Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Lorette_

Berichten: 12120
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:47

Eventing is prachtig, jammer dat ongelukken bij het risico van het vak horen... De paarden, ruiters en toeschouwers vinden de sport fantastisch.

Het lijkt me zó beroerd om je paard op deze manier te verliezen. Scheve mond

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:53

_Lorette_ schreef:
Het lijkt me zó beroerd om je paard op deze manier te verliezen. Scheve mond


Ik verlies mn paard liever zo, dan aan een koliek aanval..
Nu sterft ie in het harnas, terwijl hij vol van de adrenaline zit omdat ie het zo leuk vind wat ie aan het doen is.

_Lorette_

Berichten: 12120
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:57

Ja, dat begrijp ik. Liever dit dan een lijdend paard. Maar ik doelde eigenlijk op het plotselinge verlies. Ineens is je paard weg, terwijl je er seconden geleden nog een cross mee reed.

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:59

_Lorette_ schreef:
Ja, dat begrijp ik. Liever dit dan een lijdend paard. Maar ik doelde eigenlijk op het plotselinge verlies. Ineens is je paard weg, terwijl je er seconden geleden nog een cross mee reed.


Toch denk ik dat ik hier meer vrede mee zou hebben. Zo ook mocht het mijzelf betreffen. Heb al gezegd da als ik ooit mag verongelukken in de cross ze zich 1 ding moeten bedenken. Dat ik gelukkig was op t moment da ik uitstapte Ja Denk dat ik met die gedachte me ook zou troosten als het mijn paard betrof.

OoappeloO
Berichten: 2216
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:00

koe_x schreef:
echt zielig en erg!!! en paarden zijn echt wel sterk en gaan niet zomaar dood!!! Verdrietig
Maar nou mijn mening over eventing rijden:
Als de paarden het niet leuk vinden dan zie je dat en komen ze in verzet!
Maar de wat beteren die doen het met beleid en niet lomp.
De meeste amateurs vind ik maar niks en wel heel zielig voor de paarden alleen maar geschreeuw en geslaan Boos!

Scheve mond


Jaja.. en amateurs rijden op dit niveau denk je ROFL
Mensen kom op, zoals er eerder gemeld: in eventing zie je het als er iets misgaat, en dan gaat het ook meestal goed mis. Bij dressuur staat een paard met een ernstige peesblessure op stal.. dat zie je niet zo in de ring gebeuren.
En ooist gedacht dat een paard ooknog kan weigeren..? Of niet op hoog niveau lan presteren als 'ie er niets aan vind?

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:01

weet ik niet CD, (veel) later mss wel, maar op het moment zelf zie je alleen maar je paard.

Maar dit is gewoon ontzettend akelig, voor alle betrokkenen. Zet onze geweldige cross in Chaam vandaag weer even in perspectief.

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:06

Lielle: Op het moment zelf denk ik inderdaad dat je ff compleet uit je plaat gaat. Ik bedoelde ook llater. Sorry voor de onduidelijkheid.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:07

ik vind een peesblessure iets anders dan een ongeval met dodelijke afloop......

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:09

dat snap ik wel. Anderzijds hebben ook talloze peesblessures een dodelijke afloop helaas.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:12

dit is dan omdat een paard ingeslapen moet worden omdat de wedstrijdsport niet meer gaat,ik heb nog nooit een paard zien overlijden aan een peesblessure..

Apple

Berichten: 76227
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:13

Indirect dus wel.

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:14

Ik ken helaas teveel paarden (niet van mezelf) die zijn ingeslapen omdat ze door een peesblessure niet meer pijnloos konden leven (en dus niet omdat ze niet meer geschikt waren voor de sport).

MJ_Jarig
Berichten: 7859
Geregistreerd: 02-12-03

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:14

Snoekiej schreef:
Eerder is al gezegd dat dit een hele grote wedstrijd is. Er zijn misschien wel honderd (gokje?) ruiters gestart, en er is 1 paard verongelukt door de cross. De ander is nog niets over bekend. Met die ene combinatie zal dan waarschijnlijk een inschattingsfout zijn geweest in het aanrijden, of ze kwamen niet goed uit..
Verder hoop ik dat de ruiter snel opknapt!


Ik vind eventing een mooie sport maar zulke ongevallen mogen toch niet gebeuren. Ik wil niet zo ver gaan te accepeteren dat per 100 starts 1 verongelukt paard acceptabel is, jij wel?? Dit moet toch voorkomen worden!

