Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
blacklight

Berichten: 1010
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Wintelre

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 08:42

Ik hoop dat het jongentje er weer bovenop komt!
Maar over een leeftijd van 14 jaar heb ik ook nog nooit iets gehoord. Ik ga vaak met mijn zusje van 7 buitenrijden. (we hoeven dan wel nergens over een harde weg)

Balte

Berichten: 3557
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:02

blacklight schreef:
Ik hoop dat het jongentje er weer bovenop komt!
Maar over een leeftijd van 14 jaar heb ik ook nog nooit iets gehoord. Ik ga vaak met mijn zusje van 7 buitenrijden. (we hoeven dan wel nergens over een harde weg)


Het ongeluk is in BELGIE gebeurt, dus het gaat hier over een Belgische verkeersregel Knipoog

Cemlys

Berichten: 14960
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:44

Duke schreef:
Dit gaat wel over België overigens, dus kan best dat daar een bepaalde leeftijd geldt. Ik heb ook wel eens gehoord dat verzekeringen vanaf 14 jaar goedkeuren en dus dan pas ben je verzekerd óf onder begeleiding van iemand van 18 jaar of ouder. Maar dat is dus verzekeringstechnisch en ik spreek nu van 15 jaar terug, toen ik daarvan hoorde. Kan best dat dat nu anders is.
Zelf heb ik die leeftijd ook gehanteerd bij mijn bijrijdsters. Zelf ging ik ook pas vanaf 14 jaar alleen de weg op. Vind het niet verantwoord om op zo'n jonge leeftijd de weg op te gaan. Brommerrijden mag ook pas vanaf 16 jaar en dat is imo nog minder gevaarlijk dan paardrijden op de openbare weg.

Niettemin is dit een vreselijk ongeval en veel sterkte voor het jongetje en de familie en vrienden.

In belgie geldt idd een leeftijdsgrens. Je moet dus een bepaalde leeftijd hebben om MET volwassen begeleiding buiten te mogen (12 of 14) en je moet nog ouder zijn om alleen buiten te mogen. Dit is normaal gezien wel veelal gekend en wordt op maneges enzo meestal gerespecteerd. Ook is er een ruiterbrevet dat maar vanaf een bepaalde leeftijd bekomen kan worden om buiten te rijden.

Iig veel sterkte voor de jongen en familie. Zal wel niet niks zijn.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:47

Veel sterkte voor de jongen en familie.
Hoe gaat het met het paard?

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:22

Dit is vlakbij ons, verschrikkelijk.... Rolf deed regelmatig dit ommetje.
Gisterenvoormiddag luidde de kerkklokken (bij overlijden), het is me verder nog niet bekend maar ik hoop dat het niet voor hem was...

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:29

Quinzy schreef:
Hier de link naar het VTM nieuws van gisterenavond je kunt het gratis bekijken zo. Bij 2.24min begint t stukje.
http://www.iwatch.be/2007/player.html?c ... uws_7_laat
De jongen was samen met zijn zus , hoe oud die was zeggen ze niet.
Op het einde zeggen ze ook dat hoewel de jongen het bijna dagelijks deed hij dit niet mag onder de 14 jaar mag je in Belgie niet op de openbare weg.
Als het de paarden zijn de ze laten zien gaat het om Tinkers. Vreeselijk wat er is gebeurd ik hoop zo dat de jongen het haald.
Het blijven dieren.


Die Tinkers zijn niet van hun maar van de mevrouw die bij hun aan de overkant woont. Ik ken die eigenaresse en ik geloof nooit dat die een jongetje van 8 jaar met haar dieren op pad zou sturen. Daar is ze zelf veel te retevoorzichtig voor.
Overigens hebben de slachtoffers zelf paarden en pony's aan huis, dit zijn geen Tinkers.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 15:44

Wat stom dat ze dan die Tinkers lieten zien he. Ik kreeg er de hele tijd opmerkingen over van mensen. Ja zo een paard heeft dat jongetje van 8 een ongeval mee gehad :s
Ik hoop echt dat het nie voor dat jongetje was de kloken.

M_VE

Berichten: 566
Geregistreerd: 07-11-05

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:20

Rascha schreef:
Nooit geweten dat er voor het buitenrijden een leeftijd is...
Jeetje ik reed als 8 jarige gewoon alleen buiten... (nu 36 jaar) En nooit iemand die mij op de leeftijd van 14 jaar attent heeft gemaakt...
Zou deze leeftijdgrens wel genoeg bekend zijn bij mensen?? Want ik ken toch echt veel kinderen die alleen naar buiten gaan met paardjes en pony's...

Ik hoop dat de jongen snel opknapt...
Beterschap in elk geval!!



