'Ponyhoeve' moet op eigen benen verder

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110802
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

'Ponyhoeve' moet op eigen benen verder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 09:15

http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... verder.ece
tctubantia.nl


Bijzonder project in Noord krijgt na dit jaar geen subsidie meer.

De Ponyboerderij in Enschede Noord, op het terrein van Het Bouwhuis, moet na dit jaar zelfstandig verder. Dan hoeft het project, dat na de vuurwerkramp in eerste instantie is opgezet voor de kinderen uit Noord, niet meer te rekenen op gemeentelijke subsidie. De geldkraan zou in eerste instantie al op 1 januari van dit jaar worden dichtgedraaid, maar daar is de gemeente op teruggekomen. In 2008 is er nog financiƫle ondersteuning van het project, maar daarna is het afgelopen.

Voor alle betrokkenen bij het project is 2008 gebombardeerd tot overgangsjaar waarin ze onder meer de tijd hebben om andere geldschieters te werven. Dat is hard nodig, want als dit niet lukt, is het succesvolle project ten dode opgeschreven. Maar zover komt het niet, als het aan de 53-jarige Yvonne Mulder ligt. Zij is na de reorganisatie bij welzijnsstichting Alifa sinds een paar weken overgegaan van De Magneet naar het Ponyboerderij-project in Noord. Mulder is meteen aan de slag gegaan met fondswerving.

"Het kan natuurlijk niet zo zijn dat dit project aan het einde van dit jaar stopt. Ik heb de eerste sponsors al binnen. De komende tijd ga ik onder meer ook het speciaal onderwijs benaderen. Leerlingen die om welke reden dan ook wat extra aandacht nodig hebben of autistische kinderen, kunnen hier op de ponyboerderij heel goed terecht. Ze kunnen op de pony of in de huifkar rijden."

De ponyboerderij is ontstaan vanuit het zogenoemde Legoproject voor de kinderen van de vier basisscholen in de rampwijk. Voor de realisatie is destijds drie ton uitgetrokken. Eind 2002 bood Het Bouwhuis aan, de ponyboerderij op haar terrein te realiseren. Intussen maken ook zo'n 30 tot 35 bewoners van Het Bouwhuis gebruik van de voorziening. De instelling zelf heeft in de nabijheid een kinderboerderij gerealiseerd. De ponyboerderij is beslist geen manege, maar is bedoeld om kinderen basislessen te geven over het veilig omgaan met en het verzorgen van pony's en paarden. Rond de buitenbak zijn negen stallen gebouwd, waarvan er zeven zijn gevuld met een paard en zes pony's. Ook de stallen kunnen na dit jaar worden gesponsord. Met dit soort acties hopen de betrokkenen voor het eind van dit jaar voldoende geld en toezeggingen te hebben om het voorbestaan van de ponyboerderij voor lange tijd te waarborgen.

MaiMai

Berichten: 1222
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Groningen

Re: 'Ponyhoeve' moet op eigen benen verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:21

Ik hoop dat ze genoeg sponsors vinden, als ik het me goed herinner is dit iets wat de kinderen ook zelf hadden bedacht toen de wijk werd opgebouwd, dus het zou erg jammer zijn als ze moeten stoppen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: 'Ponyhoeve' moet op eigen benen verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:27

Dit is een project van mij geweest in de tijd dat ik werkte bij het projectbureau wederopbouw. Het is inderdaad voortgekomen uit het Legoproject waarbij kinderen zelf hun droomwijk bouwden na de ramp.

In heel veel van die droomwijken stond 'iets' met paarden.
Het is zeker geen manege. Het is niet voor niets ondergebracht bij het welzijnswerk. Kinderen leren er met dieren omgaan, afspraken nakomen, verantwoordelijkheid dragen, voor dieren zorgen, samenwerken. En ze leren een beetje paardrijden.

Het zou doodzonde zijn als dit project het niet gaat redden!

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: 'Ponyhoeve' moet op eigen benen verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:44

Zo'n project moet zeker verder lopen! Ik vind niks belangrijker dat kinderen met dieren opgroeien en hier krijgen ze de kans!

Achterom
Berichten: 23059
Geregistreerd: 28-09-04

Re: 'Ponyhoeve' moet op eigen benen verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:47

He, bah. Ik ben er weleens geweest om wat te helpen... echt een super project!

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: 'Ponyhoeve' moet op eigen benen verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:50

Het zou ERG zonde zijn zeg!
Hopelijk vinden ze genoeg sponsors en blijft het open.
Misschien is het slim om Hart van Nederland eens aan te trekken.

Ik word er zo moe van, een project dat goed loopt, voor kids en dan vanwege het geld weer op de kop. Zonde.
Geld is niet belangrijk, wordt er vaak door mensen gezegd. Nee, blijkbaar niet als je het geld hebt om ermee te doen wat je wilt. Maar toch gaat de zon niet voor niets op.

Marigold

Berichten: 12598
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: 'Ponyhoeve' moet op eigen benen verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:41

dat zou zonde zijn!
ik hoop dat er genoeg sponors komen!
moet toch wel lukken zou je denken, het is zo te lezen een erg mooi project!