoeg eten, maar de manier waarop ze worden gehouden is te triest voor woorden, als je je geen goede plek voor je dieren kunt veroorloven dan zou je geen diern mogen houden!
ze wacten nu net zolang tot het voor een van de dieren te laat is en zich verwond of erger!
typisch nederland!

amen
echt weer Nederland.
over een paar maanden lees je dat een van de paarden gewond is geraakt ofzo en dan is het zielig.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Inspectie: terrein paarden Best voldoet prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 09:56

Okee, het is een puinhoop en zelf zou ik mijn weiland ook niet zo willen laten. Maar de AID (is trouwens niet dierenbescherming, maar iets van het ministerie van Landbouw) is hier schandalig bezig.

De eigenaar houdt zich simpelweg aan de weg. Punt. Als er iets mis is met de wet, moeten ze de wet maar aanpassen. Maar nu gaat de AID hem in de krant alsnog afkraken. Dat is net zoiets als dat je netjes 50 door een woonwijk rijdt, maar een agent besluit dat het toch niet goed is en de volgende dag staat er met grote letters in de krant dat jij (naam en toenaam) als een doldwaze door het dorp hebt geraced en dat er nog net geen kinderen dood zijn gereden.

Dat kan gewoon niet.

Daarbij hebben die paarden het vele malen beter dan paarden die heel de dag in een box staan. Ik lees dat ze droog kunnen staan en voldoende voer krijgen.

Dat er puin ligt, betekent echt niet dat die paarden daar meteen over struikelen en een pijnlijke dood sterven. Dat soort ongelukken gebeuren vooral met paarden die nooit buiten komen en niks gewend zijn.

Het ED is hier ook slecht te werk gegaan, ze hebben die man niet eens om een weerwoord gevraagd. Als ik hem was, zou ik het ED voor de Raad voor de Journalistiek slepen (kost niks) en een rechtszaak wegens laster tegen de AID beginnen.

Girlgamer
Berichten: 4971
Geregistreerd: 12-01-06

Re: Inspectie: terrein paarden Best voldoet prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:07

Ik zal dalijk eens gaan kijken want ik ben nu toch in Best.
Ik hoor niets over een schuilstal. Dacht dat dat ook verplicht was.
En het is gewoon belachelijk dat de paarden bij die rotzooi kunnen.

Ik heb een keer de Dierenbescherming moeten bellen voor een aantal paarden die tussen en in volkstuintjes werden gehouden.
Die stonden ook tussen de rotzooi (hout, ijzer ed) en dat is toen allemaal ook mooi opgeruimd.

Anoniem

Re: Inspectie: terrein paarden Best voldoet prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:11

Als een schuilstal wettelijk verplicht is is dat, vind ik, raar. Op een best aantal plekken mag er namelijk niet eens iets worden gebouwt, ook geen schuilstal.

Het is mischien een rotzooi, maar de paarden krijgen eten, hoeven niet constant in de modder te staan en hebben de ruimte. Word er aan de wet gehouden is het weer niet goed.

Moet zeggen dat ik het lichtelijk overdreven vind. Ze kunnen voor de wet geen punten vinden die worden over treden, en toch is het niet goed?

Rocamor

Berichten: 10903
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Inspectie: terrein paarden Best voldoet prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:13

Tja, zoals het op de foto staat, zo zou ik mijn paarden niet willen houden. Maar de zooi ligt (voor zover we kunnen zien) alleen voor op de foto. Het weiland/paddock gedeelte ziet er schoon uit en naar wat ik uit het verhaal lees, krijgen ze voldoende bijgevoerd.

Vergeet niet dat paarden 2 ogen hebben meegekregen bij de geboorte. Ze kunnen dus zien waar ze hun voeten plaatsen. Op de een of andere manier gaat het op deze manier altijd goed. Mensen die hun paard inpakken in 2 dekens met rondom peesbeschermers en springschoenen en weet ik al niet wat, daar gebeuren juist de ongelukken mee.

Zelf heb ik veel meer moeite met paarden die 24/7 binnenstaan in een box met 3 of 4 dichte muren, volgepropt worden met voornamelijk krachtvoer. Of paarden die (al dan niet door onwetendheid) met halsters in de stal worden gezet (ophangingsgevaar).

Nogmaals, het is niet ideaal en ik zou mijn paarden zo niet neerzetten, maar om de eigenaar zo aan de schandpaal te nagelen vind ik ook wat ver gaan. Als deze persoon de rommel (die je voor op de foto ziet) opruimt, dan ben je er volgens mij al.

Anoniem

Re: Inspectie: terrein paarden Best voldoet prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:16

Ik denk dat de foto ook deels vertekent toont. In het bericht word immers gesproken over de mogelijkheid om op een hoger gelegen stuk te liggen. Op de foto is alleen maar hout en modder te zien.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Re: Inspectie: terrein paarden Best voldoet prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:52

schuilstal is niet verplicht.maar wat ik nou nooit snapt; opruimen is toch gratis? ga er een middagje voor uittrekken, desnoods met wat vrienden, en t probleem is opgelost!pure gemakzucht..... Boos!

