Tweede Kamer redt het Gelders paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 18:18

http://www.gelderlanderhorse.nl
gelderlanderhorse.nl


Op 12 februari 2008 heeft de Tweede Kamer de motie Ormel / Snijder aangenomen, waarin wordt gewezen op het goede karakter van het Gelders paard en wordt aangegeven dat behoud van bloedlijnen van dit ras gewenst is en aan de regering wordt gevraagd om te bevorderen dat de toekomst van het Gelders paard wordt veilig gesteld.

Minister Verburg heeft bij de behandeling van de Nota Dierenwelzijn al aangegeven dat ze deze motie zou uitvoeren, wanneer die door de Tweede Kamer zou worden aangenomen. Dit betekent een drastische wijziging van haar beleid en dat van haar voorganger. Beiden stelden zich tot nu toe op het standpunt dat de fokkerij van het Gelders paard een zaak is van het stamboek KWPN (Koninklijk Warmbloed Paardenstamboek Nederland) en conformeerden zich daar volledig aan.

Het KWPN heeft echter 10 jaar geleden het originele vereiste van minimaal 75% Gelders bloed voor een Gelders paard afgeschaft en bijna alle bloedlijnen van heel de wereld tot Gelders verklaard. "Vreemd bloed" voor de Gelderse fokkerij is nu alleen nog maar volbloed en hackneybloed. Geen enkele paardenfokker in Nederland weet waarom het KWPN dit heeft gedaan en weigert om dit terug te draaien.

De Nederlandse regering is op grond van internationale afspraken verantwoordelijk voor het behoud van onze biodiversiteit en dus ook van de originele bloedlijnen van dit zeldzame huisdierras. Met steun in de rug van de Tweede Kamer gaat Minister Verburg nu het gesprek aan met het invloedrijke KWPN over het veiligstellen van de genetische eigenschappen van dit Nederlands cultureel erfgoed.

De Stichting Zeldzame Huisdierrassen heeft deskundigheid m.b.t. het instandhouden en terugfokken van zeldzame rassen en is ongetwijfeld graag bereid om de Minister van advies te dienen. Dit laatste geldt ook voor de Gelderlander Paard Associatie die specifiek voor de instandhouding van de erfelijke eigenschappen en de goede naam van dit paardenras is opgericht en beschikt over veel (ervarings)deskundigheid op dit terrein.

Ter toelichting:

Dierenwelzijn - Gelderlander Paard Associatie
http://www.gelderlanderhorse.nl/nederln ... uari08.pdf

TV Gelderland http://www.omroepgelderland.nl/index.php?id=41163 en
http://www.rtvgelderlandarchief.nl/inde ... &jaar=2006

De Paardenkrant http://www.gelderlanderhorse.nl/nederln ... 61104.html

De Hoefslag http://www.dehoefslag.nl/content.asp?menuid=390

Anoniem

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:35

Nou nou nou. Terug naar de 75 % eis dan maar.
Ik ben reuze nieuwsgierig wat hier uit gaat komen.

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:56

staat eigenlijk nog niet veel. Zullen van beide partijen wel water bij de wijn moeten doen. Lees niets over een eigen stamboek?!

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:59

Zolang bij de GPA Amor nog het boegbeeld is, kun je mij niet overtuigen van enige expertise! en de SZH heeft de klok wel horen luiden, maar loopt hard achter de klepel aan te rennen!

Spaikey

Berichten: 1308
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:00

Ik ben ook erg benieuwd.

Cheytjuh

Berichten: 4028
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:18

ik ben ook erg benieuwd !!!

Lees idd ook niet over een eigen stamboek... Maar misschien zou dat nog komen, of het is geen optie ? We zullen zien

Nickeltje

Berichten: 28256
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:32

Vol spanning wachten we af op nieuws waar echt iets in staat denk ik...
Er wordt in elk geval wel veel aandacht gevestigd op het Gelders ras op deze manier!

OoappeloO
Berichten: 2216
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:44

Nickeltje schreef:
Vol spanning wachten we af op nieuws waar echt iets in staat denk ik...
Er wordt in elk geval wel veel aandacht gevestigd op het Gelders ras op deze manier!

Idd het op deze manier wel iets. Er wordt iig op politiek niveau 'echt' aandacht aanbesteed!

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:26

Het doel van de Gelderlander Paard Associatie is de instandhouding van de erfelijke eigenschappen en de goede naam van dit paardenras. Omdat met het KWPN niet te praten viel over herstel van de originele bloedvoeringseis, waren we na een jaar lang overleg met het KWPN uitgepraat en is een petitie aan de Tweede Kamer aangeboden. De inhoud hiervan luidt:

"De bedreiging voor het voortbestaan van het zeldzame landbouwhuisdierras het Gelders paard heeft ernstige proporties aangenomen. Uitspraken van de kant van de Nederlandse regering over het belang van biodiversiteit hebben voor het Gelders paard tot nog toe helaas weinig opgeleverd. Integendeel, de situatie is momenteel slechter dan ooit.

