Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 10:32

http://www.destentor.nl/regio/deventer/ ... merrie.ece
destentor.nl


Hij is onhandelbaar, agressief en wil elke merrie bestijgen die hij onder ogen krijgt.

Obrador is kortom niet te handhaven en daarom wil Katrin Meijer van de hengst af.

Drie dagen nadat de Duitse het Menorcapaard van stoeterij het Soerhuis in Wilp had gekocht, begonnen volgens haar de problemen. 's Ochtends had ze nog een e-mail gestuurd aan de verkopende partij, F. Marco en J. Bijsterbosch uit Wilp: ze was ontzettend tevreden over het paard. ,,Maar nog dezelfde dag kreeg ik van de pensionhouder te horen dat met Obrador geen land te bezeilen is'', verklaarde ze gisteren voor de rechtbank in Zutphen.

Daar troffen de partijen elkaar omdat Frau Meijer de koop - het paard had 11.000 euro gekost - ongedaan wil maken.

Obrador is niet alleen onhandelbaar, maar heeft ook een zogeheten stalgebrek: het paard zuigt lucht. Dat was bij de aankoopkeuring niet opgevallen, maar volgens een geraadpleegde Duitse dierenarts was het wel degelijk een verborgen gebrek. Hij zag dat aan de bijgevijlde tanden, een techniek om de rondingen te verbergen die ontstaan door het 'lucht zuigen'.

De advocaat van het paar uit Wilp deed de beschuldigingen af als 'onzin'. In de stal in Wilp was het paard een lief, zachtaardig, zeer werklustig en sociaal dier geweest. Hij weet de opgewonden toestand van Obrador aan de stress van het vervoer, wellicht verkeerde voeding en te kleine behuizing. En dat-ie naar de merries trekt - daar is het nu eenmaal een hengst voor. Op de stoeterij in Wilp was het paard daar niet onhandelbaar door; hij stond zelfs met merries in dezelfde stal.

De advocaat wist ook te melden dat 'lucht zuigen' een stalgebrek is dat binnen enkele dagen kan ontstaan als gevolg van stress. Het was er in ieder geval niet in Wilp, want dan was het bij de professionele keuring wel opgevallen.

De rechter wist nauwelijks raad met de zaak omdat bewijs voor de gebreken ontbrak. Hij zal over enkele weken vonnis wijzen, maar adviseerde de partijen alsnog tot een vergelijk te komen.

Obrador staat inmiddels in een duur paardenpension (714 euro per maand) en krijgt dagelijks een verdoving (à 90 euro per maand) om hem rustig te houden.

Op de suggestie om de hengst te castreren ging de huidige eigenares niet in. Voor nageslacht zal de zevenjarige Obrador overigens niet kunnen zorgen, want hij is ook zonder ingreep al onvruchtbaar. Dat was ook de reden dat de stoeterij uit Wilp hem wilde verkopen.

Klik hier voor foto's van de hengst.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:34

Wat een vaag verhaal zeg.
Vraag me af wat er allemaal aan de hand is wat er niet door beide partijen gezegd wordt.

Lynn_Nikita

Berichten: 25489
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:36

als hij onvruchtbaar is, doe dat beest een plezier en castreer hem
90- aan verdovingen per maand om hem rustig te houden??? arm beestje, lekker stressvol allemaal

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:37

Wat een bedrog! zou er bij mij mooi niet ingaan! Wel een supermooi dier zeg! Maar waarom houden ze hem "hengst" als ie sowieso al onvruchtbaar is? Als ruin zou hij een pak kalmer zijn, vermoed ik.

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:37

Wat een vreemd verhaal... Is er op grote stallen niet vaak een proeftijd te regelen? Daarnaast vind ik het sneu voor een onvruchtbare hengst om hem hengst te houden, hij zal toch nooit voor nageslacht kunnen zorgen en toch wordt hij hengst gehouden. Het dier zou alleen om die reden al hartstikke gefrustreerd kunnen raken.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:39

hmz, rustig houden met verdovingen? wat een onzin. respect moet hij hebben. geen spuitjes...

