De natte winter zorgt voor natte voeten

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110849
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 11:55

http://www.dekrantvanmiddendrenthe.nl/? ... 4&s_id=639
dekrantvanmiddendrenthe.nl


Bij Alting in Beilen lopen op verschillende velden paarden te baggeren in de modder. Het is een triest beeld dat echter niet uniek is, want op veel paardeweiden is het behelpen voor de paarden en de eigenaren.

Het ziet er beroerd uit, maar de paarden op de foto worden geregeld uit de wei gehaald, verzorgd en voorzien van voer. De eigenaresse spreekt van overmacht: `Het is al tijden zo nat. Je doet er niks tegen. We gaan er twee keer per dag heen en we hebben ook al overwogen extra zand te storten, maar dat haalt nu ook niks uit. We krijgen geregeld klachten van passerende voorbijgangers.`
Een buurman van haar kent de situatie: `Er zijn meer van dat soort toestanden. Het is geen onwil van die mensen. Ze doen wat ze kunnen. Het is gewoon al tijden te nat. Ik heb mijn paarden wel op drogere grond, maar dat ligt dan ook wat hoger.`

Klik hier voor foto's en een filmpje

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 11:59

Je kunt ook delen beton storten of tegels leggen dus daar ben ik het totaal niet mee eens ...

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 12:06

Je mag voor zover ik weet niet zo maar tegels leggen of beton storten in een weiland. Maar het zal niet voor het eerst zijn dat de paarden hier lopen, dus die zandverhoging had al wel eerder gemaakt kunnen worden. Paarden zoeken toch vaak een plekje waar ze droog kunnen liggen, en bovendien is het voor de hoeven nou ook niet al te goed om permanent in de nattigheid te staan.
Hier op stal hebben we een soort tussenoplossing. Overdag staan mijn paarden ook in de blub, ik vind het belangrijk dat ze buitenkomen, maar 's nachts staan ze droog. Een deel op stal en een deel op een zand/beton uitloop.

tommie6600
Berichten: 276
Geregistreerd: 14-05-07

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 12:06

@shadowflower: dat helpt niks om in elk weiland beton te storten. Bij mij is het ook erg nat. Zit op veen. Wij hebben wel een droog stuk maar waar staan de paarden?
Juist in de modder. ze gaan zelf tot over de kogels in de modder staan.
De hele dag op stal is ook niks.
En de paarden worden wel goed verzorgd volgens het artikel

Anoniem

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 12:08

Zand storten helpt zeker wel, en een verhard stuk ook.

Ik vind het weer geen excuus. Zorg voor een droger stuk land, zet ze s'nachts op stal, trek een drainagesleuf, leg betonplaten.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 12:10

bij ons staan de paarden toch wel best vaak op het (kleine) stukje tegels dat we hebben. Dus bij ons hebben ze er schijnbaar wél behoefte aan.

Een droog plekje vind ik een vereiste in een natte wei, maarja wie ben ik.

Is deze winter trouwens echt zoveel natter dan anders? Ik zie niet veel verschil met andere jaren. Elk jaar is het bij ons erg nat. (en elk jaar zijn er weer mensen die klagen dat ze het zielig vinden)

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 12:23

Ik denk dat zolang de gezondheid van de paarden niet in gevaar komt het eigenlijk geen probleem is. Er wordt gezegt dat er 2x per dag gekeken wordt en dan neem ik aan dat paarden met mok oid er tussenuit worden gehaald. Dat lijkt me namelijk het enige probleem wat een nat weiland kan veroorzaken. Maar er ergens een paar meter droog zou wel prettiger zijn. Zand storten werkt niet want dat is met een dag door de modder heen getrapt. Platen leggen mag inderdaad ook niet zomaar.
Ik zou zelf ook liever een andere oplossing hebben. Bij mij staan de paarden 's nachts op stal en overdag buiten. Maar als het vreselijk geregend heeft moet ik dus kiezen tussen in de drek zetten of ze 24/24 op stal laten staan. Dan gaan ze meestal toch naar buiten.

abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 12:48

ik snap ze wel hoor, mijn verzorgponies stonden eerst ook op een provosorisch stukje wei omdat hun echt wei te kwetsbaar nog was, stonden ze een paar uur per dag op, maar werd ook helemaal stukgelopen. nu kunnen ze daar niet meer op en staan ze een uurtje op een betonplaat, noodoplossing helaas. gaan daarna weer opstal en word volgens mij zo'n 4 a 5 keer perdag naar gekeken. maar wij hebben de luxe van andere oplossingen en zij misschien niet, ik vind dat ze het nog prima oplossen, het is en blijft wachten op de lente en hopen op warmer en droger weer.

