'Een paardenbak is een bouwwerk'

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110849
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

'Een paardenbak is een bouwwerk'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 21:25

http://www.ijmuidercourant.nl/nieuws/re ... ?secId=735
ijmuidercourant.nl


Commotie in politiek Velsen over een paardenbak in Santpoort-Noord. Zes raadsleden weigeren te stemmen over de legalisatie, de rest is in twee gelijke kampen verdeeld. Alle raadsleden hebben dus een mening over deze paardenbak, maar geen van allen is ter plaatse wezen kijken. ,,Misschien zijn er een paar langsgefietst, dat zou kunnen.''

Rob van Schie is er al een tijd mee bezig, met zijn paardenbak nabij het Groenelaantje. In 2005 speciaal aangelegd voor Raisa, Prima Donna, Ghosthunter en Annabel, de dressuurpaarden van zijn vriendin Yvon. Twintig bij veertig meter grasland weggehaald, palen met schrikdraad om het blootgekomen zand heen en een paar lichtmasten er omheen. ,,De afmeting is belangrijk, want de paarden moeten vaste oefeningen doen. Ze lopen elke dag. Het is haar hobby, al haar tijd gaat er in zitten'', vertelt Van Schie over zijn vriendin. ,,Soms als ze laat uit haar werk komt, moeten de paarden ook lopen. Voor de winterdag hebben we daarom die lichtmasten neergezet. Speciale lampen er in, speciale kappen er op zodat het licht alleen naar beneden schijnt. Ik denk dat ze 's winters maximaal drie uur per week branden.''

Maar zo eenvoudig leg je geen paardenbak aan. Een ambtenaar kwam langs en vertelde dat er een bouwvergunning nodig is, omdat het een bouwwerk is. De inschatting was dat het om een formaliteit ging.

mynique
Berichten: 2388
Geregistreerd: 06-02-06
Woonplaats: Velserbroek

Re: 'Een paardenbak is een bouwwerk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:32

Ik hoop dat deze onzekerheid voor Rob en Yvonnen snel voorbij is.
Kunnen ze weer volop genieten van hun passie.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: 'Een paardenbak is een bouwwerk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:35

Het is gewoon niet zo slim wat ze hebben gedaan. Een weiland vol zand leggen en daar palen met lint omheen, dat gaat nog wel goed. Maar de lichtmasten maken het een 'bouwwerk van enige omvang' net als dat je er een houten omheining omheen zou zetten.

Daar is jurisprudentie over volgens mij.
Dat is ook niet helemaal zomaar, want je kunt wel zeggen dat die lampen niet vaak aan zijn, maar die palen staan er wel. En men is vrij kien op lichtvervuiling in het buitengebied tegenwoordig.

Moon

Berichten: 3925
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: Hardenberg

Re: 'Een paardenbak is een bouwwerk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:38

tja,
maar waar leg je de grens
een stukje land van 20-40 omgeploegd en afgezet is ook een paardrijbak

__KELLY
Berichten: 3331
Geregistreerd: 05-09-05

Re: 'Een paardenbak is een bouwwerk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:38

ik vind het dus klinklare onzin dat een paardenbak een bouwwerk is maar goed, de gemeente moet tog genoeg regeltjes hebben om die ambtenaren tog nog wat te laten doen ..
Tegenwoordig moet je overal een vergunning voor aanvragen, je moet zelfs voor een tuinhuisje van 3x3 een vergunning aanvragen. En voor onze bak gold het hetzelfde dat wij een vergunning aan moesten vragen.


Zo kan je zelfs een stoel wat buiten staat wel een bouwwerk noemen.

Ik zou niet weten waarom je er een vergunning voor nodig heb.. het is een oppervlakte met zand, geen horizonvervuiling, geen hele moeilijke bouwconstructies, zo geld het ook voor een tuinhuisje ..
Ik vind dat gemeentes te veel overzicht op alles willen gaan hebben maar doordat ze te veel overzicht willen hebben denk ik dat ze te veel op hun schouders halen en zo wel eens flinke fouten worden gemaakt... + al die ambtenaren die wij in principe moeten betalen ...

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: 'Een paardenbak is een bouwwerk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:41

Ik ken een verhaal van iemand, die kerstverlichting om een drafbaantje heeft gehangen, nadat de lantarenpalen moesten worden verwijderd. Dan is het ineens geen 'bouwwerk van enige omvang' meer... Pling

Wat ik me verder - even los van de verlichting - afvraag... Als je nou datzelfde stuk niet met hout afzet, maar met draad en paaltjes van een prikwei...? Is het dan ook een bouwwerk?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: 'Een paardenbak is een bouwwerk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:44

Anya schreef:
Het is gewoon niet zo slim wat ze hebben gedaan. Een weiland vol zand leggen en daar palen met lint omheen, dat gaat nog wel goed. Maar de lichtmasten maken het een 'bouwwerk van enige omvang' net als dat je er een houten omheining omheen zou zetten.