Volgens mij is de wet in Nederland op buitenrijden anders denk ik.
In België staat zo:
vanaf 12 jaar mag je buitenrijden, mits begeleiding van 21 +
Als er een persoon naast het paard loopt, wordt die als bestuurder beschouwt en valt de leeftijd van de persoon die erop zit weg.
vanaf 14 jaar mag je alleen buitenrijden

Ik ben wel geschrokken van dat voorval!
Ik woon namelijk in Kapellen ( gemeente naast kalmthout)
Wel erg! Dat verwacht je natuurlijk niet.
Ik hoop dat ie er door komt.
Het is eigenlijk een wetsovertreding dus zullen ze geen verzekering terug krijgen, maarja hoeveel mensen weten die regel van dat buitenrijden :S?

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:39

Quinzy schreef:
Wat stom dat ze dan die Tinkers lieten zien he. Ik kreeg er de hele tijd opmerkingen over van mensen. Ja zo een paard heeft dat jongetje van 8 een ongeval mee gehad :s
Ik hoop echt dat het nie voor dat jongetje was de kloken.


"Gelukkig" was het niet zo, al is dat wel een beetje dubbel om te zeggen natuurlijk.
Volgens de bronnen in het hechte plattelandsdorp Nieuwmoer ( Knipoog ) , houden ze hem kunstmatig in coma vanwege de druk in zijn hoofd.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:42

Pppff arm ventje. Maar hoop doet leven ! We zullen woor hem duimen hier.

Cemlys

Berichten: 14960
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 09:51

Idd. Hij moet toch een serieuze klap gemaakt hebben dan. Maarja een ventje van 8 is meestal al niet heel groot en stel dat hij dan nog van een paard (en geen pony valt) op de beton, tja ik kan het me voorstellen. We duimen iig.

fojoe

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Roelselare

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:10

Safiera schreef:
Ik loop (wel in NL) ook altijd naast mijn zusje van 9. Ben zelf wel 14. Maar dan ben ik in België nog steeds te jong als begeleider!
Had vroeger een halstertouw aan het bit, nu gaat ze gewoon los (en rijdt stukjes vooruit, terug etc)

met dat halstertouw in je handen ben jij de bestuurder, dus zou dit in België ook mogen.
zonder dat halstertouw is zij de bestuurder, en mag het niet Knipoog

Safiera schreef:
Vind de regels in BE wel erg streng, maar kan het ook begrijpen dat ze geen jonge kinderen alleen de weg op willen. Ik zie meer in een regel dat je bijv. onder 16 (of 14, maakt imo niet veel uit) een volwassen begeleider mee moet hebben (18+).


die regel is er ook, maar dan wel vanaf 12 jaar onder begeleiding van een ruiter van minimum 21 jaar.
ik zal mijn eigen quote nog even quoten:
Citaat:
artikel 8.2 De vereiste minimumleeftijd is vastgesteld op :
5° 14 jaar voor de bestuurders van niet ingespannen trekdieren, van last- of rijdieren of van vee.
Die leeftijd wordt echter teruggebracht op 12 jaar voor de bestuurders van rijdieren, op voorwaarde dat zij begeleid worden door een ruiter die ten minste 21 jaar oud is.


nickyu schreef:
erger nog
in nl betekent met je paard wandelen ERNAAST lopen
in belgie als dan iemand met zijn paard gaat wandelen ZIT DEZE ER OP

en een hoofdstel is een kopstuk en een cap is een toque Koe
tja, nederlands nederlands is nu eenmaal een tikje anders dan belgisch nederlands Haha!

Cristina

Berichten: 836
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: De mooiste plek van NL : de Achterhoek

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:35

8 jaar, wat heeft zo'n kind dan voor ervaring om zo de weg op te gaan en dan nog eens op een paard ! Een aangepast Shetje zo eerst moeten komen met begeleider.
Ik wist overigens niet dat je onder de 14 jaar niet op de weg mocht met een paard/pony.
Wel zielig voor het jongetje.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:27

Triest ongeluk... Ik hoop dat het jongetje het haalt.

Adri
Berichten: 896
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Balen - Belgie

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 18:42

Ik hoop het allerbeste voor deze jongen. Waar ik me wel kwaad om kan maken, het ligt aan dit, het ligt aan dat, hoe oud, hoeveel rij je met de paarden, wel mijn mening is (ik kan verkeerd zijn) die jongen, hoe spijtig het ook klinkt moest dit meemaken op zijn levenswandel,was hij thuis geweest, was hij ook gewond geraakt, het is het lot dat je treft. Aangezien ik zaterdag l.l. in mijn eigen direkte omgeving een ongeval meegemaakt heb met een mountenbaiker, sportman in hart en nieren, 200 km per uur, zo ging hij door het leven,heb ik deze stelling aangenomen. Was zijn val bij ons voorgevallen,dan hadden wij nu schuldgevoelens, dan had wellicht een steen, of een blad de oorzaak geweest van dit ongeval.
Laat liever een kaars branden voor deze ruiter, duim voor hem en zijn ouders, voor zijn paardjes, schrijf opbeurende berichten die zijn veel heilzamer dan waarom dit, waarom dat.

