Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110802
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 07:45

http://www.dierenbescherming.nl/nieuws. ... =1&id=1885
dierenbescherming.nl


Vorige week heeft de internationale paardensportbond FEI officieel de trainingsmethode afgekeurd die bekend staat onder de namen 'rollkür', 'hyperflexie', of 'laag, diep en rond'. Onder andere bekende ruiters als Anky van Grunsven en Edward Gal passen deze methode toe. De FEI kwalificeert die methode als 'mentale mishandeling'. Dat de internationale bond zo ver gaat, is een belangrijke stap in de discussie die al jaren wordt gevoerd over deze methode. Welke consequenties de FEI eraan verbindt is echter niet duidelijk. De Dierenbescherming zal minister Verburg vragen de methode wettelijk te verbieden.

De FEI (Fédération Equestre Internationale, de overkoepelende organisatie van de paardensport) geeft op basis van de laatste wetenschappelijk inzichten aan serieuze zorgen te hebben over de fysieke gesteldheid van de paarden, als de methode niet goed wordt toegepast. Ze voegt daar aan toe dat ze de methode veroordeelt als een voorbeeld van 'mentale mishandeling'.

Dat is klare taal. De consequenties ervan zijn echter verre van helder: worden ruiters die deze methode toepassen thuis gecontroleerd, of alleen in de ring? Welke sancties worden getroffen als paarden toch worden getraind met deze methode? Wanneer wordt de methode niet goed toegepast, of is dat eigenlijk niet van belang? Vragen die helaas nog niet zijn beantwoord.

Noch de FEI, nog de Nederlandse Paardensportbond KNHS kan invulling geven aan de conclusies van de FEI. Merkwaardig in dat verband is dat de minister van LNV bij haar nieuwe concept-Wet dieren stelt dat er voor het onderdeel wedstrijden met dieren geen wettelijke bepalingen hoeven te komen, omdat de paardensector een goed eigen reglement zou hebben. Het tegendeel blijkt nu waar: het benoemen van een al jarenlang ter discussie staande trainingsmethode als “mentale mishandeling”, maar er vervolgens geen consequenties aan verbinden, is volgens de Dierenbescherming schrijnend. De paardensector gedoogt hiermee door haarzelf benoemde dierenmishandeling.

De Dierenbescherming zal minister Verburg oproepen een verbod op de toepassing van deze methode in de Wet dieren op te nemen.

Noot: Inmiddels is de desbetreffende passage uit het persbericht van de FEI gehaald, naar verluidt omdat er een fout in zat: er zou sprake zijn van mentale mishandeling in geval van excessieve toepassing van de methode. Invulling van het begrip excessief zou nog enige tijd op zich laten wachten.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 07:53

Ik ben benieuwd naar wat voor een veranderingen dit komende tijd in de basissport zal gaan geven...

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 08:04

Let wel op de passage: "als de methode niet goed wordt toegepast"
Wie beoordeelt dat?

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 08:07

Het is toch wel een beetje triest dat de hippische sector in Nederland kennelijk door de dierenbescherming moet worden gedwongen om de paarden niet meer in een onmogelijke krul te trekken. Een duidelijke uitspraak van de FEI is blijkbaar niet genoeg.

Nu gaan we ook nog moeilijk doen over het woordje 'excessief' dat er waarschijnlijk alleen in is gekomen zodat de grootste dierenbeulen nog kunnen zeggen: "Ja okee, ik trek hem in een onmogelijke krul, maar ik doe het niet excessief".

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 08:35

Billy schreef:
Let wel op de passage: "als de methode niet goed wordt toegepast"
Wie beoordeelt dat?


Je vergeet een stukje van de zin waardoor je de zaken uit verband rukt. Het artikel zeg zich zorgen te maken over de fysieke (lichamelijke) gestelheid van het paard als het niet goed wordt toegpast.
De methode wordt zo-wie-zo veroordeeld als mentale (geestelijke) mishandeling als het wordt toegepast.

Moeilijk controleerbaar, idd. Maar wel een hele goede boodschap van de FEI.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 08:49

Ik mag hopen dat dit onder excessief en 'niet goed toegepast' valt Zij zijn groot en ik is klein!

