Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 21:51

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=11464
thehorse.com


Lidstaten van de Europese Unie zijn overeen gekomen dat veulens welke geboren zullen worden na 1 Juli 2009, kort na de geboorte al gechipt moeten worden.

Dit zal niet gelden voor oudere paarden, en alternatieve methodes zullen waarschijnlijk worden toegestaan.

Microchips leggen een link tussen een paard en een paspoort, en kunnen een belangrijke rol spelen bij de identificatie. In het verleden is de microchip al zeer effectief gebleken bij de opsporing van vermiste paarden.

tamary

Berichten: 29242
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:28

Heeft alleen zin als het paspoort ook een eigendomsbewijs wordt. Anders krijg je je teruggevonden paard nog niet mee naar huis.

Anoniem

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:29

we hebben in het geval van Swieb wel gezien wat je er aan hebt, als je paar gechipt is Nagelbijten / Gniffelen

Pensionnetje
Berichten: 1821
Geregistreerd: 23-07-07
Woonplaats: De mesthoop

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:49

Het gaat er niet om dat het paard bij diefstal kan worden terug gevonden.
Het gaat erom dat men weet wie hoeveel paarden heeft.
De eu kan het weinig schelen of je paard wel of niet gestolen wordt.

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:17

Dit is een behoorlijk krom bericht. Wij (Groep Nijhof) zijn recentelijk weer in Brussel geweest voor overleg en weten uit 1e hand dat het de Zootechnische commissie die hier over gaat, niet is gelukt de EU lidstaten op 1 lijn te krijgen en het chippen verplicht te stellen binnen de EU.
Mn. Duitsland weigert pertinent te chippen en mede dankzij het feit dat zij hun poot hebben stijfgehouden ligt er nu een verordening waarin chippen wordt toegestaan maar ook alternatieve methodes zoals branden + DNA.
In Dld verandert er dan ook niets, zoals in veel landen om ons heen die gewoon brandmerken en DNA afnemen.
Om het nog bonter te maken hebben wij vanuit Brussel het 'advies' gekregen om, voor wie niet wil chippen, onze paarden de grens mee over te nemen om ze in het buitenland te laten registreren en met de regeling brandmerken + DNA en dan weer mee terug naar NL te nemen.
Aangezien iedereen dan voldoet aan de EU wetgeving en deze boven nationale wetgeving gaat kan de NL overheid hiertegen niets ondernemen.

Slechte berichtgeving in het artikel waarnaar verwezen wordt - alwéér Hamer

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:26

Nou ik vindt het chippen persoonlijk ook niks. DNA en brandmerken vindt ik persoonlijk beter.

Ik vindt dit dan ook een belachelijke regeling als dit er doorgedrukt wordt.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:55

Pensionnetje schreef:
Het gaat er niet om dat het paard bij diefstal kan worden terug gevonden.
Het gaat erom dat men weet wie hoeveel paarden heeft.
De eu kan het weinig schelen of je paard wel of niet gestolen wordt.


hoe willen ze hierachter komen dan?
als ik 10 veulens fok op mijn naam, maar ze allemaal verkoop en de volgende kopers zetten zoals zoveel mensen de naam niet over, hoe wil men er dan achterkomen hoeveel paarden ik echt bezit?
en dat de nieuwe eigenaren van mijn veulens uberhaupt een paard bezitten als die toch op mijn naam staan?

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:57

dees_daan schreef:
we hebben in het geval van Swieb wel gezien wat je er aan hebt, als je paar gechipt is Nagelbijten / Gniffelen


je hebt niet alleen met het koppelen van een chip te maken....
dan zou je een aankoopkeuring ook verplicht moeten stellen.. daar komt namelijk een chipcontrole aan te pas... zoalng je paard bij aankoop niet gekeurd wordt, weet je dus nóg niets...

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:58

tamary schreef:
Heeft alleen zin als het paspoort ook een eigendomsbewijs wordt. Anders krijg je je teruggevonden paard nog niet mee naar huis.


Ja precies, maar daar hoor je ze dus nooit over Zij zijn groot en ik is klein!.

Doet mij meer denken aan registratiedrift dan het werkelijk vooruit helpen van paardeneigenaren.