Rascha

Berichten: 618
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 01:12

@adri: Ik ben zeker met je eens dat een koe in zijn kont kijken geen zin heeft(zoals ik al schreef in een eerdere post)
En ook ben ik ervan overtuigd dat een groot deel van je leven uitgestippeld ligt...
Maar ik weet niet hoe ik dan dingen moet verklaren als bv -het noodlot tarten, -ongeluk ligt in een klein hoekje, -invloeden van buitenaf en dergelijke van dat soort dingen...(het zijn wel wijze spreekwoorden, maar grote kern van waarheid imo)
Een kind dat in de zandbak speelt loopt lijkt mij minder risico dan wanneer het gaat fikkie stoken oid...
Ik ga ervan uit, dat niemand het grote gevaar opzoekt als hij/zij met een paardje plezier gaat maken en wil genieten...
Maar ik weet niet hoe ik jouw stelling over het levenslot van deze jongen moet zien...
Ik hoop dat je me kunt overtuigen, want ik merk dat ik die levenswijsheid niet heb/begrijp...
Terwijl ik hier absoluut voor open sta!!

Veel liefs en kracht voor de familie

Adri
Berichten: 896
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Balen - Belgie

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:11

Rascha schreef:
@adri: Ik ben zeker met je eens dat een koe in zijn kont kijken geen zin heeft(zoals ik al schreef in een eerdere post)
En ook ben ik ervan overtuigd dat een groot deel van je leven uitgestippeld ligt...
Maar ik weet niet hoe ik dan dingen moet verklaren als bv -het noodlot tarten, -ongeluk ligt in een klein hoekje, -invloeden van buitenaf en dergelijke van dat soort dingen...(het zijn wel wijze spreekwoorden, maar grote kern van waarheid imo)
Een kind dat in de zandbak speelt loopt lijkt mij minder risico dan wanneer het gaat fikkie stoken oid...
Ik ga ervan uit, dat niemand het grote gevaar opzoekt als hij/zij met een paardje plezier gaat maken en wil genieten...
Maar ik weet niet hoe ik jouw stelling over het levenslot van deze jongen moet zien...
Ik hoop dat je me kunt overtuigen, want ik merk dat ik die levenswijsheid niet heb/begrijp...
Terwijl ik hier absoluut voor open sta!!

Veel liefs en kracht voor de familie

Het gevaar opzoeken, wanneer doe je dat, je leeft, je doet sport, je wandelt, kortom je doet wat je moet doen. Zelf stap ik van de keuken naar de veranda, een val met het gevolg, twee enorme breuken, toevallig was ik met papieren bezig over gestolen paarden, was dit gevaarlijk, neen. Zelfs als kind doe je zaken die gevaarlijk zijn in grote mensen ogen, maar loopt het ook altijd zo af ??? Onze dochter is tientallen keren van een paard gevallen, nooit iets gebroken, nooit iets aan de hand, zij rijdt eventjes met haar fiets naar een nabijgelegen gemeente, op aanraden van mijn moeder niet met de moto, gevolg, valt met de fiets, tanden kwijt, lippen genaaid, enz... Wanneer tart je het noodlot, in mijn ogen tart ik het noodlot als ik mij waag bij bepaalde mensen ivm paardendiefstallen, dat is soms vragen om problemen in mijn ogen.
Hoop dat die kleine jongen het heel goed maakt, dat hij terug kan genieten van paardrijden en ook de liefde van een paard mag ontvangen.

Anneke1
Berichten: 277
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Essen

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:34

heykes,

Ik kom normaal niet zo veel meer op bokt, maar toen ik dit bericht las en zag hoeveel personen dat zich er zorgen om maakte, dacht ik dat ik toch maar even een antwoord moest schrijven.

Ik ken de familie in kwestie en het paard eveneens. Ik heb Donna (het paard) 2 jaar geleden aan deze familie verkocht.

Het jongetje lag met een hersenbloeding in het ziekenhuis. Hieraan is hij ondertussen aan geoppereerd. Hij wordt voorlopig nog in een kunstmatige coma gehouden om zijn hersenen niet teveel te belasten. Als alles goed gaat mag hij binnen een kleine maand naar huis anders kunnen er 1 of 2 maanden bijkomen. Hij droeg een casco helm waar alleen maar een paar schrammen op te zien zijn. Als hij deze niet gedragen zou hebben had hij het ongeluk waarschijnlijk niet overleefd.

