De natte winter zorgt voor natte voeten

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:22

Het is uiteraard een kwestie van gewenning, Jimmy heeft nooit in een box gestaan en toen ik het de eerste keer probeerde, sprong hij over de deur. Inmiddels heb ik hem geleerd in een veilige box dat het geen probleem is, maar het is niet zijn keuze. En ook niet de mijne dus dat scheelt.

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:26

Sam heeft bij mij ook enkele keren op stal gestaan wegens blessures of wegens even wachten op de DA/bekapper enzovoort. Maar hij vindt het gewoon niet fijn. En ik ook niet. Ik zie hem liever op het land, waar hij gewoon hoort. Dus als hij gezond is (en dat is hij het grootste gedeelte van het jaar Knipoog ), is er niets aan de hand.

chrispy

Berichten: 757
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Beemster

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:12

oh dus jullie zijn niet de eenigste die moeite hebben met de gemeente inverband met schuil mogenlijkheden Knipoog wij hebben in middels al een overdekte hooiruif die aan twee kanten dicht is en tegeld er onder en moet zeggen dat die van ons er graag staan maar voor heen heeft de gemeent altijd gezegt dat we het af moesten breken wat er stond. terwijl van de dierenbescherming er wel een schuil mogenlijk heid op moet staan maar jha dat boeit de gemeente niet wij blijven ook proberen hoop dat jullie er ook uit komen Knipoog

Elsskippy

Berichten: 1168
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Haaksbergen

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:27

Steph wat ga je doen als er toch paarden tussen lopen die mok krijgen?

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:06

Wat hebben wij toch een rare paarden.
Ze zoeken wel degelijk de schuilstal op als het hard regent of waait. Als het weer dan weer lekker rustig is zie ik ze samen komen bij de draad. Staan ze lekker te "buurten" en te happen naar elkaar.
Onze paarden hebben dus de mogelijkhied om de stal in te lopen hebben heel de dag hooi en kunnen pas weer als het gras lang genoeg is op het land.
Ze spelen en zijn lekker paard maar waarderen ten zeerste de beschutting van de stal.
Niet omdat ze dat moeten van ons maar omdat ze het fijn vinden.

piecon

Berichten: 1258
Geregistreerd: 12-03-07

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 19:20

Afbeelding

Kijk Steph74. Ik heb even een foto gemaakt. Krijg je een idee wat ik bedoel....

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:11

chrispy schreef:
oh dus jullie zijn niet de eenigste die moeite hebben met de gemeente inverband met schuil mogenlijkheden Knipoog wij hebben in middels al een overdekte hooiruif die aan twee kanten dicht is en tegeld er onder en moet zeggen dat die van ons er graag staan maar voor heen heeft de gemeent altijd gezegt dat we het af moesten breken wat er stond. terwijl van de dierenbescherming er wel een schuil mogenlijk heid op moet staan maar jha dat boeit de gemeente niet wij blijven ook proberen hoop dat jullie er ook uit komen Knipoog


hey das handig, heb je daar een fotootje van en kan je die pb-en misschien?

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:12

Elsskippy schreef:
Steph wat ga je doen als er toch paarden tussen lopen die mok krijgen?

Moet je eens bij de tinkers kijken hoeveel er daar met mok staan of met rasp er bij, gaan ze niet dood aan hoor. Hoeveel je er soms ook aan doet, het is niet altijd weg te krijgen.
Dus daar zou ik nou niet zo hard over vallen, dan kan je op alle slakken wel zout proberen te leggen.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:13

Dat is wel heel makkelijk Piecon, een groot droog bed voor in de wei!, heb je ook nog een foto van die waterbak?

piecon

Berichten: 1258
Geregistreerd: 12-03-07

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:30

Ja, ik zoek het even op, ander maak ik er wel eentje

Mananeh

Berichten: 339
Geregistreerd: 01-10-05
Woonplaats: Winschoten

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:49

Lees met interesse mee. Ook mijn weides zijn bijzonder nat in de winter, maar ik kan ze gelukkig regelmatig verweiden. Maar vooral bij de ingang naar de weides is het een gigantische blubzooi. Mij is afgeraden om daar tegels (of stelconplaten) neer te leggen. Die zouden gaan verzakken en dus gevaarlijke situaties opleveren. Nu lees ik dat enigen van jullie plaatsen in de wei verhard hebben met bijv. tegels. Hoe bevalt dit?? Iemand nog suggesties of tips??

piecon

Berichten: 1258
Geregistreerd: 12-03-07

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:53

Met tegels??? Een drama...heb ze er allemaal uitgehaald De hele boel verzakt. Je kan net zo goed beton storten en dan een flinke laag, zodat het niet breekt. Nog beter??? Hoogteverschillen in de wei maken..

Elsskippy

Berichten: 1168
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Haaksbergen

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 23:20

Cheveyo schreef:
Elsskippy schreef:
Steph wat ga je doen als er toch paarden tussen lopen die mok krijgen?

Moet je eens bij de tinkers kijken hoeveel er daar met mok staan of met rasp er bij, gaan ze niet dood aan hoor. Hoeveel je er soms ook aan doet, het is niet altijd weg te krijgen.
Dus daar zou ik nou niet zo hard over vallen, dan kan je op alle slakken wel zout proberen te leggen.

Nou jij denkt ook wel heel makkelijk over mok.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 23:34

Zoals ik al zei kijk eens bij de Tinkers, heb er genoeg mee te maken gehad. Als het van de nattigheid komt dan gaat het ook weer makkelijk weg met wat droger weer en een klein beetje hulp.

