Honden vinden losgebroken tuigpaard terug

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110804
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Honden vinden losgebroken tuigpaard terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 09:18

http://www.dierennieuws.nl/nw/art/200804/nw64296.htm
dierennieuws.nl


Yvette van Hondenschool "Alert" kreeg 2 dagen geleden de vraag of zij kon helpen bij de opsporing van een weggelopen tuigpaard. Hieronder doet zij haar verhaal:


Ik werd afgelopen avond laat gebeld dat mensen een paard kwijt waren in het bos. Het paard had voor de kar gelopen en was op de een of andere manier losgebroken, ik geloof dat de kar was omgevallen.

Ze hadden van 19.30 tot na 22 uur lopen zoeken maar konden het niet terug vinden. Of mijn honden het paard terug konden vinden. Tja dat was voor mij ook een vraag. Natuurlijk kunnen ze speuren en ook praktijk speuren...maar in een donker bos, vol zwijnen, waar volop mensen hebben lopen zoeken..Ik wist het niet maar ja het paard had nog een ijzeren stang achter zich aan en als hij ergens vast stond dan was ik bang dat de zwijnen hem zouden aanvallen wat het paard niet zou overleven.

Dus Banjer en Kaylee in geladen, verzameld en verteld hoe ik het wilde doen. We reden naar het bos en de honden hadden er zin in. Met slechts een gesp van een deken als geurbron gingen we op pad. De hele deken meenemen zag ik niet zitten, omdat ik verwachtte dat we uren in het bos zouden lopen als de honden het spoor al konden vinden. We gingen op pad met een groep van 5 mensen en 2 honden. 2 zaklantaarns en een paar stokken voor het geval dat we zwijnen tegen kwamen. Of dat had geholpen was een tweede, maar het bezorgde de lopers een veiliger gevoel.

Ik zette mijn hond Kaylee als eerste in, ze ging voorvarend van start en op een drafje konden we er achteraan. Ze dook op een gegeven moment het bos in naar links, nadat ze eerder al een keer rechts aan aangegeven maar niet doorzette. Ze zagen er wel afgebroken takken maar geen paard. Na een tijdje kwamen we weer zo ongeveer op het pad uit waar we ook het bos in gingen. Op een gegeven moment kwamen we, op Banjers aanwijzen op een plek waar heel veel was plat gewalst. Echter ik vond Banjer niet zeker zoeken. Achteraf misschien logisch want het spoor ging vooruit, maar naar later bleek, het paard stond achter ons in de struiken.

We kwamen bij de platgewalste plek, het paard heeft hier duidelijk vast gezeten. Echter Banjer kwam niet meer van de plek af. Kaylee weer laten zoeken en die vond de 'uitgang'. We gingen in een vlot tempo weer schuin terug waar we vandaan kwamen. Vreemd, Kaylee ging weer een stukje aan de andere kant van het pad verder en dook opeens in een kuil om water drinken. Schijnend met de zaklantaarn zagen we dat het paard door die plas was gegaan!! Aan de overkant het spoor weer opgepakt. Toen gingen we wederom in hoog tempo door het bos.

Ineens zagen we het paard staan. Omdat ik dacht dat ik de meest ervaren paardenmens was, probeerde ik het paard te benaderen en hielden de andere de honden in bedwang. Echter helaas ging het paard weer aan de kletter. Na een stuk dwars door de struiken kwamen we weer op het pad, waar we na een paar meter gezelschap kregen van Laura. Verdorrie het paard was weer uit beeld. We verhoogde ons tempo en zagen het paard richting onze auto's lopen. Ik scheen met de zaklantaarn op de reflectoren van de auto om het paard zo te laten schrikken.

Onderweg praatten wij rustig tegen het paard. Het draaide weer om onze kant op maar draaide snel weer van ons af. Dat vroeg om harde maatregelen. Ik brulde door het bos, HO! Een term die de meeste tuigpaarden goed kende, maar ja dit was een zeer jong onervaren paard.... toch stopte het paard acuut en draaide om. Het liep naar mij toe en ik kon het pakken. Daar stonden we dan met een zeer opgefokt paard met de leidsels om de benen op een donker bospad. De mensen met de honden gebeld dat ze moesten wachten op ons. Laura en ik maakte de leidsels los. Laura liep voor ons uit en ik trachtte het dansende, trappende steigerende paard in bedwang te houden. De rest van de mensen werd gebeld, zodat de honden voor ons uit liepen en zo het paard zouden kunnen stoppen als het mij uit handen zou glippen. De veewagen werd gebeld en ging van stal af. En dan duren de paar minuten dat het duurde voor de veewagen er was lang! Het een super nerveus paard.

