Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 09:49

http://www.metrotime.be/nlnewsbelga.htm ... d=22491857
metrotime.be


In Kalmthout is zondagnamiddag bij een ongeval met een op hol geslagen paard een kind levensgevaarlijk gewond geraakt.

Een achtjarige jongen uit Kalmthout liep zondagnamiddag levensgevaarlijke verwondingen op toen hij een ritje maakte op zijn paard. Dat gebeurde in Nieuwmoer, een deelgemeente van Kalmthout. Om een nog onduidelijke reden sloeg het paard op hol, waardoor het kind eraf werd geslingerd. De hulpdiensten kwamen ter plaatse en dienden het kind de eerste zorgen toe. Het is daarna in kritieke toestand overgebracht naar het ziekenhuis.

rixke

Berichten: 1031
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: lelystad

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 09:52

wat triest zeg,maar wat ik me nu afvraag,was dit kind alleen aan het buitenrijden?

kimpjj
Berichten: 247
Geregistreerd: 25-07-06

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:00

jeetje zeg hoop dat het kindje er boven op komt. zo zie je maar weer nooit alleen op een buitenrit. maar wat ik me ook afvraag is was hij alleen op buitenrit.

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:03

zelfde vraag als rixke idg erg veel sterkte en beterschap ook voor familie.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:12

of er nou iemand bij was of niet, diegene zal toch nooit een op hol geslagen paard tegen kunnen houden. wel triest hoor!

Marigold

Berichten: 12591
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:15

oh, verschrikkelijk!
hopelijk komt hij er weer bovenop!

over de berichtgeving, het kan net zo goed over een shetland pony gaan, ze noemen alles al snel een paard..
dus misschien was het jongetje een eindje over het erf aan het rijden of over en landweggetje..
dat gebeurd wel meer, en vast wel onder toezicht.. maar een paard (of pony) op hol haal je zomaar niet in..

Spijkerbroek
Berichten: 665
Geregistreerd: 23-04-06

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:17

Bron : www.nieuwsblad.be

KALMTHOUT - Een achtjarige jongen is in Kalmthout van een paard gevallen en daarbij levensgevaarlijk gewond geraakt. Het kind werd overgebracht naar het Middelheimziekenhuis. Volgens een buurtbewoner sloeg het paard op hol en kon de jongen het dier niet meer de baas.

Het ongeval gebeurde dicht bij de woonplaats van de jongen, die samen met zijn zus een ritje maakte.

Waarom het paard op hol sloeg, is nog onduidelijk. Het duurde ook enige tijd alvorens buurtbewoners het dier konden vangen. De achtjarige jongen mocht eigenlijk ook niet met het paard op de openbare weg. Dat is pas toegelaten vanaf veertien jaar. (vjb
)

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:21

snoepie12 schreef:
. De achtjarige jongen mocht eigenlijk ook niet met het paard op de openbare weg. Dat is pas toegelaten vanaf veertien jaar. (vjb[/i])



je zou ze eens de kost moeten geven, hoeveel er van deze leeftijd buitenrijden alleen of met andere

veel sterkte voor het jongentje en de familie
wat zou dat zusje geschrokken zijn

Rascha

Berichten: 618
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:42

Nooit geweten dat er voor het buitenrijden een leeftijd is...
Jeetje ik reed als 8 jarige gewoon alleen buiten... (nu 36 jaar) En nooit iemand die mij op de leeftijd van 14 jaar attent heeft gemaakt...
Zou deze leeftijdgrens wel genoeg bekend zijn bij mensen?? Want ik ken toch echt veel kinderen die alleen naar buiten gaan met paardjes en pony's...

Ik hoop dat de jongen snel opknapt...
Beterschap in elk geval!!

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:54

Ik wist niks van deze leeftijdsgrens, als kind zijnde ging mijn vader altijd met me mee. Zodra de pony wat angstig werd van t een of ander pakte die haar vast. Zo ging het met mn verzorgponys (als we naar de les gingen en buitenrit maakten) en laterna bij mijn eigen pony! Nu rijd ik wel alleen of we gaan met zn 2en of 3en! Maar ben nu ook 24 dan.

Lijkt me goed schrikken bent benieuwd of het manneke er iets aan overhoudt...

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:09

Dit gaat wel over België overigens, dus kan best dat daar een bepaalde leeftijd geldt. Ik heb ook wel eens gehoord dat verzekeringen vanaf 14 jaar goedkeuren en dus dan pas ben je verzekerd óf onder begeleiding van iemand van 18 jaar of ouder. Maar dat is dus verzekeringstechnisch en ik spreek nu van 15 jaar terug, toen ik daarvan hoorde. Kan best dat dat nu anders is.
Zelf heb ik die leeftijd ook gehanteerd bij mijn bijrijdsters. Zelf ging ik ook pas vanaf 14 jaar alleen de weg op. Vind het niet verantwoord om op zo'n jonge leeftijd de weg op te gaan. Brommerrijden mag ook pas vanaf 16 jaar en dat is imo nog minder gevaarlijk dan paardrijden op de openbare weg.