Marigold

Berichten: 12610
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 00:02

ik zie het nut er niet van in,
en hoop van harte dat de dna optie gehandhaaft blijft!!
ze kunnen mensen toch niet verlíchten om hun dier een chip in te laten zetten??
het is geen ding, geen auto ofzo..
*maakt zich hier boos om*

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 00:05

Marigold schreef:
ik zie het nut er niet van in,
en hoop van harte dat de dna optie gehandhaaft blijft!!
ze kunnen mensen toch niet verlíchten om hun dier een chip in te laten zetten??
het is geen ding, geen auto ofzo..
*maakt zich hier boos om*


tja.... dat kunnen ze dus blijkbaar wél..
en ik heb wel zo mijn persoonlijke ideeën over de reden daarvan....
betalen we nu niet ook al hondenbelasting? betalen we nu niet ook al wegenbelasting?
wat is de gemeenschappelijke factor? Juist, registratie op jouw naam of jouw adres....

ben benieuwd wanneer je eindelijk eens openlijk bekend gaan maken dat dit gewoon een omweg was om belasting op paarden te gaan heffen of om het "verkeer" beter te controleren....
de staat is blijkbaar nog steeds van mening dat paarden "big bussiness" zijn... wie helpt ze uit de droom?

Marigold

Berichten: 12610
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 00:23

tja, en als je er dan nog een paar op je naam hebt staan die je al lang verkocht hebt tegen contant geld, dus niet te bewijzen.. waar blijf je dan?
de chip/dna registratie is verplicht, maar je aangekochte dieren op je naam zetten is dat niet!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 00:32

Citaat:
de staat is blijkbaar nog steeds van mening dat paarden "big bussiness" zijn... wie helpt ze uit de droom?


ik vrees dat de staat dit erg goed gezien heeft.
als ze ineens paardenbelasting gaan heffen, ga jij je paard dan verkopen uit protest? nee toch?
en er zijn zoveel dingen om extra belasting op te heffen, voer, spullen, medicijnen, paarden zelf, stalling, mest etc etc. en omdat er steeds meer paarden en paardeneigenaren komen, heeft de staat er straks een leuke spaarpot bij als ze ook maar 1 vorm van belasting gaan kiezen.
en wij las paardeneigenaren kunnen er behalve wat tegen protesteren denk ik bijster weinig mee behalve de sport vaarwel zeggen omdat je je paard niet meer wil/kan houden.

Marigold

Berichten: 12610
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 00:36

ja maar hoe bewijzen ze dan wie de eigenaar is?
dan mag daar ook iets voor verzonnen worden..

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 00:42

denk eerlijk gezegd dat ze daar vast en zeker wel wat op gaan vinden. bv het verplicht stellen om paarden op je naam over te schrijven, zoals dat met auto's ook gebeurt

Marigold

Berichten: 12610
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 00:44

ja en hoe willen ze dat controleren dan,
paarden hebben geen nummerbord Tong uitsteken
en lopen niet perse bij iemands huis..
het zal wel een erg ingewikkeld verhaal worden op deze manier,
ik begin gewoon heimee te krijgen naar vroeger toen je gewoon een pony kocht en dat was het!
zonder poespas.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 00:47

nummerbord = chip of registratie door middel van DNA, allemaal uniek en traceerbaar te maken en al deels in gang gebracht

Marigold

Berichten: 12610
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 00:49

ja oke, dus weer goed voor de werkgelegenheid,
mannetjes die paarden gaan traceren door het hele land.. (of nee, door de hele EU zelfs Gestoord )

ik vind het maar helemaal niks..
maar goed, ik ben sowiezo tegen het chippen, vind het echt dier onwaardig.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 00:53

mwah.. waarom traceren dan? als een chip/dna verplicht is, komen de aanmeldingen vanzelf binnen bij de belasting door middel van de paspoorten informatie. als je verplicht stelt dat men van naam moet veranderen op pasoort bij verkoop, denk ik dat de meeste brave nederlands dit elke keer doen.
vooral als er bv bij eventuele steekproeven/controles er hoge sancties/boetes op volgen.
ik ken hier in de omgeving weinig mensen die een paspoortloos dier bij de deur hebben, zelfs degenen die totaal ertegen zijn omdat het nu eenmaal verplicht is.
en dat terwijl er toen zo'n ophef over was bij de invoering.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 01:42

Paardenbelasting? Laat maar komen, gaan ze er toch nooit doordrukken. Maar zelfs als zou het er komen, ze kunnen je nooit verplichten om te gaan chippen. Niet als er wordt beslist dat er alternatieve methodes voor identificatie blijven bestaan.

Ik snap niet waar jullie je druk om maken. Aangezien het al heel moeilijk is om de BPM voor auto's in Nederland af te schaffen omdat Europa dat wil, en Duitsland dwars ligt met de verplichting om te chippen, gaat er nog heel veel water door de Rijn voordat dat rond is.