Het Gelders paard heeft zijn braafheid, werkwilligheid, gezondheid, kracht en goede gangen gekregen door de strenge selectie vroeger in de landbouw. Zoals iedere fokker weet, vererven dergelijke eigenschappen via de genen en dus zijn Gelderse bloedlijnen essentieel voor de instandhouding van het Gelders paard. Tientallen jaren lang is dit het fokbeleid geweest. Het grote KWPN (Koninklijk Warmbloed Paardenstamboek Nederland), houder van het stamboek Gelders paard, heeft echter het fokbeleid ingrijpend gewijzigd: het vereiste van minimaal 75% Gelders bloed is losgelaten en vervangen door "alle bloed behalve volbloed en Hackney". In een enquête in 2004 van de Stichting Zeldzame Huisdierrassen onder alle fokkers van het Gelders paard hebben die er bezwaar tegen gemaakt, dat het Gelders paard een afvalbak van bloedvoeringen wordt.
Dit jaar heeft de reserve-kampioene van de 3-jarige Gelderse paarden als afstamming Fabricius (Tuigpaard) x Aktion (Rijpaard) x Afrikaner (Engelse Volbloed). Zelfs wanneer deze genetische toverbal wordt bevrucht door de hengst Gribaldi (Trakehner) kan het veulen Gelderse afstammingspapieren krijgen.
Ook is de Europese Unie dit jaar akkoord gegaan met een wijzigingsvoorstel van het Ministerie van LNV dat in de afstamming van een Gelders paard helemaal geen Gelders bloed meer nodig is.

Omdat deze ontwikkeling het einde betekent van een unieke genenbron, is eind 2005 de Gelderlander Paard Associatie (GPA) opgericht, die het zo zuiver mogelijk voortbestaan van dit Nederlandse cultuurgoed als doel heeft. Overleg met het KWPN heeft duidelijk gemaakt dat het KWPN niet bereid is het tegenwoordige fokbeleid te wijzigen. Een verzoek om informatie over de oprichting van een moederstamboek voor paarden met Gelders bloed is door het PVE, dat namens het Ministerie van LNV de stamboekerkenningen verleent, niet gehonoreerd omdat het KWPN al een Afdeling Gelders paard heeft. Dus: omdat er een stamboek is voor zo genaamde Gelderse paarden waarbij geen Gelders bloed in de afstamming vereist is, wordt de erkenning van een stamboek voor paarden met een Gelderse bloedvoering op voorhand afgewezen.

Door een "selectief informatiebeleid" heeft het stamboekblad de fokkers van Gelderse paarden nooit geïnformeerd over de afschaffing van het vereiste van Gelders bloed en de argumentatie daarvoor, over de resultaten van de enquête van de Stichting Zeldzame Huisdierrassen of over de brief van het Ministerie van LNV aan de Europese Unie, enz.
De internationale sportprestaties van paarden met een Gelderse afstamming zijn eveneens onvoldoende onder de aandacht gebracht.

De populatie van het Gelders paard is al veel te klein. Door de voortdurende toename van ander bloed is de situatie van dit zeldzame huisdierras zelfs heel kritiek. Dit jaar voldeed bij de stamboekinschrijving als Gelders paard al een van de vier paarden niet meer aan het minimum-vereiste van 75% Gelders bloed. Terwijl voor de instandhouding van een zeldzaam huisdierras juist nodig is dat door een goed fokbeleid het percentage origineel bloed gaat stijgen in plaats van dalen.
Het voortbestaan van deze unieke genenbron is dus in groot gevaar.

Daarom wenden wij ons tot u met het klemmende verzoek om:
• De minister te vragen een organisatie die positief staat t.a.v. het behoud van biodiversiteit te erkennen als moederstamboek voor het Gelders paard.
• De minister te vragen de aan de Europese Unie voorgestelde wijziging in de bloedvoeringseis voor Gelders paard ongedaan te maken.
• De minister te vragen om objectieve voorlichting te geven over de fokkerij en gebruiksmogelijkheden van het Gelders paard.

De Gelderlander Paard Associatie is bereid als moederstamboek voor het Gelders paard op te treden, maar dit kan ook een andere organisatie zijn die deze zeldzame genenbron zo zuiver mogelijk in stand wil houden, want om dit laatste gaat het uiteindelijk."

areke

Berichten: 4406
Geregistreerd: 30-03-06
Woonplaats: asperen

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:42

Ik ben benieuwd hoe het verder gaat.
Ik weet eigenlijk niet eens hoeveel % gelders mijn merrie is, is er een site waar dat uitgerekend kan worden?

