Tweede Kamer redt het Gelders paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
henkb

Berichten: 722
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: heaven

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:22

De strijd gaat in mijn ogen in eerste instantie ook niet om het "gelderse ras". Heel vaak worden de argumenten aangehaald om 75% gelders bloed, en de prestaties in vererving die daarvan af spetteren. In mijn ogen is het meer een strijd van menselijke belangen, een politieke strijd.

In de begintijden zijn heel wat genetische toverballen geproduceerd die als 100% gelders zijn bestempeld. Het gelderse ras is in mijn ogen een tussen-generatie binnen de Nederlandse warmbloedpaarden en op basis van deze redenering lijkt teloorgang van dit ras een natuurlijke consequentie. Een enige logische stap is het behouden van de oorspronkelijke populatie, voordat men door import begon aan veredeling. Wellicht kunnen de gelderse voorstanders eens kijken naar wat er allemaal in Duitsland gebeurt met de oost-frieze Oldenburgers.

Jonsy
Berichten: 14
Geregistreerd: 08-09-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:40

Het wordt tijd dat het Gelders paard een eigen stamboek krijgt en los komt van de KWPN. Wie bepaalt wat de richtlijnen zijn van een goed Gelders paard? De KWPN is een verzamelstamboek van verschillende paardenrassen op een hoop gegooid. Het wordt tijd dat het Gelderse ras daarvan los komt. Als de keuringseisen anders zouden zijn en rasspecifieker, dan zouden de goede Gelderse hengsten niet naar het buitenland verhuizen. De opa van mijn paard was Droomwals en is indertijd "te licht" bevonden in Nederland. Het paard heeft een superbouw en karakter en ik wilde dat dit type veel meer in Nederland te zien zou zijn. Kijk nou eens naar de laatste voorkeuringen voor de hengstenkeuring. Er gingen maar 2 Gelderse hengsten door. Weet iemand hoe groot het aanbod was?
Ik hang de vlag uit op de dag dat het Gelders ras een erkenning krijgt met een eigen stamboek en dat het los komt van het KWPN. Ik wil daarvoor zeker mijn steentje bijdragen!

nicolaas
Berichten: 80
Geregistreerd: 23-07-07

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:43

Jonsy schreef:
Het wordt tijd dat het Gelders paard een eigen stamboek krijgt en los komt van de KWPN. Als de keuringseisen anders zouden zijn en rasspecifieker, dan zouden de goede Gelderse hengsten niet naar het buitenland verhuizen. Ik hang de vlag uit op de dag dat het Gelders ras een erkenning krijgt met een eigen stamboek en dat het los komt van het KWPN. Ik wil daarvoor zeker mijn steentje bijdragen!

Daar sluit ik mij helemaal bij aan en hoop van harte dat er daadwerkelijk een eigen (moeder) stamboek komt voor het Gelderse paard want anders is er straks niks meer vanover.

Groetjes
Brigitte

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 00:58

Jonsy schreef:
Het wordt tijd dat het Gelders paard een eigen stamboek krijgt en los komt van de KWPN. Wie bepaalt wat de richtlijnen zijn van een goed Gelders paard? De KWPN is een verzamelstamboek van verschillende paardenrassen op een hoop gegooid. Het wordt tijd dat het Gelderse ras daarvan los komt. Als de keuringseisen anders zouden zijn en rasspecifieker, dan zouden de goede Gelderse hengsten niet naar het buitenland verhuizen. De opa van mijn paard was Droomwals en is indertijd "te licht" bevonden in Nederland. Het paard heeft een superbouw en karakter en ik wilde dat dit type veel meer in Nederland te zien zou zijn. Kijk nou eens naar de laatste voorkeuringen voor de hengstenkeuring. Er gingen maar 2 Gelderse hengsten door. Weet iemand hoe groot het aanbod was?
Ik hang de vlag uit op de dag dat het Gelders ras een erkenning krijgt met een eigen stamboek en dat het los komt van het KWPN. Ik wil daarvoor zeker mijn steentje bijdragen!


weer iemand van het klokgelui en de klepel Ach gut

Het Gelders paard is al decennia lang een vergaarbak van diverse rassen, met L'invasion kwam er Frans bloed bij, met Domburg Oldenburger, met Amor Holsteiner. Dus het is geen ras, het is een type Pling

welke goede gelderse hengsten zijn naar het buitenland verhuisd? misschien een enkeling als sportpaard, maar die zijn hier niet weggejaagd, maar gewoon, omdat de eigenaren daar eens een
keer wat geld van konden beuren, gewoon verkocht Haha!