SamCo

Berichten: 2340
Geregistreerd: 23-10-07

Re: Inspectie: terrein paarden Best voldoet prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:58

arno8 schreef:
Okee, het is een puinhoop en zelf zou ik mijn weiland ook niet zo willen laten. Maar de AID (is trouwens niet dierenbescherming, maar iets van het ministerie van Landbouw) is hier schandalig bezig.

De eigenaar houdt zich simpelweg aan de weg. Punt. Als er iets mis is met de wet, moeten ze de wet maar aanpassen. Maar nu gaat de AID hem in de krant alsnog afkraken. Dat is net zoiets als dat je netjes 50 door een woonwijk rijdt, maar een agent besluit dat het toch niet goed is en de volgende dag staat er met grote letters in de krant dat jij (naam en toenaam) als een doldwaze door het dorp hebt geraced en dat er nog net geen kinderen dood zijn gereden.

Dat kan gewoon niet.

Daarbij hebben die paarden het vele malen beter dan paarden die heel de dag in een box staan. Ik lees dat ze droog kunnen staan en voldoende voer krijgen.

Dat er puin ligt, betekent echt niet dat die paarden daar meteen over struikelen en een pijnlijke dood sterven. Dat soort ongelukken gebeuren vooral met paarden die nooit buiten komen en niks gewend zijn.

Het ED is hier ook slecht te werk gegaan, ze hebben die man niet eens om een weerwoord gevraagd. Als ik hem was, zou ik het ED voor de Raad voor de Journalistiek slepen (kost niks) en een rechtszaak wegens laster tegen de AID beginnen.


Arno, helemaal mee eens!

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Re: Inspectie: terrein paarden Best voldoet prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:02

Ik ken deze situatie, ik heb er jaren gereden namelijk... En weet ook hoe deze situatie in elkaar zit. Het is niet echt om het goed te praten, de afspraken moeten nou eenmaal nagekomen worden, maar het is lang niet zo dramatisch als in de media beschreven word.

Kan niet zeggen dat het daar op mijn manier zou gaan, maar deze situatie zie je alleen in de winter. In de zomer is het stuk wel gewoon hard. En de paarden van deze man worden redelijk verzorgd, stonden andere mensen waarbij de situatie iets ernstiger was, en hier liet de db het meerdere keren afweten... Dat vind ik dan net iets erger als paarden die gewoon te eten en te drinken en beweging krijgen...

Het gaat hier echt niet altijd zoals het moet gaan, maar de paarden krijgen genoeg te eten, de meeste paarden komen vel over been daar, en gaan regelmatig lichtelijk te dik weer weg. Ik zie dat persoonlijk liever als te mager.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Re: Inspectie: terrein paarden Best voldoet prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:05

Vind t trouwens wel jammer dat er mensen nou al gal beginnen te spugen terwijl ze de hele situatie niet kennen. Wat er in de media naar voren komt is zwaar overtrokken. Er is nog een terrein daar waar paarden staan van hem, en daar is het een aanzienlijk stuk droger. Ik weet niet of hij dat land nog gebruikt nu, maar ook in dit natte stuk zijn drogere stukken.

Ik denk dat het 1000den malen kwalijker is om een paard 24/7 in een stal te zetten, elk paard op de wei staat nu in de modder, gaat vanzelf ook weer weg, en tot die tijd vermaakt mijn paard (en alle andere wei/schuilstal paarden) zich ook prima met wat plassen in de wei.
Laatst bijgewerkt door xtostarlight op 08-02-08 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Inspectie: terrein paarden Best voldoet prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:05

Als deze foto actueel is lijkt het me heel erg mee te vallen.
Tenminste rechts van waar de paarden staan lijkt het groen en niet nat.

Tja die rotzooi, ik zou mijn paarden er nooit tussen zetten.
Maar deze paarden weten niet beter, dus of dat dan direct zo'n groot probleem is?

En als ze verder genog te eten en te drinken krijgen en ook optijd de smid enzo...denk dat er idd ergere dingen zijn Lachen

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Inspectie: terrein paarden Best voldoet prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:09

arno8, met jou mening erover ben ik het niet helemaal eens maar dat mag he Knipoog
wat ik wel voor de volle 100% mt je eens ben is het feit dat ik het ook niet vind kunnen dat ze de man groen licht geven maar hem vervolgens in de krant eigenlijk compleet de grond in boren.
zoals ik het begrijp zijn ze het niet eens met de wet en dus vind ik ook Haha! dat ze die dan moeten gaan aanvechten, dat is waar.
maar het terrein is alles behalve prima om paarden te houden Bloos

verder is een schuilstal niet wettelijk verplicht, de inspectie dienst die hierboven genoemd word wil het wel en spreekt eigenaren er dus ook op aan maar volgens de wet is het niet verplicht geloof ik.
je ziet genoeg paarden in de weien lopen nu die geen stal hebben en ook vol in de modder staan, en 24/7!
dit is eigenlijk ook een gedeelte van de wet die wat mij betreft aangepast moet worden, paarden en al het andere vee kunnen goed tegen regen, maar een plekje om op te kunnen drogen vinden ze alemaal fijn en zou een boel huid problemen endergelijke voorkomen Knipoog

