Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
blijdatikrij

Berichten: 252
Geregistreerd: 07-07-07

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 18:58

Hester: je zei:
@ blijdatikrij: dunne benen zijn ook een kwaliteit die een paard sneller maken, niet een kwaliteit die voortkomt uit het fokken op longcapaciteit/hartvolume of iets dergelijks.

Zo heb ik het niet gezegd en bedoeld. Maar als fokker selecteer je op bepaalde eigenschappen die je gewenst vindt. Dan is het goed mogelijk dat je andere eigenschappen zoals bijv te fijn/teer beenwerk en kleine hoefjes met slechtere doorbloeding/hoefmechanisme en kwaliteit bot misschien voor lief neemt.

Dressuur is weer een heel andere discussie. Ook ik zie veel ontevreden paarden of paarden die niet rad lopen tijdens training of op de wedstrijd.
Zulke paarden noem ik "unhappy? athlete?" . Maar gelukkig zie ik ook fijne combinaties waar het plezier van bewegen vanaf straalt. Dat is mijn streven ook. Wat mij betreft mogen ze in de dressuursport daar meer op letten. Paardvriendelijk en ontspannenheid.

Maaaartss
Berichten: 3
Geregistreerd: 04-05-08

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:20

Die mensen mogen gewoon geen paarden hebben. al die paarden gaan gewoon te vroeg dood. omdat je gewoon stuk worden gerent.
die mensen zijn die paarden niet waard.

CandyQueen

Berichten: 1498
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:26

@ Maaaartss
Sorry, maar dat vind ik een belachelijke reactie! Boos!
Het is toch niet zo, dat die mensen die paarden express dood laten gaan. Geloof me, ze willen echt wel het beste voor hun paarden. Anders zouden ze Eight Belles wel hadden laten behandelen, maar dat was niet mogelijk. En ze had dus nog veel pijn gehad. Door euthanasie te plegen, hebben ze haar dat niet aangedaan. Het was misschien een simpele oplossing, maar voor het paardje het beste. Die mensen zijn die paarden echt wel waard. Het is niet omdat sommige eigenaars, hun renpaarden wegdoen, als ze niet meer lopen, dat ze dat allemaal doen hé.

Libera

Berichten: 3981
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 22:01

blijdatikrij schreef:
Libera schreef:
fuglyhorseoftheday.blogspot.com

Hier hebben ze t er ook over.
Ik vind racen sowieso verschrikkelijk, heb er helemaal niets mee.
Vind het niet verantwoord om jaarlingen en tweejarigen te rijden. Voor elk paard dat een succes is op de renbaan zijn er 3 die worden afgevoerd naar Mexico voor consumptie...


Dat heb ik nou net zo. Heb ook niks met racen. Vooral omdat ze de dieren veel te jong belasten.
Rijden ze op eenjarigen dan? slik
Heb zelf een veulen, is net een jaar, de pezen, banden, gewrichten en botten zijn absoluut ongeschikt om er voor hun 3e jaar op te gaan zitten.
Heb vroeger wel eens met dravers gewerkt/geholpen. Daar begonnen ze als ze 2 waren geweest voor het karretje. Dat vond ik al vroeg.


Die paarden kunnen op hun 2e beginnen met racen (en alle paarden worden 2 op 1 januari, dus een veulen van juli heeft pech, die is dan nog maar anderhalf...), dus worden ze vanaf dat ze anderhalf zijn al getraind. Maar dit is niet alleen zo op de racebaan, de AQHA is net zo erg. Die hebben de 2year old futurities, wedstrijden voor 2 jarigen. Maarja, je kan er natuurlijk niet opspringen en zo een wedstrijd rijden, daar moet maanden voor getraind worden, dus worden ze met 1,5 zadelmak gemaakt.
Maar ook mensen die gewoon niet beter weten, rijden gerust op hun jaarling... Dit is de USA, de meeste mensen gaan heel anders met hun paarden om dan in NL
http://fuglyhorseoftheday.blogspot.com/ ... -okay.html
Dit is een jaarling (nouja, 9 maanden)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 22:08

Oh god Libera, ik kan wel janken als ik dat zie....