Droomwals is ooit goedgekeurd als tuigpaardhengst, daar voldeed hij niet, vind jij dat hij dan maar zo terecht kan als Gelderse hengst? Hij voert tevens nogal wat hackney-bloed! Zitten we bij de Geldersen toch echt niet op te wachten, dunkt mij? het aanbod voor de eerste bezichtiging was volgens mij een stuk of tien hengsten. Ben jij bij de eerste, tweede en derde bezichtiging wezen kijken???? als je dat had gedaan en je een beetje oog voor paarden hebt, dan snap je waarom ze er niet zoveel doorgestuurd hebben. Wat dat betreft ga ik liever voor de kwaliteit dan voor de kwantiteit. Misschien, en dat geldt voor meer mensen, is het een idee om jezelf eens te verdiepen
in de historie van het Gelders paard, daar jezelf eens uitgebreid over in te lezen. En vooral niet meer van die zinloze, ondoordachte prietpraat in dit topic te plaatsen Cool

als je al denkt dat we weinig Gelderse hengsten hebben, raad ik je aan om 15-2 om 20.00 in Ermelo op het KNHS-centrum te zijn, daar begint dan de Gelderse hengstenshow en daar lopen ondanks het
eindeloze ge-emmer over het verdwijnen van dit 'ras', nog een aantal hele leuke hengsten en merries mee Haha!

Karl66

Berichten: 29755
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 01:46

Leonora, maak van die decennia maar eeuwen Haha! Het fokdoel van het gelderse paard is continue aan het gebruiksdoel van dat moment aangepast. Het gelderse paard wat we nu kennen is een paard wat aan het gebruiksdoel van begin vorige eeuw voldeed, een licht landbouwpaard, dat als basispaard onder het zadel toevallig ook nog goed uit de voeten kan. Kijk je naar het gelderse paard van bijvoorbeeld begin 18e eeuw, dan had je een heel ander type.

Het gelderse paard is daarom ook niet met andere zeldzame landbouwhuisdierrassen te vergelijken, dat zijn namelijk rassen die eeuwenlang in hetzelfde type gefokt zijn. Het gelderse paard is juist die toverbal die continue aan het veranderende doel is aangepast.

Zo gezien is een KWPN-er eigenlijk het echte gelderse paard van dit moment. Dat is namelijk het gelderse paard dat is aangepast aan de eisen van dit moment, een sportpaard Haha! Wil je een zwaarder type warmbloedpaard met een koel karakter fokken, dan kan dat prima door goed te zoeken binnen alle (sterk verwante) europese warmbloeden en ik denk dat de eis van minimaal 75% bloedvoering zoals die begin vorige eeuw was daar weinig aan toevoegt.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 01:56

Alleen een gesloten stamboek, zoals Welsh A, Trakehner, Fries, etc is een ras.
Er bestaat niet zoiets als een Gelders ras

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15927
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 09:05

Trakehner is geen gesloten stamboek. Ze laten bijv. ook volbloeds toe. De enige echt gesloten stamboeken zijn het Engels en Arabisch volbloed en de Akhal Theke.

Anoniem

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 09:43

Shetlanders, Ijslanders, Friezen
Het arabisch ras is volgens mij het enige zuivere ras, maar dat is wat anders dan een gesloten stamboek.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 10:14

janderegelaa schreef:
Trakehner is geen gesloten stamboek. Ze laten bijv. ook volbloeds toe. De enige echt gesloten stamboeken zijn het Engels en Arabisch volbloed en de Akhal Theke.



Trakehner noemt zich een ras en dat is in zoverre waar dat ze al meer dan 250 jaar alleen Arabisch en Engels volbloed toelaten en rastype een onderdeel van de kenmerken is.

Het allegaartje dat men tegenwoordig Gelders paard noemt als ras betitelen, staat daar verre van.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15927
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 10:41

sarabande schreef:
janderegelaa schreef:
Trakehner is geen gesloten stamboek. Ze laten bijv. ook volbloeds toe. De enige echt gesloten stamboeken zijn het Engels en Arabisch volbloed en de Akhal Theke.



