Arts krijgt 250 euro boete voor wondverwaarlozing paard

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110851
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Arts krijgt 250 euro boete voor wondverwaarlozing paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 17:59

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/a ... n-mens.ece
gelderlander.nl


Een 40-jarige man Baakenaar is gisteren veroordeeld tot een boete van 250 euro. De man had een van zijn paarden niet goed verzorgd. De man is arts en had ingeschat dat het met een verwonding van het paard wel mee zou vallen. "Maar een paard is nu eenmaal geen mens", aldus de rechter.

De Baakenaar hoorde 's nachts wat vreemd gehinnik, ging in de wei kijken en zag bij het bewuste paard een verwonding aan neus en lippen. "Ik schatte in dat een dierenarts niet niet veel kon doen.

Het paard hebben we apart gezet en is later terug naar de wei gegaan. Ik heb naar eer en geweten gehandeld." Pas toen toen de inspectiedienst langskwam, schakelde de man de dierenarts in. Hij gaf het dier anti-bioticum. De Baakenaar kreeg een schikking van 500 euro, maar betaalde niet omdat hij vond dat hij met betalen schuld bekende. Volgens officier van justitie mr. Buist had de man op een aantal momenten de verkeerde keus gemaakt en de dierenarts eerder moeten bellen.

Dat vond politierechter mr. Van de Wetering ook.

Wel legde de rechter de geëiste boete van 500 euro voor de helft voorwaardelijk op. "Een inschattingsfout," oordeelde de politierechter. Het paard is goed hersteld.

Een 64-jarige Dinxperlose kreeg een voorwaardelijk boete van 250 euro omdat zij twee honden niet goed had verzorgd: te lange teennagels bij een Duitse herder en onvoldoende behandeling tegen vlooien bij de herder en een Border Collie. De Collie was van een huisgenoot. De vrouw zorgde voor die hond als de huisgenoot naar het werk was. De vrouw vond het onterecht dat ze moest voorkomen. De herder zat in een soort rolstoel en werd zes keer per dag uitgelaten. Beide honden werd goed verzorgd en regelmatig gewassen. Ze gebruikte alleen maar homeopatische middelen. Mede omdat ze zelf voor veel stoffen allergisch is.

De huisgenoot en een vriendin, door de vrouw opgeroepen als getuigen, vertelden hoe gek de vrouw met haar dieren is. Ook de officier en de rechter twijfelden daar niet aan. "Ik ben overtuigd dat u met hart en ziel voor uw dieren zorgt, maar u moet beter nadenken over de eigen methode die u gebruikt", vond de rechter.

SoYou

Berichten: 48
Geregistreerd: 19-04-08

Re: Arts krijgt 250 euro boete voor wondverwaarlozing paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 18:08

Sorry maar 250 euro! Ach gut

nadia_a
Berichten: 109
Geregistreerd: 08-11-07
Woonplaats: Veldhoven

Re: Arts krijgt 250 euro boete voor wondverwaarlozing paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 19:28

halllooooooo die menseeee die dieree verwaarlozee moete levenslang krijgee
hoe kan je dat nou doen een dier kan zig niet zo verdedigen als ons

Allejandro
Berichten: 18541
Geregistreerd: 21-09-03

Re: Arts krijgt 250 euro boete voor wondverwaarlozing paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 19:46

Het is een begin maar mag van mij wel wat meer worden. Maar het is beter dan niets!

Summum
Berichten: 50
Geregistreerd: 10-08-03

Re: Arts krijgt 250 euro boete voor wondverwaarlozing paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 20:51

Hoe kom je erbij: levenslang, voor een verkeerd ingeschatte wond?.. Er zijn paarden zat die met een zogenaamd superlief goed baasje elke dag gereden worden maar hun lieve baas niet doorheeft dat ze kreupel zijn, das pas zielig.

Zo kunnen we wel even doorgaan.
Begrijp me niet verkeerd: het is goed dat men ingrijpt als iemand niet goed voor z'n dier zorgt maar levenslang?..

Aziza_XX

Berichten: 362
Geregistreerd: 07-03-08
Woonplaats: Frasnes-Lez-Anvaing

Re: Arts krijgt 250 euro boete voor wondverwaarlozing paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:02

euhm, mag ik even vragen wat er mis is met homeopathie?? er staat zelf dat de dieren goed verzorgd werden. het is de wereld niet als je hond wat lange teennagels heeft .. ze zouden zich bezig houden met ergere gevallen ..

paars

Berichten: 5616
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Arts krijgt 250 euro boete voor wondverwaarlozing paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:03

Sjonge....wat een peanuts, 250 E. Daar maak je toch geen indruk mee. Omhoog met die boetes!

