Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110801
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 23:10

http://www.brabantsdagblad.nl/regios/ti ... -nemen.ece
brabantsdagblad.nl


Een man en vrouw uit Boven-Leeuwen die voor hun 14-jarige dochter een paard hebben gekocht in Kaatsheuvel dat later onhandelbaar bleek, blijven met het nukkige dier in hun maag zitten. De voormalige eigenares hoeft het paard niet terug te nemen, zo heeft de voorzieningenrechter in Breda besloten.
Ook het bedrag (12.000 euro) dat het echtpaar voor het paard had neergeteld, mag de verkoopster houden.

De man en vrouw hadden een kort geding aangespannen omdat het paard, Vincent genaamd, veel dominanter zou zijn dan tijdens proefritjes was gebleken. Hun dochter, een 'enigszins bange amazone', kon Vincent niet in bedwang krijgen. Nadat het paard begon te steigeren, was de lol er voor het meisje snel af. Haar ouders wilden dat de verkoopster het dier terugneemt en het geld retourneert.

Volgens de rechter is het onmogelijk vast te stellen wie nu precies gelijk heeft. De proceskosten van ruim 1000 euro zijn voor rekening van het paar uit Boven-Leeuwen.

Verwant artikel:

[VN] Echtpaar wil van bokkig paard van dochter af

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 00:12

Tsja, elk paard heeft de ruimte en mogelijkheid nodig om te wennen op een nieuwe plek. Maar ik vraag me toch af of de verkopende partij dit niet had kunnen zien aankomen, en dus beter het paard niet aan deze familie had kunnen verkopen...

FloortjeM
Berichten: 1046
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 00:41

In overleg met clienten (de kopers van het paard) zal ik wat aanvullende informatie verschaffen, zodat dit topic misschien minder speculatief wordt dan het vorige over dit onderwerp.

Clienten zijn lang op zoek geweest naar een braaf en makkelijk te rijden paard voor hun dochter. Verkoopster heeft hen gegarandeerd dat het paard aan die kwalificatie voldoet. Clienten hebben zich met het paard vanaf dag één laten begeleiden door professionele ruiters en amazones met kennis van zaken. Toen eenmaal is gebleken dat het paard inderdaad een risico voor de berijder met zich brengt, is het paard naar een goed verzekerde derde gegaan, waar hij dagelijks beweging krijgt, waarvan hij 5 tot 6 keer per week gereden wordt.

Van het paard was al snel duidelijk dat het dit gedrag al veel langer vertoonde. Hij wist wat hij kon maken, hoe hoog hij kon steigeren, uit zijn wedstrijdprotocollen bleek herhaaldelijk dat het paard in verzet kwam. Clienten durfden hun dochter er niet meer op te laten rijden. Clienten hebben daarom de overeenkomst ontbonden.

Ook op de zitting heeft verkoopster nog herhaald dat het paard oerbraaf was, zelden schrok en dat zij nog nooit was tegengekomen dat hij vervelend op iets reageerde. Na de zitting hebben zich verschillende mensen gemeld die het paard goed kenden, waaronder de voormalig trainer van verkoopster. Ook heeft zich gemeld de persoon die het paard ruim een half jaar in training had, omdat verkoopster daar bang van was geworden. Van vier getuigen is inmiddels een verklaring opgenomen, waaruit blijkt dat verkoopster zeer regelmatig van het paard is gevallen, er niet meer zonder bodyprotector op durfde te rijden en dat bij één van de trainers de hele stal uitliep om te kijken wat het 'rodeopaard' vandaag weer zou doen.

Verkoopster was - zelfs na deze verklaringen - niet bereid een minnelijke regeling te treffen. De uitspraak van de rechter moest dus worden afgewacht. Deze verklaringen konden niet meer aan de rechter worden toegezonden, anders dan met toestemming van de verkoopster, die daar uiteraard niet mee instemde.

De rechter heeft nu als volgt geoordeeld: kopers hebben een spoedeisend belang bij hun vordering. Het paard moet geschikt zijn voor een voorzichtige ruiter om aan de overeenkomst te voldoen. Op het moment van de zitting kon de rechter echter niet met voldoende zekerheid vaststellen dat het paard niet braaf genoeg is. Omdat dat bewijs inmiddels nóg overtuigender kan worden geleverd, is vandaag het hoger beroep bij het Hof ingesteld.

Het paard wordt in de tussenliggende periode op een vaste plaats heel goed verzorgd, zodat hij niet de dupe hoeft te zijn van deze procedure. Clienten willen deze nare episode zo snel mogelijk achter zich laten, het paard naar de verkoopster terug brengen en doorgaan met hun zoektocht naar een paard dat wel geschikt is voor hun dochter.