Trakehner noemt zich een ras en dat is in zoverre waar dat ze al meer dan 250 jaar alleen Arabisch en Engels volbloed toelaten en rastype een onderdeel van de kenmerken is.

Het allegaartje dat men tegenwoordig Gelders paard noemt als ras betitelen, staat daar verre van.


DUS is het géén gesloten stamboek! Overigens is het Trakehner type de laatste decennia zeer aan verandering onderhevig.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 10:50

janderegelaa schreef:
DUS is het géén gesloten stamboek! Overigens is het Trakehner type de laatste decennia zeer aan verandering onderhevig.

Er is wel meer aan verandering onderhevig binnen het Trakehner stamboek, onder andere de spreekwoordelijke hardheid en gezondheid die kenmerken van de Trakehner waren.
Maar dat lijkt me off topic

Het Trakehner stamboek is altijd strikt geweest en heeft buiten de 2 genoemde rassen nooit iets anders toegelaten. De voorvechter van het Gelderse paard noemt alles wat ooit van buiten gehaald is in het toemalige Gelderse stamboek (dat indertijd meer een plaatsaanduiding dan een soortaanduiding was) nu Gelders paard.
Zo zie ik hier mensen te pas en te onpas beweren dat hun halfbloed x Amor Gelders is omdat AvL dat heeft bepaald.
Zolang de voorstanders van de Gelderse paarden niet weten wat Gelders is, hoe moeten ze de minister dan duidelijk maken dat dat in stand gehouden moet worden.
Over Amor hoeven ze zich geen zorgen te maken die zit in de hele dressuurfokkerij vast verankerd, geen minister voor nodig, helemaal zelf gedaan.

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:19

Rasbeschrijving Gelders paard


Het Gelders paard is een elegant en veelzijdig warmbloedpaard dat voortkomt uit oorspronkelijke bloedlijnen.
Het is in het verleden ontstaan door zware selectie voor prestaties tot op hoge leeftijd zowel in de landbouw als ruitersport en aangespannen rijden.
Met het onderscheid tussen veelzijdig Gelders bloed (Sgldt) en Sportregister-rijpaardbloed is in 1964 door het stamboek officieel vastgelegd wat Gelders bloed is. Voor een Gelders paard is minstens 75% Sgldt-bloed in de afstamming vereist, terwijl daarnaast maximaal 6,25% Hackneybloed is toegestaan.
Een Gelders paard voldoet aan de exterieurkenmerken van het Gelders type en beschikt over een rijke voorhand, voldoende bot en massa en imponerende vierkante gangen met veel stuwing en kracht vanuit de achterhand.
Het Gelders paard is geschikt voor veelzijdig gebruik, zowel aangespannen als onder het zadel, waarbij prestaties tot op het hoogste niveau worden bereikt. Het Gelders paard onderscheidt zich met name door een blij optreden en een braaf, betrouwbaar en werkwillig karakter.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:28

Volgens mij kan dat nóg groter...

Haha! Haha! Haha! Als de discussie wordt verloren gaat men schreeuwen heb ik ooit ergens geleerd.....

Maar veel succes met het nieuwe stamboek.... Ja

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:34

AWvL schreef:
[massa en imponerende vierkante gangen met veel stuwing en kracht vanuit de achterhand.


Wat moet ik me daar nu weer bij voorstellen, ik zie liever ruimte en draagkracht dan stuwing.
Maar daar ging het niet over het ging over pedigrees.

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:43

CGJ12 schreef:
Volgens mij kan dat nóg groter...

Haha! Haha! Haha! Als de discussie wordt verloren gaat men schreeuwen heb ik ooit ergens geleerd.....

Maar veel succes met het nieuwe stamboek.... Ja


Helemaal mee eens. Waar blijven je argumenten?

De minister gaat eerst praten met het KWPN over herinvoering van deze rasbeschrijving, zoals bij de start van dit topic staat te lezen.

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:58

AWvL schreef:
Rasbeschrijving Gelders paard


Het Gelders paard is een elegant en veelzijdig warmbloedpaard dat voortkomt uit oorspronkelijke bloedlijnen.

[b]er zijn legio merries die aan deze criteria voldoen, een kennis van mij heeft een Animo uit een
Gelderse lijn, die heel goed spring en dressuurt en zij komt nog uit Gelderland ook Haha!