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:24

http://www.gelderlanderhorse.nl/pedigre ... ndex.php#P

Hier even snel een site gevonden, maar er is ook nog een andere site, alleen heb ik de favoriet daarvan niet op deze computer staan. Deze zoek ik nog wel op.

En, ik ben ook ERG benieuwd naar wat er uit gaat komen!
Op internet kan je ook veel verhalen, brieven en dergelijke vinden over het afschaffen van het vereiste percentage Gelders paard. Helaas is er toen niet naar geluisterd.

Met de IBOP dit jaar hoorde ik een examinator (kwpn natuurlijk) zeggen dat het betreffende paard 'mooi in het rechthoeksmodel stond'. Volgens mij is het rechthoeksmodel NIET een kenmerk van het Gelders paard. Deze behoren juist mooi in het vierkantmodel te staan.
Laatst bijgewerkt door Judje op 12-02-08 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

areke

Berichten: 4406
Geregistreerd: 30-03-06
Woonplaats: asperen

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:25

Daar staat de mijne niet tussen, ze staat nog in het VB

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15925
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:28

Je zit natuurlijk wel met het inteeltprobleem op het moment dat je 75% zuiver Gelders bloed aan wilt houden want de populatie is daarvoor veel te klein. Op termijn zal er dus wel een probleem ontstaan waarvoor nú al een aktie plan zal moeten zijn.

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:30

areke schreef:
Daar staat de mijne niet tussen, ze staat nog in het VB

Misschien staan de ouders er wel tussen, of waarschijnlijk sowieso de vader en de vader van de moeder. Dan kan je het daar aan zien.

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:32

janderegelaa schreef:
Je zit natuurlijk wel met het inteeltprobleem op het moment dat je 75% zuiver Gelders bloed aan wilt houden want de populatie is daarvoor veel te klein. Op termijn zal er dus wel een probleem ontstaan waarvoor nú al een aktie plan zal moeten zijn.

Zou het theoretisch en in praktijk mogelijk zijn om eerst het percentage te verhogen naar 50% en wanneer deze populatie onderling gaat kruisen krijg je de percentages vanzelf hoger en daarna het percentage weer op te hogen naar 75%?

areke

Berichten: 4406
Geregistreerd: 30-03-06
Woonplaats: asperen

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:33

Judje schreef:
areke schreef:
Daar staat de mijne niet tussen, ze staat nog in het VB

Misschien staan de ouders er wel tussen, of waarschijnlijk sowieso de vader en de vader van de moeder. Dan kan je het daar aan zien.


De vader is laurentz dat is 100%
Moeder staat er niet tussen maar wel anderen uit de moederlijn.
Utoop dr moederskant is nogal een rommeltje Bloos

Nickeltje

Berichten: 28256
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:47

Judje schreef:
http://www.gelderlanderhorse.nl/pedigre ... ndex.php#P

Hier even snel een site gevonden, maar er is ook nog een andere site, alleen heb ik de favoriet daarvan niet op deze computer staan. Deze zoek ik nog wel op.

En, ik ben ook ERG benieuwd naar wat er uit gaat komen!
Op internet kan je ook veel verhalen, brieven en dergelijke vinden over het afschaffen van het vereiste percentage Gelders paard. Helaas is er toen niet naar geluisterd.

Met de IBOP dit jaar hoorde ik een examinator (kwpn natuurlijk) zeggen dat het betreffende paard 'mooi in het rechthoeksmodel stond'. Volgens mij is het rechthoeksmodel NIET een kenmerk van het Gelders paard. Deze behoren juist mooi in het vierkantmodel te staan.


Met Nick ben ik een paar jaar terug ook naar een keuring geweest in Didam en daar kreeg ik ook die opmerking...

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 00:08


Albert

Berichten: 5733
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 00:12

janderegelaa schreef:
Je zit natuurlijk wel met het inteeltprobleem op het moment dat je 75% zuiver Gelders bloed aan wilt houden want de populatie is daarvoor veel te klein. Op termijn zal er dus wel een probleem ontstaan waarvoor nú al een aktie plan zal moeten zijn.


Daar haal je precies aan wat het grootste probleem is.
Ben benieuwd naar DE oplossing want ik heb hem niet.....