Libera

Berichten: 3981
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 22:10

suleilitha schreef:
Citaat:
Die 728 zijn de paarden die worden afgeknalt on the spot zoals ik het begrijp. Het percentage ongeschikte of geblesseerde paarden die een enkeltje Mexico krijgen zal een veelvoud zijn van dat aantal.
Dat mensen de racesport mooi vinden vind ik prima. Maar vinden diezelfde mensen ook niet dat de enorme bedragen die erin om gaan zorgen voor een ongezonde druk?

Als ze on the spot worden afgemaakt is dat nog een gering aantal op de totale renpaardenstapel van de States.
En verder belandt een groot deel van de Nederlandse afdankers in Italie...


Ik vind dat 728 teveel (als t er niet meer zijn)...
En ja, een hoop renpaarden eindigen bij de slager. Ze moeten dan nadat ze hun been gebroken/geblesseerd hebben nog eens uren in een vrachtwagen opeengepakt staan, want slachten is verboden in de US. Dus ze moeten of naar CAnada of naar Mexico. Als ze onderweg niet overlijden.
Maar wat gebeurt er met alle paarden die niet uit hun lijden verlost word door afschieten of slachten?
Sommige vinden een goed tehuis en mogen de rest van hun dagen daar slijten, veel komen in het handels circuit terecht en vroeger of later bij een "rescue", totaal uitgemergeld of mishandeld.
Kort gezegd, er is een paardenoverschot dus de race-industrie kan op zn minst helpen om te zorgen dat de duizenden volbloeden die elk jaar geboren worden een goed tehuis krijgen na hun carriere.

Splash

Berichten: 741
Geregistreerd: 21-12-05
Woonplaats: Alabama (VS)

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 02:25

Libera schreef:
Maar ook mensen die gewoon niet beter weten, rijden gerust op hun jaarling... Dit is de USA, de meeste mensen gaan heel anders met hun paarden om dan in NL
http://fuglyhorseoftheday.blogspot.com/ ... -okay.html
Dit is een jaarling (nouja, 9 maanden)


En ik kan dat met recht bevestigen!! Ik werk in een western-ruitersport zaak in Alabama (world of the 'red necks') en tot kort geleden gaf ik les op een plaatselijk manege. Hoe vaak ik niet de woorden 'How old is your horse? you shouldn't be riding him/her yet!' heb gebruikt. En dan van die vragende blikken toegeworpen krijgen.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9339
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:26

maar dwalen we nu niet een beetje heel erg af.
Amerika is gewoon het land met de onbegrenzde mogelijkheden en ja daar moet wat aan gebeuren.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:29

Ik weet niet meer wie het zei, maar er werd opgemerkt dat renpaarden echt niet voor hun lol racen. Ik denk eerlijk gezegd dat racen de discipline is die het dichtst bij de natuur van een paard staat. 'Gewoon' hardl lopen en de eerste zijn is IMO veel natuurlijker dan een dressuurproef of een springparcours, vergelijk ook maar eens de training die nodig is.

CandyQueen

Berichten: 1498
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:59

In Amerika zijn de mogelijkheden zeker niet onbegrensd.. Daar mag zeker niet alles, maar bij races in andere landen is het even erg! En het is hier inderdaad allemaal erg offtopic aant gaan. Maar ik ben weg, want ik ben op school. Boos!

Doei Doei!

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:28

Zoals altijd bij een dode in de paardensport wordt meteen naar andere sporten gewezen: "De dressuur, dat is ook niks! Springen, dat is ook vaak dodelijk!"

DUS??? Is dat een excuus dat deze sport ook slecht voor het paard mag zijn? Zo krijg je het cirkeltje wel rond: als een paard omkomt bij een springparcours, wijs je gewoon even naar de Kentucky Derby: "Daar gaan ook paarden dood, dus dan mag het hier ook wel."

En dan zeggen sommigen ook nog dat recreatiepaarden zich ook kunnen verstappen in de wei. Maar maak eens een realistische berekening: wanneer is de kans op een fatale verstapping groter: als je als drie(!!!) jarig paard tot je uiterste wordt gedreven in zo'n race of als je als 7-jarig paard dat gewoon buiten in een kudde is opgegroeid (en je eigen grenzen hebt kunnen uitzoeken) af en toe een rustig bosritje maakt?