Niettemin is dit een vreselijk ongeval en veel sterkte voor het jongetje en de familie en vrienden.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:26

Rascha schreef:
Nooit geweten dat er voor het buitenrijden een leeftijd is...
Jeetje ik reed als 8 jarige gewoon alleen buiten... (nu 36 jaar) En nooit iemand die mij op de leeftijd van 14 jaar attent heeft gemaakt...
Zou deze leeftijdgrens wel genoeg bekend zijn bij mensen?? Want ik ken toch echt veel kinderen die alleen naar buiten gaan met paardjes en pony's...

Ik hoop dat de jongen snel opknapt...
Beterschap in elk geval!!

Kalmthout ligt in België Knipoog

o, ik ben spuit 11, zie ik! Bloos Tong uitsteken

Rascha

Berichten: 618
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:42

Toch is het een beetje krom om er een leeftijd aan te binden, imo..
Een kind wat praktisch op paard geboren is (zoals ik bv) is vaak veel handiger met een paard/pony al op jonge leeftijd dan een volwassen persoon die bv pas voor de 5x op een paard zit...
Het lijkt mij dat de ervaring veel belangrijker is dan de leeftijd..
Maarja uit eigen ervaring weet ik dat het braafste en makkelijkste paard gevaarlijk kan worden door invloeden van buitenaf...
Denk bv aan een hond die ineens blaffend komt aanstormen...
Daar schrik je als ruiter al van, dus je paard of pony als vluchtdier zijnde kan daar ook van schrikken...

Maar goed, het blijft verschrikkelijk, dat dit ongeluk is gebeurd...
En een koe in zn kont kijken helpt ook niets te veranderen (dan bedoel ik attent maken op toegestane leeftijd ed soort dingetjes)
Overigens is de besproken leeftijdsgrens wel iets wat ik ga naspeuren... Het is voor mij absoluut nieuw, dus erg nuttig om het eens na te vragen... Ook al ben ik die leeftijd ruimschoots voorbij!!

Groetjes

suuzepuus

Berichten: 8824
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: nep drent!:)

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:47

ik heb ook nooit gehoord van een leeftijdsgrens hoor!! ik reed ook voor mn 14e alleen buiten

leonie_1986
Berichten: 1994
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Nederweert

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:13

Misschien heb ik het mis hoor, maar ik haal nergens overduidelijk uit dat het om een buitenrit gaat. Hij was een ritje aan het maken, maar in België wordt dat volgens mij ook wel gezegd als je gewoon in bak aan het rijden bent..
Het is wel verschrikkelijk, hoop dat hij er weer helemaal bovenop komt.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:32

Rascha schreef:
Toch is het een beetje krom om er een leeftijd aan te binden, imo..
Een kind wat praktisch op paard geboren is (zoals ik bv) is vaak veel handiger met een paard/pony al op jonge leeftijd dan een volwassen persoon die bv pas voor de 5x op een paard zit...
Het lijkt mij dat de ervaring veel belangrijker is dan de leeftijd..
Maarja uit eigen ervaring weet ik dat het braafste en makkelijkste paard gevaarlijk kan worden door invloeden van buitenaf...


Ik denk dat die leeftijdsgrens vooraal gaat over het verkeersinzicht dat je pas ontwikkelt vanaf een bepaalde leeftijd, dus niet zozeer over je capciteiten als ruiter. Een 8-jarige heeft nog niet zo veel inzicht in het verkeer als een 14-jarige.
Dit is trouwens de echte regel.
Citaat:
Ruiters moeten volgens de wet minimum 14 jaar zijn om op de openbare weg te mogen rijden. Deze leeftijd wordt echter teruggebracht naar 12 jaar, op voorwaarde dat men vergezeld is van een ruiter van ten minste 21 jaar oud. Bestuurders van gespannen moeten daarentegen minstens 16 jaar oud zijn.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:38

Idra schreef:
Rascha schreef:
Toch is het een beetje krom om er een leeftijd aan te binden, imo..
Een kind wat praktisch op paard geboren is (zoals ik bv) is vaak veel handiger met een paard/pony al op jonge leeftijd dan een volwassen persoon die bv pas voor de 5x op een paard zit...
Het lijkt mij dat de ervaring veel belangrijker is dan de leeftijd..
Maarja uit eigen ervaring weet ik dat het braafste en makkelijkste paard gevaarlijk kan worden door invloeden van buitenaf...


Ik denk dat die leeftijdsgrens vooraal gaat over het verkeersinzicht dat je pas ontwikkelt vanaf een bepaalde leeftijd, dus niet zozeer over je capciteiten als ruiter. Een 8-jarige heeft nog niet zo veel inzicht in het verkeer als een 14-jarige.