Gelukkig kregen we het paard snel in de wagen en op stal bleek hij slechts een paar schrammen op de neus te hebben. Al met al hadden de honden binnen het uur het paard gevonden! Na een emotioneel weer zien en nabespreking met de stalhouder, eigenaresse van het paard en de andere zoekers snel naar huis. Omdat ik nog te opgefokt was om gelijk te gaan slapen heb ik nadat de honden wat extra's hebben gekregen, het verhaal gelijk maar op de site gezet! Nu is het donderdag 1.30 en ga ik naar mijn bedje.

Hoe de honden het vonden... die vonden het nachtelijk avontuur geweldig! Van hun mag er elke nacht een paard zoek raken.

Eind goed, al goed! Paard gezond weer thuis, geen zwijnen confrontatie gehad, geen verzwikte enkels in het bos, nu nog enkel een teken controle!

Yvette

PS: Het verhaal ging vanochtend nog verder....

De boom of hoe dat ijzer ook heet wat paard en wagen verbind zat nog aan het paard toen hij aan de kletter ging, dat zorgde vermoedelijk voor de meeste paniek bij t paard. Maar we vonden het paard met een groot deel van het tuig nog om maar zonder boom.

Vanochtend hebben we (kitty en ik) in 15 minuten ook de boom weer terug gevonden met nog wat tuig er aan. De boom is met beide stangen langs een boom gegaan en heeft het paard zo vast tegen de boom aan gezet. Waarschijnlijk heeft het uren zo gestaan. Tot het zich los heeft weten te worstelen.

De menner, Luuk Keurhorst is vanochtend wel naar de dokter en waarschijnlijk naar het ziekenhuis gegaan want die heeft een mega smak gemaakt. Hopelijk loopt het voor hem ook goed af.

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Re: Honden vinden losgebroken tuigpaard terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:21

Wauw wat gaaf!!! Super dat je honden zelfs een verstopt paard kunnen vinden zeg!

Joltsje

Berichten: 9046
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Honden vinden losgebroken tuigpaard terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:24

jeetje wat een verhaal..

en wat een goede honden.. petje af hoor..

Lynn_Nikita

Berichten: 25527
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Honden vinden losgebroken tuigpaard terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:27

wat gaaf zeg
fijn dat je honden ze gevonden hebben en het paard niet ernstig verwond was
hoe kon het ongeluk nu gebeuren?

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Honden vinden losgebroken tuigpaard terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:28

Wat een leuk verslag Lachen

Wat slim van die mevrouw van de hondenschool om te schijnen op de reflectoren van de auto's in de hoop dat het paard weer zou omkeren en om "HO" te roepen Lachen.

De eigenaar van het paard was dus zelf niet bij de zoektocht in het bos begrijp ik. Ik kan me dat ook wel weer voorstellen. Je hebt al grote schrik dat je met de kar bent omgeslagen, misschien bont en blauw. Je bent al gaan zoeken naar je paard. Kan me zo voorstellen dat er dan op stal en thuis allerlei mensen zijn die je liever even rustig zittend met een kopje koffie zien om je bij te laten komen.

Deetjuh

Berichten: 465
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: Friesland

Re: Honden vinden losgebroken tuigpaard terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:29

Echt leuk voor de eigenaar dat ze zo toch hun paard gezond terug hebben!!Zal wel een grote schrik voor beide zijn!

Anoniem

Re: Honden vinden losgebroken tuigpaard terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:30

Gelukkig hebben ze het paard gevonden Bloos!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110804
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Honden vinden losgebroken tuigpaard terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 09:31

Nog even een toegevoegd stukje:

Citaat:
Het verhaal ging vanochtend nog verder....

De boom of hoe dat ijzer ook heet wat paard en wagen verbind zat nog aan het paard toen hij aan de kletter ging, dat zorgde vermoedelijk voor de meeste paniek bij t paard. Maar we vonden het paard met een groot deel van het tuig nog om maar zonder boom.
Vanochtend hebben we (kitty en ik) in 15 minuten ook de boom weer terug gevonden met nog wat tuig er aan. De boom is met beide stangen langs een boom gegaan en heeft het paard zo vast tegen de boom aan gezet. Waarschijnlijk heeft het uren zo gestaan. Tot het zich los heeft weten te worstelen.

De menner, Luuk Keurhorst is vanochtend wel naar de dokter en waarschijnlijk naar het ziekenhuis gegaan want die heeft een mega smak gemaakt. Hopelijk loopt het voor hem ook goed af.