Donna wordt al een hele tijd bitloos gereden omdat zij problemen heeft met haar gebit. Hiervoor rijden ze haar met een hackmore. het meisje dat bij hem was was maar 13 jaar. Rolf, het jongetje, had geen rijervaring en zat af en toe op Donna tijdens het uitstappen. De moeder was er eerst bij, maar toen ze een familielid naar haar thuis zag rijden is ze terug gedraaid en liet ze haar dochter alleen bij Donna en haar zoon.

Ik kan jullie vertellen dat Donna nogal koppig kan zijn buiten en altijd heel graag terug naar huis gaat. Ik kon haar zelf op bepaalde momenten niet houden...

Op een bepaald moment ongeveer in de helft van de toer, draaide zij om en nam de korste weg terug naar huis. De zus probeerde haar tegen te houden, aan de stijgbeugel en eveneens aan de staart. Dit had geen enkel effect op het paard. Eerst ging zij ervandoor in een sukkelig drafje maar nadien ging zij in volle galop over. Natuurlijk een jongetje van 8 zonder rij ervaring valt er dan al snel vanaf. Donna is ongeveer 1m62, waardoor dit een hoge val was voor hem.

Als ik nog iet nieuws te horen krijg zal ik het met jullie meedelen.

Groetjes

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:58

Heel erg bedankt dat je ons op de hoogte wilt houden. Het spookte nu toch geregeld door mijn hoofd "wat zou er van dat jongetje zijn"
Tis echt een naar ongeval.
Sterkte aan jou en de mensen die hun kennen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:48

Naar ongeval... 13vind ik best jong om een paard met ruitertje te begeleiden, of een paard tout court...
Ik hoop maar dat het jongetje er niks aan over houdt.

Inn

Berichten: 615
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Nieuwmoer - Kalmthout

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 23:15

Hoy Anneke ik zie dat jij hier al het één en ander hebt verteld.
Donna is met Hackemore wel gemakkelijker te rijden daar ze daarmee niet meer op ging hangen zoals met bit.
In de pist kan je geen braver paard hebben zelfs de kinderen met een handicap konden met haar rijden. Ze heeft dan ook een zalige galop om gemakkelijk te blijven zitten. Rolf is ook heel lang blijven zitten tot Donna door de bocht ging toen ging het mis. Ik heb juist een foto van hem gezien, hij is wakker maar het herstel heeft wat tijd nodig. Hij heeft een beentje vlakbij zijn oor gebroken vandaar die bloeding. Verder wil de familie zoveel mogelijk met rust gelaten worden dus ik wacht enkel tot ze zelf met informatie komen want de deur wordt er al plat gelopen. En steeds hetzelfde vertellen is ook niet niks als je ook nog over en weer naar het ziekenhuis moet pendelen.
Verder wou ik wel toevoegen dat de media hier wel een vuile rol gespeeld heeft. De meeste informatie was fout en de Tinkers die in een naburige wei stonden hadden er niks mee te maken, maar zijn door hen opgejaagd om mooie beelden te maken van een paard. (Dat was hun excuus.)

avaluna

Berichten: 4429
Geregistreerd: 02-07-07

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 23:48

@Inn: fijn dat het beter gaat met de jongen, al heeft hij nog een lange weg te gaan.
Aan onze mooie sport zit nou eenmaal een risico, verder heb ik al eerder gezegd: hebben we niet allemaal vaak heel veel geluk gehad met het een en ander? Het is allemaal gauw gebeurd en achteraf is nou eenmaal achteraf. Heel veel sterkte voor de jongen en zijn vrienden en familie, want het is gewoon een zware en hectische tijd, ben echt blij met jou up-date...

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:11

Heel erg bedankt voor de update inn ik vroeg me al af hoe het met de knul ging.
Bij paardrijden gebeuren nu eenmaal ongevallen. Ik vind dat het weinig nut heeft hierover te muggenziften.
En dat vooral vtm erg sensatiebelust is dat weten we.
Ik wens de jongen een spoedig herstel toe en je ons aub weten als hij beter is?

Inn

Berichten: 615
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Nieuwmoer - Kalmthout

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:50

Zal ik doen.

Sankzzzz
Berichten: 324
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Kapellen - België

Re: Kind gewond na zwaar ongeval met op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:40

Inmiddels gaat het vele beter met Rolf.
Hij is uit het ziekenhuis, en is door de week in een revalidatie centrum, en in het weekend thuis.
De dokters stonden versteld van zijn spoedige herstel!
Op het revalidatiecentrum staan ook paarden en Rolf had al vrolijk aan zijn vader gevraagd, of hij zeker niet wou vergeten zijn paardrijdbroek mee te nemen!