De organisatoren van de samengestelde wedstrijden te Alphen-Chaam (16 en 24 maart) zetten hoog in op de veiligheid voor deelnemers, publiek en paarden. Een uitgebreid calamiteitenplan dient als leidraad. De cross-country is het meest risicovolle deel van de wedstrijd. De crossbouwers spelen daar op in met van zwaar materiaal gebouwde massieve hindernissen. "Ze imponeren de ruiter, maar ze maken het de paarden gemakkelijker", vertelt crossbouwer Toon Voermans. "Die hebben er respect voor."
Bij de moeilijkste obstakels kunnen de ruiters kiezen voor een alternatieve, tijdrovender route. Op 't Zand zullen de hindernissen die zich daarvoor lenen voorzien zijn van zogenaamde breekbomen. Dat is een systeem met kunststofbomen die in geval van nood kunnen breken. "De bodem van het parkoers is perfect" oordeelt Voermans. "Daardoor heb je ook goede afzet- en landingsplaatsen. Het draagt allemaal bij aan de veiligheid en het voorkomt blessures bij de paarden."
De hinderniscontroleurs hebben al een speciale informatiebijeenkomst achter de rug. Zij zorgen voor een veilige doortocht van deelnemers en publiek. Verder zijn een wedstrijdarts, verpleegkundigen van de GGD en een team van dierenartsen ter plaatse.
Alle paarden moeten voor en na de cross een veterinaire inspectie ondergaan. Plus een mogelijke dopingcontrole. Voor het publiek geldt vooral: honden aan de lijn en kinderen aan de hand en de aanwijzingen van de hinderniscontroleurs stipt opvolgen.
Ik ben er vandaag weesten kijken, erg mooie wedstrijd.. jammer van het weer! Leuke is dat mijn oom en neef altijd de parcoursbouwers zijn daar (voermans, die ook iets in het stukje zegt ) Erg jammer dus van het weer, maar goede bodem en mooie hindernissen!
Het was weer een mooie cross en een super opening van het seizoen. Het weer werkte niet helemaal mee, alleen de M ruiters hebben redelijk droog gereden. De organisatie heeft er weer een hoop werk van gemaakt en hopelijk wordt het volgend weekend ook een mooie wedstrijd.
celticpony schreef:
heb genoten ...iets minder van het weer
Ik heb het nog redelijk droog gehouden, maar was wel om 11.20 al klaar.