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 01:40

Er zijn nu nog voldoende bloedlijnen voor de Gelderse fokkerij te vinden, maar dan moet je die wel gaan zoeken en 1) niet langer inteelt bevorderen door bijna alleen maar hengsten goed te keuren uit de Amor-lijn en tegelijkertijd roepen dat er bloedverruiming met rijpaardbloed nodig is en 2) ook verder kijken dan het KWPN naar bijvoorbeeld Wandango (Zwitserland) http://www.gelderlanderhorse.nl/pedigre ... N=00000609 , IJsselmeer (USA) http://www.liolomasdutchwarmbloods.com/ ... kepono.htm , Vulcaan (Canada) http://www.canadianwarmbloods.com/stall ... id=1000169 , James Bont (Nederland) http://www.stalderonde.nl/jamesbont.htm en zo zijn er nog verschillende hengsten en merries meer. Maar veel paarden met vrije bloedlijnen zijn al oud, dus het wordt wel kort dag.
Bovendien laat de eis van minimaal 75% Gelders bloed nog zeer veel ruimte om ander bloed te gebruiken (wanneer dat nodig zou zijn). Maar we moeten eerst proberen om de Gelderse bloedlijnen die er nog zijn te behouden.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:01

Als de eisen inderdaad verder worden verstrengd, voorzie ik de populatie geledersen sterk afnemen. Als het KWPN zijn laatste stukje stimulans om geldersen te fokken laat vallen (onder druk) is dit een pyrrus-overwinning...

Dan wordt de "Gelderlander" net zo'n verzamelobject als een "Groninger".
Over 20 jaar alleen nog Geldersen bij 3 verstokte verzamelaars... Knipoog

Albert

Berichten: 5733
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:53

Helaas is voor veel hobby-fokkers de hengsten die in de VS staan een onbereikbaar ideaal door de importbeperkingen en de financiën.
Voor éen fokker is bijvoorbeeld Zooloog onbetaalbaar (2000,- dollar per rietje en dan is het nog niet in Nederland, laat staan in je merrie en drachtig), maar als een aantal zouden samenwerken komt het een stuk dichterbij.
James Bont is niet echt een aanvulling ter voorkoming van inteelt en dat geld eigenlijk voor alle Gelderse IHW-ers, dan zal er toch bij de Groningers gekeken moeten worden, bijvoorbeeld Gerlinus, Mats maar ook Saron bijvoorbeeld.
Binnen de tuigpaarden lopen ook nog wel merries die volledig Gelders gefokt zijn; maar die komen allemaal op leeftijd en het is maar de vraag of de eigenaren bereid zijn een Gelders veulen te fokken zonder dat er flink met de buidel geslingerd wordt. Want, ken uw regering, als het om de pegels gaat is men echt niet thuis.

henkb

Berichten: 722
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: heaven

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:10

Ik ben heel benieuwd wat er uit dit alles komt. Het is in ieder geval vreemd welke argumenten er gebruikt worden. Het voorbeeld met de genetische toverbal kan hoogstens als scheinargument betitelt worden. Elke persoon die zich eens verdiept in de bloedlijnen van de 100% gelderse hengsten moet af en toe met zijn wenkbrouwen fronsen welke genetische toverballen daar nog zijn verstopt.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:12

Wat een geneuzel allemaal.
In de reeks van:
Onderzoek naar het feit dat een paard niet alleen kan staan.
Er niet voor de topsport gefokt mag worden
Nu het landbouwpaard terug willen fokken dat geen functie meer heeft.

Men vergeet weer dat de fokker uitmaakt wat hij/zij op de merrie zet en dat is bij de Geldersen in toenemende mate een rijpaardhengst.
Degenen die wel probeerden om het type te fokken zullen hun keuringen nu met elkaar mogen gaan houden.
Geen glorieuze huldigingen meer voor duizenden op de tribune, maar ergens gezellig intiem met elkaar in een manege.
Ik vraag me af of dat bevordelijk is, met name voor de afzet.
Het scheelt iig weer tijd op de HK en NMK.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15925
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:21

Albert schreef:
Helaas is voor veel hobby-fokkers de hengsten die in de VS staan een onbereikbaar ideaal door de importbeperkingen en de financiën.
Voor éen fokker is bijvoorbeeld Zooloog onbetaalbaar (2000,- dollar per rietje en dan is het nog niet in Nederland, laat staan in je merrie en drachtig), maar als een aantal zouden samenwerken komt het een stuk dichterbij.
James Bont is niet echt een aanvulling ter voorkoming van inteelt en dat geld eigenlijk voor alle Gelderse IHW-ers, dan zal er toch bij de Groningers gekeken moeten worden, bijvoorbeeld Gerlinus, Mats maar ook Saron bijvoorbeeld.
Binnen de tuigpaarden lopen ook nog wel merries die volledig Gelders gefokt zijn; maar die komen allemaal op leeftijd en het is maar de vraag of de eigenaren bereid zijn een Gelders veulen te fokken zonder dat er flink met de buidel geslingerd wordt. Want, ken uw regering, als het om de pegels gaat is men echt niet thuis.


Volgens mij kan James Bont ( helaas ) ook geen aanvulling meer zijn want ik heb begrepen dat hij al eventjes onvruchtbaar is. Overigens komt er dit jaar wel een nakomeling van James Bont op de IHW keuring. Ook weer een bonte.