Houten schoen moet oplossing bieden bij hoefbevangenheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SJANNE_DARK
Berichten: 940
Geregistreerd: 24-08-06
Woonplaats: Enschede

Re: Houten schoen moet oplossing bieden bij hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:15

Ik vind het een idee van niets. Zover ik het allemaal lees.
Inderdaad zal het hout snel slijten. Maar ook lijkt het me hoger dan een hoef ijzer. Dus je zal alle 4 de hoeven op houtklosjes moeten zeggen. Maar er is al zo iets dergelijks op de markt. Mijn vorige merrie is ook groonisch hoefbevang. En loopt nu met speciale ijzer. Met een "kussen" er tussen voor de pijn.

Lys_
Berichten: 145
Geregistreerd: 16-04-07

Re: Houten schoen moet oplossing bieden bij hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:23

als het een oplossing is voor het probleem dan is het handig maar die schroeven???

Niggie
Berichten: 36
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Eindhoven

Re: Houten schoen moet oplossing bieden bij hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:25

Dat plakbeslag ziet er veel fijner uit. Lijkt me voor het paard ook makkelijker lopen eerlijk gezegd.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Houten schoen moet oplossing bieden bij hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:36

t zelfde als bij koeien blokjes er onder doen is?

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Re: Houten schoen moet oplossing bieden bij hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:40

Mijn paard is ook chronisch hoefbevangen maar die heeft een breakover beslag en loopt als een trein.Nee dit hout vind ik er maar vreemd uitzien

KootMiraDrum

Berichten: 8327
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Houten schoen moet oplossing bieden bij hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:40

Die schroeven doen velen ook bij Cyteks, zou ook bij hoefbevangen paardjes gebruikt worden. Die van mij kan het eerste jaar na een hoefbevangenheid niets in de hoefwand hebben, vandaar het plakbeslag. Echt een uitkomst. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

bijoekimmie

Berichten: 654
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Rhoon

Re: Houten schoen moet oplossing bieden bij hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:30

Nou ik keek naar de foto en vind het er dus maar vreemd uitzien met die schroeven, ik zou er denk ik zelf niet zo snel voor kiezen.

KMD doet jouw eigen smid dat of een speciaal iemand en wat kost dat dan als ik vragen mag?

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Re: Houten schoen moet oplossing bieden bij hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:18

Dit zijn de drie gevallen van hoefbevangenheid waar dhr. O'Grady het over heeft, ik heb de tekst even gekopieerd en vertaald voor de mensen die Engels niet lekker vinden lezen, om te zien wat voor gedachte erachter zit.

Dorsal rotation In these cases, the coffin bone has pulled away from the hoof wall at the toe and is rotating so its tip is closer to the ground. O'Grady recommended realignment of these feet so the bottom surface of the coffin bone is parallel to the ground by removing some of the heels and using the increased solar surface for weight-bearing. Once the foot is prepared, impression material is applied to the foot to recruit the sole, bars, frog, and sulci (grooves alongside the frog) for weight bearing. Then the wooden shoe is applied with 1 1/2-inch drywall screws.
O'Grady said that in some cases of coffin bone rotation and prolapse (penetration through the sole), this treatment has provided a viable alternative to deep digital flexor tenotomy (cutting the deep digital flexor tendon). He reported a favorable response (increased sole depth and wall growth at the toe) in 17/21 cases (81%) with this method.

#Dorsale rotatie (hoefbeen kantelt naar voren, zoals ze dat noemen). In deze gevallen is het hoefbeen losgeraakt van de hoefwand in de toon en is geroteert, dus de punt van het hoefbeen is dichter bij de grond. O'Grady adviseert een herbeoordeling van de hoeven zodat het hoefbeen weer grondparallel is, door de verzenen in te korten en het vergrote zooloppervlak te benutten om het gewicht te dragen.
Als de voet bekapt is wordt er een soort pad aangebracht op de voet (dat roze spul) om de zool, steunsels, straal en straalgroeves te ondersteunen. Dan wordt het houten beslag aangebracht met 1,5" schroeven.
O'Grady beweert dat deze methode in sommige gevallen van een hoefbeenskanteling met een prolaps (zooldoorbraak door de punt van het hoefbeen) een haalbaar alternatief wordt geboden voor het doorsnijden van de diepe buigpees (wat in Amerika nog wel eens wordt gedaan...). Hij heeft een gunstige reactie waargenomen in 17 van de 21 gevallen (81%) met deze behandeling, waaronder een betere zooldiepte en groei van de toonwand.

Medial/lateral sinking Medial sinking (to the inside of the foot) is more commonly seen, although sinking to the outside has been noted in supporting limb laminitis, O'Grady reported. The approach for these feet is similar to that for dorsal rotation, except the heels might not need to be taken down to realign the foot, and a one-quarter-inch extension on the high side is used to help lighten the load on the low side.
He found a favorable response (increased wall growth on the low side) in 8/11 cases (65%) with this method.