Ik vind de ongenuanceerde uitspraken over afschaffing van de sport niet kunnen, maar in de verdediging gaan lijkt me ook niet correct, dit soort ongelukken moeten toch te denken geven dat we er nog lang niet zijn op het gebuied van veiligheid.
Laatst bijgewerkt door MJ_ op 16-03-08 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

MJ_Jarig
Berichten: 7859
Geregistreerd: 02-12-03

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:14

CarpeDiem schreef:
_Lorette_ schreef:
Het lijkt me zó beroerd om je paard op deze manier te verliezen. Scheve mond


Ik verlies mn paard liever zo, dan aan een koliek aanval..
Nu sterft ie in het harnas, terwijl hij vol van de adrenaline zit omdat ie het zo leuk vind wat ie aan het doen is.



ik absoluut niet hoor, zou me altijd schuldig blijven voelen....

oOoKellyoOo

Berichten: 3830
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:14

Bah wat verschrikkelijk, het valt me op dat je het steeds vaker hoort in deze tak van de paardensport.

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:15

Indirect overlijden veel paarden aan een peesblessure.. En niet alleen omdat wedstrijdsport niet meer gaat.. Er zijn voldoende peesblessures die zelfs weideversiering onmogelijk maken.

Denk dat die beestjes meer lijden dan de paarden die hier vandaag verongelukt zijn

corina21
Berichten: 6306
Geregistreerd: 13-01-07

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:18

bah wat erg voor die dieren,
ik vind zelf niks aan die sport,

Snoekiej
Berichten: 7629
Geregistreerd: 28-06-05

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:20

@ MJ, ik vind het ook niet acceptabel, maar ik probeer een beetje uit te leggen dat het niet zo is dat er bijvoorbeeld 10 ruiters de fout in zijn gegaan op dezelfde hindernis. Want in zo'n geval doet de organisatie daar denk ik wel wat aan (denkt aan de walcombinatie in de Vlietlanden die veranderd werd). Ik had het alleen niet goed verwoord. En ieder ongeluk is er een te veel, dat lijkt me wel duidelijk.

MJ_Jarig
Berichten: 7859
Geregistreerd: 02-12-03

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:21

oke snoekiej!
Ik vind alle zeer negatieve reacties ook vervelend maar ik vind het zelf ook eigenlijk heel erg, die zware ongelukken. Dat moet toch nog beter kunnen, want het is zo'n mooie sport!

Snoekiej
Berichten: 7629
Geregistreerd: 28-06-05

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:26

Ja, ik vind het ook heel erg, zulke ongelukken. Waarschijnlijk reageer ik hier wat feller op de negatieve reacties, omdat ik zelf nog nooit een ongeluk van dicht bij heb meegemaakt of op tv heb gezien. Er valt inderdaad nog wel wat te verbeteren aan de sport, maar ik zou zelf (zeker op hoog niveau) niet weten hoe. Het moet uitdagend blijven, maar ook een stuk veiliger.

Yellowcab
Berichten: 2863
Geregistreerd: 16-01-06

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:30

Vooral op hoog niveau gaat t er wel heel profesioneel aan toe en doen ze dr zoveel mogelijk aan om het zo veilig mogelijk te houden maar het blijft een sport met risico's. In elke sport gebeuren ongelukken ook tijdens voetbal kun je overlijden. Moet je dan maar gaan schaken en veilig thuis zitten? Dan let je niet op bij oversteken en wordt je als nog overreden.. Zo valt er over alles wel iets te zeggen! Als een paard niet geschikt was voor deze sport zou het echt niet starten en al helemaal niet op dit niveau! Ik weet niet of het zielig is.. persoonlijk denk ik van niet maar iedereen heeft hierover zijn eigen mening!

Charaz

Berichten: 24359
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:50

Dat eventing prachtig is ben ik het met jullie eens hoor, maar 3 ongelukken in een wedstrijd is wel veel.

Apple

Berichten: 76227
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:59

Even voor de orde van grootte: aan dit evenement deden 212 paarden mee. Op hoog nivo dus.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 23:05

Tsja, bij zo'n bericht krijg het zo'n gevoel van 'moet dat nou..'. Ga dan als coureur je eigen leven wagen op een autoracebaan ofzo.

Paarden die sterven tijdens een wedstrijd loopt natuurlijk nogal in het oog, waardoor een sport als deze al snel als ruw en zielig wordt gezien (ik laat mijn mening even buiten beschouwing), maar ik kan wel vertellen dat ik heel wat dure dressuurpaarden bij de slager heb gezien met een afstamming waar je u tegen zegt. Geen van allen ouder dan 10 No Cheer. Maar zolang ze niet voor het oog van het publiek dood neervallen, blijven die gevallen veel meer verborgen en wat mensen niet zien dat is er niet.

lindake
Berichten: 11269
Geregistreerd: 29-04-07

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 23:38

Een naar ongeluk maar ik begrijp niet waarom sommige mensen tegen eventing zijn. Het lijkt me een enorme leuke sport voor de paarden met veel afwisseling in plaats van altijd maar te moeten dressuren of zo. Bij eventing zie je echt dat het goede eventingpaard geniet van wat hij doet.
Ik zou het zelf niet doen (ben een angsthaas maar) maar ik heb er niets op tegen.

Het waren 3 vreselijke ongelukken. Veel sterkte aan de paarden, ruiters, eigenaren, grooms ...