Natuurlijk is er op heel veel gebieden iets mis in de paardenwereld. Maar als iedereen maar naar elkaar blijft wijzen en hard roept dat met de eigen sport helemaal niks mis is, kom je nergens.

Dan kunnen we hier ook wel weer kinderarbeid in gaan voeren, want in India hebben ze dat ook nog, dus we kunnen altijd nog naar India wijzen als iemand kritiek op ons heeft.

Als ik iemand hoor roepen dat het voor paarden heel natuurlijk is om te rennen vraag ik me af of die ooit een paard in de wei heeft gezien of desnoods een documentaire over paarden. Paarden lopen 99,99% van de tijd in stap en nemen hier en daar een plukje gras mee. Alleen als er opeens een wolf aan komt stuiven zullen ze galopperen, en dan ook niet zo lang als in deze race.

__KELLY
Berichten: 3331
Geregistreerd: 05-09-05

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:25

Als je je hond in Amerika mishandeld of verwaarloosd kan je gerust een paar maanden gevangenisstraf krijgen of boete (ligt er natuurlijk ook een beetje aan in welke staat je zit) maar als er op een 9 maande oude pony wordt gereden kan het wel. En zo ook met een 2 jarige op de renbaan strarten. Terwijl al zo lang bekend is dat paarden dan nog niet volgroeid zijn.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:36

Tja. Wij tellen één en één bij elkaar op: nog niet volgroeid + belasten = not done. Helaas legt niet iedereen deze link.

Overigens, hier in Nederland zijn we natuurlijk ooh zooh geweldig, want paarden worden meestal pas op 3 jaar ingereden. Maar ik zie een hoop paarden die op 3 nog niet volgroeid genoeg zijn. Tijdje terug, moest een 3jarige ruin meedoen aan de onderlinge dressuurwedstrijd. De miep erop kwaad dat ze in de B moest, zijzelf kon tenslotte allang M, maar goed, 't paard nog niet. Leuk dat 't paard 3 was, maar 't was gebouwd als 'n tweejarige. Net als dat ik op de hengstenkeuring vorig jaar 'n tweejarige zag die wèl volgroeid was. 3 is een mooie vuistregel, maar eentje waaraan imo veel minder vastgehouden moet worden. Kijk naar het paard, niet de leeftijd.

Het gaat om verhoudingen, niet om jaarringen Clown

Libera

Berichten: 3981
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:37

kyrkelover schreef:
maar dwalen we nu niet een beetje heel erg af.
Amerika is gewoon het land met de onbegrenzde mogelijkheden en ja daar moet wat aan gebeuren.


Uhm nee vind ik niet. Volgens mij staat de dood van dat paard in direct verband met hoe het er op de renbaan aan toe gaat, en de overbelasting van jonge paarden. Cool

Cath

Berichten: 3606
Geregistreerd: 28-12-04
Woonplaats: Laren

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:03

Wat erg zo jong nog..
Ik hoorde het van een vriendinnetje die op die race was (als het dezelfde was), ze vond het echt een verschrikkelijk gezicht om te zien.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:16

Libera schreef:
In Nederland gebeurt dit inderdaad ook niet. Ik woon dan ook in de USA, waar een paarden-overschot is.
Sommige renpaarden hebben geluk en kunnen de fokkerij in, of ze komen in de rehab waar ze worden omgeschoold tot rijpaard, maar de meesten gaan naar de veiling waar ze gekocht worden door de slager voor 250 dollar....
Nou is dit paard toevallig in het nieuws omdat ze de enige merrie was in een belangerijke race, maar het gebeurt toch echt heel vaak...
En die paarden rennen echt niet zo hard omdat ze dat "leuk" vinden, net zomin als een dressuurpaard dressuur "leuk" vind, of een springpaard springen zo leuk vind. Paarden lopen toch echt liever in de wei volgens mij Haha!


Hmm ik denk dat jij ook even bij een entrainement moet gaan kijken en eens op een renpaard moet stappen.
Mijn ex-renner leeft echt om te rennen... HOezo niet leuk vinden??

lazal
Berichten: 157
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 23:02

kyrkelover schreef:
maar dwalen we nu niet een beetje heel erg af.
Amerika is gewoon het land met de onbegrenzde mogelijkheden en ja daar moet wat aan gebeuren.

daarom heb je ook van die idiote omstandigheden in Amerika, alles en vooral de dieren moeten wijken voor de HS en geld opbrengen[quote]

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9339
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:13

Ik bedoel er trouwens niet mee dat in america echt werkelijk alles maar mag en kan.
Maar jha het land staat er wel om bekend, tenminste in elk boek waar het over amerika gata dat ik gelezen heb (schoolboeken) daar staat het wel in, in meer of in mindere maten.