Getup

Berichten: 8294
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:43

Lekker apart verhaal weer, een paard dat ineens onhandelbaar wordt??? Dan is natuurlijk de vraag of ze het echt a verborgen hebben kunnen houden, of dat er nu ineens zo beroerd met het dier wordt omgegaan, dat hij niet meer te handelen is.
Castreren zou in ieder geval een goed plan zijn.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:44

ikenindi: Dat lijkt me nogal lastig te zeggen vanachter je beeldscherm. Misschien hebben ze hem juist wel veel te hard aangepakt en ik hij nu dusdanig overstuur dat ze de oplossing niet meer zien.

Anoniem

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:50

arm paard
" hij wil elke merrie bespringen die hij onder ogen krijgt"
Tja, het dekseizoen komt er weer aan he.. denk dat dan toch wel normaal gedrag is voor een dekhengst..

piecon

Berichten: 1258
Geregistreerd: 12-03-07

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:50

In 1 dag gaan luchtzuigen???Weer wat nieuws...Er klopt helemaal niets aan het verhaal. Ineens een ander karakter? Onvruchtbaar? Lijkt wel misleiding! Ben benieuwd wat de rechter hiervan vindt. Maar het paard wordt hier weer de dupe van.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:52

tja dat vind ik een moeilijk te beoordelen iets!
dat van die tanden is natuurlijk heel vevelend, maar of hij echt onhandelbaar is?
ik neem aan dat ze hem enkele keren hebben gereden endergeleijke voordat ze hem kochten?
en als hij toch niet vruchtbaar is waarom castreren ze hem dan niet gewoon, dat zou alleen ten goede van het paard komen als ik het zo hoor Knipoog
verder ben ik van mening dagt een paard heel vervelend kan worden door teveel stress of een verkeerde omgnag.
al mt al heel erg vervelend voor alle partijen en zo zie je maar weer dat je nooit weet wat je kunt verwachten!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:55

het paardje is daar duidelijk NIET op z'n plek!! Bloos! ik zou hem snel terugnemen en een ander fijn baasje voor hem opzoeken.

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:58

Als je gewoon een rijpaard wil moet je dan maar geen hengst kopen vind ik.

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:00

wat een vervelend verhaal zeg...
ik heb die site van de verkopers bekeken, dat ziet er allemaal heel netjes en paardvriendelijk uit..

wat ik me afvraag is waarom de verkopers het paard niet terug hebben genomen voordat de rechter erbij aan te pas kwam. Dit is lijkt me niet goed voor hun goede naam.

ik hoop dat ze eruit komen en dat het paard een waardiger bestaan krijgt dan op die superdure stal onder zeil te worden ghouden.

Anoniem

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:06

Castreer hem dan als hij toch niet dekken kan.
Van beide kanten een raar verhaal.

Wienna

Berichten: 3870
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Aan de kust...

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:08

Heel apart verhaal...

1 ding weet ik wel, vind het zielig voor het dier... verdoving om hem rustig te houden

Anoniem

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:14

petraaken schreef:
Als je gewoon een rijpaard wil moet je dan maar geen hengst kopen vind ik.



Eens Haha!

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:15

Er staat toch op de verkoop site dat het een lief sociaal paard is? En nu is hij onhandelbaar?? Heel vaag.
Kijk als hij echt zo lief en sociaal is zou ik hem ook niet laten castreren. Een hengst heeft toch net iets meer. Waarschijnlijk heeft ze hem daar ook voor uit gekozen.

Maar dan die verdoving. Dat er een dierenarts aan mee werkt om dit te bewerkstelligen. Heel raar!

