'Een paardenbak is een bouwwerk'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: 'Een paardenbak is een bouwwerk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:29

In de gemeente waar we eerst woonden deden ze helemaal moeilijk over paardenbakken. Overdreven regels voor afstand naar buren, aanlegvergunning, bouwvergunning (voor omheining en lampen), bestraten mocht maar 100m2 zonder vergunning (moet je mee aankomen met een groot perceel met schuren en niet helemaal effici:ent ingedeeld... Boos! ) Tjonge jonge wat kunnen ze het particulieren moeilijk maken... Maar wel zo even 3 stadparken volbouwen, tig ha weidegrond afhandig maken en hele grote woonwijken erop bouwen en dan klagen over horizonvervuiling en dat het slecht is voorafwatering en natuur als je van een stukje gras zand maakt en op je erg bestrating aanlegt?... Het is meten met 2 maten en als de gemeentekas gespekt moet worden, dan kan (bijna) alles...

In onze eigen gemeente willen ze 10tallen ha bos en park rond een klein plaatsje met allemaal natuurgebied omhalen om er huizen te bouwen... Dan blijft er bijna geen bos over... Gelukkig willen veel buurtbewoners dat niet en is er nu twijfel over het plan, maar ik vind het absurd en niet uit te leggen dat zoiets kan en particulieren al met moeite kapvergunningen kunnen krijgen voor een paar bomen en op ons kleine erf niet om de bosbestemming heen kunnen (nou wil ik mijn bosje ook niet kwijt, maar anders indelen was wel zo fijn geweest)

Die kerstverlichting vind ik wel een mooi oplossing! Levert dat genoeg licht op? En is dat met die lichtslangen gedaan of met echte lampjes?

Marion71
Berichten: 2377
Geregistreerd: 15-06-05

Re: 'Een paardenbak is een bouwwerk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:59

Gek genoeg doet mijn gemeente -Dalfsen- niet moeilijk over onze rijbak (80x30 m Bloos ), maar wel over de lichtmasten. Die mogen maximaal 2,5 m zijn ivm licht- en horizonvervuiling. Levensgevaarlijk natuurlijk, lichtmastjes van 2,5 m. Het gekke zit 'em erin dat -nou wat zou 't zijn- 80 m verderop een hoogspanningsmast staat, de grootste uit de hele omgeving. Die geeft natuurlijk geen licht, maar onze masten krijgen geen bovengrondse kabels Haha! en maken ook geen lawaai. Voordeel is wel dat ik in een agrarisch (uitbreidings)-gebied zit, en dus niet zo snel de kans loop m'n masten te moeten verwijderen. Reden: dunbevolkt en we hebben overlegd met de buren.

Ik kan me trouwens wel vinden in de reacties dat rijbakken gezamenlijk gebruikt zouden moeten kunnen worden. Wat mij betreft zijn anderen welkom om die van ons te gebruiken (kleine vergoeding lijkt me dan reeƫl). Dat deden we in Zwolle ook altijd al. Dus als je in de buurt van Dalfsen op zoek bent naar een goede rijbak (met verlichting van hoge masten hoor), dan pb je maar!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: 'Een paardenbak is een bouwwerk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 17:10

Wat leuk Marion Ja
Vergoeding lijkt me logisch.
Dalfsen is voor mij niet niet op de hoek, maar het aanbod is al top Ja

Hobby

Berichten: 1408
Geregistreerd: 16-05-05

Re: 'Een paardenbak is een bouwwerk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 17:27

Ik ben even verbaasd over het feit dat een paardenbak als bouwwerk wordt gezien. Voor de kenners hier heb ik nog even een vraagje over mijn situatie, als de TS dat tenminste niet erg vindt...
Ik woon in het buitengebied en heb mijn pony's in een paddock lopen dat voorheen een moestuin was (de paddock was ooit een ingezaaid stukje gras, maar is in een ver verleden al compleet omgetrapt door de pony's). Gezien de hoeveelheid blubber door de huidige kleigrond heb ik zitten denken om er een laag geel zand overheen te storten. Valt dat ook onder een bouwwerk? En aangezien de paddock eigenlijk tot de tuin behoorde, mag ik er dan wel een houten omheining omheen zetten of blijft het dan een bouwwerk? Mij lijkt dat ik zelf mag kiezen welk type 'tuinhek' ik wil hebben? Ingewikkelde materie, zo'n paardenbak...

__KELLY
Berichten: 3331
Geregistreerd: 05-09-05

Re: 'Een paardenbak is een bouwwerk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 19:10

Arabesk schreef:
ja en al die kassen dan Ziek. Hier bij heerhugowaard kan je als het bewolkt is door de weerkaatsing gewoon de krant lezen zonder een lampje aan te knippen Boos!


jaa dat is echt niet normaal
als ik terug kom van mn werk in de winter moet ik ook langs die kassen in hhw dan vind ik het met bewolkt weer en vooral met mist daar gewoon levensgevaarlijk!!

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: 'Een paardenbak is een bouwwerk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 21:01

tot een meter hoog mag je over het algemeen gewoon een hekwerk plaatsen langs je erfgrens. Dat mag ook om je tuin.

Met hogere hekwerken hangt het van de gemeente af. Schuttingen mag bij de meeste gemeenten wel in de achtertuin, maar niet aan de voorkant, en sommige gemeenten (onze oude) vind dichte schuttingen onwenselijk dus die heeft daar ook weer regeltjes op gezet.

gr_roos
Berichten: 7578
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Re: 'Een paardenbak is een bouwwerk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 21:19

Tegenover en naast deze bak is een volkstuinencomplex wat steeds meer door paarden bewoont wordt. Een ander volkstuinencomplex in de gemeente is al "ontruimd" mbt de paarden.

Voor het eerst genoemde complex is een aantal jaar terug een datum vastgesteld. Iedereen die voor die datum was mocht blijven en alles wat erna kwam moest weg. De datum was al ver voor de meeste bewoners, ik geloof inmiddels 15 jaar terug.
Deze bak ligt er denk ik 2 jaar en waar je een heel volkstuinencomplex van paarden wil ontdoen, (die er al veel langer waren, soms wel 10 jaar langer) moet je ook iedereen aan die regels houden.

Ze hebben een risico genomen en zo zijn er daar meer, sneu voor hun maar imo wel begrijpelijk.