Stchting Dupla heeft weer rijhal en nagelnieuw huifbed

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Stchting Dupla heeft weer rijhal en nagelnieuw huifbed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 11:03

http://www.nhd.nl/nieuws/stadstreek/sch ... 123671.ece
nhd.nl

Op 6 september 2006 was daar de fatale brand die de gloednieuwe manege van Stichting Dupla voor gehandicaptenrijden in Barsingerhorn in de as legde. En het kostbare huifbed verwoestte, waarop meervoudig gehandicapten de heilzame werking van een ponyrug kunnen ervaren. De manege is herbouwd en er rijdt een nieuw huifbed rond. Met dank aan lezers en adverteerders van het Noordhollands Dagblad.

Direct na de brand zette deze krant een lezersactie op. Doel: geld bijeenbrengen voor een nieuw huifbed, dat niet viel onder de verzekering. Lezers en adverteerders deden de teller oplopen tot ruim 28.000 euro. Meer dan genoeg voor een nieuw huifbed. Sterker nog, er bleef geld over. ,,Dat hebben we gestoken in een extra liftinstallatie om gehandicapten te paard te krijgen. En we hebben ons andere huifbed opgeknapt", vertelt Piet Bregman, drijvende kracht achter Dupla.

Een huifbed: een metalen frame op wielen dat tussen twee pony’s wordt geplaatst. In de constructie een canvas zeil - het ’bed’- direct boven de paardenrug. Liggend op het bed ondergaat de zwaar gehandicapte een natuurlijk massage. Er gaat een heilzame werking van uit. ,,Je ziet hoe ze van een ritje op het bed genieten’’, vertellen ouders van gehandicapte kinderen.

Het nieuwe bed, gebouwd door Andries Veeneman van HCA koetsen uit Klarenbeek, is nog ingenieuzer dan z’n voorganger. ,,Het is van alle kanten te verstellen. We kunnen het bij wijze van spreken op maat maken’’, aldus Bregman. Voor de menners is het wel even wennen door de gewijzigde constructie. ,,Maar oefening baart kunst.’’

Dupla is niet de enige gebruiker van het manegecomplex in Barsingerhorn. Naast de rijhal van de stichting is er de overdekte bak van de reguliere rijvereniging Bucephalus. De stichting zorgde via tal van benefietacties voor het gebouw, de rijvereniging neemt de exploitatie voor haar rekening. Daarbij delen stichting en club de kantine. ,,Integratie ten top", oordeelt Bregman. Het complex biedt bovendien een snoezelruimte, een aangepaste doucheruimte, secretariaats- en opbergruimte, die alle per lift te bereiken zijn.


Klik hier voor een videoverslag

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Stchting Dupla heeft weer rijhal en nagelnieuw huifbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:06

ON>VN

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: Stchting Dupla heeft weer rijhal en nagelnieuw huifbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:19

Helaas kan ik op mijn werk het filmpje alleen zonder geluid zien maar Piet zijn ogen spreken boekdelen. Wat is hij trots en blij. Heb echt bewondering hoe ze dit voor elkaar hebben gekregen en zelfs na de brand bleven ze niet bij de pakken neerzitten maar gooiden er nog een schep bovenop. Bijna ging het pas weer mis toen er een schuur bij de buren afbranden en hierdoor het rijtuigenschuurtje beschadigd raakte.
Het is nog niet helemaal af maar zeker een zeer mooi complex waar met veel dingen rekening is gehouden. Zoals automatische deuren die erg handig zijn als je in een rolstoel zit, overdekte uitstapplaats buiten zodat je droog binnen kunt komen, snoezelruimte met balkon, lift en natuurlijk ruim opgezet sanitair.
De eb-en-vloedbodem en de brede bak zorgt dat de pony's minder belast worden.
En onze rijvereniging mag in ruil voor de wederdiensten ook gebruik maken van de bak als hij vrij is en ik kan dus 's avonds weer vrij rijden als er les is in onze eigen bak. En natuurlijk een pracht accomodatie om wedstrijden te organiseren.

Lietjuh_
Berichten: 561
Geregistreerd: 06-05-06

Re: Stchting Dupla heeft weer rijhal en nagelnieuw huifbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:27

Wat super!:D Ik denk dat dit heel goed is voor deze mensen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Stchting Dupla heeft weer rijhal en nagelnieuw huifbed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 14:33

hmm een boktinzameling, zou dat wat zijn??