Elsskippy

Berichten: 1168
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Haaksbergen

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 00:05

Ja, ik heb er ook mee te maken gehad.
Het was bij een 1 jarige ook door de nattigheid.
Maar moest wel helemaal droog staan.
Binnen een week waren beide achterbenen al tot het spronggewricht dik.
Heb de benen moeten wassen met betadine blauwspray en zacht houden met uiercreme.
Benen moesten iedere dag behandelt worden.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 00:50

Maar je hoeft toch niet NU al maatregelen te nemen voor de mok die er niet is, komt tijd komt raad, tegen die tijd kan ze misschien wel degene met mok op een andere plek kwijt tijdelijk.
Buitendat staan ze al weer even op en ander stuk.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 01:24

stukken bestraten e.d. moet je doen wanneer het droog is en dan met goede kantopsluiting (diep) en een dikke laag zand. Stoeptegels gaan snel kantelen, H-klinkers of stelconplaten liggen veel steviger. Wij hebben gewone klinkers in de paddock met trottoirbandjes van iets van 15 a 20cm hoog geloof ik.
Het ligt er nog maar kort in, dus hoe het zich houdt is nog afwachten. Het is gelegd toen het erg nat was, dus het is wel wat gaan verzakken op bepaalde plaatsen, maar gelukkig niet heel erg. Moet er alleen niet met zwaar verkeer over...

Mooie oplossing met die verhoogde zandplaats! Wordt het eromheen niet erg drassig, of is het zandgrond?

JoyCiej007

Berichten: 17427
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 01:29

shadowflower schreef:
Je kunt ook delen beton storten of tegels leggen dus daar ben ik het totaal niet mee eens ...


Jup, en dat doe je 'zomaar ffjes', zonder eerst bij de gemeente vragen of je geen vergunning nodig hebt? En als je er wel een nodig hebt? Kun je maanden wachten, en tegen die tijd is 't allang weer opgedroogd.

Onze 2 weide's zijn ook ontzettend nat, en nee, daar kunnen wij niets aan doen, er zijn nog wat droge stukjes en ze kunnen over het algemeen de stal in lopen.

Je stort toch niet zomaar een stuk van je weide vol beton......... en tegels leggen, probeer dat maar eens een kléin beetje recht te krijgen, in al die verzakkende blubber... met tegels lijkt me zelfs gevaarlijker; al die riggels die daartussen ontstaan en verzakkende stenen..

Tsja, het is nou eenmaal niet leuk, maar als je verder geen andere stallingsmogelijkheden hebt en je zorgt dat je pony's in iedergeval genoeg voer, water, hooi e.d. tot hun beschikking hebben en liefst nog een (schuil)stal, evt. paar keer per dag uit de weide halen, tsja, dan 'moet je dat noodgedwongen' maar even voor lief nemen...

piecon

Berichten: 1258
Geregistreerd: 12-03-07

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 10:02

joyce B schreef:
Mooie oplossing met die verhoogde zandplaats! Wordt het eromheen niet erg drassig, of is het zandgrond?


Nee, valt heel erg mee. Wij hebben er rondomheen ook wat meer zand gelegd. En ze vinden het leuk ook! Ze springen er op en er af..

Anoniem

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 10:24

@joy

En dan maak je ook niks voor de komende jaren?
En voor dit jaar probeer je desnoods ook niet tijdelijk wat anders te verzinnen?

Je begrijpt wel dat ik dat noodgedwongen paarden 24/7 in de modder niet gewoon vindt...er is altijd wel wat te verzinnen...

Elsskippy

Berichten: 1168
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Haaksbergen

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 11:15

Ik kan er ook niet aan wennen.
Mijn paarden staan ook met diet weer buiten.
Maar dan een paar uur, het is ook een dikke drek hier.
Als ze dan naar binnen gaan worden eerst de benen schoon en droog gemaakt en ingesmeerd met uiercreme.
De stal ligt een lekker pak stro en krullen in.
En ze zijn dan ook weer tevreden.

toverpaardje

Berichten: 1480
Geregistreerd: 10-02-05

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 11:19

Onder tegels moet je eerst een flinke laag zand storten, dan gaat het prima.

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 13:04

Op veengrond een laag zand storten en dan tegels leggen, werkt niet, hoor. Dat verzakt. Knipoog
Wij mogen dat ook niet (natuurgebied).

We hebben wel rondom de voerplaats zand gestort, wat meerdere keren per jaar moet. Want het zakt gewoon weer weg in de grond na verloop van tijd.

Ik neem het voor lief, mijn paard boeit het niet en daar kijk ik naar. Niet naar wat andere mensen menen te vinden, wat mijn eigen paard betreft. En bij eventuele mok, kan hij op stal. Momenteel staat hij ook op stal (nog een paar daagjes gelukkig, dan mag hij weer lekker naar buiten toe), wat hij echt niet fijn vindt en waar hij laatst na 3 weken opgestald staan, last kreeg van te droge hoeven. Clown
Ja, ik verzin dit echt niet. Haha!

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 15:18

hele dagen binnen vind ik dan weer NOT done Knipoog
daar is alleen de spijsvertering van een paard niet voor gemaakt.

Anoniem

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 15:19

Hele dag binnen vind ik ook not done
Hele dag modder ook not done.

Iets ertussen lijkt me dan wel wat Ja