Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:25

Shanna schreef:
Miss_Montana schreef:
Auw! Ik zou dit paard even heel goed gaan trainen voor er weer buiten word gereden met hem. Straks komt er weer een verbod op buitenrijden op het fietspad omdat het ongelukken veroorzaakt. Hopelijk komt het snel goed met de man.


Trainen kan toch enkel vooral in de praktijk meestal.. Dus die opmerking slaat werkelijk nergens op vind ik.. Als het een krappe tunneltje is snap ik ook niet waarom een fietser het risico neemt om in een krappe tunnel een paard te passeren, wacht dan tot je weer uit de tunnel bent denk ik dan..


Pardon???? de fietser moest helemaal niks! die zat op het fietspad! En als je de tunnel krap vindt hoor je daar al helemaal niet thuis met je paard!
Ruiter was in overtreding, niet de fietser!

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:28

Somebitch schreef:
Dus jij vind dat ik met een paard over een 80 km weg moet rijden als er niks anders is dan een fietspad? Bloos

Ja. Of in de berm.
(Of anders maar niet.)

Vanessa

Berichten: 1073
Geregistreerd: 08-03-01
Woonplaats: Almere

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:30

Ik lees eigenlijk helemaal niet dat het een fietspad was!
Maar niet vreemd dat we daar vanuit gaan.

Dat een ruiter daar niet hoort klopt, maar niemand weet of de ruiter voor en na het viaduct gewoon in de berm reed. Laten we eerlijk wezen, er is geen ruiter die rechtsomkeert maakt als dit de enige manier is om aan de andere kant van de weg te komen.

En dat dit dan gebeurt is gewoon een stom ongeluk, kan iedere ruiter overkomen!

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:32

Jemig, hopelijk is die man er snel bovenop, alle paarden kunnen weleens zo raar reageren, het zijn en blijven dieren.

cyrano
Berichten: 672
Geregistreerd: 25-01-06

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:33

Kan iemand mij vertellen waar het staat dat het paard geslagen heeft naar de fietser????

Ik kan uit het verhaal toch echt niets anders halen dan dat hij zijn achterlijf weg heeft gedraaid.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:34

Somebitch schreef:
Dus jij vind dat ik met een paard over een 80 km weg moet rijden als er niks anders is dan een fietspad? Bloos


Nee, ik niet in ieder geval. Ik vind dat je dan niet moet gaan buitenrijden, als dat niet veilig (en legaal!) kan.

Ik vind dat er teveel mensen zijn die een reactie geven alsof het de ander z'n schuld is, of dat alle anderen op de weg maar rekening moeten houden met hun paard. Deze ruiters verpesten het voor diegenen, die wél hun paarden onder controle hebben, die zich wél aan de regels houden.
En reacties van "ik heb altijd een lange zweep bij me zodat mensen op afstand blijven"... sorry hoor, maar dat vind ik nogal aso. Zeker als je het hebt over in een tunnel, op een fietspad of ergens anders waar het smaller is, of waar je eigenlijk helemaal niet mag rijden.

Geen hoofdknikjes willen geven of een ander signaal als "dankjewel" vind ik ook aso. Wees blij dat er mensen zijn die rekening houden met jou en je paard! Je wilt niet weten wat een spierpijn in mijn nek ik heb (bij wijze van) als we terugkomen van een rit, maar ik vind het de normaalste zaak van de wereld.

Ik hoop dat deze ruiter een flinke boete mag betalen, voor beide dingen: het voor letsel zorgen en het rijden waar dat niet mag.
Misschien wordt er door geleerd.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:36

cyrano schreef:
Kan iemand mij vertellen waar het staat dat het paard geslagen heeft naar de fietser????

Ik kan uit het verhaal toch echt niets anders halen dan dat hij zijn achterlijf weg heeft gedraaid.

Dat slaan gaat niet over dit specifieke geval, maar werd er door een andere Bokker als voorbeeld bijgehaald.

cyrano
Berichten: 672
Geregistreerd: 25-01-06

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:37

Nou ik kreeg sterk de indruk dat er mensen zijn die ook in dit geval denken dat het om slaan gaat.

XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:40

ik heb daar altijd gewoond.
dit tunneltje is vrij breed, 2 banen voor auto's en links en recht een aparte fietsstrook. het is daar uit veiligheidsoverwegingen niet noodzakelijk om met je paard over het fietspad te rijden.
ben er regelmatig erdoor heen gegaan met paard. dan gewoon netjes over de weg.