Cyruss_

Berichten: 2111
Geregistreerd: 05-03-08
Woonplaats: Arnhem

Re: Arts krijgt 250 euro boete voor wondverwaarlozing paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:04

250 das toch veel te weinig!!
schandalig dat die man niets voor zijn dier heeft gedaan gelijk.

wat als hij aan zijn neus en lip verwond is?

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: Arts krijgt 250 euro boete voor wondverwaarlozing paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:22

nadia_a schreef:
halllooooooo die menseeee die dieree verwaarlozee moete levenslang krijgee
hoe kan je dat nou doen een dier kan zig niet zo verdedigen als ons


Lekker naïef.. Ik vind die 'fout' van die man nog wel meevallen, wij hebben een paard van ons ook niet laten hechten omdat we dachten dat het wel dicht zou gaan. Later ging het wat ontsteken en kwam er wild vlees te zitten. En ja, ook dat is een inschattingsfout. Maar dan ben je in mijn ogen niet gelijk een verwaarlozer die levenslang moet krijgen Clown

Het valt nooit mee, maar ik vind dat deze gevallen nog wel mee vallen als je nagaat dat er zoveel schrijnende gevallen zijn die maar in de doofpot worden gestopt!

wednesday

Berichten: 814
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: Herk-de-Stad (België)

Re: Arts krijgt 250 euro boete voor wondverwaarlozing paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:30

ik vind het moeilijk om in te schatten voor welke snede ik wel de veearts moet bellen en voor welke niet. Dus zeker als je zelf al medische kennis hebt, kan ik begrijpen dat je zoiets verkeerd inschat. Voor de rest was er toch niets mis met het paard dus is het dan echt dierenmishandeling? Iedereen maakt wel eens een fout...

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Re: Arts krijgt 250 euro boete voor wondverwaarlozing paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:43

Inschattingsfoutje kan idd gebeuren.
En misschien viel het allemaal ook wel mee maar door dat er een ontsteking bij is gekomen liep het uit de hand.
Die ontsteking kan er ook bij komen als het gehecht zou zijn.
Toch vind ik het wel goed dat er wat meer opgelet word.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Arts krijgt 250 euro boete voor wondverwaarlozing paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 00:24

een 'inschattingsfout' van een dokter nota bene... Nagelbijten / Gniffelen daar kan ik ff niet bij.
hij had dat paard moeten inschatten alsof het (hij/zij) een mens was, kwam die ook niet met een fledje AB aanhuppelen hoor.

en dat van die honden.... ik verbaas me dat zoiets voor de rechter komt. niks verder over de ernst van de zaak, maar je wilt niet weten hoeveel andere ernstige zaken geseponeerd worden vanwege tijdgebrek!!

Vladie
Berichten: 146
Geregistreerd: 15-01-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Arts krijgt 250 euro boete voor wondverwaarlozing paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 07:10

Ik vind het belachelijk moet je dan voor elk dingetje naar een DA rennen om maar geen boete te krijgen??
Een inschattingsfout kan iedereen maken ook een arts en wonden bij paarden zijn gewoon anders dan bij mensen. Wij rennen ook niet voor elk wondje naar een DA en zeker als je vaker met dit soort dingen te maken hebt dan ga je eerst zelf er mee aan de slag. Voor 99% gaat het dan goed alleen met de 1% zul je vaak toch uiteindelijk naar een DA moeten.
Maar goed de meningen zijn hier over verdeeld en dat zal altijd zo blijven.

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Re: Arts krijgt 250 euro boete voor wondverwaarlozing paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:15

Vladie schreef:
Wij rennen ook niet voor elk wondje naar een DA

Wij gaan meestal naar de HA Knipoog

Ik vind het moeilijk in te schatten maar zoals ik het lees nogal overdreven allemaal.
Alleen al uit het feit dat ze die hond in de rolstoel niet af laat maken maar besluit er de zorg voor op te nemen, blijkt toch wel dat ze hart voor dieren hebben.