Voor zover ik weet zijn het inderdaad getrainde speurhonden. Yvette zit zelf niet op Bokt Lachen

janouk
Blogger

Berichten: 17914
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Honden vinden losgebroken tuigpaard terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:32

Go jij! Go jij! super gedaan en dat alleen op een gesp als geurbron. Knap hoor.
Mijn honden vinden speuren door het bos ook geweldig en dan zeker vrij speuren. Rivieren van links naar rechts helemaal super. Wel lastig in terrein waar veel mensen en dieren gelopen hebben.
En dat het paard dan ook nog maar weinig mankeert, is helemaal top.

Grote knuffel voor de honden en jou natuurlijk als geleider.

joyce83

Berichten: 5236
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Honden vinden losgebroken tuigpaard terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:34

Nou knap hoor. Super dat je die mensen te hulp bent geschoten.

Sieppus

Berichten: 1622
Geregistreerd: 25-02-07
Woonplaats: Naast de buurman

Re: Honden vinden losgebroken tuigpaard terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:36

Echt super gaaf dat die 'gekke'honden dat toch maar even doen! Gelukkig is er verder niet veel leed. Paard op stal ,man blauwe plekken... Komt hij wel weer overheen! Clown

Megacarmen
Berichten: 1341
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Oud-beijerland

Re: Honden vinden losgebroken tuigpaard terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:38

Super!

Fijn dat het paard niet erg gewond is Clown

claud1

Berichten: 1056
Geregistreerd: 12-03-07

Re: Honden vinden losgebroken tuigpaard terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:40

wauw, eind goed al goed. Echt iets voor in de film....
Hopenlijk heeft de koetsier er niets aan over gehouden.

claud1

Berichten: 1056
Geregistreerd: 12-03-07

Re: Honden vinden losgebroken tuigpaard terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:41

P.S ben ook blij dat er een keer iets goeds te vermelden is over Paard en Hoond Go jij! Go jij!

_Kimmm

Berichten: 10331
Geregistreerd: 27-03-03

Re: Honden vinden losgebroken tuigpaard terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:55

WAAUUWW!
Super wat een ervaring zeg !!
Knap werk!
Mooi dat iedereen er verder goed van af gekomen is!

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Honden vinden losgebroken tuigpaard terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:03

WOW! Gaaf zeg!
Echt HEEEL goed van die honden. Terecht dat ze 's avonds nog wat lekkers hebben gekregen.
Gelukkig is het allemaal goed afgelopen! Nou weet ik tenminste wie te bellen als ik er 1 kwijt ben.

Trouwens, die hondenschool zit in Wenum (zag ik op de site), dat is hier hartstikke dichtbij joh!

x_Jeanine_x

Berichten: 9095
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Honden vinden losgebroken tuigpaard terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:04

top gedaan!!
wel beter dat het paard niks heeft!
hoop dat de menner ook niks heeft!

Jolliegirl

Berichten: 32997
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Honden vinden losgebroken tuigpaard terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:19

Super!!
Super ook dat iemand het waagt in een bos met zwijnen , een ''wild'' paard met nog een stang erachter, wat ook gruwelijk mis kan gaan als die kletterend langs je rent.

die honden hebben echt wat extra's verdient, petje af!
de zoekers uiteraard ook.
ik hoop dat de menner ongedeert is.

ladylay

Berichten: 3984
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Santa Barbara, California USA

Re: Honden vinden losgebroken tuigpaard terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:28

fantastisch zeg

Liselot11
Berichten: 484
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Honden vinden losgebroken tuigpaard terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:49

Erg knap gedaan van iedereen, om zo het paard toch nog terug te vinden. Verdiend een dikke duim en wat lekkers voor de honden!

Hermoso_13
Berichten: 69
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Groningen

Re: Honden vinden losgebroken tuigpaard terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:27

in een woord geweldig!

Pensionnetje
Berichten: 1821
Geregistreerd: 23-07-07
Woonplaats: De mesthoop

Re: Honden vinden losgebroken tuigpaard terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:57

Dikke complimenten!! Super van jullie en de honden natuurlijk! Geef ze maar een dikke knuf.
Je moet er toch niet aan denken wat het paard zichzelf allemaal had kunnen aandoen.
Dikke pluim!

Maikee

Berichten: 2822
Geregistreerd: 26-04-07

Re: Honden vinden losgebroken tuigpaard terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:39

geweldig dat jullie dit gedaan hebben.

Esile

Berichten: 1006
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Honden vinden losgebroken tuigpaard terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:16

Superactie! Vooral zo in het donker...lijkt me toch niet echt makkelijk. Hoop dat de menner niet volledig in de prak ligt..

Up_to_Date

Berichten: 3232
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Pannerden(gld.)

Re: Honden vinden losgebroken tuigpaard terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:55

Jeetje wat een spectaculair verhaal!!!
Echt top dat alles goed is afgelopen!!