En voor de rest blijft er nog de optie van burgerlijke ongehoorzaamheid. Als zetten ze het pistool tegen mijn hoofd, geen chip in mijn paarden!

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 02:05

Cassidy dat ben ik helemaal met je eens

Steppe

Berichten: 2806
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 09:19

Eigenlijk is het allemaal een beetje raar als je er eens goed over na denkt.
Paarden " moeten " we gaan chippen en precies waarom?
Honden betaal je belasting voor en die hoef je niet te laten chippen?! Dat zou veel logischer zijn.
En de smoes dat het is om de medicatie bij een paard te koppelen is ook krom niet alles wordt geregistreerd.
Afschaffen dat chippen, DNA is veel veiliger en zekerder oke het kost iets meer tijd om een check te laten doen.

WANNEER KRIJGEN WIJ MENSEN EEN CHIP!

Marigold

Berichten: 12610
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 09:54

mijn angst is dus dat mensen de volgende stap zijn,
en daar doe ik gewoon absoluut niet aan mee,
daar heb ik morele bezwaren tegen.

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:18

Cassidy schreef:
en Duitsland dwars ligt met de verplichting om te chippen, gaat er nog heel veel water door de Rijn voordat dat rond is.
En voor de rest blijft er nog de optie van burgerlijke ongehoorzaamheid. Als zetten ze het pistool tegen mijn hoofd, geen chip in mijn paarden!


Cassidy, de regelgeving ís al rond. De EU 'adviseert' ieder lidstaat om hun paardenstapel te chippen maar geeft ruimte aan waterdichte alternatieven zoals, branden + DNA.
Het branden moet in dit geval omdat de EU aan de buitenkant van een paard wil kunnen zien dat hij/zij geïdentificeerd is. Het brandmerk hoeft geen nummer te zijn maar kan gewoon een simpel teken van identificatie zijn. Dat men aan de buitenkant ook niet kan zien dat een paard gechipt is is op één of andere manier aan de aandacht ontsnapt Rolleyes

Nederland heeft zich hier zelf met de rug tegen de muur geplaatst omdat ze het brandmerken verboden hebben. De kans is dus groot dat de DNA regeling zoals die nu is, gaat vervallen.
Punt is echter dat er vanuit Brussel dus al een oplossing wordt aangedragen nl. je paard in het buitenland laten registreren door brandmerken + DNA. Dan voldoe je aan de EU wetgeving en kan de NL overheid je niets meer maken.

Trouwens, vorig jaar april was Groep Nijhof op uitnodiging van LNV in Den Haag voor een vergadering en daar werd ons gevraagd of we dachten dat we de paardeneigenaren konden meekrijgen voor het registreren van de lokaties waar de paarden werden gehouden. E.e.a. i.v.m. besmettelijke ziektes.
We vroegen waarom 'men' (lees: LNV) dat zou willen en of we dan moesten denken aan grootschalige ruimingen in zo'n geval en NEE, daar zouden de paardeneigenaren niet voor in de handen klappen.

Het volgende wetsvoorstel dat wij vanuit Brussel ontvingen gaf aan dat NL had verzocht om registratie van lokaties waarop paarden werden gehouden!!! Gelukkig is dat door andere EU lidstaten afgeschoten maar er was ook bijval!
Er werd besloten met de opmerking van de voorzitter dat deze regeling voorlopig niet doorgevoerd zou worden i.v.m. juridische problemen maar dit in de toekomst ongetwijfeld wet zal worden.

Tja, van je landgenoten moet je het maar hebben.

just2see
Berichten: 311
Geregistreerd: 11-03-06
Woonplaats: Oost-Vlaanderen België

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:35

Wij kochten vorig jaar een pony in Duitsland. Deze is daar geregistreerd; paspoort en dies meer...
Moeten wij haar dan ook hier laten chippen ? Volgens onze DA wel...
Ze staat nog op de naam van de fokker en ik heb ergens gelezen dat men een merrie naar een ander land kan transporteren (waar ze ook verblijft) om te laten dekken. Hierop kan men niets aanmerken.
Wat als ik wij dan de merrie in de sport willen laten ?
Ik heb, tegen mijn zin, twee veulens laten chippen. Ik was van plan om ze in een buitenlands (Duits) stamboek in te schrijven om zo de chipverplichting te omzeilen maar bij Zangersheide heeft men mij duidelijk gezegd dat dat ook geen oplossing is omdat, wanneer een paard permanent in België verblijft, moet gechipt worden. Al onze andere paarden zijn nog niet gechipt.
Ik dacht dat men alternatieve methoden ging voorstellen maar dit is toch wel slecht nieuws, vind ik.