Schets verdwijnt uit paardenpaspoort

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110851
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Schets verdwijnt uit paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 12:05

http://www.horses.nl/
horses.nl


Met de invoering van het Identificatie- & Registratie-systeem (I&R) op internationaal niveau verdwijnt per 1 september 2009 de schets uit het paspoort. Daarmee is dan één van de hoofdstandpunten op Europees niveau gerealiseerd. Dat meldde Martien van den Heuvel als voorzitter van de commissie monitoring gisteren op de Sectorraaddag.

'Er lagen zes alternatieven op tafel: van wat we nu hebben tot alles registreren inclusief de eigenaren, houders en waar de paarden zich bevinden.' Zoals het er nu naar uitziet, zal het zo blijven als het is en krijgt alleen het paspoort enkele aanpassingen.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Re: Schets verdwijnt uit paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 12:34

Ehm, paspoort krijgt enkele aanpassingen? Wat houdt dat in? Nagelbijten / Gniffelen
Ik vind het ook raar dat de schets eruit gaat trouwens.

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re: Schets verdwijnt uit paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 12:54

en in belgie is schetsen verplicht,dat heefd me al heel wat centen gekost

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: Schets verdwijnt uit paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 13:09

En hoe kun je dan "even snel" bekijken of je het juiste paard voor je hebt? E nhoe zit het met oudere paarden? En internationaal? Geloof ik niet. Ik denk niet, dat bv. Brazilie eraan meedoet. Of de US. Dit is vast EU, of nog minder. Dus als je wereldbekers e.d. hebt, neem je de controle-mogelijhkheid weg. En als je met een NLs paard bv. in US mee wilt doen, krijg je zeker ook problemen. Slecht idee!

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Re: Schets verdwijnt uit paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 13:11

Zolang niet iedere instantie en/of eigenaar over een chiplezer beschikt denk ik dat het erg moeilijk is om dan te gaan controleren of het paard wel bij het paspoort hoort.
De schets maakt het een stuk makkelijker om paarden alleen op uiterlijk te indentificeren.
Ook op basis van DNA kun je zo aan de buitenkant niet zien of het allemaal wel klopt (paard/papieren)

Ik denk dan ook niet dat het verstandig is om het schetsen af te schaffen, al zal dit heel veel geld schelen.

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Re: Schets verdwijnt uit paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 13:30

Dit was al langer de bedoeling.

Ik denk dat elke paardenhouder een reader aan moet schaffen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Schets verdwijnt uit paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 13:42

Zo'n schets heeft in sommige gevallen weinig meerwaarde, denk aan schimmels..
De schetser moet toch aan huis komen om te chippen, tenmiste bij ons komt hij voor de veulens aan huis.

Ik zit er ook over te denken om een reader aan te schaffen, leen nu af en toe eentje van een kennis of cross even bij de DA langs om te controleren Haha!

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Re: Schets verdwijnt uit paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 13:43

Die readers kosten ook haast niks meer.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110851
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Schets verdwijnt uit paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 13:46

Dan heb je het wel over de chipreader, en niet over het "medium" reader, hoop ik? Clown Knipoog Haha!

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Re: Schets verdwijnt uit paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 13:48

Ja hoor, die anderen kosten wat meer denk ik en niet zo betrouwbaar Haha!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Schets verdwijnt uit paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 13:49

Sundancer schreef:
Die readers kosten ook haast niks meer.


precies...
nu nog wachten op een mobiel dna test en vergelijk dinges... want dat wordt dan een stuk ingewikkelder...
geen schets meer ter vergelijk.

stel me dan het volgende voor.
Veulen wordt geboren en enkel DNA vastelegd... veulen gaat in opfok, met 3 jaar er weer uit en dan maar gokken dat je het goede veulen meeneemt....
"was het nu die bruine of die bruine.????"

@Cayenne: reader's digest, extra abo korting deze maand Tong uitsteken Clown

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Schets verdwijnt uit paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 16:48

Ik vind het vreemd dat de schets eruit gaat.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Schets verdwijnt uit paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 16:48

Voor mij is een schets hier in Frankrijk verplicht bij mijn paarden die op wedstrijd mee gaan.
Aangezien deze paarden een Nederlands paspoort hebben, en de meeste fransen geen Nederlands kunnen lezen / praten Clown
Bij mij zijn ze dus geschetst zodat op wedstrijd gecontroleerd kan worden of het paspoort bij het paard hoort.

plutolover

Berichten: 11710
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Schets verdwijnt uit paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 16:53

ik vind het belachelijk

zo kan je toch nooit het paard indentiferen.Zo kan een handerllaar het paspoort van paard A. bij Paard B doen die geen paspoort heeft.

Vind beetje raar, en vreemd.

