Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lieniminnie

Berichten: 4536
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:01

arm jochie Ach gut
Mag een kind van 8 jaar ook niet onder begeleiding naar buiten?

EnelyaT
Berichten: 2775
Geregistreerd: 07-04-05

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:16

Ik weet niet hoor, maar bij ons op de ponyclub mogen ze vanaf 6 jaar erop, en daar stappen ze toch ook naartoe (over de openbare weg).
Anders moet je gelijk een trailer ed. aanschaffen, terwijl je bij de meeste kinderen van die leeftijd niet eens zeker weet of ze het wel (lang) gaan volhouden, dat ponyrijden.
Als het om tinkers gaat, waar hij op reed, dan is het toch ook wel een 'groot beest' voor een jochie van 8 jaar toch?

Maargoed, wel heel erg.. Beterschap voor het ventje en zijn familie!

fojoe

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Roelselare

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:19

lieniminnie schreef:
arm jochie Ach gut
Mag een kind van 8 jaar ook niet onder begeleiding naar buiten?

nee, tenminste niet in België
Citaat:
artikel 8.2 De vereiste minimumleeftijd is vastgesteld op :
5° 14 jaar voor de bestuurders van niet ingespannen trekdieren, van last- of rijdieren of van vee.
Die leeftijd wordt echter teruggebracht op 12 jaar voor de bestuurders van rijdieren, op voorwaarde dat zij begeleid worden door een ruiter die ten minste 21 jaar oud is.

ik ga wel soms wandelen met mijn paard, terwijl mijn zoontjes van 4 en 6 erop zitten.
volgens mij mag dit wel, aangzeien ik dan de bestuurder ben, en niet zij.
(zij zijn dan vast last Clown )

iig veel sterkte aan het jongetje en z'n familie!

avaluna

Berichten: 4429
Geregistreerd: 02-07-07

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:54

Oh wat vreselijk!
Hopelijk komt alles goed...ik moet er niet aan denken...

Balte

Berichten: 3557
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:45

Inderdaad, wanneer iemand jonger dan twaalf jaar op een pony zit, maar er loopt een volwassen begeleider naast die de teugels vastheeft, dan is het kind niet meer de bestuurder van het paard volgens de Belgische wet en mag je dus wel op de baan.

X_fientje_X
Berichten: 35
Geregistreerd: 23-07-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:55

Vreselijk !!! Ik hoop dat de jongen er bovenop komt !!

Ik ben het niet 100 % zeker, maar ik dacht dat je in België ook in het bezit moet zijn van je A-brevet (of ook wel wandelbrevet genoemd) alvorens je de openbare weg op mag. Dit is een kleine springproef, een dressuurproefje en een theoretisch examen. Voor alle onderdelen moet je uiteraard geslaagd zijn.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:04

Ja, dat moet in principe, maar er staat in de verkeerswet (zie mijn citaat op p.1) niets over in, dus ik denk eigenlijk niet dat het officieel verplicht is.

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:10

verography schreef:
lance, wat je zegt is echt onzin. Waarom heb je met martingaal meer te zeggen? Ikzelf rijd met Liverpool buiten omdat die van mij anders voor de lol aan de kletter gaat, maar als ze echt totaal in paniek is en op hol slaat dan heb zelfs ik niets aan de Liverpool. Laat staan dat men dan wat aan een martingaal heeft. Realiseer je je trouwens ook dat niet elk paard met zijn hoofd in de lucht ervandoor gaat maar soms ook bokt met het hoofd tussen de benen. Ook dan heb je niets aan een martingaal.


Helemaal mee eens! Okee ouders erbij is wel veilger stel dat je valt en je bent bewusteloos? En alleen? Niemand doet wat tegen een op hol geslagen paard maar als er iemand bij is dan ben je wel veiliger!

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:12

Vreselijk...hopelijk komt het goed met het jongetje

carrie79

Berichten: 1004
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:39

jeetje wat vreselijk zeg..hopelijk komt het goed met het jongetje.

ik heb ook nooit geweten dat er een leeftijdsgrens gebonden was aan het buitenrijden..ik reed ook al heel vroeg alleen buiten..helaas wel door schade en schande wijs geworden..ik ga nu namelijk noooit meer alleen doordat ik ook ooit onder het paard in een sloot belande..maar goed dat terzijde.....

_KiMbErLeY_

Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:51

Och, wat vervelend zeg!!!

Er is al veel gezegd over de leeftijdgrens, daar is mij in nederland inderdaad ook niks bekend van..