Mochten er vragen over de procedure of over de feiten zijn, schroom niet ze te vragen. Zolang de toon van het topic een beetje acceptabel blijft, ben ik bereid de vragen te beantwoorden.

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 01:03

Vreemd dat dit allemaal achteraf bekend wordt.
Wie zit er nu fout, de advocaat van de koper, die zijn huiswerk niet goed gedaan heeft.
Of komen nu pas de verhalen en roddels naar buiten.

Perrokai

Berichten: 2206
Geregistreerd: 20-10-06
Woonplaats: Lorup Duitsland

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 01:10

Nou voor mij is het heel duidelijk omschreven Floortje. Zo'n hoger beroep gaat zeker wel een tijdje duren denk ik ? Als al deze mensen bereid zijn geweest een verklaring af te leggen over dat het dus toch een probleempaard is dan is dat niet voor niets lijkt mij.
Jammer dat zoiets gebeurd. Hopelijk kan de dochter ondertussen wel lekker verder gaan met haar sport. En dan weer een lange en zoals is gebleken moeilijke zoektocht naar een echt braaf en makkelijk paard voor haar op haar niveau.
Deze verklaringen worden als getuigenis beschouwt voor de rechter ? Of als bewijs of hoe je het noemt ? Keihard bewijs ?

Ik heb getuigen bij mijn zaak, die heel ergens anders over gaat trouwens maar het lijkt er hier op alsof getuigen niet eens serieus genomen worden.
Maar ja "hier" is Duitsland. Knipoog Verklaringen zijn hier blijkbaar geen hard bewijs, althans volgens mij legt mijn duitse advocaat het zo uit.
Ben al 7 maanden bezig en heb het kantongerecht 1 keer gezien, de zaak loopt echter bij het Landesgericht Osnabruck.
Is het in NL ook zo dat een minderjarige niet mag getuigen vanwege de te hoge psychologische druk ?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 01:15

als het uit wedstrijdprotocollen (zijn die tegenwoordig opvraagbaar? ) bleek dat het dier in verzet kwam... is dat dan gen gebrek van de koper? (onderzoeksplicht?)
Paard van mijn dochter was de eerste paar outdoorwedstrijden ook vervelend te noemen (en dan druk ik me zacht uit) toch is het paard super lief en braaf en reageerde enkel en alleen op de spanning van de ruiter op dat moment icm vreemde omgeving.

Wederom zijn er alleen maar verliezers, kopers, verkopers en paard... vooral het paard.
Waarbij nog de opemerking: velen vergeten dat ze alleen het paard kopen, en niet de combinatie...

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 01:34

Klinkt allemaal aannemelijk....
Toch wordt er door een jury al gesproken over verzet als het paard met zn hoofd omhoog komt.
Als er steigeren op het protocol staat (wat een jury niet snel zou doen) is het zwart op wit.

Een bange onzekere ruiter is erg moeilijk te combineren met een paard, elk paard heeft leiding nodig anders neemt het paard de leiding wel over

Maar......het verhaal van de eissende partij klinkt alsof ze inderdaad genept zijn.

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 03:11

Alane schreef:
als het uit wedstrijdprotocollen (zijn die tegenwoordig opvraagbaar? ) bleek dat het dier in verzet kwam... is dat dan gen gebrek van de koper? (onderzoeksplicht?)
Paard van mijn dochter was de eerste paar outdoorwedstrijden ook vervelend te noemen (en dan druk ik me zacht uit) toch is het paard super lief en braaf en reageerde enkel en alleen op de spanning van de ruiter op dat moment icm vreemde omgeving.

Wederom zijn er alleen maar verliezers, kopers, verkopers en paard... vooral het paard.
Waarbij nog de opemerking: velen vergeten dat ze alleen het paard kopen, en niet de combinatie...


Dus wat kan je als ouder verwachten van een kind van 14 jaar.

Een van de trainers van mijn meiden zegt elke keer weer,
Het kan je wel 10 paarden kosten voordat je een paard tot top nivo kan trainen.

En nu zal een 14 jarig meisje ineens een wildvreemd paard kunnen rijden.

Mensen wordt toch eens wakker.
Begin ermee om een paard als dier te zien.
En niet als een automaat die alles kan.

Wie het hier niet mee eens is wordt van harte uitgenodigd om bij mij op stal een dagje mee te lopen.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 08:37

kijk nu toch eens wat een verschil een krantenbericht en de verklaring van een 1ste hand getuigen kan zijn!