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 08:50

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het oorspronkelijke FEI-persbericht.... iemand?

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 08:55

Maar hoe beoordeel je mentale mishandeling bij een paard? vind dat toch maar vreemd iets.

Verder fysisch is er nooit iets uitgekomen

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 08:59

Citaat:
Maar hoe beoordeel je mentale mishandeling bij een paard, vind dat toch wetenschappelijk maar vreemd.


Nou ,naar een paar van die mooie plaatjes kijken moet toch wel genoeg zeggen dat dat niet gezond kan zijn.
Anders heb je toch echt een bord voor je neus.

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 09:00

Cowgirl schreef:
Citaat:
Maar hoe beoordeel je mentale mishandeling bij een paard, vind dat toch wetenschappelijk maar vreemd.


Nou ,naar een paar van die mooie plaatjes kijken moet toch wel genoeg zeggen dat dat niet gezond kan zijn.
Anders heb je toch echt een bord voor je neus.


Misschien voor jou, maar een paar mooie plaatjes zijn niet genoeg om een term in de wereld te gooien Lachen

Parce

Berichten: 875
Geregistreerd: 20-03-06

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 09:02

Vorige week heeft de internationale paardensportbond FEI officieel de trainingsmethode afgekeurd die bekend staat onder de namen 'rollkür', 'hyperflexie', of 'laag, diep en rond'.

Goed nieuws! OK dan! Nu ben ik benieuwd naar de strenge controle en afstraffing hierop (ook van bekende ruiters!) Het is natuurlijk wel jammer dat dit soort excessen thuis bij de ruiter in de eigen rijbaan moeilijk controleerbaar zijn.
Laatst bijgewerkt door Parce op 19-04-08 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 09:05

het krijgt in ieder geval de aandacht die het nodig heeft en sluit me bij aldewereld aan, ben ook erg benieuwd hoe dit verder gaat

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 09:52

wat een onzin,begrijp me niet verkeerd,ik ben ook tegen rollkuren en dat soort gedoe,maar weer een regel erbij?
de dierenbescherming heeft niet eens tijd om de gewone meldingen af te handelen....als je een regel verzint moet er daarna controle zijn en eventuele sancties,als dat niet het geval is dan heeft dit alles geen zin....

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 09:55

amondi schreef:
Het spreek woord is toch ook, overal waar TE voor staat is niet goed, behalve tehuis.....

TE veel eten geven is mishandeling, TE weinig ook
Te veel en TE lang onmogelijke krullen vragen is niet goed, TE veel als een rechte plank laten lopen net zo slecht.....

Dom persbericht. Je kan er niks mee!

tehuis is ook niet goed Knipoog

tegelijk ofzo gebruiken wij altijd als het enige dat wel goed is Knipoog

ik vind t wel goed dat er eens wordt gekeken naar bepaalde dier-onvriendelijke trainingsmethodes.

Socio
Berichten: 45
Geregistreerd: 08-08-05

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 10:26

Ik ben dan wel benieuwd wanneer je het wel goed kan toepassen, zonder duidelijke uitleg zal het weer een eindeloze discussie worden. Zelf rij ik niet op die manier maar ben wel benieuwd wat dan de juiste wijze is dit systeem te gebruiken? Want ja als dat niet duidelijk is wordt het een lastig verhaal het goed te doen lijkt me zo. Doordat er ruiters zijn die hoog presteren volgens dat systeem heb ik ook ooit overwogen zo te gaan rijden dan kan het toch niet zo slecht zijn dacht ik nog, maar mij lijkt het wat afgedwongen systeem. Onderzoek gelezen dat paarden woekeringen krijgen van zo te rijden. Kan helaas dat wetenschappelijk onderzoek niet meer vinden. Ging om het knikje waarbij paarden achter de loodlijn lopen. Misschien heeft iemand die site nog?

kally
Berichten: 5254
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 10:28