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Schets verdwijnt uit paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 16:56

dus straks voor FEI wedstrijden hoef je ook geen schets te laten maken. In mijn paspoort staat ook geen schets hoor alleen signalement

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Schets verdwijnt uit paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 16:58

Sjah, zo is hier vandaag een veulen geboren zonder ook maar iets wit! Ik vroeg me tot 5 min. geleden nog af hoe ze dat willen schetsen, dat kan niet. Clown En nu heb ik, zowaar omslachtig, antwoord op m'n vraag. Tong uitsteken

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Schets verdwijnt uit paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 17:10

Muzefee schreef:
Sjah, zo is hier vandaag een veulen geboren zonder ook maar iets wit! Ik vroeg me tot 5 min. geleden nog af hoe ze dat willen schetsen, dat kan niet. Clown En nu heb ik, zowaar omslachtig, antwoord op m'n vraag. Tong uitsteken



Dan tekenen ze de kruinen in Knipoog

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Re: Schets verdwijnt uit paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 17:38

splash1999 schreef:
dus straks voor FEI wedstrijden hoef je ook geen schets te laten maken. In mijn paspoort staat ook geen schets hoor alleen signalement

In de mijne staat idd ook alleen een signalement, maar het stamboek papier mét schets zit er wel bij in. Nagelbijten / Gniffelen

hilden1971
Berichten: 674
Geregistreerd: 09-08-07

Re: Schets verdwijnt uit paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 20:25

Gewoon banketstaaf dit. Wanneer je niet meer schets heb je alleen nog de chip ter herkenning. Een dikke magneet erover oude chip kapot. Even de DA erlangs met een nieuw chippie en het gestolen paard is legaal geworden, nieuw paspoortje en woila zie advertentie; Mooi paard zonder stamboekpapier, wel gechipt en geent. Oftuwel eerlijke ruil is geen diefstal. Gaat niet werken dit daarom zo vel tegen chippen, maar ja de wet he. BLEHHHHHHHHHHHHHHHH Boos! Boos! Boos!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78604
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Schets verdwijnt uit paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:46

Ik ken toch maar verdomd weinig paarden waarvan een schets in het paspoort staat, en ik ken ook geen enkel stamboek wat het standaard doet. Er is wel een verschil tussen signalement en schets. Schets is echt ingetekend op de afbeelding van het paard in je paspoort, signalement is het benoemen van de aftekeningen, maar dus niet het intekenen. Het intekenen wordt afgeschafd.

Het NAS heeft als vervanging voor de schets foto's opgenomen in het paspoort, maar ook dat is er vanaf dit jaar uit.

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Schets verdwijnt uit paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:05

Slimme jongens

Hebben de handelaren toch hun zin gekregen.

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Schets verdwijnt uit paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:20

Mystica schreef:
splash1999 schreef:
dus straks voor FEI wedstrijden hoef je ook geen schets te laten maken. In mijn paspoort staat ook geen schets hoor alleen signalement

In de mijne staat idd ook alleen een signalement, maar het stamboek papier mét schets zit er wel bij in. Nagelbijten / Gniffelen


heb ik ook niet

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: Schets verdwijnt uit paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:34

Nou, Neonlight, volgens mij doet het AVS het standaard. Dat is verplicht. Als je op een internationaal evenement gaat, hoe kun je dan verwachten dat bv. een Fransman NLs leest? Een schtes is daarentegen voor iedereen te begrijpen. Dit soort domme ideeën houdt er geen enkele rekening mee, dat we tegenwoordig internationaal leven. Nederland wordt steeds navelstaarderiger, het buitenland bestaat niet, we doen maar.
En wie zei er iets over schimmels? Dioe hebben net zo goed aftekeninge nals een gekleurd paard. zeker nog nooit ee nshcimmel goed bekeken? Nee, realistischer is het probleem van paarden die geen enkele aftekening hebben, maar ook daar kom je met de noteren van de zwilwratten en de kruinen een heel eind. DAT zou in NL ingevoerd moeten worden!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78604
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Schets verdwijnt uit paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:41

Het is inderdaad verplicht geweest om je schets in je paspoort te hebben als je naar het buitenland ging, maar niet iedereen gaat met zijn paard naar het buitenland. Binnen Nederland is het niet verplicht en was het niet verplicht.
Ik zei ook dat er naar mijn weten geen enkel stamboek was dat het deed, AVS doet is dus wel, dat wist ik niet. Het KWPN, NNFPS, NHS, NRPS, NSPS, zijn stamboeken die het in ieder geval al niet doen.NAS deed het in de vorm van foto's, veulenfoto's en nieuwe foto's bij stamboekopname, maar vanaf dit jaar is er dat ook af.

Maar ik zal nog wel even in de papieren kijken van de overkoepelende fokkerijcommissie, de overkoepelende organisatie van alle stamboeken.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Schets verdwijnt uit paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:26

ik wil net zeggen: ik heb nog nooit een schets van indi laten maken...