Alleen het spoedeisende karakter van een kort geding is dus afgwezen?
En nu moeten ze naar de gewone rechter.
Citaat:
Vreemd dat dit allemaal achteraf bekend wordt.
Wie zit er nu fout, de advocaat van de koper, die zijn huiswerk niet goed gedaan heeft.
Of komen nu pas de verhalen en roddels naar buiten.


en heb jij dat andere topic wel gelezen? Dat is nl de kracht van Bokt! Daar heeft de verkoopster geen rekening mee gehouden!

Anoniem

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 09:05

Verzet op een coupon zegt niks
Een keer met het hoofd omhoog in de overgang heet ook al vaak verzet.

Maar als er werkelijke getuigen zijn dat het paard zo was wordt het anders.
Maar ook ik vind het raar dat dat nu ineens pas aan de orde komt, die getuigen.
Komen die ineens allemaal via bokt?

Voltigeur

Berichten: 867
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Markegem (West-Vlaanderen) België

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 09:42

Mensen, GET REAL!!!
Hoe vaak gebeurt het niet dat een paard een kalmeermiddel krijgt als kandidaat-kopers zich komen melden voor een proefrit. Waarom staat bij de meeste advertenties dat je pas na afspraak mag langs gaan?
Ik zeg niet dat het in dit geval gebeurd is, maar daar lijkt het wel op.
Een paard is inderdaad geen machine, maar een dier. Maar ik vind dat je als verkoper de verantwoordelijkheid hebt om eventuele kopers op gebreken of mogelijke problemen te wijzen. Maar dit gebeurt meestal niet omdat de dan de verkoop in het gedrang komt.
Ga maar eens langs bij een gemiddelde verkoper, ze hebben enkel brave paarden (althans naar eigen zeggen).
Ik hoop dat recht kan geschieden in hoger beroep.
En als ik het niet verkeerd voorheb, dan kan de verkoopster nog meineed tenlaste worden gelegd ook als mocht blijken dat het paard inderdaad moeilijk handelbaar was en zij tot in het getuigenbankje volhield dat het een "braaf paard" is...

Als het effectief zo is en ik kan het bewijzen, dan zou ik verdomd het onderste uit de kan halen!

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 09:46

Floortje, heb je nu spoedappel aangetekend?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 09:49

Waar twee vechten ....

Wellicht was het paard al niet de braafste, en was de verkoopster blij dat er eindelijk een stel leken kwamen die haar van dit paard bevrijdden.

Andere kant, wellicht is een talentvol paard nog veel te hoog gegrepen voor dit kind.
Ouders zouden dit kind lekker nog wat jaartjes bij de pony's moeten laten rondhobbelen. Koop een ZZ pony en laat kind het daarop leren, en kijk dan over een jaar of 4 verder of ze klaar is voor een groot paard.

Noukie
Berichten: 10955
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 10:10

Hmm, zo hebben wij ook een "brave" pony gekocht. Toen dat dier in het begin niet te rijden bleek wezen alle vingers beschuldigend mijn kant op. Ook handige en ervaren ruiters konden niet met de pony overweg, maar het bleef mijn schuld volgens iedereen.
Uiteindelijk met heel veel bloed, zweet en tranen de pony naar het M gekregen, tref ik daar een jury: "is dat die en die pony? Ik heb de vorige eigenaar nog lesgegeven ermee. Ik vind het erg knap dat je hem in het M hebt weten te krijgen, dat dier was echt levensgevaarlijk toen ze hem verkochten" (en vervolgens kregen we het hele verhaal te horen)

Die mensen zullen niet de eersten zijn die de boel belazeren. Ok, feit is, uiteindelijk heb ik door heel veel bij te leren qua rijden ook deze pony wel kunnen rijden.

Wij kunnen vanaf bokt alleen speculeren over wat we lezen, over wat het verzet op de coupons in gehouden heeft (kan idd van staartzwiep tot recht overeind komen zijn) en wat de rijvaardigheid van het meisje is..
Denk dan ook dat het niet aan ons is de conclusies te trekken.

Daniellev
Berichten: 354
Geregistreerd: 05-07-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 10:56

In het andere topic is me wel gebleken dat er een hoop rare dingen gebeuren in deze zaak. Ineens allemaal nieuwe leden met een mening. Het 'stinkt' een beetje.
Maar ja, wat velen al schrijven. Het is niet nieuw. Er is een hoop mis in de handel. Jammer.

Anoniem

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 11:02

idd..rare zaak
Wij weten hier de waarheid gewoon niet... wellicht ligt die in het midden van de 2 uiterste die wij nu horen

Ik ga met CM mee.