Mediaal/laterale (mediaal=binnenkant, lateraal=buitenkant) verzakking van het hoefbeen. Mediale verzakking is vaker waargenomen als laterale verzakking, al is laterale verzakking waargenomen bij het overbelaste been, aldus O'Grady (dit haal ik uit de tekst, misschien iemand die deze zin beter kan vertalen?). De behandelingsmethode is hetzelfde als bij de eerste soort van hoefbevangenheid, alleen hoeven de verzenen niet zo ingekort te worden om het hoefbeen grondparallel te krijgen, en is 1/4" extentie op de hoge kant (waar het hoefbeen hoger ligt in de hoef door de zijwaartse rotatie) genoeg om de druk van de lage kant af te halen. Hij heeft een gunstige reactie waargenomen in 8 van de 11 gevallen (65%) met deze behandeling.

Solar/coffin bone prolapse In these tough cases, the coffin bone is realigned as with the dorsal rotation case, heel elevation is used to decrease the pull of the deep digital flexor tendon, and the shoe is routed out to prevent weight bearing by the prolapsed sole and/or bone. The rear half of the foot is packed with impression material to help support the horse's weight.
He reported a favorable response (cornification of the exposed soft tissues and hoof wall growth) in 7/9 cases (77%) with this method.
"The wooden shoe provides another very consistent farriery option when treating a horse with chronic laminitis," he concluded.


Zooldoorbraak. In deze moeilijke gevallen worden de verzenen ingekort als in het eerste geval om het hoefbeen weer grondparallel te krijgen, maar moeten de verzenen daarna verhoogd worden om de trekkracht door de diepe buigpees te verminderen. De schoen is geprepareerd zodat er geen druk op de plek van de zooldoorbraak komt te staan. Het achterste gedeelte van de hoef wordt ondersteund met hoefpad om de druk goed te verdelen. Hij heeft een gunstige reactie (verhoorning van de blootgelegde weefsels en groei van de hoefwand) waargenomen in 7 van de 9 gevallen (77%) met deze behandeling.

O'Grady concludeert: "De houten clog vormt een nieuwe, verenigbare optie voor de hoefsmederij om een paard met chronische hoefbevangenheid te behandelen."

Afbeelding
Hier nog de foto, waarop ik de groei van de hoef heb aangegeven.

Zoveel paarden, zoveel methodes..
Sommige paarden genezen met alleen een regelmatige, goede bekapping, anderen hebben helaas dit soort kunstgrepen nodig...

KootMiraDrum

Berichten: 8327
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Houten schoen moet oplossing bieden bij hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:27

bijoekimmie schreef:
Nou ik keek naar de foto en vind het er dus maar vreemd uitzien met die schroeven, ik zou er denk ik zelf niet zo snel voor kiezen.
KMD doet jouw eigen smid dat of een speciaal iemand en wat kost dat dan als ik vragen mag?

Mijn eigen smid. Met heel mooie apparatuur. Want je smelt de kraag aan het kunststof "ijzer".

Zaluki

Berichten: 47
Geregistreerd: 09-01-06

Re: Houten schoen moet oplossing bieden bij hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 08:02

Wel fijn dat er een soort van oplossing voor is, maar ik vind het er niet mooi uitzien zo met die schroeven, ook niet mooi afgewerkt.

liezxx

Berichten: 13
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Delft

Re: Houten schoen moet oplossing bieden bij hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:35

ziet er niet echt goed uit .. en ik vind ze een beetje te hoog

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Houten schoen moet oplossing bieden bij hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 23:14

ik lees hier opmerkingen die gebaseerd zijn op niet goed lezen
de tekst stelt dta dit ene behandelingsmethode is
dus niet iets wat je als normaal beslag moet zien

impact, daarmee bedoelen ze het slaan van de hamer op de nagels om deze de hoef in te krijgen
door te boren heb je deze impact niet

er word gestelt dat het ook zonder ijzers of andere kunstgrepen kan , dat is gewoon niet het geval bij een groot aantal hoefbevangen paarden , soms is er gewoon tijdelijk een ijzer oid nodig

wat ik er van moet vinden weet ik nog niet helemaal , misschien kan het een oplossing zijn voor sommige gevallen, vast wel ...maar of het de eerste keus moet gaan zijn??

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Re: Houten schoen moet oplossing bieden bij hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 00:46

slimmerik schreef:
Koeien met hoefproblemen lopen al tijden op dergelijke klosjes... Daar is idd een hele sterke lijm voor.



de lijm voor deze klossen is idd heel erg sterk maar blijft echter maar 2 hooguit 3 weken zitten.
dat is wel minder anders zou dit idd een hele mooie oplossing zijn .