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:16

Als ik die foto's zie op de site vind ik het inderdaad als een vriendelijk paard ogen. Het zijn wel heel gevoelige paarden dus ik kan me voorstellen dat de verhuizing en waarschijnlijk de hele andere omgang met het dier voor stress hebben gezorgd.
Ben ook erg benieuwd wat hieruit gaat komen. maar ik snap inderdaad ook niet waarom ze hem hengst laten als hij onvruchtbaar is. Ja vast omdat hij dan mooier toont. Nou lekker dan, dat geeft vind ik al aan dat de nieuwe eigenaar niet aan het dier zijn welzijn denkt...

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:24

Jezus wt een onzinverhaal zeg...

A. gevoelige paarden-> verhuizing-> natuurlijk issie dan gestresst, en ook nog hengst, dat gaatie natuurlijk duidelijk laten merken op een nieuwe stek. Kan wel een hele tijd duren voor een dier gewend is en weer zichzelf is. Mijn jonge merrie staat nu een maand op haar nieuwe stek en is nog niet terug zichzelf.. geef zo'n dier toch wat tijd en geef t niet meteen op
B. Als hij zo lastig is, waarom dan hengst houden als je er toch niet mee kan dekken? Omdat het zo stoer staat??
C. echt heel fijn om een paard constant onder verdoving te houden. Gooi hem dan ergens lekker op de wei om te ontstressen ipv 700 (!!!!) euro stalgeld te betalen. Rust en regelmaat heeft zo'n dier nodig... en een duidelijke, consequente aanpak.


Heel zonde van zo'n mooi paard.
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 13-02-08 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:26

ponyparadijs schreef:
Er staat toch op de verkoop site dat het een lief sociaal paard is? En nu is hij onhandelbaar?? Heel vaag.
Kijk als hij echt zo lief en sociaal is zou ik hem ook niet laten castreren. Een hengst heeft toch net iets meer. Waarschijnlijk heeft ze hem daar ook voor uit gekozen.

Maar dan die verdoving. Dat er een dierenarts aan mee werkt om dit te bewerkstelligen. Heel raar!


Hengsten rijden en trainen is een vak apart, dus laat alsjeblieft niet ieder meisje met een hengst gaan rijden op concours, want dat is levensgevaarlijk.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:28

kjoetie schreef:
Jezus wt een onzinverhaal zeg...

A. gevoelige paarden-> verhuizing-> natuurlijk issie dan gestresst, en ook nog hengst, dat gaatie natuurlijk duidelijk laten merken op een nieuwe stek. Kan wel een hele tijd duren voor een dier gewend is en weer zichzelf is. Mijn jonge merrie staat nu een maand op haar nieuwe stek en is nog niet terug zichzelf.. geef zo'n dier toch wat tijd en geef t niet meteen op
B. Als hij zo lastig is, waarom dan hengst houden als je er toch niet mee kan dekken? Omdat het zo stoer staat??
C. echt heel fijn om een paard constant onder verdoving te houden. Gooi hem dan ergens lekker op de wei om te ontstressen ipv 700 (!!!!) euro stalgeld te betalen. Rust en regelmaat heeft zo'n dier nodig... en een duidelijke, consequente aanpak.


Heel zonde van zo'n mooi paard.


Je beschrijft precies wat ik wilde gaan zeggen. Sluit me er dus volledig bij aan!

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:32

Zonde zeg van zo'n mooi paard...
Nou is hij weer de dupe omdat mensen niet weten hoe ze met een hengst om moeten gaan Boos!
Ik hoop dat iemand hem koopt en zijn ballen eraf laat halen...dan heeft het paard ook nog een beetje normaal leven Knipoog Het is dat ik er geen geld voor heb maar ik vind hem echt prachtig!!

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:33

ja PRM is een mooi alternatief voor een zwarte (onbetaalbare) PRE Haha! . *kijkt spijtig in spaarpotje*

Wienna

Berichten: 3870
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Aan de kust...

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:39

Schiet me ineens te binnen Haha!

Dat is echt een droom van ieder Pennykind en grote zwarte hengst kopen want dat is stoerrrrrrrr Haha!

Lips are sealed sorry