PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110726
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 15:23

http://www.horsetalk.co.nz/news/2008/05/046.shtml
horsetalk.co.nz

Dood van pas tweejarige Eight Belles is de druppel.

Er moet een verbod komen voor het trainen en gebruik van renpaarden onder de 3 jaar, aldus dierenbeschermingsgroep PETA.

Deze noodkreet komt na de dood van de merrie Eight Belles, welke haar kootbenen brak nadat zij als tweede over de finishlijn kwam tijdens de Kentucky Derby. Eight Belles was nog maar net twee jaar oud. Haar dood heeft de alarmbellen doen rinkelen bij de dierenactivisten, welke fel tegen het racen van jonge dieren zijn.

PETA presidente Ingrid Newkirk heeft een verzoek geschreven naar de Kentucky Horse Racing Authority, waarin zij vraagt om een wijziging in de regelementen, zodat de verwondingen zoals bij Eight Belles niet meer zoveel zullen voorkomen.

Newkirk wil dat er een ban komt op het racen van paarden onder de 3 jaar, inclusief het trainen en racen, zodat ze fysiek volwassen kunnen worden. Volgens haar zou er een limiet moeten zijn voor hoeveel wedstrijden een paard per seizoen mag rennen, en zou het gebruik van een zweep verboden moeten worden.

"Als paarden echt zouden willen rennen, zoals de race-industrie claimt, dan zouden ze wel rennen zonder dat ze moeten worden geslagen," aldus Ingrid.

Een zware ondergrond zoals op Churchill Downs zou verboden moeten worden, en de paarden zouden alleen nog maar op een ondergrond van gras of kunststof mogen rennen. Deze maatregelen zijn nodig om nieuwe tragedies te voorkomen, aldus PETA.

"Eight Belles is een van de velen die is overleden aan catastrofale verwondingen door het racen. Union City, Prairie Bayou, George Washington, en Barbaro zijn de meest beroemde kampioenen wiens (nog niet eens volgroeide) botten braken terwijl zij keihard moesten rennen over de loodzware banen. Duizenden minder bekende paarden zijn op dezelfde manier aan hun eind gekomen volgens de statistieken."

"We denken dat het echt het beste is voor deze tak van sport om een aantal dingen drastisch te veranderen. De mensen die werkelijk om de dieren geven zullen niet tolereren dat de kampioenen op deze manier aan hun einde komen.

De Kentucky Horse Racing Authority heeft een verklaring naar buiten gebracht, waarin staat dat er geen bewijs is dat het omhoog schroeven van de leeftijdsgrens voor renpaarden enig effect zou hebben, en dat het onderzoek naar verschillende race-bodems gewoon door gaat.

Vooralsnog zullen de onvolgroeide een, twee en driejarige paarden dus gewoon moeten blijven rennen.

Verwant artikel:

[VN] Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:27

ik heb het andere artikel ook gelezen. Wist niet dat die merrie amper 2 was Scheve mond
Ik ben geen tegenstander van de rensport, maar ik vind toch ook dat ze die dieren véél te snel opleren en laten racen.
Op bokt wordt moord en brand geschreeuwd als ze een pas 3jarige al onder het zadel zien, maar dit vind ik veel erger.

Anoniem

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:30

Ze mogen toch maar 3 keer de zweep gebruiken tijdens de wedstrijd?

Ik vind het plan van het limiet op zich best wel goed om zo het welzijn van het paard te bevorderen. Denk dat dat nog best eens een goed plan zou kunnen zijn. En ik ben ook tegen het gebruik van de jonge paarden. Maar ik mag hopen dat ze dan ook achter het gebruik van jonge paarden in de rest van de paardensport aan gaan? Neem bijv de futurity in de US waar ook paarden van 2 worden gereden. Dus ik vind niet dat ze nu alleen achter de rensport aan moeten gaan.

anne_joy

Berichten: 983
Geregistreerd: 22-05-07

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:31

Ik vind racen opzich niet zo heel erg als het maar eerlijk tegenover de paarden gebeurd. Ik vind dat elk paard eerst lekker in de wei moet hebben gerend en niet gelijk moet racen. En dan van dat de zwepen afgeschaft moeten worden vind ik ook erg goed! Waarom zou je een paard slaan? Alleen maar omdat hij moet rennen. Als een paard wilt rennen doet hij dat wel. (vind ik)

whoopylover

Berichten: 2599
Geregistreerd: 10-07-02
Woonplaats: Vlaardingen

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:32

SO! ik wist niet dat dat racepaard nog geen 2 was! OMG!
Ik ben het er helemaal mee eens dat er onder de 3 jaar nog niets op de racebaan mag verschijnen, en vanaf 3 maar een x aantal keer per jaar.
In de dressuur is daar toch ook een halt toe geroepen, dat paarden op hun 4e jaar al Z waren...

prompter

Berichten: 11157
Geregistreerd: 28-09-02

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:34

Derby is toch voor driejarigen Verward

Verbod op koersen met tweejarige volbloeds en dravers heeft mijn steun, maar verder kan elk paard natuurlijk in het weiland zich verstappen en een been breken, dat gebeurt lang niet alleen in races en ook niet heel erg vaak - alleen in dit geval werd er veel aandacht aan besteed omdat het de enige merrie tussen de hengsten was en Hilary Clinton dit paard als "symbool" had gekozen.

