Nieuwe wagen rijdt op echte paardenkracht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110729
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Nieuwe wagen rijdt op echte paardenkracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 10:51

http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/arti ... acht.dhtml
hln.be


Het spreekwoord 'het paard achter de wagen spannen' is door ene Abdolhadi Mirhejazi uit de oliestaat Dubai wel erg letterlijk genomen. De man heeft een soort auto gebouwd die louter door paardenkracht wordt aangedreven, zij het dan wel slechts één pk. Mirhejazi doopte zijn voertuig om tot de Naturmobil, met als krachtbron een paard dat in het voertuig en achter de bestuurder staat. Door op een band te lopen, zet het paard de wagen in beweging.

Patent
Het frame van het voertuig is gebouwd uit licht polycarbonaat, een soort van kunststof dii doorzichtig en erg sterk is, met daarover doorzichtig plastiek. Zo kan het voertuig een snelheid van 80 km per uur bereiken, al is de gemiddelde snelheid slechts 20 kilometer per uur. Mirhejzai, die uit Iran komt en daar ook patent heeft aangevraagd voor zijn Naturmobil, heeft ruim 2 jaar aan de ontwikkeling van het voertuig gewerkt. Het paard staat op een loopband van fiberglas en produceert genoeg kracht om de 300 kilo wegende Naturmobil vooruit te krijgen.

Extra accu
Daarnaast wordt er ook genoeg extra energie opgewekt om een kleine accu op te laden, waarmee de verlichting en het elektrisch systeem kan worden gevoed. Die accu kan ook dienen om de kar verder te laten rijden als het paard moe is. Dat laatste wordt zelfs aangegeven via een sensor, die de lichaamstemperatuur van het paard mee. Is die te hoog, wordt de loopband automatisch gestopt en kan het paard zo'n 20 minuten uitrusten. De accu neemt dan automatisch zijn taak over.

De Naturmobil staat op zes motorfietsbanden. Voor de hygiëne is het voertuig uitgerust met een uitwerpselen- en urinevanger, kwestie van ook wat aan de diervriendelijkheid te denken.

Klik hier voor foto's.

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Re: Nieuwe wagen rijdt op echte paardenkracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:56

Wat een uitvinding zeg Clown , maar wel heel erg knap moet ik zeggen! Maar word het voor een paard in zo een ding niet gigantisch snel warm? Achter dat "glas"? Zie ik dat goed op die ene foto? En hoeveel paarden zouden er nou werkelijk braaf genoeg zijn om rustig in zo een ding te zetten? en hoe zit dat op hobbelige wegen? Schommelt dat paard ook flink op en neer..Voor de rest heeft hij wel overal over na gedacht, denk aan die hartslagmeting, waardoor het paard het niet te warm krijgt. Lachen..Leuke uitvinding, maar of het nou echt gebruikt kan/gaat worden.

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Nieuwe wagen rijdt op echte paardenkracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 11:00

hmmm Ik vind het maar een omslachtige manier om je voort te bewegen Bloos
Het is toch eigenlijk gewoon een soort van koets/rijtuig, alleen staat het paard erachter Verward
Het idee met die band is dan wel weer origineel al houd ik mijn hart vast als dat hele
spul 80 km/u moet gaan halen...

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Nieuwe wagen rijdt op echte paardenkracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 11:05

Ik vind het eigenlijk best wel zielig, tis leuk bedacht maar ik zie dan toch liever een paard voor de wagen dan in de wagen.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Nieuwe wagen rijdt op echte paardenkracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 11:05

20km pu is hard zat Haha!

moet er alleen niet aan denken dat het paard paniekeerd om wat voor reden dan ook Bloos
paard kan wel lekker om zich heen kijken ..

ben benieuwd of het paard het uberhaubt welleuk vind
maar kan me der wel iets bij voorstellen Vork

tender_yon
Berichten: 256
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: zundert

Re: Nieuwe wagen rijdt op echte paardenkracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:37

hum vind het maar een vreemde uitvinding
maar goed ieder zijn ding

Stephanie87

Berichten: 1019
Geregistreerd: 28-11-06
Woonplaats: Achter de Pc

Re: Nieuwe wagen rijdt op echte paardenkracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:11

Ik vind het een beetje zielig
stel je voor je gaat ermee op concours je paard moet daar al helemaal heen "lopen" om jou en hemzelf op de wedstrijd te krijgen en moet daar ook nog eens zijn proefje(s) lopen....

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Nieuwe wagen rijdt op echte paardenkracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 17:18

wat een ding!
handig vooe mensen die willen mennen maar paarden hebben die niet op de weg mogen Clown
de hoefjes zullen niet slijten en je kunt lekker naar buiten kijken zonder vliegen en andere iritante beesten in je gezicht en je paard krijgt nog genoeg beweging ook Tong uitsteken ideaal voor luie mensen die geen zin hebben om hun paard in te spannen. en het paard kan er ook niet vandoor gaan Haha!