ElCid

Berichten: 9248
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 13:04

Drainage, beton enz. mogen niet zomaar worden aangelegd in een weiland, dus die oplossing werkt niet. Zand storten is een tijdelijke oplossing, want als het zo nat is en blijft dan wordt dat ook een blubberzooi. De paddocks van onze paarden zijn ook ( weer) erg nat, daar is vorig jaar april nog nieuw zand opgekomen en daar zien we niks meer van terug. Nu hebben ze wel een verhard stuk en in/uitloopstal.
Het is niets anders, op bepaalde grond doe je er weinig aan en zo lang alles goed in de gaten gehouden wordt zie ik er niet zo'n probleem in.

piecon

Berichten: 1258
Geregistreerd: 12-03-07

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:03

Wij hebben een verhoging gemaakt in de wei , zeg maar een bak afgezet met 3 bielzen dik(vaak gratis af te halen) en daar grond in gestort. Aan één kant schuin aflopend. De paarden springen erop en staan droog. De wei is verder ook een drama bij ons, mar 's nachts staan ze binnen. Ik vind het belangrijker dat ze toch buiten komen.

ElCid

Berichten: 9248
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:25

piecon schreef:
Wij hebben een verhoging gemaakt in de wei , zeg maar een bak afgezet met 3 bielzen dik(vaak gratis af te halen) en daar grond in gestort. Aan één kant schuin aflopend. De paarden springen erop en staan droog. De wei is verder ook een drama bij ons, mar 's nachts staan ze binnen. Ik vind het belangrijker dat ze toch buiten komen.


Dat is wel een heel goed idee OK dan!

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:36

Als deze paarden er dag en nacht in staan vind ik het persoonlijk niet kunnen. als ze er alleen overdag staan en dan 's nachts droog ergens ander, dan heb ik er minder problemen mee.

Ik zie alleen geen kuil/voerplekken... ookal krijgen ze maar 2x per dag, dan blijven er meestal toch wel restjes liggen? Bij ons gebruikten ze vorige winter die hooiresten die ze niet meer opaten graag om op te staan en in te liggen. Zie dat in weilanden hier in de buurt bij andere paarden /pony's ook gebeuren.

Ik zou mijn paarden niet op deze manier willen houden en dus zoeken naar een alternatieve oplossing.
Vorig jaar was het ook erg nat en toen zag onze wei er nog net niet zo uit, maar was ook erg kapotgelopen en nat. In het begin konden we ze elke keer een groene grassstrook erbij geven, maar toen dat op was hebben we ze naar de bak gehaald (die ook erg nat was, maar minder zwaar en waar ze dus niet zo in weg zakten, en hebben we noodstallen ingericht zodat ze 's nachts in elk geval droog konden staan...

Afgelopen zomer hebben we toen 2 stallen extra gebouwd en van het najaar een stuk van de paddock en voor de bak laten bestraten zodat we niet meer in dezelfde situatie zouden belanden. Het kost wel erg veel geld, maar ben blij dat we het gedaan hebben want nu konden we veel eerder de paarden van het land halen om het land te sparen en de paarden toch veel buiten hebben met in elk geval een mooi droog deel in de uitloop.
Het scheelt zoveel stress, kopzorgen en het verzorgen gaat ook veel makkelijker en is minder zwaar.

Ik hoop dat die eigenaresse snel een andere oplossing vind voor dit probleem, want de winters zullen vast niet droger worden met de jaren.

Anoniem

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:51

als dit idd 24 uur is, is het schandalig.

Ik krijg steeds vaker het idee dat mensen zo goedkoop mogelijk paarden willen, maar nergens in willen investeren.
Vorig jaar hadden we ook een natte winter... (naar mijn idee zelfs natter dan nu)
Dus daar had iedereen van kunnen leren en de maatregelen op kunnen treffen.

Achter een hoop smoesjes schuilen kan ik erg slecht tegen.