Hoe dan ook het kan zo wel getsteld worden, maar wie gaat het controleren......
De inspekteurs die hebben er meestel geen kaas van hebben gegeten......
En achter gesloten deuren gaan ze gewoon door, vindt het al een rot gezicht
hoe een hoop kleine Anky's de pony's en paarden in de krul trekken enzo,
hoe gaan ze dat dan doen.....dat is vindt ik vaak nog erger met hun onkundige gedrag.

meerhofh
Berichten: 374
Geregistreerd: 07-04-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 10:37

Ik vind het goed van FEI dat ze een duidelijk standpunt innemen. het mag meer onderbouwd... maar hopelijk komt dat nog.
Als je het mijn vraagt kan een paard met RK z'n rug nauwlijks gebruiken en al helemaal z'n buispieren niet aanspannen omdat er een knik in de hals zit. Daarbij kan hij nooit zelf de juiste balans zoeken en op eigen benen lopen. Je dwingt dus iets af i.p.v. dat je je paard zo traint dat hij zelf op de juiste manier ons gewicht gaat dragen en met plezier de oefeningen doet die we vragen.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 11:08

Even een bruggetje maken:
zoals Frankrijk nu overweegt via de wet websites te verbieden die anorexia 'promoten'/ 'stimuleren', en daarmee dus aangeeft dat 'het broodmagere model' niet de norm zou moeten zijn. M.a.w. je bepaalt een duidelijke/ nieuwe definitie van 'mooi'.
Dat is wat er moet gebeuren, mensen moeten een ander beeld krijgen van hetgeen 'mooi is om te zien' in paardenland.
Zoals modebladen jonge meisjes beïnvloeden door broodmagere meisjes te etaleren, en een statement afgeven dat dit 'mooi' is. Zo worden afbeeldingen van het 'gekrulde' paard al sinds jaar en dag ingezet als zijnde 'absolute schoonheid' en 'perfectie'.
Je kunt het die kleine meiden bijna niet kwalijk nemen, het wordt ze ook praktisch door de strot gedouwd.
Zoals de 'dikke dames van Dove' proberen te zeggen dat de definitie van mooi niet alleen broodmager is, is het ook tijd om meer en meer de nadruk te gaan leggen op internet, in de pers en in de hippische sector op 'mild gereden' 'goed gebalanceerde paarden'.

Maar god knows dat het misschien meer tijd kost om het paardvriendelijk aan te pakken.... en daar zit em vast de crux vrees ik.

hilden1971
Berichten: 674
Geregistreerd: 09-08-07

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 11:24

Wij hebben een paard die uit zichzelf laag diep en rond loopt zowel aan de longe als onder de man. Kan iemand mij vertellen hoe dit dan wordt gezien?. Valt dit dan ook onder de noemer Mishandeling?, dat zou betekenen dat ik niets meer aan haar heb, bang om bestraft te worden. Wat gaat er met zulke paarden gebeuren in de toekomst die dit doen.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 11:36

Ik weet niet zo goed wat rollkür nou eigenlijk inhoudt. Is dat al het 'in de krul trekken' of alleen het 'in de krul trekken' op een bepaalde manier? Voorbij de loodlijn ofzo?

sandra1986

Berichten: 1832
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 11:44

ikenindi schreef:
amondi schreef:
Het spreek woord is toch ook, overal waar TE voor staat is niet goed, behalve tehuis.....

TE veel eten geven is mishandeling, TE weinig ook
Te veel en TE lang onmogelijke krullen vragen is niet goed, TE veel als een rechte plank laten lopen net zo slecht.....

Dom persbericht. Je kan er niks mee!

tehuis is ook niet goed Knipoog

tegelijk ofzo gebruiken wij altijd als het enige dat wel goed is Knipoog

ik vind t wel goed dat er eens wordt gekeken naar bepaalde dier-onvriendelijke trainingsmethodes.



tevrede is het Cool

ik ben benieuwd. als er nu eindelijk eens wat gaat gebeuren,
is dat wel goed natuurlijk.
maar de gene waar het echt om gaat, komen er toch wel onderuit...

