De natte winter zorgt voor natte voeten

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lynne_berna

Berichten: 3127
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Hoogland

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:55

Bij ons staan ze nu ook in de bagger, maar ze komen om 17:30 wel lekker in een warm stalletje waar ze kunnen eten en opdrogen, dat vind ik wel erg belangrijK!! ze moeten wel de kans hebben om weer lekker op te warmen, te eten en heerlijk op te drogen Vork

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:01

Oh, krijgen we dat gezever weer Clown . Omdat de een een paard heeft die last heeft van natte voeten, geldt dat meteen voor alle paarden Verward . Nou, die van mij staat al jaren in de bagger en die maak je echt niet gelukkig door hem op stal te zetten. Heb daar laatst wel weer een staaltje van meegemaakt, toen hij 3 weken op stal mocht. Wat een ellende en wat was het vreselijk om hem zo te zien. Mijn paard staat liever in zijn natuurgebied met veengrond, dan op welke warme plek dan ooit. Tong uitsteken Haha!
Ook een paddock maak je hem niet echt happy mee. Daarin verveelt hij zich nogal. Gaaaap

Overigens hebben wij wel zand gestort rondom de voerbak, waar ze 's winters regelmatig staan (handig zo'n loonbedrijf aan huis op die stalling Knipoog), maar mijn paard staat vooral op het land en ja, daar ligt na zware regenval prut. Overigens valt het deze winter allemaal nog erg mee. Vorig winterseizoen was een stuk natter. Knipoog
Hoe ik dat weet? Ach, als je je paard 24/7 buiten hebt staan, dan hou je jezelf aardig goed op de hoogte van het weer, hoor. Clown Haha!

En voor diegenen die dat zo sielug vinden, kom eens bij hem kijken en oordeel dan zelf. Doei!

Anoniem

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:05

Toch zou het niet gek zijn geweest als je dat je paard wel geleerd had Nadya... je hebt een flink probleem als hij eens naar een kliniek moet.
Niet dat ik wat tegen 24/7 buiten heb (als er ook stukken zonder blub zijn)
Maar in zo'n geval is het ook wel fijn dat je paard dat ook geleerd heeft.
Iedereen leert zijn paarden zoveel...maar dat dan ineens weer niet?

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:18

Ach, RK, het beestje heeft net 3 weken op stal gestaan. Hij werd net zo chagerijnig als de andere pony's bij ons op stal, zeker toen hij weer 'beter' was, maar de reguliere DA vond dat hij nog wel een weekje zo kon blijven staan, wat ik geen optie vond. Het ene paard is misschien wat vrijheidslievender dan de andere, en het ene paard geeft zich misschien niet zo snel gewonnen als het andere paard. Knipoog

Hoe dan ook, vind ik de modder niet bepaald een goed argument om je paard per se binnen te zetten, tenzij het paard het niet fijn vindt of om medische redenen. Zijn bij mij niet aan de orde. Dus misschien moeten bepaalde mensen niet meteen veroordelen als ze zelf niet zo'n paard als de mijne hebben. Knipoog

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:21

niet gek dat hij chago wordt als hij normaal 24/7 buiten staat en nu plots 24/7 binnen (neem ik aan). Zal medisch zijn geweest neem ik aan al schrijf je net dat dat niet het geval was.
Anyway de paarden waar dit topic over ging staan weer op een prachtig nieuw vers stuk land en leven weer vrolijk verder Knipoog.

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:22

Wauw Steph, dat ziet er beter uit Haha!
En idd.... 22 jaar? Dat ziet er ook érg goed uit hoor!! ( maar dat had ik al eerder gezegd, t zijn lekkere gevulde, goed uitziende beestjes)

Steph74
Berichten: 19
Geregistreerd: 22-12-07

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:30

Dank allemaal, word zelf ook stuk blijer als ik ze hier zie hoor! Go jij! Go jij! Nu hopen dat dit stuk ook een beetje acceptabel blijft.....maar als ik wat zand kan storten bij de voerplaats e.d. dan heb ik goede hoop.....en dan zal het toch ook wel een keer lente worden?!
-rosita_: ja lekker ding wel he, die 22 jarige? Sigaar
Marcs: ROFL Da's een goeie! En dank voor jesteun.....