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Stchting Dupla heeft weer rijhal en nagelnieuw huifbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:47

Ik vind dit toch zo geweldig! Ik krijg tranen in mijn ogen als ik die mensen zo gelukkig zie... Huilen Hier geef je toch ook graag geld voor! Daar help je mensen echt. Een bokt inzameling? Doen!

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: Stchting Dupla heeft weer rijhal en nagelnieuw huifbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:01


knolle_krack

Berichten: 2242
Geregistreerd: 08-08-06
Woonplaats: Sintmaartensbrug

Re: Stchting Dupla heeft weer rijhal en nagelnieuw huifbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:41

Het is echt prachtig geworden, ik was er werkelijk kapot van dat het hele gebeuren afgebrand was, net alles gloed nieuw verschrikkelijk, het is nu prachtig geworden een heel nieuw complex!!!!...

Angelshet

Berichten: 135
Geregistreerd: 14-01-08
Woonplaats: Kreileroord het jongste dorp in de Wieringermeer

Re: Stchting Dupla heeft weer rijhal en nagelnieuw huifbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:14

Afgelopen dinsdag zijn ze van Stichting Dupla op onze basisschool 't Creilerwoud geweest voor uitleg aan de kinderen over het huifbed en de paarden.
Er word gewoonlijk iedere maandagochtend met de bus rondgegaan om geld in te zamelen en na jarenlang een ander project gehad te hebben is nu stichting Dupla gekozen!
Het heeft de kinderen geïnspireerd en die gaan nu flink inzamelen om sponsor te worden.
Wat een geweldig iets, dit huifbedrijden!!! Niets dan lof voor Stichting Dupla!! OK dan!

lieverdje87

Berichten: 12
Geregistreerd: 31-05-07
Woonplaats: Paal-Beringen

Re: Stchting Dupla heeft weer rijhal en nagelnieuw huifbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:16

Prachtig gewoon... Super van al die mensen die zich hier achter zetten!

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Stchting Dupla heeft weer rijhal en nagelnieuw huifbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:55

Komend weekeind word daar weer de eerste wedstrijd sinds de brand georganiseerd door de rijvereniging die daar ook zit. Daar start een van mijn pony's ook.

Ben er laatst weer langs gereden en het ziet er echt super uit!

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: Stchting Dupla heeft weer rijhal en nagelnieuw huifbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 00:11

Ik moet ook starten, op zondag met Juntos in de L1. Vanavond les gehad. Was wel warm, kon bijna in mijn T-shirt rijden. Maar de bodem is echt perfect. Alleen klinkt alles nog vrij hol. Er moeten dus meer reclameborden komen.

milou123

Berichten: 7674
Geregistreerd: 16-05-06

Re: Stchting Dupla heeft weer rijhal en nagelnieuw huifbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 00:18

Bij mij op stage komen heel af en toe huifkarbedden, echt schitterend om die mensen zo te zien genieten!
Hopelijk gaat het nu voorspoediger!! Ja

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: Stchting Dupla heeft weer rijhal en nagelnieuw huifbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 00:47

Dennis schreef:
Komend weekeind word daar weer de eerste wedstrijd sinds de brand georganiseerd door de rijvereniging die daar ook zit. Daar start een van mijn pony's ook.

Ben er laatst weer langs gereden en het ziet er echt super uit!


Grappig we rijden in dezelfde groep van 4. Vind het wel raar dat ze eerst vragen of het een probleem is als ik bij een andere hengst rijd (geen probleem) en dat ik nu tussen de AB's rijd. Maar we zullen elkaar dus wel zien.

Angelshet

Berichten: 135
Geregistreerd: 14-01-08
Woonplaats: Kreileroord het jongste dorp in de Wieringermeer

Re: Stchting Dupla heeft weer rijhal en nagelnieuw huifbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 11:30

Is het eigenlijk ook mogelijk om bij stichting Dupla te gaan kijken? Dan bedoel ik wel als ze aan het werk zijn met de huifbedden?

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: Stchting Dupla heeft weer rijhal en nagelnieuw huifbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 11:44

Volgens mij wel. Ze zijn altijd op woensdagochtend bezig en nu stond er in de krant dat er ook iedere zaterdagochtend gereden wordt. Volgens mij is er ook behoefte aan vrijwillgers oa om te mennen maar misschien ook voor andere dingen. En inzamelingen en publiciteit worden ook altijd toegejuicht.