Ja Ik dacht precies hetzelfde, maar wilde geen discussie beginnen. Bloos Maar als toch iemand dit noemt, dan wil ik daar direct bij aansluiten. Ik was vanaf mijn 12de ook heel handig met de brommer en auto besturen (op het erf welteverstaan), maar dat wil niet zeggen dat ik dan aan het verkeer kan deelnemen op die leeftijd. Verkeersregels en verkeersinzicht komen ook nog om de hoek kijken. En reageren op andere verkeersdeelnemers die zich al dan niet aan de regels houden. Etc.

lance
Berichten: 6
Geregistreerd: 24-12-07

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:51

Heel erg wat er gebeurd is zowel voor het kind als voor zijn ouders. Ik woon in groningen en rij al heel lang paard en als ik buiten ga rijden met wat voor paard ook krijgt hij altijd een martingaal om heb je veel meer te zeggen. Ik zie het hier ook vaak kinderen buiten rijden zonder martingaal en/of zonder degelijke bescherming. Ik vind dat erg triest want het paard krijgt altijd de schuld. Wees je er van bewust dat je altijd met een dier te maken hebt die een groot vluchtinstinct heeft. De ouders zouden dit ook moeten weten. Ook al heb je nog z,on mak paard er zijn altijd externe omstandigheden die het gedrag van je paard bepalen. Zoals domme mensen die op een brommer in volle vaart langs je heen stuiven verwacht wat dat betreft niet te veel begrip van je medeweggebruikers die hebben niets met paarden. ja op hun bord misschien.

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:57

lance, wat je zegt is echt onzin. Waarom heb je met martingaal meer te zeggen? Ikzelf rijd met Liverpool buiten omdat die van mij anders voor de lol aan de kletter gaat, maar als ze echt totaal in paniek is en op hol slaat dan heb zelfs ik niets aan de Liverpool. Laat staan dat men dan wat aan een martingaal heeft. Realiseer je je trouwens ook dat niet elk paard met zijn hoofd in de lucht ervandoor gaat maar soms ook bokt met het hoofd tussen de benen. Ook dan heb je niets aan een martingaal.
Laatst bijgewerkt door Verosjaak op 11-02-08 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:59

jeetje wat zullen ze geschrokken zijn !!
van die leeftijd wist ik ook niets, mij is altijd alleen verteld dat er iemand van 18 jaar of ouder mee moest zijn...maar of dat zo is betwijfel ik nu Clown

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:01

In Belgie geldt deze grens inderdaad. los van het feit of het mag vind ik 8 jaar voor een buiterit erg jong. Maar goed erg veel sterkte aan de ouders en beterschap voor de ruiter.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:05

Hier de link naar het VTM nieuws van gisterenavond je kunt het gratis bekijken zo. Bij 2.24min begint t stukje.
http://www.iwatch.be/2007/player.html?c ... uws_7_laat
De jongen was samen met zijn zus , hoe oud die was zeggen ze niet.
Op het einde zeggen ze ook dat hoewel de jongen het bijna dagelijks deed hij dit niet mag onder de 14 jaar mag je in Belgie niet op de openbare weg.
Als het de paarden zijn de ze laten zien gaat het om Tinkers. Vreeselijk wat er is gebeurd ik hoop zo dat de jongen het haald.
Het blijven dieren.

Sparky10

Berichten: 2674
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Swifterbant

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:09

nou ik ben 26 en ga ook echt niet alleen met mijn paardje naar buiten , inde bak rij ik al met stang en martingaal daar lacht die om (fjord) maar met slof ga ik zowieso niet naar buiten .

maar 8 jaar kom aan , zou het dood eng vinden als ouder zijnde dan mijn kind zo naar buiten te laten gaan of in de bak laten rijden er kan overal wat gebeuren ,

doch hoop ik dat alles goed komt met het jochie .

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:32

Dat is niet niks, ben benieuwd hoe het nu gaat...

J0sef1entje

Berichten: 581
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Terschelling

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:39

Sparky10 schreef:
maar 8 jaar kom aan , zou het dood eng vinden als ouder zijnde dan mijn kind zo naar buiten te laten gaan of in de bak laten rijden er kan overal wat gebeuren ,


Mijn dochters zijn allebei vroeg begonnen met rijden (ongeveer met 4 jaar) en die gingen allebei ook met 8 jaar gewoon naar buiten. Natuurlijk niet alleen, altijd met een volwassene erbij, maar zoals ook al eerder gezegd: als een paard op hol slaat houdt je die echt niet tegen hoor, niet als het een Tinker is maar ook niet als het een Shet is! Mijn dochter van 9 is ook gewoon alleen in de bak aan het rijden terwijl ik aan het uitmesten ben, de pony is braaf en het kind zal ook geen gekke dingen uithalen. Met oudejaarsdag werd hij wat onrustig en toen is ze afgestapt en heeft mij gebeld, ze weet dus wel wat ze wel en wat ze niet aankan.
Jong geleerd is oud gedaan, en je bouwt zo wel vertrouwen op.