Silzi
Berichten: 112
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:40

Ik woon in de buurt van dat tunneltje,
Om door de tunnel te gaan kan je of over het fietspad of over de autoweg,
er is géén berm ofiets waar je even in kan rijden,.,
als je uit het tunneltje bent kan je gelijk weer een berm in.
Maar om door de tunnel te komen moet je het fietspad wel gebruiken.

Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:40

amondi schreef:
Idd charleyT, een ruiter moet zijn paard onder controle kunnen houden! Ten alle tijden. punt! uit!

Het zou me niks verbazen als de ruiter een proces verbaal krijgt wegens artikel 5, het in gevaar brengen van mede weg gebruikers en zich op het fietspad bevinden, wat niet is toegestaan!

geen enkele ruiter kan zijn paard altijd 100%onder controle hebben, omdat een paard een dier is dat vlucht- EN schrik-reacties kan hebben. Het kan de beste ruiter en het braafste paard overkomen.
Wel ben ik het eens dat er te veel ruiters op de weg rijden die echt te weinig controle hebben over hun paard.Heb je in de bak nog geen controle over je paard, ga dan zeker niet de weg op.
Mensen onderschatten hoe moeilijk buitenrijden is, is volgens mij de moeilijkste tak van de paardensport.

Daarbij is het idd geen vluchtreactie, wel een schrikreactie, wat ook natuurlijk is voor het paard, daarin zie ik dus geen verschil.

In mijn geval ging het om een jong paard die voor de eerste keer de weg opging(geen drukke baan,niet op het fietspad maar in de berm), die moet het toch ook leren? Begrijp me niet verkeerd, ik ga er niet licht over, uiteraard heb ik 10000X mijn excuses aangeboden en alles uitgelegd aan de betreffende. Het is toen goed afgelopen gelukkig, maar ongelukken kunnen altijd gebeuren..Ook met andere weggebruikers...En met paarden is het dubbel zo voorzichtig zijn.

Auto's die vertragen voor mij en dergelijke worden altijd bedankt, en zoiezo groet ik altijd voorbijgangers. Dat hoort zo vind ik

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:42

GamblersCup schreef:
Somebitch schreef:
Dus jij vind dat ik met een paard over een 80 km weg moet rijden als er niks anders is dan een fietspad? Bloos


Nee, ik niet in ieder geval. Ik vind dat je dan niet moet gaan buitenrijden, als dat niet veilig (en legaal!) kan.

Ik vind dat er teveel mensen zijn die een reactie geven alsof het de ander z'n schuld is, of dat alle anderen op de weg maar rekening moeten houden met hun paard. Deze ruiters verpesten het voor diegenen, die wél hun paarden onder controle hebben, die zich wél aan de regels houden.
En reacties van "ik heb altijd een lange zweep bij me zodat mensen op afstand blijven"... sorry hoor, maar dat vind ik nogal aso. Zeker als je het hebt over in een tunnel, op een fietspad of ergens anders waar het smaller is, of waar je eigenlijk helemaal niet mag rijden.

Geen hoofdknikjes willen geven of een ander signaal als "dankjewel" vind ik ook aso. Wees blij dat er mensen zijn die rekening houden met jou en je paard! Je wilt niet weten wat een spierpijn in mijn nek ik heb (bij wijze van) als we terugkomen van een rit, maar ik vind het de normaalste zaak van de wereld.

Ik hoop dat deze ruiter een flinke boete mag betalen, voor beide dingen: het voor letsel zorgen en het rijden waar dat niet mag.
Misschien wordt er door geleerd.


En als het maar 100 meter is?

Heb er zelf geen last van hoor maar loop weleens op het fietspad met mijn paard. Heel zelden want rij altijd door de polder. Tong uitsteken
Maar op een weg van 80 km waar ze altijd harder rijden ga ik niet met mijn paard rijden Tong uitsteken

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:46

Ook als het maar 10 meter is. Als je niet veilig en legaal buiten kunt rijden waar je paard staat, moet je het niet doen. Punt.