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 11:03

Voltigeur schreef:
Mensen, GET REAL!!!
Hoe vaak gebeurt het niet dat een paard een kalmeermiddel krijgt als kandidaat-kopers zich komen melden voor een proefrit. Waarom staat bij de meeste advertenties dat je pas na afspraak mag langs gaan?
Ik zeg niet dat het in dit geval gebeurd is, maar daar lijkt het wel op.
Een paard is inderdaad geen machine, maar een dier. Maar ik vind dat je als verkoper de verantwoordelijkheid hebt om eventuele kopers op gebreken of mogelijke problemen te wijzen. Maar dit gebeurt meestal niet omdat de dan de verkoop in het gedrang komt.
Ga maar eens langs bij een gemiddelde verkoper, ze hebben enkel brave paarden (althans naar eigen zeggen).
Ik hoop dat recht kan geschieden in hoger beroep.
En als ik het niet verkeerd voorheb, dan kan de verkoopster nog meineed tenlaste worden gelegd ook als mocht blijken dat het paard inderdaad moeilijk handelbaar was en zij tot in het getuigenbankje volhield dat het een "braaf paard" is...

Als het effectief zo is en ik kan het bewijzen, dan zou ik verdomd het onderste uit de kan halen!




dat is lekker makkelijk....ik wil ook geen loslopend volk tussen mijn paarden, ik zit er ook niet op te wachten als mensen op eigen houtje bij mijn stal komen, heeft niets met verdoving te maken. Snap niet dat mensen altijd zo wantrouwend zijn. Als je zo'n beessie goed bekijkt zie je toch als hij verdoofd is... en zoniet dan ben je daar in de eerste paar dagen dat je m hebt toch achter...

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 11:08

Voltigeur schreef:
En als ik het niet verkeerd voorheb, dan kan de verkoopster nog meineed tenlaste worden gelegd ook als mocht blijken dat het paard inderdaad moeilijk handelbaar was en zij tot in het getuigenbankje volhield dat het een "braaf paard" is...



is de verkoopster gehoord als getuige dan?
en bovendien is "braaf" en zeer ruim begrip... dat is zelfs een begrip waar niemand iets mee kan...
voor de één is braaf "er-kan-een-bom-ontploffen-maar-ik-blijf-met-mijn-onderlip-als-centenbakje-lekker-op-mijn-plek-staan" en voor de ander is braaf "pittig, actief, alert, reageert goed, eerlijk"

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 11:14

FloortjeM, Wat ik me nog wel afvraag is of het nog uit heeft gemaakt dat de kopers eerst zelf van alles hebben onderzocht, wat tijd kostte en daardoor ook hun zaak bij de rechter minder sterk hebben gemaakt. Ik heb zelf het idee dat je sterker bij de rechter staat als je je na 2 weken al meldt, in plaats van na een paar maanden. Dat zou er nl wel voor pleiten dat zodra je vermoed dat het paard minder braaf is dan voorgespiegeld, je meteen aan de bel moet trekken. Maar daardoor komen de handelaren wel weer in een lastig parket omdat je dan weer het risico loopt dat mensen bij het eerste bokje al verhaal komen halen en dat kan ook niet de bedoeling zijn. Lastige zaak! Ik geloof dat ik blij ben dat ik geen rechter ben! (en dat ik mijn voormalig bijrijdpaard heb gekocht zodat je zeker weet wat voor vlees je in de kuip of onder het zadel hebt!) Knipoog
Laatst bijgewerkt door Coby10 op 15-03-08 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 11:15

Voltigeur schreef:
Waarom staat bij de meeste advertenties dat je pas na afspraak mag langs gaan?

Omdat mensen niet altijd thuis zijn en hun agenda daar op moeten aanpassen Vork ? Ik wil ook geen wildvreemde hebben die achter het huis op het erf aan het rondzwerven zijn omdat ze wel even op eigen houtje ons paard willen zien.
Wat een wantrouwen inderdaad.

Verder ga ook ik met crossmonster mee.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 11:27

Ariebren schreef:
Dus wat kan je als ouder verwachten van een kind van 14 jaar.

Een van de trainers van mijn meiden zegt elke keer weer,
Het kan je wel 10 paarden kosten voordat je een paard tot top nivo kan trainen.

En nu zal een 14 jarig meisje ineens een wildvreemd paard kunnen rijden.

Mensen wordt toch eens wakker.
Begin ermee om een paard als dier te zien.
En niet als een automaat die alles kan.