Het is in het verleden ontstaan door zware selectie voor prestaties tot op hoge leeftijd zowel in de landbouw als ruitersport en aangespannen rijden.

Landbouw vroeg in mijn ogen een heel ander paard dan het paard dat het ver schopte in de ruitersport, waarbij ik me meteen afvraag of je het niveau van de sport van tig jaar geleden nog
wel kunt vergelijken met dat van nu. Ik kan met bijna ieder paard hier op stal van alles doen, maar dan is het in de ene tak van sport wel wat beter dan de andere!


Met het onderscheid tussen veelzijdig Gelders bloed (Sgldt) en Sportregister-rijpaardbloed is in 1964 door het stamboek officieel vastgelegd wat Gelders bloed is. Voor een Gelders paard is minstens 75% Sgldt-bloed in de afstamming vereist, terwijl daarnaast maximaal 6,25% Hackneybloed is toegestaan.

Wat ik maar niet snap is dat hengsten die destijds naar Nederland gehaald zijn, probleemloos werden omgedoopt naar Gelders, omdat dat toen blijkbaar zo uitkwam, maar L'Invasion, Domburg en Amor zijn net zo Gelders als het paard van Pippi Langkous Cool en dat daar nu zo schijnheilig over wordt gedaan. Misschien dat de overdosis aan Koss-bloed ooit een probleem gaat worden, persoonlijk zou ik dan rustig een keer durven dekken met Winningmood (weet alleen niet of de eigenaar daar blij van wordt), Karolus of Zjengis Khan. En dan bedoel ik dus een hengst die qua type, beweging en karakter zo redelijk lijkt te passen bij het type Gelders Paard, dus dag 75% Pling
Maar naar alle waarschijnlijkheid hou ik dan het Gelderse paard over zoals ik het graag wil zien:
Een vos met maat en formaat, duidelijk zwaarder van type dan de gemiddelde Gribaldi en consorten, met een expressieve bewegingsvorm en veel front en blijheid in het lopen, qua karakter wil ik graag een eerlijk en bewerkbaar paard, maar het hoeft weer geen dooie fiets te zijn.


Een Gelders paard voldoet aan de exterieurkenmerken van het Gelders type en beschikt over een rijke voorhand, voldoende bot en massa en imponerende vierkante gangen met veel stuwing en kracht vanuit de achterhand.

Jazz heeft ook een rijke voorhand Haha! Stuwing daar hou ik niet zo van, daarmee maakt een paard het zichzelf alleen maar moeilijker. Eigenlijk zeg je twee verschillende dingen, kracht vanuit de achterhand betekent draagkracht en dat is heel iets anders dan stuwing!


Het Gelders paard is geschikt voor veelzijdig gebruik, zowel aangespannen als onder het zadel, waarbij prestaties tot op het hoogste niveau worden bereikt. Het Gelders paard onderscheidt zich met name door een blij optreden en een braaf, betrouwbaar en werkwillig karakter.[/b]


Leuk om paarden te fokken voor prestaties tot op het hoogste niveau op veelzijdig gebied, Leuk, maar helaas worden de ruiters steeds minder veelzijdig. Als je de 'Gelderse' paarden bekijkt die het in de internationale sport goed doen, dan vallen die toch echt niet in de 75 % regeling. Misschien wel volgens de GPA-normen die alle in het verleden toegevoegde hengsten meteen als Gelders heeft bestempeld, maar niet sec op papier. Er zit altijd een behoorlijke scheut vreemd bloed doorheen,
zie Tepic la Silla, zie Mariena (Zep was echt niet 100% GP), zie Parcival (Amor en Doruto), zie Pandoer (Recruut en Amulet).