Maaartss
Berichten: 89
Geregistreerd: 18-05-08
Woonplaats: Leiden

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:46

kyrkelover schreef:
Ik bedoel er trouwens niet mee dat in america echt werkelijk alles maar mag en kan.
Maar jha het land staat er wel om bekend, tenminste in elk boek waar het over amerika gata dat ik gelezen heb (schoolboeken) daar staat het wel in, in meer of in mindere maten.



een groot deel mag wel daar wat hier niet mag.

@ candy
ik bedoelde het niet aanvallend hoor? Maar als Volbloedjes gaat rijden als ze pas 2 jaar oud zijn?

Storm

Berichten: 20853
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:57

Rijden is een te groot woord denk ik.
Ik denk dat er al flink wat onderzoek is gedaan naar die 2 jarige volbloedpaarden, en als het echt zo schadelijk is, zou het wel verboden worden lijkt me.

CandyQueen

Berichten: 1498
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:35

Maaartss schreef:
kyrkelover schreef:
Ik bedoel er trouwens niet mee dat in america echt werkelijk alles maar mag en kan.
Maar jha het land staat er wel om bekend, tenminste in elk boek waar het over amerika gata dat ik gelezen heb (schoolboeken) daar staat het wel in, in meer of in mindere maten.



een groot deel mag wel daar wat hier niet mag.

@ candy
ik bedoelde het niet aanvallend hoor? Maar als Volbloedjes gaat rijden als ze pas 2 jaar oud zijn?


ik heb ook al op een 2-jarige gereden Schijnheilig
ga ik me nu eig. niet echt schuldig over voelen, vooral omdat je zag dat het paardje er wel plezier in had Haha!

en was eig. ook niet echt kwaad bedoelt tegenover jou ofzo hoor Knipoog

Maaartss
Berichten: 89
Geregistreerd: 18-05-08
Woonplaats: Leiden

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:47

ik heb ook al op een 2-jarige gereden Schijnheilig
ga ik me nu eig. niet echt schuldig over voelen, vooral omdat je zag dat het paardje er wel plezier in had Haha!

en was eig. ook niet echt kwaad bedoelt tegenover jou ofzo hoor Knipoog[/quote]


haha okee xD nee je kwam een beetje boos over xD

CandyQueen

Berichten: 1498
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:32

Maaartss schreef:
ik heb ook al op een 2-jarige gereden Schijnheilig
ga ik me nu eig. niet echt schuldig over voelen, vooral omdat je zag dat het paardje er wel plezier in had Haha!

en was eig. ook niet echt kwaad bedoelt tegenover jou ofzo hoor Knipoog



haha okee xD nee je kwam een beetje boos over xD[/quote]
Sorry..
maar dat was nog een van de normale reacties.. Bloos
Heb er al ergere gegeven. Schijnheilig Maar niet op bokt.. Haha!
Xx.

Maaartss
Berichten: 89
Geregistreerd: 18-05-08
Woonplaats: Leiden

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:07

Candy_x3 schreef:
Maaartss schreef:
ik heb ook al op een 2-jarige gereden Schijnheilig
ga ik me nu eig. niet echt schuldig over voelen, vooral omdat je zag dat het paardje er wel plezier in had Haha!

en was eig. ook niet echt kwaad bedoelt tegenover jou ofzo hoor Knipoog



haha okee xD nee je kwam een beetje boos over xD

Sorry..
maar dat was nog een van de normale reacties.. Bloos
Heb er al ergere gegeven. Schijnheilig Maar niet op bokt.. Haha!
Xx.[/quote]

haha:P is goed hur:D

kilde

Berichten: 32
Geregistreerd: 28-04-08

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 17:26

echt heel zielig voor Eight Bells. Ze was nog maar 2.
Huilen

Mogen 2 jarige eigenlijk meedoen aan de Derby? Ik dacht van niet.

R.I.P Eight Bells Verdrietig