Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pensionnetje
Berichten: 1821
Geregistreerd: 23-07-07
Woonplaats: De mesthoop

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:47

Ik word een beetje doodmoe van al deze regeltjes. Er wordt telkens weer wat nieuws verzonnen.
Vroeger kregen paarden een brandmerk en klaar. Wat is er toch mis met een oud en bewezen systeem? Ohja, het sóóów sielugh voor de póównies! De ellende die ik door chippen heb gezien is ook niet van de lucht.

En nu plannen voor registratie van de plaatsen waar de paarden gehouden worden? Wat een krankzinnige ideen allemaal. Ivm besmettelijk ziekten? Ach, kom laten we ons toch niets wijs maken.
De paardensector moet in kaart gebracht worden dáár gaat het om. Laten ze daar gewoon eerlijk over zijn. En wat bij een uitbraak van een besmettelijk paardenziekten? Dit is voor de overheid toch geen ramp? Paarden dienen nauwelijks nut in Nederland behalve voor de recreatieve en sport sector. En misschien een handvol mensen die gaan zeuren dat er tijdelijk geen paardenrookvlees meer te verkrijgen is. Welke minister durft het aan het startsein te geven voor preventief ruimen? Je kunt beter Wilders op de koffie vragen en zijn film laten zien, dan geeft minder gedonder Haha!

Er wordt óvergeorganiseerd, moeilijkheden en hoge kosten gecreerd voor wat? Voor het welzijn van de paarden? Welnee, voor de belasting! Zo weet men welke paarden en hoeveel men heeft én waar ze staan. De belastingdienst: Moeilijker kunnen we het niet maken.....

Black_White

Berichten: 1612
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 11:01

Tja eigenlijk als je er eens over na denkt zijn er echt super veel dieren die in kaart gebracht zijn. Schapen, koeien, honden dus zijn paarden een 'logische' opvolging. Tja ben bang datze hoe dan ook wel wat bedenken wat we tegen onze wil in moeten gaan doen. Al hou ik ook niet van Chippen en een brandmerk vind ik nou ook niet echt een oplossig. Het regeltje van dierwelzijn is gek genoeg opeens vergeten? Marianne Thieme als je wil mag je hier dwars voor gaan liggen (doe je nog iets nuttigs Haha!)

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 11:14

Ik hoef mijn paarden hier in duitsland niet te laten chippen (maar gebeurt wel omdat ik in NL op de keuring ga...). Wel betaal ik ,verplicht,omdat ik onder 'landbouw' val, een soort ziektegeld (voor als er een ziekte uitbreekt en mijn paarden gedood moeten worden) en een premie per paard wat weer in verbinding staat met het aantal weide je hebt (bij 9 paarden en 11 hectare maar liefst 950 euro per jaar).
Brandmerken daartegen mag hier weer wel.....(probeer mijn friezen te brandmerken, maar dat mag weer niet....) Ziek

Pensionnetje
Berichten: 1821
Geregistreerd: 23-07-07
Woonplaats: De mesthoop

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 11:57

En dan dacht ik dat Nederland krom was??? Jij moet vooraf betalen voor het geval je paarden misschien ooit eens wel of niet geruimd moeten gaan worden?? Dat is helemaal Spaans (om het even in EU termen te houden) Haha! Dat bedoel ik dus. Handiger zou zijn dat indien er geruimd gaat worden men achteraf een rekening stuurt. Ofschoon ik een schadevergoeding gepaster zou vinden.

Wat een crazy wereld leven we toch in. Boos!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:40

Just2see van Z snap ik dat al helemaal niet, die waren toch het meest van allen tegen chippen? Ze konden dus niet onder de Belgische wetgeving uitkomen d.m.v. een uitzonderingsregel?