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:05

Het is vermakelijk om te zien hoe degenen die zelf heel andere hengsten gebruiken zich in allerlei bochten wringen om zich af te zetten tegen het originele Gelders paard, zoals dat in het verleden door een selectie voor veelzijdig gebruik tot stand gekomen is. Wie dit zeldzame huisdierras niet mee in stand wil houden, fokt toch gewoon iets anders. Of niet soms?
Er zijn verhoudingsgewijs veel paarden met een zuiver Gelderse afstamming die ook nu nog tot de top behoren zoals Lianca die deel uitmaakt van het team dat Frankrijk gaat vertegenwoordigen op de Olympische spelen in China (zie ook http://www.eurodressage.com/reports/sho ... _fra2.html) en andere (zie http://www.gelderlanderhorse.nl/nederln ... lasse.html ). Evenals sommige Gelderse paarden met minder dan 25% niet-Gelders bloed.
Het kenmerk van het Gelders paard is echter het wereldberoemde goede karakter en dat mag niet door een ongelimiteerde toevoer van ander bloed en inteelt op Amor vernietigd worden, zoals het KWPN momenteel doet. Dat moet anders, anders is er geen Gelders paard meer.

henkb

Berichten: 722
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: heaven

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:34

AWvL schreef:
Het is vermakelijk om te zien hoe degenen die zelf heel andere hengsten gebruiken zich in allerlei bochten wringen om zich af te zetten tegen het originele Gelders paard, zoals dat in het verleden door een selectie voor veelzijdig gebruik tot stand gekomen is. Wie dit zeldzame huisdierras niet mee in stand wil houden, fokt toch gewoon iets anders. Of niet soms?
Er zijn verhoudingsgewijs veel paarden met een zuiver Gelderse afstamming die ook nu nog tot de top behoren zoals Lianca die deel uitmaakt van het team dat Frankrijk gaat vertegenwoordigen op de Olympische spelen in China (zie ook http://www.eurodressage.com/reports/sho ... _fra2.html) en andere (zie http://www.gelderlanderhorse.nl/nederln ... lasse.html ). Evenals sommige Gelderse paarden met minder dan 25% niet-Gelders bloed.
Het kenmerk van het Gelders paard is echter het wereldberoemde goede karakter en dat mag niet door een ongelimiteerde toevoer van ander bloed en inteelt op Amor vernietigd worden, zoals het KWPN momenteel doet. Dat moet anders, anders is er geen Gelders paard meer.


Ik vind het nog vermakelijker om te zien dat iemand zich steeds weer beroept op "zuiver gelders" en 75% gelders terwijl deze definitie helemaal niet te maken is. Het is een uiterst subjectieve definitie geweest om paarden die op een bepaald moment voldeden aan het "Gelderse Type" te identificeren met een ras. U spreekt telkens weer over de genetische toverbal die momenteel aangekeurd zou worden, nou die zijn er in de beginjaren al voldoende gefokt en ook als 100% gelders betiteld. Mijn indruk is meer dat u een persoonlijke strijd voert met het KWPN als dat u zich werkelijk bemoeit met om bijvoorbeeld een Gerhard Etter te kontakteren of hij Wandango weer naar Gelderland wil brengen. Het zal u ongetwijfeld moeite kosten om zich neer te leggen bij het feit dat de populatie (meer een groep) paarden die we op een bepaald moment in Nederland hadden en in een bepaald type stonden langzaam verdwijnt, maar dat is een natuurlijke consequentie van fokken. Dit fenomeen is ook te zien in andere fokgebieden als holstein. Ik ben er bijna van overtuigd dat de oost-frieze oldenburger ook betiteld kan worden als Gelders, die passen meer in die lijn (type) als een Gribaldi.

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:49

henkb schreef:
AWvL schreef:
Het is vermakelijk om te zien hoe degenen die zelf heel andere hengsten gebruiken zich in allerlei bochten wringen om zich af te zetten tegen het originele Gelders paard, zoals dat in het verleden door een selectie voor veelzijdig gebruik tot stand gekomen is. Wie dit zeldzame huisdierras niet mee in stand wil houden, fokt toch gewoon iets anders. Of niet soms?
Er zijn verhoudingsgewijs veel paarden met een zuiver Gelderse afstamming die ook nu nog tot de top behoren zoals Lianca die deel uitmaakt van het team dat Frankrijk gaat vertegenwoordigen op de Olympische spelen in China (zie ook http://www.eurodressage.com/reports/sho ... _fra2.html) en andere (zie http://www.gelderlanderhorse.nl/nederln ... lasse.html ). Evenals sommige Gelderse paarden met minder dan 25% niet-Gelders bloed.
Het kenmerk van het Gelders paard is echter het wereldberoemde goede karakter en dat mag niet door een ongelimiteerde toevoer van ander bloed en inteelt op Amor vernietigd worden, zoals het KWPN momenteel doet. Dat moet anders, anders is er geen Gelders paard meer.