Maar,in Nederland is het toch zo dat je pas op buitenrit mag als je een ruiterrijbewijs hebt, anders ben je ook niet verzekerd denk ik, oid???

maar, heel vervelend, hoop dat het goed komt!

SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, België

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:30

Men moet nu eenmaal een minimumleeftijd kleven op de ruiter om buiten te mogen rijden en in België is dat 14 jaar. Men kan moeilijk ieder ruitertje gaan beoordelen op zijn rijkunsten om dan groen licht te geven op buitenrijden. Dan zouden er trouwens ook veel volwassen mensen zijn die niet buiten mogen rijden ...

Net zoals er bij een autorijbewijs een minimumleeftijd is, is er zo één voor ruiters op buitenrit. Van mij mogen ze zo'n ruiter even hard beboeten als een minderjarige autobestuurder. Heel erg voor het jongetje, maar onverantwoord van de ouders. Dan mag je nog in het zadel geboren zijn, op de baan ben je niet alleen en een paard is onberekenbaar. Laat staan dat het kind in staat is om correcte doordachte beslissingen te nemen op buitenrit, daarvoor is hun denk/redeneervermogen nog te klein.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:51

Idra schreef:
Ja, dat moet in principe, maar er staat in de verkeerswet (zie mijn citaat op p.1) niets over in, dus ik denk eigenlijk niet dat het officieel verplicht is.

volgens mij is dat a-brevet idd nog steeds niet verplicht. Hoewel ze dat al van plan waren sinds minstens 10 jaar geleden.

IN de verkeerswet staat wel, dat een kind van 8 niet op straat mag rijden. Dus van de verzekering zullen ze ook niks hoeven te verwachten.

Ik wens die jongen beterschap en zijn ouders veel sterkte!

fojoe

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Roelselare

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:22

Lunas schreef:
Men moet nu eenmaal een minimumleeftijd kleven op de ruiter om buiten te mogen rijden en in België is dat 14 jaar. Men kan moeilijk ieder ruitertje gaan beoordelen op zijn rijkunsten om dan groen licht te geven op buitenrijden. Dan zouden er trouwens ook veel volwassen mensen zijn die niet buiten mogen rijden ...

Net zoals er bij een autorijbewijs een minimumleeftijd is, is er zo één voor ruiters op buitenrit. Van mij mogen ze zo'n ruiter even hard beboeten als een minderjarige autobestuurder. Heel erg voor het jongetje, maar onverantwoord van de ouders. Dan mag je nog in het zadel geboren zijn, op de baan ben je niet alleen en een paard is onberekenbaar. Laat staan dat het kind in staat is om correcte doordachte beslissingen te nemen op buitenrit, daarvoor is hun denk/redeneervermogen nog te klein.

euh .. je hebt het nu zelf over een autorijbewijs ... zonder dat rijbewijs mag je ook de baan niet op, en dat is uiteindelijk een individueel beoordelen van de rijkunsten Knipoog
aan de ene kant vind ik dat ruiterbewijs (NL) of a-brevet (BE), eventueel met minimumleeftijd, wel een goed idee.
aan de andere kant voel ik er niet veel voor om met 30 jaar ervaring te moeten gaan bewijzen dat ik op een paard kan zitten Koe

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:27

fojoe, dat is ook zo hoor. Ze raden aan dat iedereen dat haalt.
Als je op wedstrijd wil gaan, is je B brevet zelfs verplicht. Dan moet je eerst het A halen en dan B. Daarbij moet je een B proefje dressuur rijden en een parcours springen van ongeveer 90cm.

fojoe

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Roelselare

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:34

wedstrijden lrv bedoel je dan?
dus je moet méér dan een b-proef kunnen rijden om b te mogen starten Verward
ik kan best een b-proef rijden (deed ik 25 jaar geleden al), maar ik heb geen zin om dat te gaan bewijzen, en nog veel minder zin om te springen.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:47

Ja zowel voor lrv als bvb hrov, wvur, enz.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:51

Even een aanvulling, het belang van limburg meldt ook dit:

(zus): "Het was de eerste keer dat hij zelf op het paard reed. Ik wandelde naast hem en weet ook niet wat er gebeurde...

Met andere woorden:
In BELGIE mag je in principe op 8-jarige leeftijd niet buiten rijden (de hele wetgeving staat hier wel enkele keren vermeld in het topic), maar als de zus er naast liep dan geldt de regel van Teigetje dat de jongen geen bestuurder was en dus wettelijk in orde.