En als het aan PETA ligt, wordt álle paardensport verboden...

Klara16
Berichten: 1628
Geregistreerd: 01-09-07

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:36

Tja, elk paard kan zich verstappen maar de kans dat daar ernstig letsel op volgt is wel een heel stuk groter als het zo'n jonkie is dat veels te hard moet werken.

Het is gewoon kinderarbeid!

Eigenlijk zou je wedstrijden voor 3-jarigen moeten verbieden, want de enige manier om ze klaar te hebben voor die Derby is door te beginnen als ze 2 zijn. Wat is er nou minder leuk en spannend aan een race met 4-jarigen?

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:37

Cayenne schreef:
"Als paarden echt zouden willen rennen, zoals de race-industrie claimt, dan zouden ze wel rennen zonder dat ze moeten worden geslagen," aldus Ingrid.


Rolleyes

prompter

Berichten: 11157
Geregistreerd: 28-09-02

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:39

Ik heb het even nagekeken, de merrie was drie jaar oud, geen twee. Niet dat dat het minder erg maakt, maar de leeftijd klopt niet, dat hoort gewoon goed te staan in zo'n bericht.

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:42

ik ben sowieso al geen voorstander van dit soort race's, vooral als je hoort dat dus een 2 jarige word afgemaakt door die race. Op bokt kunnen we uren lang discuseren over iemand die op een 2 jarige heeft gezeten, maar hier horen we nooit wat over(of ik moet er straal over heen kijken) ik ben het er helemaal mee eens dat de race voor 2 jarigen verboden moet worden.

Klara16
Berichten: 1628
Geregistreerd: 01-09-07

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:42

@ promptertje: het paard was 3 op het moment van de race, maar de manier waarop het hele geeuren georganiseerd is dwingt eigenaars toch om te beginnen trainen met 2-jarigen? dat moet gewoon veranderen!

er is geen enkele andere tak van de paardensport waarin paarden op zo'n jonge leeftijd hun beste prestaties moeten neerzetten.

panter1
Berichten: 276
Geregistreerd: 08-05-08

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:43

Ik vindt het ook gewoon te jong, om in zo'n hoge sport er mee te gaan.
Mening graag

prompter

Berichten: 11157
Geregistreerd: 28-09-02

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:45

Klara16 schreef:
er is geen enkele andere tak van de paardensport waarin paarden op zo'n jonge leeftijd hun beste prestaties moeten neerzetten.


Nooit van boomsleepwedstrijden met anderhalfjarigen gehoord in Oostenrijk, of futurity-wedstrijden in de VS met tweejarigen onder het zadel? Er zijn vrij veel takken van sport waarbij hele jonge paarden worden gebruikt, inclusief zaken in Azië waar je hier nooit iets over hoort in de media. Het zou wereldwijd en in alle takken van sport bekeken moeten worden.

Klara16
Berichten: 1628
Geregistreerd: 01-09-07

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:46

promptertje schreef:
Klara16 schreef:
er is geen enkele andere tak van de paardensport waarin paarden op zo'n jonge leeftijd hun beste prestaties moeten neerzetten.


Nooit van boomsleepwedstrijden met anderhalfjarigen gehoord in Oostenrijk, of futurity-wedstrijden in de VS met tweejarigen onder het zadel? Er zijn vrij veel takken van sport waarbij hele jonge paarden worden gebruikt, inclusief zaken in Azië waar je hier nooit iets over hoort in de media. Het zou wereldwijd en in alle takken van sport bekeken moeten worden.


Ergens op de wereld zal wel een obscure sport bestaan waarin ze nog jonger gaan ja Knipoog
Ik heb het over de mainstream paardensport

prompter

Berichten: 11157
Geregistreerd: 28-09-02

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:48

Western vind ik redelijk mainstream...

Klara16
Berichten: 1628
Geregistreerd: 01-09-07

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:49

In ieder geval is 'die daar doet het ook' nooit een argument om zelf iets verkeerds te mogen doen Knipoog

De rensport moet daarin haar verantwoordelijkheid nemen.

prompter

Berichten: 11157
Geregistreerd: 28-09-02

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:52

Ja, dat ben ik met je eens. Zoals ik al zei, van mij mogen alle wedstrijden met tweejarigen afgeschaft worden, en de grote prijzen (geld en/of eer) zouden met oudere paarden verdiend moeten kunnen worden, niet met jonge paarden.

Klara16
Berichten: 1628
Geregistreerd: 01-09-07

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:54

promptertje schreef:
Ja, dat ben ik met je eens. Zoals ik al zei, van mij mogen alle wedstrijden met tweejarigen afgeschaft worden, en de grote prijzen (geld en/of eer) zouden met oudere paarden verdiend moeten kunnen worden, niet met jonge paarden.