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:31

Dat is heel mooi voor die paarden en zo hoort het. Ja Lachen
Maar ik word zo ontzettend moe van die verhalen van 'zielig' en 'dat hoort niet' en 'ik hou van mijn paarden, dus zorg ik voor een warm bedje' enzovoort. Oh, en ik hou niet van mijn paard??? Clown
Ach, ik heb me wekenlang druk gemaakt over het opstallen, zijn fysieke toestand en het aanzien van een mentaal unhappy paard, omdat ik zo weinig om hem geef. Rolleyes
Yeah, right. Gestoord

Ja Cheveyo, was om medische redenen inderdaad, want er zijn weinig andere redenen waarom ik het mijn Sam zou aandoen. Knipoog
Hij werd superchago (oren plat in zijn nek, dat heb ik nog nooit bij hem gezien als ik bij hem ben), maaide continu met zijn benen, beet overal in (alle uitsteeksels, voerbak e.d.) en zodra de deur openging, stond hij klaar om er uit te stormen. Nou hebben ze bij ons ook niet de meest paardvriendelijke stallen, maar ja, buiten staat hij erg mooi en fijn, dus wat voor keus heb ik als hij ziek wordt? Gelukkig komt dat weinig voor, maar dit keer duurde het allemaal lang en dan is het des te vervelender.......

Na een paar dagen omschakelen op het land, was 'ie gelukkig weer de oude. En lekker in de modder, hoor, heerlijk, zo'n pikzwart paard. Haha!

axeltje

Berichten: 2755
Geregistreerd: 16-04-01

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:31

Wat ik niet snap, is dat het stuk land er nu pas bij gepakt is? Dit stuk land ligt namelijk gewoon náást het modderige stuk. Is dit nou alleen gedaan vanwege het commentaar? Ik heb me er namelijk al eerder over verbaast dat de paarden er geen nieuw stuk bij kregen. En nou krijgen ze dus het hele stuk land?

Wel mooi om te zien dat ze nu lekker droog kunnen liggen en kunnen grazen, maar jammer dat daar eerst het "nieuws" voor nodig is.

Steph74
Berichten: 19
Geregistreerd: 22-12-07

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:51

Dat is een te snelle conclusie, axeltje; wij zijn al meer dan een week bezig de paarden te verplaatsen, maar zoals je zelf hopelijk wel weet, heb je zo'n 100 palen en dubbel lint niet in een paar uurtjes geplaatst......dus het verplaatsen van onze paarden heeft niets te maken met het "nieuws"; er is gewoon iets geconstateerd en op foto gezet wat we zelf ook al gezien hebben, maar waar je wel even een paar dagen voor nodig hebt om eea te regelen. Dus helemaal niet "nu pas"......

Nadya: ja, de vermenseljiking van paarden komt helaas veel voor....onder het mom van liefde worden ze levenslang opgesloten. Da's pas echt zielig...

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:57

Als je goed kijkt, zie je in het nieuwe stuk ook water, staan dus ik zou zelfs met als dit commentaar ze er niet opgezet hebben met dit weer, want dan is dat stuk ook zo aan gort, als het dan droog is hebben ze nog niks. Mijn paarden hebben een blubwei, een paddock en een schuilstal en met dit weer staan en liggen ze in de blub, dood gaan ze er echt niet van. Als het droog is zet ik de wei met minigras open en van de zomer gaan ze de grote wei weer op, maar in de winter alles kapot laten lopen schiet ook niet op.

Steph inderdaad je hebt binnen en half uur geen halve hectare afgerasterd, als ik nog eens een hek wil plaatsen weet ik wie ik bellen moet.
En ook ik zie liever gezonde paarden buiten dan paarden die binnen staan met stalondeugden van dien, niet allemaal maar wel veel paarden. Net als de tekst die ik net las, paarden moeten kunnen opwarmen, mijne hebben het echt niet koud hoor.

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:12

Steph74 schreef:
Nadya: ja, de vermenseljiking van paarden komt helaas veel voor....onder het mom van liefde worden ze levenslang opgesloten. Da's pas echt zielig...