Omdat het "maar 100 meter is", moet je dan maar jezelf (op de 80km weg) of een ander in gevaar brengen, of ga je lekker iets doen wat niet mag en lak je de regels aan je laars? Lekker voorbeeld (of lekkere vertegenwoordiging Boos! ) voor ruiters ben je dan.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:24

fjordido schreef:
ik heb daar altijd gewoond.
dit tunneltje is vrij breed, 2 banen voor auto's en links en recht een aparte fietsstrook. het is daar uit veiligheidsoverwegingen niet noodzakelijk om met je paard over het fietspad te rijden.
ben er regelmatig erdoor heen gegaan met paard. dan gewoon netjes over de weg.


Ik woon ook in de buurt en mijn paard staat welliswaar compleet aan de andere kant van Leidschendam maar door mijn werk kom ik dagelijks door die tunnel. Ik geef de ruiter groot gelijk dat die over het fietspad gaat. Eerst reden mensen daar nog wel met een normale snelheid maar nu zie je ze er rustig met 70 doorheen gaan.

Je moet met je paard op de weg tot een snelheid van 50 km, daarna hoor je de berm in te gaan. In dit geval is het voor zowel ruiter als paard niet veilig om op te weg te gaan en is het fietspad even veiliger. Dat die man niet rustig erlangs kon rijden is enorm vervelend. Helemaal op die leeftijd is het vallen en herstellen 3 keer zo vervelend. Waarom het paard zo gereageerd heeft is niet duidelijk. Misschien is hij/zij niet helemaal verkeersmak of misschien heeft die man herhaaldelijk met zijn fietsbel gebeld en is het paard daarvan geschrokken.

Maar ik vind het toch wel erg apart dat hier mensen gaan oordelen over dit geval terwijl heel de situatie niet bekend is.

Anoniem

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:27

amondi schreef:
Shanna schreef:
[quote="Miss_Montana"
Auw! Ik zou dit paard even heel goed gaan trainen voor er weer buiten word gereden met hem. Straks komt er weer een verbod op buitenrijden op het fietspad omdat het ongelukken veroorzaakt. Hopelijk komt het snel goed met de man.
[/quote

Trainen kan toch enkel vooral in de praktijk meestal.. Dus die opmerking slaat werkelijk nergens op vind ik.. Als het een krappe tunneltje is snap ik ook niet waarom een fietser het risico neemt om in een krappe tunnel een paard te passeren, wacht dan tot je weer uit de tunnel bent denk ik dan..


Pardon???? de fietser moest helemaal niks! die zat op het fietspad! En als je de tunnel krap vindt hoor je daar al helemaal niet thuis met je paard!
Ruiter was in overtreding, niet de fietser!


Soms heb je geen keus om ergens wel of niet heen te gaan en MOET je wel.. En in tunnels lopen meestal geen bermen en hier heb je ook de keuze of een fietstunnel, of een zeer drukke 80 KM weg waar 100 gereden wordt over te steken.. Die keus lijkt me vrij simpel..

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:44

LovingTweety schreef:
Je moet met je paard op de weg tot een snelheid van 50 km, daarna hoor je de berm in te gaan.
Waar staat dat?
Op autowegen (maximumsnelheid 100 km/h) en autosnelwegen (<120 km/h) is het verboden voor bepaalde voertuigen, waaronder ook paarden. Op alle andere wegen is het bij mijn weten gewoon toegestaan voor ruiters om op de rijbaan te rijden.

Citaat:
In dit geval is het voor zowel ruiter als paard niet veilig om op te weg te gaan en is het fietspad even veiliger.
In dit geval was het voor de fietser niet veilig toen de ruiter op het fietspad ging rijden.

Waarom zou de ruiter het recht hebben om medeweggebruikers in gevaar te brengen wanneer dat voor de ruiter veiliger zou zijn? Automobilisten mogen toch ook niet op het fietspad als dit voor hun veiliger lijkt!

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:49

Onzin dat je geen keus hebt, je hebt altijd een keus! Ook al zal die niet altijd even leuk zijn.

Die keus maak je al als je besluit om naar het tunneltje toe te gaan! Jij weet als ruiter dat je dan een overtreding begaat en dat je fietsers, jezelf en je paard in gevaar gaat brengen. Nu is de fietser het slachtoffer.

Je hebt altijd een keuze, in dit geval: niet door de tunnel! Ook al betekent dat, geen buitenrit.

Wil je perse op buitenrit dan doe je wat 100den anderen doen: rij met een trailer naar een plek waar je wel op een ruiterpad kan. Kan dat ook niet.... dan ligt de beslissing nog steeds bij de ruiter. Die maakt een verkeerde beslissing door het fietspad te gebruiken.