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:16

Ik zit nog steeds te wachten op de gevolgen van een van de grotere voordelen van chippen en identificatie: namelijk dat het papier niet kwijtraakt in de handel en er iemand prijzen haalt in de sport met een pony die wij gefokt hebben. Is me heel goed denkbaar, maar van de lijst van ponies die ik wel eens zou willen terugzien, heeft nog geen enkele eigenaar gemeld, ook niet van die ponies waarvan ik weet dat ze gechipt zijn.. Huilen

En er is geen enkele instantie die weet waar die ponies dan wél zijn. In de frikandellen, ergens in Nederland in de wei, op een manage of bij een bloedprikker of zelfs niemand die weet of ze ooit de grens over gegaan zijn. En als ik zie hoeveel bokkers er nog op zoek zijn naar hun oude viervoetige vriend, dan zou dat wel verrekt handig zijn en gewoon mogelijk moeten zijn met die chips.

En heel recent heb ik wel een heel bizar verhaal gehoord. Pony opgegeven door de D.A. met advies om een noodslachting te laten doen, naar de slager gestuurd, blijkt de pony een jaar later gewoon nog te leven. Leuk verhaal natuurlijk, en de pony is feitelijk alleen maar uiteindelijk weer op de juiste plaats gekomen door de identificatieplicht. De nieuwe eigenaar ging de fokker eens bellen voor het verhaal achter de pony..

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:49

@Pensionnetje: ik betaal voor mond- en klauwzeer en dat soort dingen... niet voor paardeziektes, want bv. droes valt niet onder die regeling! (Om het nog krommer te maken!)

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:58

Ik zie zo wie zo niet wat branden nog toevoegt als je een paard al DNA typeerd.
Zeker weer net als vroeger een molen of een leeuw op de kont ? Erg zinvol en echt een manier om dieren uit elkaar te houden. Rolleyes Rolleyes Rolleyes Rolleyes Frusty

_Mary

Berichten: 82
Geregistreerd: 28-06-06
Woonplaats: Limburg

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:42

Pensionnetje schreef:
Het gaat er niet om dat het paard bij diefstal kan worden terug gevonden.
Het gaat erom dat men weet wie hoeveel paarden heeft.
De eu kan het weinig schelen of je paard wel of niet gestolen wordt.


Hier in belgie zullen de paarden geregistreerd worden bij Sanitel (die ook de koeien doen).
En ik ken mensen die vlak nadat ze hun paarden gechipt hadden de milieudienst / mestbank op de stoep hadden, of ze wel netjes volgens de regeltjes werkten...

super_blacky
Berichten: 43
Geregistreerd: 17-06-05
Woonplaats: cranendonk

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:13

hoezo europa 1 ........ laten ze eerst eens beginnen om als ze wat voorstellen om het ook effectief te laten werken en dan pas dingen gaan roepen om weer een evt belasting te doorvoeren Boos!

albertje
Berichten: 90
Geregistreerd: 20-08-06

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:35

Ik ben nog steeds heel blij dat ik jaren geleden met de invoering van het chippen lid ben geworden van groep Nijhof. Ik sta hier nog steeds achter en meer nadelen van het chippen als voordelen.

just2see
Berichten: 311
Geregistreerd: 11-03-06
Woonplaats: Oost-Vlaanderen België

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:02

Ik snap het niet. Ik had Adriana geantwoord maar heb misschien iets verkeerd gedaan.
Tja, Zangersheide.... Ik heb vorig jaar onze veulens in Zangersheide ingeschreven omdat zij als enige goed tekeer zijn gegaan tegen het chippen. Alleen... nu hoor je ze niet meer en als ik de secretaris van het BWP mag geloven, waren zij de eersten die alle paarden gechipt hebben.
Ik heb soms wat de indruk dat het een mareketing-operatie was; een soort profileren tov andere stamboeken. Ik weet het niet. In ieder geval uitten ze vaak kritiek in hun magazine maar wat achter de schermen gebeurd, zien wij niet.
Ze hebben er zich (zo als iedereen in België) moeten bij neerleggen zeker ?
Nee, bij ons kun je geen DNA analyse/identificatie aanvragen; ofschoon deze informatie gekend is want bij de geboorte van een veulen wordt een DNA onderzoek verricht...