Wie het hier niet mee eens is wordt van harte uitgenodigd om bij mij op stal een dagje mee te lopen.


Hoe moeilijker het gaat hoe meer ze leren

vwb doping, bij een goede klinische keuring wordt bloed getrokken, wat later als bewijs kan dienen om aan te tonen of het paard gedrogeerd was/is.

Als ik een paard/pony te koop heb en mensen zijn zo wantrouwend, dan is er spontaan niets meer te koop Haha!
Geeft alleen maar gezeur en zijn vaak mensen die altijd de schuld zoeken bij een ander als er iets niet goed gaat...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 11:35

Wat die doping betrefd, een paard van dat geld, die laat je toch bloed trekken bij de keuring??

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 11:39

CM: een paard van dat geld laat je uitgebreid klinisch + röntgen keuren neem ik aan...

leitz
Berichten: 2
Geregistreerd: 14-03-08

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 12:17

Er waren geen bewijzen, daarom hebben de eisers verloren.

Als een " winnend advocaat " zoveel bewijzen heeft, dan hadden ze toch gewonnen?

Verklaringen... die kan de buurman wel hebben geschreven, absoluut geen toegevoegde waarde.
Keuring.... natuurlijk is een paard van 12000 euro volledig gekeurd ed.

Kijk naar de feiten zoals een rechter doet...

Voltigeur

Berichten: 867
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Markegem (West-Vlaanderen) België

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 12:36

Zeg, ik mag toch aannemen dat als iemand bij je langs komt en je bent er niet, de persoon in kwestie de beleefdheid heeft om niet zomaar overal te gaan rondneuzen. Hetgeen hier gezegd wordt dat je het niet leuk vindt dat wildvreemden op je erf lopen als je er niet bent, dat getuigt dan ook weer van wantrouwen naar de eventuele kopers...
Als je een paard te koop aanbiedt, dan kan iedereen toch gewoon bij je langs komen, aangekondigd of niet? Ben je op dat moment niet thuis, dan komen die later wel terug. Het kan dan misschien verloren tijd en onnodige brandstof kosten, maar als je een paard van een paar duizend euro koopt, dan kan dat er ook nog wel bij dacht ik. En wantrouwen? Tja, als je 't zo wil noemen... Hangt er maar van af wie je bent. Als verkoper zal je 't wantrouwen noemen, als koper aanzie je dat als een extra zekerheid.
Of dat meisje beter nog een paar jaar bij pony's blijft, daar heb ik ook mijn vragen bij. Waarom zou een pony beter zijn? Omdat ie minder groot is? Je hebt evenveel moeilijke als makkelijke pony's. En in verhouding heb je naar mijn mening (en die van vele anderen) meer pittige en/of moeilijke pony's als paarden. Iedereen gaat er nu blijkbaar van uit dat het meisje niet goed (genoeg) kan rijden. Het kan ook gewoon een goeie amazone zijn, maar met weinig (zelf)vertrouwen. En een dominant paard, dat al moeilijk te rijden valt, zal daar zeker misbruik van maken.
Ik lees dus ook vooral negatieve kritiek naar het meisje en de ouders toe, van mensen die zélf ook paarden verkopen. Tja, echt objectief is dat niet. Misschien denk je verkopers een betere reputatie te laten krijgen op die manier. Maar niets is minder waar. Ik geloof in de goedheid van de mens, en ga er dus van uit dat de mensen die hier reageren weldegelijk eerlijke handel drijven. Dus wanneer er een geschil is tussen koper en verkoper, dan doe je er als collega-concurrent misschien beter aan de zaak objectief te proberen te bekijken, en een correcte uitspraak van de rechter af te wachten. Mocht ik eerlijke verkoper zijn, dan zou ik het zelfs super vinden dat mensen die niet eerlijk zijn bij een verkoop door de mand vallen. Je zou als verkopers/handelaars moeten streven naar een goeie reputatie, niet alleen voor jezelf, maar voor de hele branche. En die kan er mijn inziens enkel komen als de oneerlijke verkopers/handelaars er van tussen vallen.
En met oneerlijk bedoel ik zowel het paard beter voorstellen als het is, paarden voor foute prijzen verkopen, liegen en of de waarheid geheel of gedeeltelijk verzwijgen over het karakter, stalmanieren, etc. van het paard, en zo verder, en zo verder...

Edit: Ik had het over een kalmeermiddel, wat niet hetzelfde is als verdoving. Er bestaan genoeg kalmeermiddelen (zelfs op basis van kruiden) die er enkel voor zorgen dat het paard rustiger wordt, en niet verdoofd wordt.