Anoniem

Re: Inspectie: terrein paarden Best voldoet prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:10

Een schuilstal is idd niet wettelijk verplicht, veel erger bijna nergens laat de gemeente het toe. Ook al wil je dat zelf wel.

Rocamor

Berichten: 10903
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Inspectie: terrein paarden Best voldoet prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:46

pre schreef:
paarden en al het andere vee kunnen goed tegen regen, maar een plekje om op te kunnen drogen vinden ze alemaal fijn en zou een boel huid problemen endergelijke voorkomen Knipoog


Wil je dat tegen de paarden bij ons op stal zeggen? Knipoog Ik sta op een stal met een loopstal met uitloop naar grote verharde paddock. Zelfs als het regent dat het giet, staat nog de helft van de kudde buiten te dromen, terwijl ze binnen een mooie grooooote ruimte hebben met vers stro om in te gaan liggen. Er zijn bij ons zelf knollen die onder het druppende afdak gaan staan Gestoord

oudehinken

Berichten: 3087
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: manderveen

Re: Inspectie: terrein paarden Best voldoet prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:11

http://www.tctubantia.nl/regio/almelo/2 ... aarden.ece

HIer soortgelijk bericht. Steeds worden er daar paarden in beslag genomen. WAarom mag dat mens uberhaupt nog paarden houden?!?!?!?!

runningkawa schreef:
Een schuilstal is idd niet wettelijk verplicht, veel erger bijna nergens laat de gemeente het toe. Ook al wil je dat zelf wel.

Klopt als een zwerende vinger! In Reutum staat ook een fries veulen alleen op een wei al bijna 2 maanden. Geen schuilstal uiteraard, en je weet wel wat voor weer het is geweest he: weken aan een stuk regen, storm en regen......
Aangenaam kan het niet zijn.
Laatst bijgewerkt door oudehinken op 08-02-08 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Inspectie: terrein paarden Best voldoet prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:13


Anoniem

Re: Inspectie: terrein paarden Best voldoet prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:37

Soort gelijk bericht? In dat artikel werden de paarden onthouden van verzorging, stonden in vieze stallen, lange hoeven ect.

Ik zie geen overeenkomsten?

Jos1
Berichten: 184
Geregistreerd: 20-05-07

Re: Inspectie: terrein paarden Best voldoet prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:39

Ach opruimen doet wonderen of het stuk zodanig afzetten met de troep dat de paarden er niet tussen kunnen lopen.
Snap niet dan men zo wie zo zulke troep niet opruimt..........

tummy

Berichten: 248
Geregistreerd: 11-09-07
Woonplaats: best/ sint-oedenrode

Re: Inspectie: terrein paarden Best voldoet prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 17:42

bij hem is al zovaak de dierenbescherming langsgekomen ze hebben er nog nooit iets aan kunnen doen...hij verdient het niej om vrij rond te lopen.... er zijn al zoveel paarden bij hem doodgegaan....ik heb ooit een paard bij hem gekocht dat naderhand 2 keer zo oud blijkt te zijn...de ergste handelaar die ik ooit ben tegengekomen...

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Inspectie: terrein paarden Best voldoet prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 20:04

Het zijn zeker zeepaarden?

raylaatje
Berichten: 631
Geregistreerd: 28-03-07

Re: Inspectie: terrein paarden Best voldoet prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 23:28

ik snap niet waarom ze niet gewoon 1 middagje opruimen... een paar uurtjes en je paarden kunnen zich niet meer verwonden en ze kunnen je niks meer maken...
maar de mensen zijn daar te lui voor:S

raylaatje
Berichten: 631
Geregistreerd: 28-03-07

Re: Inspectie: terrein paarden Best voldoet prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 23:28

amondi schreef:
Het zijn zeker zeepaarden?


hahahaha

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Inspectie: terrein paarden Best voldoet prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:52

het jammere van dit soort krantenberichten is vaak ook dat als er een foto bij staat, de foto vaak alleen 1 van de ergste plekjes van het terrein laat zien
er staat in de tekst dat ze bij het eten in de blub staan, maar dat er wel degelijk droge grond is waar ze op kunnen staan
wat krijgen we als plaatje
een stuk blubber en en hle grote plas , en een stuk waar rommel ligt

mensen die de situatie niet irl kennen vellen op basis van die foto een oordeel terwijl het in het echt helemaal niet zo bar en boos hoeft te zijn