In België heeft het vooral te maken met voedselveiligheid.... Na het dioxine-schandaal is men zo paranoïd geworden dat men geen risico's wil nemen. Of zo'n chip daarin verandering zal brengen, denk ik niet want welk paspoort is volledig ingevuld....
Bij de registratie van je veulen moet je kiezen of het al dan niet bestemd is voor menselijke consumptie. Indien niet zo, mag je bepaalde medische ingrepen/medicijnen toepassen dat anders niet mag (als ik het goed heb begrepen)...

In ieder geval komen er van ons nooit paarden in het slachthuis...

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:12

Klopt, dat laatste stukje is in NL ook zo. Aah kijk daar heb je een punt. Ik lees alleen wat in Z magazine staat en verder heb ik er geen contact mee...

Misschien moesten ze wel idd. Doe mij maar een mooi Holsteiner brandmerk en een dna profiel Haha!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:56

Doe mijn maar alleen DNA typeren! Brandmerken is uit het stenen tijdperk Boos! en voegt imo niks toe.

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:10

Een brqandmerk kunnen ze toch ook nog weer veranderen als je paard gestolen word?

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 01:10

klopt, die kan veranderd worden. maar met stelen en registratie los je toch niets op, ongeacht wat voor soort registratie je ook invoert op dit moment.
het is nog altijd geen geldig eigenaars middel/document helaas.

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 01:13

Dat is over het algemeen bekent dat het geen gedlig eigendoms bewijs is

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 09:55

MSQuincyTE schreef:
Dat is over het algemeen bekent dat het geen gedlig eigendoms bewijs is


mijns inziens meot dáár dus eerst iets aan gebeuren....
zolang dat niet in orde is, heeft het hele verplichte aspect van het chippen in mijn ogen geen zin...

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 01:25

MSQuincyTE schreef:
Dat is over het algemeen bekent dat het geen gedlig eigendoms bewijs is


je zult er verbaasd om zijn hoeveel mensen dit niet weten Nagelbijten / Gniffelen

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:14

Liezel1 schreef:
mijns inziens moet dáár dus eerst iets aan gebeuren....
zolang dat niet in orde is, heeft het hele verplichte aspect van het chippen in mijn ogen geen zin...

Dat ben ik helemaal met je eens

Bacannie

Berichten: 1305
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: Vechtstadje

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:27

Gelukkig heb ik een factuur liggen van mijn paard. Clown Die geldt bij mijn weten wél als eigendomsbewijs.

Ze blijven trouwens maar doorzeuren met dat stomme chippen... je wordt er niet goed van. De mijne zijn niet gechipt en dat blijft zo. Stomme regeling Boos!

Jane2887
Berichten: 2
Geregistreerd: 27-09-07

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:31

Ik heb een paard gechipt zien worden en het paard bleef maar bloeden en het gebeurde ook hartstikke bruut! Bovendien gebeurt het in de nekspier waar het paard veel problemen aan over kan houden. Niet voor niets heeft Anky van Grunsen een rechtzaak gewonnen waarin ze eiste dat haar paard niet gechipt hoefde te worden. Mijn paarden staan geregistreerd op dna! Brandmerken vind ik ook doodzielig. Hoe zou jij het vinden om gebrandmerkt te worden. Het is gewoon belachelijk.

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:43

Om die reden heb ik dus mijn paard ook niet gechipt, ik heb haar DNA laten vast leggen

super_blacky
Berichten: 43
Geregistreerd: 17-06-05
Woonplaats: cranendonk

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 10:18

helaas word er niet gekeken na de nadelen die er zijn en sommige fabrikanten worden hier rijk van.
kijk liever naar het welzijn van paarden , helaas heten we niet allemaal van grunsven of van liepe biesterveld , dat zijn namen met aanzien en wij maar gewone burgers die een hobby/maatje hebben wat paard genoemt word Bloos

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:23

Weet wat het voordeel ervan is dat we in Nederland wonen? Dat er een mogelijkheid is om LEGAAL onder het chippen uit te komen. Alleen weet niet iedereen dat, en zelfs als men het weet wordt er vaak toch voor chippen gekozen, omdat het makkelijker is.