Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110726
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 18:26

http://www.dehoefslag.nl/news.asp?id=2140
dehoefslag.nl


Renpaard Eight Belles is afgelopen weekend om het leven gekomen.

Eight Belles zakte direct nadat ze als tweede achter favoriet Big Brown de finishlijn van de Kentucky Derby passeerde in elkaar. De enige merrie in het veld bleek beide kootbenen gebroken te hebben en moest ter plekke worden geëuthanaseerd. Met de dood van de legendarische Barbaro, die ook geëuthanaseerd moest worden vanwege een verbrijzeld been opgelopen in een wedstrijd om de Triple Crown, nog vers in het geheugen, betekent dit een nieuwe schok voor de Amerikaanse renwereld.

Dierenwelzijnorganisatie PETA heeft de messen al geslepen en spreekt in een commentaar over 'de weerzinwekkende waarheid van racen.' Met verderop: 'Terwijl trainers, jockeys en eigenaren nu hun krokodillentranen huilen, zijn ze morgen weer terug op de renbaan om de volgende paarden op het spel te zetten. Ondanks de rijkdom waarmee de volbloedrennen worden geassocieerd is het voor de paarden een smerige business en niets beter dan gevechten met honden.'

Let op! De beelden kunnen als schokkend worden ervaren!
Klik hier voor het filmpje.
Klik hier voor het vervolg.

Meraki

Berichten: 5914
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Nummer twee van Kentucky Derby zakt in elkaar (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:36

Triest..

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Nummer twee van Kentucky Derby zakt in elkaar (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:39

Wat zijn sommige takken van paardensport toch prachtig... Boos!

Anoniem

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen (filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:41

En wat zijn sommige mensen toch kortzichtig... die reactie van die PETA is nou ook niet echt tactisch. Een paard kan in elke tak van sport over de kop slaan en benen breken.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen (filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:45

suleilitha schreef:
En wat zijn sommige mensen toch kortzichtig... die reactie van die PETA is nou ook niet echt tactisch. Een paard kan in elke tak van sport over de kop slaan en benen breken.


Het lijkt me dat iedereen dat weet, en dat PETA ook werk maakt van sporten waar dergelijke excessen ook vaak voorkomen. Om andere takken van sport ook in het stuk te noemen werkt verwarrend lijkt me....

Anoniem

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:50

De PETA staat erom bekend, dat ze altijd erg fel tegen de rensport is, en die opmerking
Citaat:
'Terwijl trainers, jockeys en eigenaren nu hun krokodillentranen huilen, zijn ze morgen weer terug op de renbaan om de volgende paarden op het spel te zetten. Ondanks de rijkdom waarmee de volbloedrennen worden geassocieerd is het voor de paarden een smerige business en niets beter dan gevechten met honden.'
schiet al helemaal elk doel voorbij.

XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:56

het paardje lijkt zelf van de been te wisselen in galop en verstapt zich daarna.

de jockey had ook zijn nek kunnen breken.. brrr...

Ielsje
Berichten: 580
Geregistreerd: 07-06-07

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:00

meer informatie hier:
Citaat:
Hillary’s favoriete merrie dood na race
Door JACQUELIEN NIENHUIS

INDIANAPOLIS - Het was een mooi symbolisch gebaar. Presidentskandidaat Hillary Clinton koos deze week de enige merrie in de Kentucky Derby, Fillie Eight Belles, als haar favoriet in de beroemdste paardenrace in de Verenigde Staten.

Hillary Clinton. FOTO EPA
Het was voor het eerst sinds 1999 dat er niet alleen hengsten aan de start verschenen en net als in de Democratische race werd de vraag gesteld: kan een dame winnen van de heren?

Philly Eight Belles deed voor het eerst mee in een race met alleen hengsten, maar ze was bij veel liefhebbers favoriet. 157.770 fans zetten geld op de merrie. Ze zagen hoe ze uiteindelijk als tweede over de finish kwam. Maar kort daarna sloeg het noodlot toe. Het dier zakte bij het uitdraven plotseling door haar benen en viel neer. Een dierenarts concludeerde kort daarop dat ze beide enkels had gebroken en maakte Philly Eight Belles ter plaatse af.

Hillary’s tegenstanders konden natuurlijk niet nalaten een parallel te trekken tussen het drama op de renbaan en de presidentsrace. ,,Arm meisje, ze was vervloekt omdat het Hildabeast haar aanmoedigde,’’ zegt ene Pinkbell op de internetpagina Free Republic.

Pablo64 noemt het ‘ongelooflijk ironisch. ,,Heeft Clinton ongeluk gebracht of is dit een voorteken voor de verkiezingen?’’ vraagt hij zich af. Exit148 hoopt intussen dat Clinton bijgelovig is. Maxrebel doet op de liberale Huffington Post zelfs een beroep op de in de VS bekende televisiedokter ‘Dr Dean’. ,,Verlos de merrie op de tweede plaats alsjeblieft uit haar lijden.’’


bron: http://www.ad.nl/verkiezingenvs/2269391 ... _race.html

al lijkt de informatie van het AD niet helemaal te kloppen (enkels?? uitdraven??)

eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:04

Jeetje. Dat dier zou er zeker wel even last van gehad hebben. Die ruiter kwam ook met een smak neer..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:06

wat een naar ongeluk!!

kally
Berichten: 5253
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:26

Erg triest voor het paardje, die haar hart en longen uit haar lijf rende, en
zo helaas moest eindigen........