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:09

moniekk schreef:
wat een gezeik
ik vind dat als het niet goed toegepast word is t idd dierenmishandeling maar hoe valt dat nou te controleren?? als dr iemand komt controleren rij je die methode toch gewoon ff niet Verward
kunnen ze niet beter slofteugels en bijzet dingen afschaffen? want die worden pas vaak verkeerd gebruikt!


Ik sluit me voor een deel bij je aan, ik zou graag zien dat al die hulpteugels ook eens wat kritischer onder de loep genomen worden.
De mensen die dit gebruiken onderdrukken een probleem, maar lossen het niet op. Je middelen moeten alleen steeds strenger worden, en strenger worden, en strenger worden.... wat willen ze er op het laatst aanhangen wanneer niets meer werkt? Staalkabels met katrollen eraan? Of halzen operatief in de voor ons gewenste stand laten zetten?
Die man van dat artikel in Bit, die met die pensionstal in Duitsland, die een verbod slofteugels e.d. uitvaardigde op zijn pensionstal. Dat is een man naar mijn hart. Eerst vertrokken alle zeurpieten. En daarna kwamen er juist meer mensen voor terug, dat bedrijf liep beter dan ooit. Mensen moeten durven stelling te nemen.

lazal
Berichten: 157
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:21

Ik rij mijn paarden los zoals zo op de wei lopen te grazen. Neus over de grond en naar voren en niet over de grond en achter de loodlijn. Er zijn idd paarden die laag en achter de loodlijn lopen, maar dat is waarschijnlijk met aanrijden erin gehamerd. Zo'n paarden krijg je ook heel moeilijk opwaarts gereden. Paarden meteen met het hoofd omhoog zoals in de proef moet vind ik niet goed. Je moet toch eerst de rugspieren ontspannen en aanspannen zodat het paard ook jouw gewicht met gemak kan dragen. Paarden die alleen maar hoog ingezet lopen krijgen op den duur rugproblemen en je zit in een badkuip. Een paard wat niet los is in de rug loopt ook niet over/door de rug en krijgt beslist blessures. En op een paard dat niet los is in de rug kun je moeilijk doorzitten, wat in de hogere klasses toch meer gevraagd wordt. Ik denk dat de methode van Anky niet zo slecht is anders was ze niet al de nodige keren wk geworden en haar paarden worden toch ook gezond oud.

lazal
Berichten: 157
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:25

Ninx schreef:
moniekk schreef:
wat een gezeik
ik vind dat als het niet goed toegepast word is t idd dierenmishandeling maar hoe valt dat nou te controleren?? als dr iemand komt controleren rij je die methode toch gewoon ff niet Verward
kunnen ze niet beter slofteugels en bijzet dingen afschaffen? want die worden pas vaak verkeerd gebruikt!


Ik sluit me voor een deel bij je aan, ik zou graag zien dat al die hulpteugels ook eens wat kritischer onder de loep genomen worden.
De mensen die dit gebruiken onderdrukken een probleem, maar lossen het niet op. Je middelen moeten alleen steeds strenger worden, en strenger worden, en strenger worden.... wat willen ze er op het laatst aanhangen wanneer niets meer werkt? Staalkabels met katrollen eraan? Of halzen operatief in de voor ons gewenste stand laten zetten?
Die man van dat artikel in Bit, die met die pensionstal in Duitsland, die een verbod slofteugels e.d. uitvaardigde op zijn pensionstal. Dat is een man naar mijn hart. Eerst vertrokken alle zeurpieten. En daarna kwamen er juist meer mensen voor terug, dat bedrijf liep beter dan ooit. Mensen moeten durven stelling te nemen.


Slofteugel daar moet je mee kunnen rijden zo niet laat dat ding eraf. Ik heb die alleen eraan als ik de straat op ga, maar die hangt wel door. Schrikt hij van een auto heb ik wel iets om hem terug te nemen en dan hangt hij weer door. Want als een paard schrikt gaat zijn hoofd omhoog en krijg je hem niet meer terug, zo slaan dus de meeste paarden op hol met alle gevolgen van dien.

XXOOXX

Berichten: 138
Geregistreerd: 17-03-08

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:20

Ben benieuwd hoe dit verder gaat en hoe de topruiters die deze methoden gebruiken hier op reageren.