Daar is jurisprudentie over volgens mij.
Dat is ook niet helemaal zomaar, want je kunt wel zeggen dat die lampen niet vaak aan zijn, maar die palen staan er wel. En men is vrij kien op lichtvervuiling in het buitengebied tegenwoordig.

even Anja gequote als antwoord voor de vragen Clown

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: 'Een paardenbak is een bouwwerk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:46

De jurisprudentie geeft aan dat de omheining hier niet het probleem is. De lichtmasten wel. En dat wordt idd geschaard onder horizon- en lichtvervuiling.

Palen in de grond met houten dwarsliggers is een bouwwerk van enige omvang. Palen in de grond met bijvoorbeeld rubberband ertussen niet. Tenminste de laatste keer dat ik keek.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: 'Een paardenbak is een bouwwerk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:56

tsjonge jonge, elk dorp heeft een voetbal veld, dát geeft pas lichtvervuiling

overijverige ambtenaren

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: 'Een paardenbak is een bouwwerk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:00

En toch zit daar een behoorlijk verschil tussen Arabesk.
Een voetbalvereniging levert sportfaciliteiten voor een groot aantal dorpelingen. Veel van de activiteiten vinden juist overdag plaats.

Maar als je iedere paardeneigenaar in het buitengebied laat kiezen dan is het hele buitengebied binnen de korste keren volgebouwd met lichtmasten en zeer luxe prefabstallen. En nee dat is niet gelogen dat is onderzocht. Die prefabstallen krijgen al snel een fundering. Dan water en licht en na een paar jaar zijn enkele van die prefabstallen wat uitgebouwd en opeens een zomerhuisje geworden.

Gevolg is:
Een buitengebied met bij iedere paardeneigenaar lichtmasten (en het is al nergens meer donker in het buitengebied, hetgeen bewezen effect heeft op onze nog in het wild levende dieren).

Een buitengebied met op veel plekken stallen waar dat beter niet kan. En dan heb ik het niet over een schuilstalletje, want die zijn in de regel slechts meldingsplichtig.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: 'Een paardenbak is een bouwwerk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:04

ja en al die kassen dan Ziek. Hier bij heerhugowaard kan je als het bewolkt is door de weerkaatsing gewoon de krant lezen zonder een lampje aan te knippen Boos!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: 'Een paardenbak is een bouwwerk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:11

als het agrarische grond is moet het langs de provincie, artikel 19 Ja

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: 'Een paardenbak is een bouwwerk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:11

Arabesk schreef:
ja en al die kassen dan Ziek. Hier bij heerhugowaard kan je als het bewolkt is door de weerkaatsing gewoon de krant lezen zonder een lampje aan te knippen Boos!


Vermoed dat hiervoor het algemene belang van de economie voorgaat...? Knipoog

Ik kan me in de posts van jullie allebei trouwens wel vinden. Aan de ene kant is het niet de bedoeling dat er achter elk huis met een stukje grond een paar lichtmasten verschijnen, maar aan de andere kant komt het soms ook op mij over, of er met twee maten wordt gemeten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110849
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: 'Een paardenbak is een bouwwerk'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 22:13

Arabesk schreef:
ja en al die kassen dan Ziek. Hier bij heerhugowaard kan je als het bewolkt is door de weerkaatsing gewoon de krant lezen zonder een lampje aan te knippen Boos!


Haha! Haha!
Daar heb ik gewerkt in HHW. S'morgens om half 6 in de winter leek het daar gewoon al licht Nagelbijten / Gniffelen Heel apart, maar ook heel tegenstrijdig als je dit soort berichten leest dan ook.
Maar helaas is wat Pellie zegt idd waar. Het moet dan via de provincie.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: 'Een paardenbak is een bouwwerk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:16

Ik ben het met je eens dat dat ook niet fraai is.
Maar hoe je het wendt of keert het buitengebied is een bedrijventerrein. Daar boeren mensen. En sommige delen van dat boeren vinden we minder mooi. Aan de andere kant: de boeren 'harken het buitengebied aan". Onderhouden de houtwallen. Juist dat stukje 'landelijk bedrijventerrein' vinden we weer ontzettend mooi. Dus dat willen we dan met zijn allen zo houden. Liefst met koeien en schapen e.d. in de wei.

En om dat gebied zoveel mogelijk zo te houden (in twente is geen glasbouw bijvoorbeeld) en de kwaliteit van de fysieke ruimte zo te houden, zijn er regels voor bijvoorbeeld lichtmasten.

En dat is echt niet zomaar. Ik heb onderzoek gedaan in het buitengebied en er is heel snel heel veel aan het veranderen. Niet in de laatste plaats omdat er meer mensen recreeren, meer overlast is daardoor, meer zwerfafval en meer recreanten die elkaar in de weg zitten (crossers, ruiters, wandelaars etc). En daarnaast worden veel boerderijen die leegkomen opgekocht door nieuwe rijken. Die niet persé weten hoe ze de grond moeten onderhouden, zich minder veilig voelen dus electrische hekken plaatsen en heel veel licht (al dan niet bij de buitenbak van hun dochter met pony). Dat is van één persoon niet zo'n probleem. Het wordt wel een probleem als dat de overhand gaat nemen. En daarom dus die strenge regels. Voor een individu zijn die strenger dan bijvoorbeeld voor een sportvereniging. Of in een gebied dat economisch afhankelijk is van de glastuinbouw.