Nou, inderdaad. Als ik die afgestompte paarden bij ons zie staan, dan weet ik wel waarom ik zo'n ''eigenzinnige'' (ja, zo noemen ze me daar Clown Tong uitsteken ) tante ben geworden. En dan heb ik het over paarden die er niet elke dag er uit gaan, he, of alleen maar om te 'werken'. Maar ze gaan godzijdank eind april/begin mei weer fulltime het land op, maar die winters, bah..... Daar word ik echt niet vrolijk van. En die opgestalde paarden al helemaal niet. Boos!

Super, Steph, dat jullie de situatie hebben weten te veranderen. Laat ze verder maar kletsen. Knipoog

Steph74
Berichten: 19
Geregistreerd: 22-12-07

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:14

Sonjim: Dat is ook zo hoor, ook dit stuk is natuurlijk niet gortdroog, maar ik geloof (hoop) wel iets droger dan dat andere stuk. Het was altijd hooiland dus we moeten het nog zien, maar ik hoop dat dit iets beter houdt, en we gaan nog zand storten he, bij de voerplaats en zo, zodat ze altijd een droog stuk hebben (hoop ik). Jij doet zo te horen ook gewoon wat je kunt, en paarden hebben het inderdaad niet zo snel koud als wij mensen hoor!
En we hebben niet het hele stuk afgezet, we hebben nog een stuk er tussenin, en dat proberen we dan echt tot de zomer heel te houden.....

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:16

Weet je wat ik altijd vreemd vind dat mensen paarden zomers, dag en nacht buiten hebben staan en s'winters dag en nacht binnen, gek vind ik dat zo'n omschakeling kan toch niet goed zijn.

lynne_berna

Berichten: 3127
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Hoogland

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:16

Sonjim: Niet alle paarden hoefen weer lekker op te warmen, maar ook jij zal het wel lekker vinden om nadat je nat geregend bent te douchen!! en ik ben het ook met de mensen eens dat ik ze liever buiten zie staan dan de hele dag in een stal..

Steph74
Berichten: 19
Geregistreerd: 22-12-07

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:17

Nadya: Thanx...valt niet altijd mee hoor, het raakt je toch hard als het om je paarden gaat he. Maar ik ben heel blij met toch al die begripvolle en vriendelijke reacties hier, enkele uitzonderingen daargelaten...!

lynne_berna

Berichten: 3127
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Hoogland

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:18

Je doet altijd het beste voor je dieren!!:D

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:19

Niet alle paarden, nee. Heel eerlijk, mijn paarden gaan naar buiten als het regent en staan binnen als de zon schijnt, tja als ik naar mezelf kijk doe ik dat inderdaad andersom, maar op hun huid worden de paarden niet nat, en helaas mijn jas is minder goed als die van mijn paard. Een droge ligplek is belangrijk maar daar wordt aan gewerkt, dus wie ben ik om daar nog iets over te zeggen.

Anoniem

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:26

Omdat de uitzonderingen niet in je straatje praten?
Het heeft niks met vermenselijken te maken.
Zoals iedereen weet ben ik fel tegenstander van paarden die de hele dag op stal staan.
Is gewoon slecht voor een bewegingsdier die ook nog eens sociale behoeften heeft.

Maar ik ben ook fel tegenstander van alleen maar blub.

En waarom?
Omdat er genoeg alternatieven zijn.
Het is niet nodig.
Hoe je het oplost zal me worst wezen...eerlijk waar.
De een zal het doen door ophoging van het land, de ander door in de nacht op stal.
Maar iets moet er wel gebeuren...niks is erg niks.

Verder vind ik het super dat je je paarden nu verplaatst hebt en dat heb ik ook laten weten...je reageert op iedereen behalve op mij omdat je pissig bent.
Prima...mag je zijn. Maar ik ben blij dat je nu eindelijk verandering hebt aangebracht.
Dat een weide omheinen dagen duurt klopt...maar die blub is er al wat langer als dagen...dus je had er eerder mee kunnen beginnen...dus zeker weten dat de berichten hier je wel wat geholpen hebben in je beslissing.
Maar dat maakt niet uit, de paarden zijn nu geholpen.
En ik hoop dat je voortaan wel je ogen open blijft houden...ipv schoppen tegen mensen die toevallig óók van paarden houden...maar het anders aanpakken.