Go jij! Go jij! word!

hoe komt het eigenlijk dat die races voor jonge paarden zo belangrijk zijn? Worden ze minder snel als ze 6 zijn vergeleken met als ze 3 zijn?

prompter

Berichten: 11157
Geregistreerd: 28-09-02

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:56

Nee, dravers worden juist sneller als ze ouder worden, en bij de volbloeden (maar daar heb ik niet echt verstand van) worden al jaren geen snelheidsrecords meer gebroken. Het "systeem" is nu zo dat het meeste geld te verdienen is als ze jong zijn, dat zou naar een hogere leeftijd gebracht moeten worden.

Klara16
Berichten: 1628
Geregistreerd: 01-09-07

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:00

Als het alleen maar voor het geld is, is het helemaal misdadig. Ik ben ook niet voor PETA, maar in dit geval hebben ze wel degelijk een punt.
Races voor 3 jarigen afschaffen zodat er geen impuls meer is om met 2-jarigen te geen trainen zou een goede oplossing zijn. Dat er races voor 2-jarigen zouden bestaan is een schande.

xje_kim
Berichten: 626
Geregistreerd: 02-07-07
Woonplaats: beverwijk

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:09

"Als paarden echt zouden willen rennen, zoals de race-industrie claimt, dan zouden ze wel rennen zonder dat ze moeten worden geslagen," aldus Ingrid.


hier ben ik het niet mee eens, ik werk zelf op een renstal waar vooral ook 2/3 jarige hengsten staan, ik rijd wel is op de 3 jarige in de training, en zeker weten dat ik bijna mijn benen niet hoef te gebruiken, ik moet eerder zorgen dat ze niet al wegracen...wij slaan de paarden trouwens ook niet ook omdat ze zelf al willen racen!... Clown opzich ben ik het er ook niet helemaal mee eens dat ze op 2 jarige leeftijd ingereden worden want dat merk je later wel, wij hebben bijvoorbeeld ook een 14 jarig paard staan en daar kan je niet echt op zijn rug leunen want dat doet hem echt pijn... Knipoog

Rinskee
Berichten: 3916
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: In nederland

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:12

patsur schreef:
Cayenne schreef:
"Als paarden echt zouden willen rennen, zoals de race-industrie claimt, dan zouden ze wel rennen zonder dat ze moeten worden geslagen," aldus Ingrid.


Rolleyes

Ja en als een paard echt wil springen hoef je hem er niet toe te pushen en te slaan of te gillen..
beetje ver gezocht

verder erg tragisch en zonde dat dit paard zo jong is overleden, ben ook niet zo voorstander van vroeg trainen maar zoals prompertje al zegt, met een jong paard kun je het meeste verdienen.
laats zag ik statistieken en er wordt steeds minder met 2 a 3 jarige gestart. (DRAFSPORT) de rest houdt ik niet bij!

niet elk paard is er klaar voor.. trainen vindt ik wat anders, je kan alvast wel beginnen met beleren e.d. maar van een jong paard kan je ook niet téveel verwachten ze moeten zich goed kunnen ontwikkelen geef ze even vakantie enzo. zoiets vergeten ze niet.

Anoniem

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:12

Dat de leeftijd op geschroefd wordt vind ik zeker geen slechte zaak.
Doet men dat overal is het ook meteen weer voor iedereen gelijk.

Maar alleen maar op kunstof banen en het slaan met de zweep waar gewoon al een limiet aanzit...nee daar kan ik niet zoveel mee.

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:15

Ze worden idd erg vroeg al ingereden en lopen al op zeer jonge leeftijd een koers. Op latere leeftijd zal dit toch parten gaan spelen op de gezondheid van het paard. Een paard moet ook kunnen groeien en jong kunnen zijn, in iedere tak van de sport. Een kind van 3 stuur je ook niet naar de brugklas Knipoog

Klara16
Berichten: 1628
Geregistreerd: 01-09-07

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:17

[quote="TabeRJa en als een paard echt wil springen hoef je hem er niet toe te pushen en te slaan of te gillen..
beetje ver gezocht

verder erg tragisch en zonde dat dit paard zo jong is overleden, ben ook niet zo voorstander van vroeg trainen maar zoals prompertje al zegt, met een jong paard kun je het meeste verdienen.
laats zag ik statistieken en er wordt steeds minder met 2 a 3 jarige gestart. (DRAFSPORT) de rest houdt ik niet bij!

niet elk paard is er klaar voor.. trainen vindt ik wat anders, je kan alvast wel beginnen met beleren e.d. maar van een jong paard kan je ook niet téveel verwachten ze moeten zich goed kunnen ontwikkelen geef ze even vakantie enzo. zoiets vergeten ze niet.[/quote]

Met een 2-jarige trainen vind ik ook niet kunnen. die gewrichten en wervels zijn niet klaar voor de belasting. Dan heb je paarden die op hun 8ste vernield zijn. wegwerppaarden.