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:12

van mij mag er een postbus 51 spotje komen met hoe medeweggebruikers het beste om kunnen gaan met paarden op de weg/ in het verkeer.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:16

amondi schreef:
Wil je perse op buitenrit dan doe je wat 100den anderen doen: rij met een trailer naar een plek waar je wel op een ruiterpad kan. Kan dat ook niet.... dan ligt de beslissing nog steeds bij de ruiter. Die maakt een verkeerde beslissing door het fietspad te gebruiken.

Deze tunnel ligt aan het begin van de polder. Het is niet alsof die tunnel midden in de stad is. Het is ook niet alsof het hier constant druk is met fietsers. Gevalletje van heel veel pech van beide kanten.


@ Oomens, bij het ruiterbewijs is dit geleerd. Stond iig wel in mijn boek 4 jaar geleden.

CharleyT
Berichten: 3996
Geregistreerd: 12-03-06

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:19

Vanessa schreef:
Ik lees eigenlijk helemaal niet dat het een fietspad was!
Maar niet vreemd dat we daar vanuit gaan.

Dat een ruiter daar niet hoort klopt, maar niemand weet of de ruiter voor en na het viaduct gewoon in de berm reed. Laten we eerlijk wezen, er is geen ruiter die rechtsomkeert maakt als dit de enige manier is om aan de andere kant van de weg te komen.

En dat dit dan gebeurt is gewoon een stom ongeluk, kan iedere ruiter overkomen!

Niks stom ongeluk. Wat had die ruiter op het fietspad te zoeken? En het slachtoffer is wat overkomen, namelijk een duw van een paard.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:26

Miss_Montana schreef:
Auw! Ik zou dit paard even heel goed gaan trainen voor er weer buiten word gereden met hem. Straks komt er weer een verbod op buitenrijden op het fietspad omdat het ongelukken veroorzaakt. Hopelijk komt het snel goed met de man.


Het ís altijd al verboden om met je paard op het fietspad te rijden! Ik hoop voor de ruiter dus maar dat het niet op t fietspad was!
Weer niet zulke mooie 'reklame' voor de buitenrijders! Rolleyes

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:28

diesel_ schreef:
erg voor die oude man, maar ik maak ook vaak zoiets mee en als je dan zegt dat fietsers even moeten wachten tot je paard weer even rustig is (nadat hun lopen te bellen aan 1 stuk door terwijl je in de berm liep) dan gebeuren er soms rare dingen he

Wat moet een fietser dan doen? Ze mogen er toch vanuit gaan dat jij je paard onder controle hebt? Of moeten ze nu ook al rekening met jou en je paard houden?? Jíj begeeft je toch in t verkeer?

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:31

daNiielle_ schreef:
Ja het klinkt heel gemeen, maar hou dan afstand. Rolleyes

Zulke ongelukken komen zó vaak voor, dit keer is het een oude man. Dan vind ik het weer net wat zieliger, maar voor allemaal geldt: beter uitkijken dan.
Paarden blijven onvoorspelbare dieren.

Nou ja zeg! Ik vind dit gewoon ronduit een asociale opmerking! Die man moet maar uitkijken voor jou?! Als jij deze mening hebt hoor je niet in t verkeer met jou 'onvoorspelbare' paard! Boos!

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:33

Somebitch schreef:
oomens schreef:

Dat is er al. Helaas voor fietsers (en met name voor deze fietser) wordt het wel vaak gedoogd als ruiters of begeleiders van paarden op het fietspad rijden of lopen. Ze horen daar namelijk niet.

Zie ook het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), (geldend op: 12-02-2008), artikel 8 over de plaats van ruiters op de weg.

Dus jij vind dat ik met een paard over een 80 km weg moet rijden als er niks anders is dan een fietspad? Bloos

Vindt hij/zij niet, móet van de wet! En je mag ook in de berm gaan rijden. Knipoog In ieder geval geen derden lastigvallen of dus zelfs in gevaar brengen!

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:36

garny95 schreef:
van mij mag er een postbus 51 spotje komen met hoe medeweggebruikers het beste om kunnen gaan met paarden op de weg/ in het verkeer.


medeweggebruikers weten ook niet vaak om te gaan met paarden, zo heb ik van het weekend nog een brommer vervloekt en neem ik volgende x een doos spijkers mee voor die gasten die langs je schieten met hun auto en absoluut geen rekening met een paard houden.