Op dit bericht zul je wel weer boos zijn..wellicht wederom pb's sturen...jammer dan...elk bericht is van mijn kant uit goed bedoeld...goed bedoeld voor paarden...de rest is voor mij idd bijzaak.

Voor mij is hiermee de kous af...paarden verplaatst...eind goed

piecon

Berichten: 1258
Geregistreerd: 12-03-07

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:36

Idd paarden zijn geen mensen. Ik heb zelf ook nog een droog stuk beton met een overkapping van 4 bij 4 meter. En raadt eens waar de paarden vandaag stonden?? Midden in de wei in de blub. Ook niet op de ophoging. Ik zou onder de overkapping gaan staan, maar mijn paarden doen dat alleen zomers, als de zon schijnt..

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:32

Mijn twee beestjes staan momenteel OOK in een weide met alleen maar modder.''s Nachts gaan ze alleen wel op stal, wat ik meestal doe is als ik ze terug haal is even de benen helemaal af spoelen. Insmeren met laurierzalf en dan de volgende ochtend gaat het draad weer open en weten ze niet hoe snel ze weer buiten moeten staan ?!?

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:33

Wie heeft er op dit moment een weide met een stuk of 8 paarden die niet vertrapt is? Het is om deze tijd van het jaar toch altijd weer hetzelfde liedje, en met die regen van de laatste tijd.....
En steph, ik lees hier het verhaal van iemand die onverwacht zijn paarden moest verplaatsen en een noodoplossing moest vinden. Ik heb net 5 hectare omheind met palen en lint en ben daar 3 dagen met 3 personen mee bezig geweest....(wij zitten op zand en konden nog net met de kraan op het land). Je hebt gezien dat het niet ging op dat stuk en hebt maatregelen genomen en de paarden een ander stuk land bezorgt.
Volgens mij heb je alles wat in je macht stond gedaan om je paarden te verzorgen.... OK dan!
Oja, mijn paarden staan 's nachts op stal, maar willen er 's morgens erg graag weer uit, zelfs als het stortregent!

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 10:08

Eerlijk gezegd snap ik ook niet helemaal hoe ik mijn paard moet aanleren om het op stal rustig te houden. Ik kan hem nou eenmaal niet vertellen 'kom op, jongen, het is niet voor altijd', zodat hij het begrijpt. Clown
Kon ik dat maar!!!!!!!!
En ik ga het ook echt niet oefenen ofzo, door hem op stal te zetten, hou effe op. Tong uitsteken
Bovendien huur ik ook helemaal geen box, maar als mijn paard ziek is, heb ik die mogelijkheid wel. Dat is dan wel weer fijn op mijn stalling.... Al denkt Sam daar wat anders over. Haha!

Heel eerlijk gezegd, vind ik het juist een goed teken dat hij zich niet zomaar ergens in berust. Hij is nog jong en puur en eerlijk gezegd wil ik dat graag zo houden. Ik hoef niet zo nodig zijn temperament in te dammen in dit soort zaken.
Zie teveel paarden om me heen, die zo zijn geworden. No, thanks. Ik zie liever mijn paard liever stralen van levenslust. Ja
Die straalt nog door de grootste modder op zijn lijf heen, hoor, interesseert hem geen bal. Knipoog

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:14

Als Jimmy ziek is kan die perfect in een box staan, maar owee als hij zich weer goed voelt, oefenen tuurlijk af en toe zet ik hem een half uurtje in een box, maar dat doet hem niks, maar langer dan breekt hij de boel af.

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:15

Precies, Sonjim, dus ik snap niet wat ik dan zou moeten oefenen met Sam. Als hij pijn heeft, houdt hij zich vanzelf wel rustig, maar als hij geen pijn heeft, niet. Lijkt mij heel normaal gedrag eigenlijk, dus ik snap het 'oefenen' en 'aanleren' niet zo. Het ene paard is nou eenmaal zus en het andere paard is nou eenmaal zo. Clown