Ik vind het nog vermakelijker om te zien dat iemand zich steeds weer beroept op "zuiver gelders" en 75% gelders terwijl deze definitie helemaal niet te maken is. Het is een uiterst subjectieve definitie geweest om paarden die op een bepaald moment voldeden aan het "Gelderse Type" te identificeren met een ras. U spreekt telkens weer over de genetische toverbal die momenteel aangekeurd zou worden, nou die zijn er in de beginjaren al voldoende gefokt en ook als 100% gelders betiteld. Mijn indruk is meer dat u een persoonlijke strijd voert met het KWPN als dat u zich werkelijk bemoeit met om bijvoorbeeld een Gerhard Etter te kontakteren of hij Wandango weer naar Gelderland wil brengen. Het zal u ongetwijfeld moeite kosten om zich neer te leggen bij het feit dat de populatie (meer een groep) paarden die we op een bepaald moment in Nederland hadden en in een bepaald type stonden langzaam verdwijnt, maar dat is een natuurlijke consequentie van fokken. Dit fenomeen is ook te zien in andere fokgebieden als holstein. Ik ben er bijna van overtuigd dat de oost-frieze oldenburger ook betiteld kan worden als Gelders, die passen meer in die lijn (type) als een Gribaldi.

U weet niet waar u over praat. Niet over het verschil destijds tussen Sgldt en Sportregister en evenmin over mijn bemoeienis voor inzetten van Wandango voor de instandhouding van het Gelders paard. U roept maar verdachtmakingen die nergens op gebaseerd zijn.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:13

AWvL schreef:
Helemaal mee eens. Waar blijven je argumenten?


Nou, om te beginnen..... die rasomschrijving.......... de eerste regel:
Het Gelders paard is een elegant en veelzijdig warmbloedpaard dat voortkomt uit oorspronkelijke bloedlijnen.

Definieer: elegant
Definieer: oorspronkelijke


succes met de opgave!

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:42

CGJ12 schreef:
AWvL schreef:
Helemaal mee eens. Waar blijven je argumenten?


Nou, om te beginnen..... die rasomschrijving.......... de eerste regel:
Het Gelders paard is een elegant en veelzijdig warmbloedpaard dat voortkomt uit oorspronkelijke bloedlijnen.

Definieer: elegant
Definieer: oorspronkelijke


succes met de opgave!

Dit zijn geen argumenten van jouw kant, maar werkverschaffing. Maar omdat je het zo vriendelijk vraagt:
Oorspronkelijke bloedlijnen voor het Gelders paard zijn de veelzijdige bloedlijnen van het Sgldt, waarbij geschiktheid voor het werk in de landbouw voorop stond, zoals ik in het artikel http://www.gelderlanderhorse.nl/nederln ... uari08.pdf heb aangegeven.
Wat een elegant Gelders paard is, is het duidelijkste uit te leggen met een foto van een Gelderse kroonmerrie van het Sgldt uit de tijd dat voor ongewenst rijpaardbloed een apart Sportregister was ingesteld.

Afbeelding
Gonnie kroon pref Sgldt is de moeder van de KWPN-hengsten Vanitas (internationaal dressuur) en Cabochon keur.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:06

AWvL schreef:
Oorspronkelijke bloedlijnen voor het Gelders paard zijn de veelzijdige bloedlijnen van het Sgldt, waarbij geschiktheid voor het werk in de landbouw voorop stond


Uit deze verklaring van de defintie voor "oorspronkelijke" blijkt maar weer hoe "subjectief" het woord "oorspronkelijk" hier is.

Een KWPN-gelderse hengst met minder dan 75% SGLDT bloed zou volgens de strikte richtlijnen hier nu niet onder vallen.
Maar als DEZELFDE hengst ergens in 1873 (of 1923) was aangeboden ter keuring, en in het juiste type stond, was hij toen wél acceptabel, maar nu volgens jouw beoordelingen niet........ Nagelbijten / Gniffelen
De PEILDATUM is dan dus willekeurig, en gelijktertijd bindend. Dat is op zijn zachtst gezegd erg vreemd....