Dan blijft het nog een vreselijk trieste zaak. Ik wens de betrokkenen veel sterkte toe en ik hoop dat het jongetje er helemaal bovenop komt. Zo'n ongeval kan met elk paard dat buiten komt gebeuren en het is maar al te triest als het net met jou gebeurt.

Tatiane

Berichten: 3485
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Leopoldsburg

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:54

Foryourneeds schreef:
fojoe, dat is ook zo hoor. Ze raden aan dat iedereen dat haalt.
Als je op wedstrijd wil gaan, is je B brevet zelfs verplicht. Dan moet je eerst het A halen en dan B. Daarbij moet je een B proefje dressuur rijden en een parcours springen van ongeveer 90cm.


Bij LRV zijn geen van beide brevetten verplicht om op wedstrijd te starten. Ben ik heel zeker van... Die basiscursussen hebben enkel het doel om gediplomeerde lesgevers te vormen. (dus na de eerste cursus: exame voor B-brevet, na de vierde cursus: rijvaardigheidsproef voor initiator en trainer B, na cursus 5,6,7 kan je exame doen voor trainer B, daarna kan je vervolmakingscursussen volgen en een rijvaardigheidsproef afleggen voor trainer A... Juist?)

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:56

Foryourneeds schreef:
Ja zowel voor lrv als bvb hrov, wvur, enz.


Nope, enkel voor de VLP (en de bijbehorenden regionalen), niet voor LRV en UDR.

Balte

Berichten: 3557
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 20:02

Klopt als een bus, geen brevetten nodig voor LRV of UDR.

Arme zus van dat jongetje, moet verschrikkelijk zijn als je zo met je broertje wandelt en er gebeurt zoiets. Ik ben 13 jaar ouder dan mijn jongste broertje (die ook rijdt), dus toen hij 8 was, was ik er 21...

fojoe

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Roelselare

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:08

xKatleentjex schreef:
Met andere woorden:
In BELGIE mag je in principe op 8-jarige leeftijd niet buiten rijden (de hele wetgeving staat hier wel enkele keren vermeld in het topic), maar als de zus er naast liep dan geldt de regel van Teigetje dat de jongen geen bestuurder was en dus wettelijk in orde.

nog niet zeker, het ligt eraan wie de teugels in handen had, maw. wie de bestuurder was!
er naast lopen kan ook zonder handen.

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:39

Ik loop (wel in NL) ook altijd naast mijn zusje van 9. Ben zelf wel 14. Maar dan ben ik in België nog steeds te jong als begeleider!
Had vroeger een halstertouw aan het bit, nu gaat ze gewoon los (en rijdt stukjes vooruit, terug etc)

Vind de regels in BE wel erg streng, maar kan het ook begrijpen dat ze geen jonge kinderen alleen de weg op willen. Ik zie meer in een regel dat je bijv. onder 16 (of 14, maakt imo niet veel uit) een volwassen begeleider mee moet hebben (18+).

Paard kan ALTIJD ervandoor, ongelukken kunnen ALTIJD gebeuren. Vind het nogsteeds lastig qua aansprakelijkheid enzo. Je zou zoiets zwart op wit moeten hebben.

Nouja, in ieder geval veel sterkte, hoop dat het goed afloopt!

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 07:57

fojoe schreef:
xKatleentjex schreef:
Met andere woorden:
In BELGIE mag je in principe op 8-jarige leeftijd niet buiten rijden (de hele wetgeving staat hier wel enkele keren vermeld in het topic), maar als de zus er naast liep dan geldt de regel van Teigetje dat de jongen geen bestuurder was en dus wettelijk in orde.

nog niet zeker, het ligt eraan wie de teugels in handen had, maw. wie de bestuurder was!
er naast lopen kan ook zonder handen.


erger nog
in nl betekend met je paard wandelen ERNAAST lopen
in belgie als dan iemand met zijn paard gaat wandellen ZIT DEZE ER OP

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 08:35

Unqiue schreef:
Vreselijk !!! Ik hoop dat de jongen er bovenop komt !!

Ik ben het niet 100 % zeker, maar ik dacht dat je in België ook in het bezit moet zijn van je A-brevet (of ook wel wandelbrevet genoemd) alvorens je de openbare weg op mag. Dit is een kleine springproef, een dressuurproefje en een theoretisch examen. Voor alle onderdelen moet je uiteraard geslaagd zijn.

Is totaal niet verplicht. Was een tijdje sprake van dat ze dat gingen doen en zeker voor bepaalde natuurgebieden maar tot nu toe hebben ze dat nog niet wettelijk bepaald.