Activisten hekelen paardenvleeshandel in Italië

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110908
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Activisten hekelen paardenvleeshandel in Italië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 10:13

http://www.vilt.be/nieuwsarchief/detail.phtml?id=16762
vilt.be


Dierenrechtenactivisten verspreiden een video om kritiek te kunnen spuien op wat ze het wrede transport van jaarlijks tienduizenden paarden naar Italië noemen. Daar worden de dieren vervolgens geslacht door de vleesindustrie. De video van de Italiaanse dierenwelzijnsorganisatie LAV toont hoe paarden samengepakt soms 46 uur aan een stuk vanuit Spanje naar Italië worden vervoerd. De dieren krijgen onvoldoende eten en drinken, en ze staan in hun eigen uitwerpselen terwijl de temperatuur in de zomer de veertig graden overstijgt.

Waar er al 125 jaar gekoeld transport voor vlees bestaat, lijden jaarlijks nog miljoenen paarden, runderen, varkens, schapen en geiten tijdens transport naar plaatsen waar ze worden geslacht voor onnodige consumptie door de mens, aldus Roberto Bennati van de LAV. Volgens de organisatie is Italië de "negatieve recordhouder" omdat het de grootste consument is van paardenvlees in Europa. Vele van de voor het slachthuis bestemde dieren worden geïmporteerd uit Spanje en Oost-Europa, in het bijzonder Litouwen, Roemenië en Polen.

De Italiaanse markt is goed voor 84 procent van alle transport van levende paarden doorheen Europa, bestemd voor de slacht. In 2006 waren 80.000 van de zowat 170.000 geslachte paarden uit het buitenland afkomstig. De LAV wijst erop dat het ongezond transport van de dieren ook een negatieve impact kan hebben op de consumerende mens. Zieke en zwakke dieren riskeren sneller ziek te worden en ziektes te verspreiden, klinkt het.

Lynn_Nikita

Berichten: 25570
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Activisten hekelen paardenvleeshandel in Italië

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 10:16

ik hoop, bid en droom ervan dat ze hier eens wat aan gaan doen
slacht, prima, geen problemen mee, maar zulk transport, bij welke dieren dan ook, verdiend geen enkel dier. Alleen om de kosten te drukken
ik betaal liever 2 euro meer, als ik weet dat een dier goed behandeld is geweest