Dit zijn voor mij dus paarden waar de DB dus in actie mag komen...ook al krijgen ze eten.
Het zijn verdorie geen amfibieën

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 17:04

ElCid schreef:
piecon schreef:
Wij hebben een verhoging gemaakt in de wei , zeg maar een bak afgezet met 3 bielzen dik(vaak gratis af te halen) en daar grond in gestort. Aan één kant schuin aflopend. De paarden springen erop en staan droog. De wei is verder ook een drama bij ons, mar 's nachts staan ze binnen. Ik vind het belangrijker dat ze toch buiten komen.


Dat is wel een heel goed idee OK dan!


valt dit niet onder de aanleg van een paardenbak en dus vergunning verplicht?

piecon

Berichten: 1258
Geregistreerd: 12-03-07

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 17:07

Nee hoor! Heb ik nagevraagd. Het is gewoon een hoop zand met bielzen erlangs om te zorgen dat het niet verzakt. We hebben ook meteen een waterbak (waar het zand uitkomt) en dat is zomers weer lekker...

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 17:08

Ik vind dat de paarden wel een plek moeten hebben om droog te kunnen staan.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 17:09

piecon schreef:
Nee hoor! Heb ik nagevraagd. Het is gewoon een hoop zand met bielzen erlangs om te zorgen dat het niet verzakt. We hebben ook meteen een waterbak (waar het zand uitkomt) en dat is zomers weer lekker...


das wel een leuke en handige oplossing dan!
Links voor de natte winter en rechts voor de hete zomer Knipoog

Steph74
Berichten: 19
Geregistreerd: 22-12-07

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:42

Ik ben de eigenaresse van deze paarden en wil hier wel even het eea kwijt. Deze paarden staan voor het eerst op dit stuk land; dit was altijd ons hooiland en de paarden stonden altijd op een stuk van 2 ha gehuurd weiland, mét schuilstal (waar ze overigens nooit in stonden Haha! ). Deze huur is ons plotseling in november 2007 opgezegd, terwijl we het altijd van mei tot mei huurden, en moesten er binnen 6 weken af! We hadden dan ook geen andere keus dan zsm omheining op een stuk van ons hooiland te zetten en ze over te plaatsen. Ja, het is erg nat, en ja ze staan in de blubber, maar ze zijn absloluut goed verzorgd, we controleren ze dagelijks op zowel mok als rotstraal (wat niet een paard heeft!) We willen graag onze schuilstal daar plaatsen, maar krijgen vooralsnog geen vergunning. En zoals gezegd, is die schuilstal er meer voor ons dan de paarden, want ze hebben er zelden tot nooit gebruik van gemaakt.
Voorts worden alle paarden elke maand gecheckt door onze dierenarts. Ook deze kan beamen dat de paarden in perfecte conditie zijn! Ze zijn inderdaad vaak vies, we poetsen ze bewust niet te vaak, iedereen zal weten dat dat slecht is voor een wintervacht. Op stal zetten is voor deze paarden echt geen optie; deze paarden staan hun leven lang al buiten, er staat ook een Belg bij, en worden knetter als je ze op stal zet. Ik verzeker jullie dat de paarden allen kerngezond zijn, 2x daags zeer ruim hooi en krachtvoer krijgen, en dat ze erg gelukkig, blij en vrolijk zijn, ondanks het slechte weer!
Zodra het weer iets droger is, kunnen we een stuk van dit land ophogen en ofwel bestraten of geel zand storten. Dit kan nu echt niet; alles zou wegdrijven, met alle gevaar voor de paarden van dien. Overigens hebben we vanochtend een nieuw stuk in de omheining gezet, en plaatsen we ze zo over in een nieuw stuk gras. Zo moeten we ons helaas even behelpen; en dit zijn geen smoezen, maar gewoon simpele realiteit.

Die tip van die bielzen is trouwens wel een goede; dat zullen we onthouden zodra we daar weer aan de gang kunnen!

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:46

het is inderdaad niet altijd makkelijk om in de winter paarden buiten te houden. Maar alles beter dan 23 uur op stal, zoals op maneges, maar das mijn mening Knipoog.

Dit jaar hebben wij voor het eerst drainage in de buitenbak waar ze staan. Daarvoor altijd bagger als het veel regende...das echt een ramp. Nu niet meer gelukkig, je probeert het beste en betaalbare voor je lieve beestjes.