Maar ik ga hier niet over muggenziften.
Ik gun ieder een eigen stamboek.
Mijn voorspelling is echter dat een "vernauwing" van de geldersen fokkerij het aantal liefhebbers zal doen dalen.
Daardoor zal de vernauwing in een stroomversnelling komen en zal het stamboek ten onder gaan aan de eigen regels.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:19

Als er een eigen stamboek komt, dan valt het vrees ik in het niet. Ben benieuwd of het dan wel overleefd... Nu kunnen de Geldersen nog enigzins "meeliften" op de roem van het KWPN.

Bij leken staat KWPN voor goed en vertrouwd, althans, dat is mijn ervaring. Ze denken vaak dat Geldersen niet bij het KWPN horen en vinden het dan al meteen minder interessant. Vertel je dan, dat ze er wel degelijk bij horen dan klaart hun gezicht meestal wat op.

Daarbij komt dat de Geldersen nu bijvoorbeeld op de NMK nog in de spotlights gezet worden en dan kan je gebruik maken van het enorme publiek dat de NMK trekt.
Zou een nieuw stamboek dat doen, dan kom je daar volgens mij nooit aan zo'n berg publiek.

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:20

tja, prachtige merrie Pling

maar haar vader is Commandant via Wachtmeester een kleinzoon van L'Invasion = SF
haar moeder is Spes, een dochter van de Holsteiner Normann
de moeder van Spes is een dochter van de Oldenburgers Feiner Kerl 1 en Braunetta

de moeder van Gonnie is Bottie en die is zowel van moeders- als van vaderskant ingeteeld op
L'Invasion = SF

in mijn ogen dus, weliswaar een bijzonder goed geslaagde, genetische toverbal Cool

Mocht die vingerprik over het gebruiken van andere hengsten speciaal voor mij bedoeld zijn,
dan leg ik mij daar ootmoedig bij neer, wij zijn dit jaar inderdaad 'vreemd gegaan' en
hebben een tweetal Gelderse merries gedekt met rijpaardhengsten. Dat neemt niet weg
dat wij nog steeds een behoorlijk aantal Gelderse merries op stal hebben, waaronder een keur sport en een keurprestatiemerrie. Dit seizoen staat de Gelderse Zethar in ieder geval op de planning, maar ja dat is misschien ook al vreemdgaan, want die heeft een behoorlijke scheut rijpaardbloed in de genen Cool

oja Pletje, jij hebt helemaal gelijk over dat meeliften Haha!

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:29

CGJ12 schreef:
AWvL schreef:
Oorspronkelijke bloedlijnen voor het Gelders paard zijn de veelzijdige bloedlijnen van het Sgldt, waarbij geschiktheid voor het werk in de landbouw voorop stond


Uit deze verklaring van de defintie voor "oorspronkelijke" blijkt maar weer hoe "subjectief" het woord "oorspronkelijk" hier is.

Een KWPN-gelderse hengst met minder dan 75% SGLDT bloed zou volgens de strikte richtlijnen hier nu niet onder vallen.
Maar als DEZELFDE hengst ergens in 1873 (of 1923) was aangeboden ter keuring, en in het juiste type stond, was hij toen wél acceptabel, maar nu volgens jouw beoordelingen niet........ Nagelbijten / Gniffelen
De PEILDATUM is dan dus willekeurig, en gelijktertijd bindend. Dat is op zijn zachtst gezegd erg vreemd....

Maar ik ga hier niet over muggenziften.
Ik gun ieder een eigen stamboek.
Mijn voorspelling is echter dat een "vernauwing" van de geldersen fokkerij het aantal liefhebbers zal doen dalen.
Daardoor zal de vernauwing in een stroomversnelling komen en zal het stamboek ten onder gaan aan de eigen regels.

Ten tijde van het Sgldt en daarvoor zijn alle dochters van de hengsten onderworpen aan de strenge selectie in de landbouw. Zo is van de kinderen van de Franse hengst L'Invasion destijds 60% voortijdig bij de slager beland. Als van Jazz zou blijken dat die geen goede rontgenfoto's vererft, is dit een veel grotere ramp omdat dit nu veel minder ontdekt wordt.

Zoals eerder gezegd: De minister gaat eerst praten met het KWPN over herinvoering van deze rasbeschrijving, zoals bij de start van dit topic staat te lezen. Maar je kunt alleen het Gelders paard instandhouden als het stamboek daar positief tegenover staat staat. En daarvoor moet er bij het KWPN wel wat veranderen. Maar misschien is de minister wel heel overtuigend.