Balou_k

Berichten: 14100
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Arts krijgt 250 euro boete voor wondverwaarlozing paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:21

250 euro voor te lange teennagels ? Dat zou wel wat minder mogen, en die vlooibehandeling, tja ze hadden beter kunnen opletten. Maar er is voorderest niks mis met homeopatish..

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Arts krijgt 250 euro boete voor wondverwaarlozing paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:25

iemand heeft vast dat paard van de dokter aan gegeven bij de inspectie. hoe moet dat er uit hebben gezien, daar ben ik wel benieuwd naar.

Rafarta
Berichten: 139
Geregistreerd: 31-10-05

Re: Arts krijgt 250 euro boete voor wondverwaarlozing paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:29

Ik vind het belachelijk eigenlijk dat iemand die het geod bedoelt maar een foutje heeft gemaakt gelijk voor de rechter mag komen terwijl er zo veel ergere dingen gebeuren waar niks/weinig aan gedaan wordt.

Wel mooi voor de dierenartsen, iedereen gaat nu om het minste geringste de DA bellen uit angst voor een boete.

hangertje
Berichten: 24
Geregistreerd: 04-06-07

Re: Arts krijgt 250 euro boete voor wondverwaarlozing paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:17

Inderdaad, ik vind het ook een beetje eng idee. Een verwonding aanneus en lippen klinkt niet zo ernstig. Ik kan me voorstellen dat die man dacht dat de DA niet veel kon doen.
Ik vraag me wel af hoe de inspectiedienst daarvan wist? Of was het stom toeval dat ze daar langs gingen ofzo?

paars

Berichten: 5616
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Arts krijgt 250 euro boete voor wondverwaarlozing paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:07

Rafarta schreef:
Ik vind het belachelijk eigenlijk dat iemand die het geod bedoelt maar een foutje heeft gemaakt gelijk voor de rechter mag komen terwijl er zo veel ergere dingen gebeuren waar niks/weinig aan gedaan wordt.

Wel mooi voor de dierenartsen, iedereen gaat nu om het minste geringste de DA bellen uit angst voor een boete.

Als je dieren wilt houden, moet je meer in je mars hebben dan goede bedoelingen. Je moet weten wat de basisbehoeften zijn (en je moet weten wanneer je een DA moet bellen). En als je die niet geeft, dan krijg je een boete. Eindelijk.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Re: Arts krijgt 250 euro boete voor wondverwaarlozing paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:21

De vraag is maar net hoe erg de verwondingen waren. Een ontsteking kan overal bij komen. Of het paard nu een halve lip mist, of een heel klein sneetje heeft wat nauwlijks een halve minuut bloedt. Nagelbijten / Gniffelen

paars

Berichten: 5616
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Arts krijgt 250 euro boete voor wondverwaarlozing paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:28

Hij krijgt echt niet voor niets van een boete. Zowel de officier van Justitie als de rechter vonden dat rechtvaardig.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Re: Arts krijgt 250 euro boete voor wondverwaarlozing paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:31

Dan zal het dat wel zijn. Knipoog Dan is het schreeuwen om levenslang en hogere boetes etc, dus ook niet nodig. Lachen

paars

Berichten: 5616
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Arts krijgt 250 euro boete voor wondverwaarlozing paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:53

Over de hoogtes van straffen en boetes in het algemeen wordt veel gesproken. En meestal vindt "men" dat die omhoog moeten! We leven hier immers met meer dan 16 miljoen rechters Knipoog .

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Arts krijgt 250 euro boete voor wondverwaarlozing paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:56

En jawel de heksenjacht is los gebarsten

er breken drukke tijden aan voor de penny-patrouilles

alles wat ook maar in de verste verte zweemt naar verwaarlozing of
gebrek aan liefde, kan eindelijk op de bon worden geslingerd Ach gut

iedereen kan zich weer held voelen;
red de dieren Haha!

Jess_x
Berichten: 69
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: hier in de buurt

Re: Arts krijgt 250 euro boete voor wondverwaarlozing paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:59

Leonora schreef:
En jawel de heksenjacht is los gebarsten

er breken drukke tijden aan voor de penny-patrouilles

alles wat ook maar in de verste verte zweemt naar verwaarlozing of
gebrek aan liefde, kan eindelijk op de bon worden geslingerd Ach gut

iedereen kan zich weer held voelen;
red de dieren Haha!


Haha!