Anoniem

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:21

Fijn dat je het komt vertellen hier.
Maar ik blijf eigenwijs bij mij mening

Maar waarom in november dan niet meteen een stuk opgehoogd?
Als je land al lange tijd in je bezit is weet je ook of een stuk hoog of laag ligt.
Wat voor grondsoort het is. Dus snel nat of niet.
We leven in Nl, we weten dat de winters nat zijn.
Een vrachtwagen zand laten komen heeft ook niets te maken met tijdgebrek in de tijd dat je snel moet verhuizen. Dat is namelijk 1 belletje naar een bedrijf Lachen

Steph74
Berichten: 19
Geregistreerd: 22-12-07

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:33

Nou, aangezien hier nooit eerder paarden op hebben gestaan, wisten we dat inderdaad niet, dat het zo nat zou zijn. Jij mag eigenwijs bij je eigen mening blijven. Wij doen wat we kunnen; toen we zagen dat het te nat was, konden we ook geen wagen zand meer laten storten. Ik heb het nooit over tijdgebrek gehad; evenmin is het gebrek aan geld of onwil; ieder loonbedrijf zal zeggen dat het in die drek geen zin heeft zand te storte. Maar maak je geen zorgen; ze staan alweer in een nieuw stuk, met droge voeten! Gelukkig weet ik zelf dat mijn paarden kerngezond, vrolijk en gelukkig zijn; ik word wel verdrietig van dit soort vooroordelen, maar ach, daar is het bokt voor he Knipoog

Anoniem

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:36

Als jij je land kent weet je of het daar snel nat is...daar hoef je geen paard voor neer te zetten omdat te weten.
Ik weet in welke wei ze ik in de winter wel en niet kan zetten.
Zou ik ze perse in de natte wei moeten zetten door omstandigheden weet ik dat ik daar heel snel maatregelen moet treffen vóórdat het te laat is.
Maar ja, idd bokt... je mag mensen niet wijzen op hun fouten...dat de schuld eens bij hunzelf zoeken...ipv maar gaan mopperen dat andere vooroordelen hebben Lachen
Dat is idd bokt.

Wel knap dat je dat al weet met 4 berichten Haha!

Steph74
Berichten: 19
Geregistreerd: 22-12-07

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:38

Gelukkig maak jij nooit fouten, gefeliciteerd. Ik hou op met deze zinloze discussie. Ik heb geprobeerd op een heldere manier uitleg te geven, maar er zijn altijd mensen die willen blijven schoppen. Jammer.

Anoniem

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:43

Genoeg fouten maak ik...maar ff nadenken en deze maak je niet.
Dat heet vooruit denken...maar ik zal wel te perfectionistisch zijn dat me dit idd niet overkomt.
En dan al helemaal zielig gaan doen in de krant. Kom op...schop jezelf onder de kont...ipv iedereen die commentaar heeft die langs je weide komt...

nee sorry, kan gewoon slecht tegen dierenleed. Dus kan het niet anders brengen.
Dus dat is niet schoppen...dat is opkomen voor dieren zonder stem.
En dat ze gezond zijn...mooi, maar een keer lekker languit slapen is er niet bij.
Met z'n alle op een kluitje...ook niet van plezier...kijkt de DA naar het geestelijke welzijn??

Idd ik stop ook met deze discussie.... heeft geen nut...wij zijn fout...jij niet
Alleen zijn er maar een paar de dupe...en die staan niet in mijn weide toevallig

OP je edit..helder uitleggen is een paar paarden in de drek niet...zoek dan een tijdelijke andere oplossing...

Em om je eigen woorden maar even ter herrinering te brengen
Steph74 schreef:
Nou nou, wie zijn er hier nou ongenuanceerd en bot? Het is altijd pijnlijk als men zo dichtbij een waarheid komt. Dat willen mensen niet horen en gaan dan onmiddellijk fel om zich heen meppen (met woorden dan in dit geval). Bedenk goed: men irriteert zich het meest aan opmerkingen die een grote kern van waarheid bezitten....dat komt te dichtbij he.
Rustig maar mensen, ik zal me niet verder in de discussie mengen. Paarlen voor de zwijnen....

Steph74
Berichten: 19
Geregistreerd: 22-12-07

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:56

Dank je wel Chevejo, voor je begrip. We duimen voor droog weer en dan kunnen we het goed in orde maken!