Kaisa

Berichten: 3861
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Drenthe

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 20:12

Erg zonde, het was een talentvolle merrie..
Hier in US is het nu een hot-item op het nieuws. De hele discussie over het al dan niet racen met de paarden laait weer op...

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 20:19

Dat is een nare struikelpartij zeg... En dat in een middengalopje...

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 20:21

Bah...ik heb het zelf ook 2x gezien, 1x op de renbaan toen ik nog in Nieuw Zeeland woonde, tijdens de race een gebroken been. 1x bij een springwedstrijd in Oud Gastel; paard weigerde en liep daarna kreupel, is ook afgemaakt, gebroken heup...

Germatje

Berichten: 2206
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: Heiloo

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 20:26

He jak zeg! Ze struikeld gewoon echt.. kan dus iedereen gebeuren, ook met een flink galopje op het strand!

Toevallig is vorige maand een pony op stal in geslapen; gebroken kootbeen na gewoon in de paddoc te hebben gestaan.. heel naar!

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9339
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 21:11

zoiets is echt verschrikkelijk.
Het erge vind ik ook nog wel dat er staat dat het vandaag huilen is en morgen weer rustis verder gaan.
tja wat moet je dan er eeuwig bij stil staan daar help je niks mee. Ook bij die mensen gaat het door merg en been, die vinden het evengoed verschrikkelijk. Als ik bedenk hoeveel tijd ik wel niet besteed aan het trainen en alleen al de tijd op een wedstrijd. Ik vind het ook heel jammer dat er weer iets slechts in het nieuws staat, maar niet het goede.
Dit valt mij heel erg op en gebeuren zoveel leuke dingen op de renbaan waar nooit wat over vermeld wordt. Maar de pers staat altijd vooraan als er iets ergs gebeurt of als er een doping geval is , triets vind ik dat.
Zodat weer een hoop mensen kunnen zeggen ach wat zielig, terwijl ze eigenlijk een totaal verkeerd beeld van de rensport hebben.

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 21:15

verschrikkelijk zeg, je zult het maar mee maken Ach gut

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 21:27

Het zand lag er wel wat mul.. arm paard... zou ze al wat pijn gedaan hebben voor de wissel?

baroen

Berichten: 3115
Geregistreerd: 23-04-04

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 21:37

poes schreef:
Het zand lag er wel wat mul.. arm paard... zou ze al wat pijn gedaan hebben voor de wissel?


daar zal men nooit achterkomen.. of het nou is dat het echt pure pech was, dat er een ( verborgen) iets was, waardoor het zo is gelopen.... tja

er zijn ook verhalen van paarden op de wei die hun nek of benen breken, tijdens een springwedstrijd, tijdens een buitenrit... een ongeluk zit gewoon in een klein hoekje.

tuurlijk is de rensport best een harde sport met risico's, maar toch denk ik dat paarden die hiervoor gefokt zijn, dit met hart en ziel doen en dan in het harnas sterven is toch ook wat...

neemt niet weg dat ( bij elke tak van sport) verkeerde mensen, verkeerde dingen doen en dollartekens boven welzijn zetten, daar mag imo best strenger naar gekeken worden, maar iets puur veroordelen op basis van een ongeluk, dat is niet oke..

hoe dan ook, nare afloop, triest voor eigenaren en trainers, gelukkig heeft de jockey niets, anders was het een dubbel drama geweest.

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 21:48

hoeveel paarden breken in de paddock of in de wei niet een been???? Slapen
en met paarden over 1.50 gebeurt gelukkig ook nooit wat! Dromen

nee vreselijke sport... nee er zal heus goed voor de paarden gezorgd worden. ik denk zelfs beter als sommige eigen paarden. ze kunnen hun energie kwijt, en hoeven geen piaffe te kunnen ze mogen in principe paard zijn, een paard kan van nature rennen. en daar maakt men gebruik van. ik denk niet dat zo'n paard het heel erg vind, anders komt er nooit een goed renpaard uit, dat geloof ik niet.

Storm

Berichten: 20851
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 21:53

Een been breken kan inderdaad overal, ik reed op een zondagmiddag door het park toen mijn paard aangevallen werd door een hond, mijn paard brak zijn (koot)been... dat had ik ook niet verwacht toen ik lekker aan het stappen was in dat park.
Ongeluk zit in een klein hoekje, het is vreselijk voor het paard dat ze haar beide kootbeenderen brak, maar daar kan de rensport niets aan doen.

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 21:55

hè jakkes arm beestje!
en ja.. ongelukken zitten in kleine hoekjes..

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 22:08

Moonfish: ik denk dat een paard, zeker de toprenpaarden, heel graag racen. Net zoals goede springpaarden gewoon ontzettend graag springen Ja
En no way dat je een paard dwingt om zoiets op hoog niveau te doen denk ik...

yyvet
Berichten: 38
Geregistreerd: 03-05-08

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 22:13

Arm beest !
maar 't gebeurt vaker dan je denkt dat een paard een misstap maakt & dan iets breekt.

Esile

Berichten: 1006
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 22:19

Wat een naar ongeluk Arm dier...maarja, ongeluk zit in een klein hoekje en kan idd, zoals al eerder gezegd hier, ook in de wei gebeuren.

Wb de vertaling van het AD...in het Engelse interview op YouTube worden de kootbenen 'ankles' genoemd, dat verklaart misschien de 'mix-up' Knipoog