Ik vraag me heel oprecht af waarom al die mensen een eigen buitenbak met eigen lampen moeten hebben voor een zeer beperkt aantal paarden.

Waarom niet de meent weer invoeren (een gezamenlijke weide in het dorp vroeger). Dat scheelt een boel ongelukkige pony's die anders alleen staan. En waarom niet een gezamenlijke goed gedraineerde buitenbak aanleggen voor een buurtschap. Waar je binnen pakweg een kwartiertje stappend kunt zijn. Zodat er meer mensen van die lichtmasten gebruik maken zonder dat het gelijk een manege is. En waarom trouwens iedereen een eigen trailer. Die dingen worden de helft van de tijd niet of nauwelijks gebruikt. Maar ze staan er wel allemaal... Zo maar een paar gedachten...

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: 'Een paardenbak is een bouwwerk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:19

Dat ben ik met je eens. Soms zie je gewoon zés rijbakken naast elkaar liggen, iedere buur zijn eigen bak. Dat ik denk als jullie nou met z'n allen één bak bouwen, dan kan ie nog overdekt ook

Hier in de buurt is zo'n gemeenschappelijke buitenbak, maar neit overdekt en ook zonder licht

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: 'Een paardenbak is een bouwwerk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:21

Ik denk dat als je als 'buurtschap' één bak met lichtmasten aanvraagt je echt meer kans hebt.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: 'Een paardenbak is een bouwwerk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:27

Met bakken lijkt het af en toe net als met auto's. Je moet een mooiere/grotere hebben dan je buurman Clown

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: 'Een paardenbak is een bouwwerk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:44

was wel mooi geweest als een buurt een eigen gezamenlijke buiten- en binnenbak had met goede bodem waar je tegen lidmaatschapsgeld in mag rijden. Dan hoef je thuis voornamelijk alleen een goede paddock te hebben. Maar aan de andere kant, dn moet je ook met jonge paarden altijd langs de weg... Ook 's avonds.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: 'Een paardenbak is een bouwwerk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:52

Ga je wandelen.. goede reden om ze ook echt verkeersmak te maken Ja

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: 'Een paardenbak is een bouwwerk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:08

hihi, ja, dat wel, maar die donkere smalle landweggetjes zijn echt geen pretje hier met verkeer, zeker niet met zwaar/groot verkeer en al helemaal niet in het donker. Wordt ook veel te hard gereden. Dan kun je beter midden in een dorpskern wonen...
Veiligheid is ook belangrijk.

Ik heb een prima verkeersmak paard, maar ook die kan schrikken...

magic_lover

Berichten: 15573
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re: 'Een paardenbak is een bouwwerk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:13

had ik het toevallig laatst nog over met iemand....
wist ook niet dat je voor paardenbakken en vergunning moest hebben, oke in een beschermd natuurgebied ofzo, of als je bomen moet kappen... dan snap ik het nog maar gewoon een stukje van je land ? Nagelbijten / Gniffelen
nee dat had ik niet verwacht dat het daar ook al voor moest

Suzanne F.

Berichten: 49474
Geregistreerd: 03-03-01

Re: 'Een paardenbak is een bouwwerk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:11

Wij mochten ook geen omheining en lichtmasten. Nu ligt er gewoon een stuk gedraineerd zand van 20 x 60 in de achtertuin. Prima hoor, afgezet met bielzen.

Maar voor anderen is dit geen oplossing, die willen er ook in losgooien en 's avonds rijden enzo...

Anoniem

Re: 'Een paardenbak is een bouwwerk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:20

Jammer...maar hier staan ook masten
Hier in de omgeving ken ik niemand met een buitenbak...dus niks verlicht de hele buurt.

In de lente had Kawa koliek, uiteraard 's avonds.
Ik wilde stappen, maar geen licht.... week later stond er toch een mast... dat ze maar helemaal omvallen bij de gemeente.

Paar honder meter verder staat zo'n geweldige electriciteits mast...das mooi....
En dan ook nog een leuke spriet van de telefoon erop

Hier zien we zelfs licht van een grote kas, 10 km verderop... wil daar niet dichtbij bij staan

En gaan ze moeilijk doen...de bak ligt een paar meter van de stal af, daar mag je wel lichtmasten plaatsen.
Dan hangen we daar wel een paar joekels van 1000 watt neer, zodat ze het halen om naar de overkant van de bak te schijnen Duivel
Meer lichtvervuiling..maar ze zeggen het maar Duivel

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: 'Een paardenbak is een bouwwerk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:39

Zo heb ik het gedaan, de bak aangelegd achter de stal en achter op de schuur een grote lamp gehangen. Volgens mij mag dat wel, het geeft wel niet zo veel licht als lichtmasten maar goed, kan wel 's avonds rijden.
Bij ons is de gemeente ook streng heb al van 3 mensen gehoord die illegale lichtmasten weg moeten halen.