PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Klara16
Berichten: 1628
Geregistreerd: 01-09-07

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:02

Adriana schreef:
Zucht, heeft iemand OOIT een boekje van Walter Farley gelezen? Ik wil dit niet goed praten... maar zo'n gezeik hoeft nou ook weer niet. Je kunt mij niet wijs maken dat na 300 jaar selectie voor races dat de Engelse Volbloed net zo is als een warmbloed. Zoals ik al eerder zei het hele fokdoel is anders... ik heb er niet veel doel over, maar dit is logica...


Ik heb nooit iets van WF gelezen dus daar kan ik niet over meepraten.

Maar de warmbloed en de volbloed zijn toch nauw verwant? Als ik me niet vergis zit er in al onze warmbloeden wel een flinke scheut volbloed. En bij die warmbloeds zijn we het erover eens dat ze best niet voor hun derde belast worden.

Zijn er rontgenstudies die bewijzen dat de groeikraakbenen van een volbloed sneller sluiten dan die van een ander paard?

StableEnable

Berichten: 870
Geregistreerd: 13-10-07
Woonplaats: Etten/Arnhem

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:05

promptertje schreef:
Derby is toch voor driejarigen Verward

Verbod op koersen met tweejarige volbloeds en dravers heeft mijn steun, maar verder kan elk paard natuurlijk in het weiland zich verstappen en een been breken, dat gebeurt lang niet alleen in races en ook niet heel erg vaak - alleen in dit geval werd er veel aandacht aan besteed omdat het de enige merrie tussen de hengsten was en Hilary Clinton dit paard als "symbool" had gekozen.

En als het aan PETA ligt, wordt álle paardensport verboden...


Ik geloof toch niet dat veel paarden die zich in de wei verstappen állebei hun kootbenen breken...............
Schandalig. Een tweejarige hoort niet onder het zadel in welke discipline dan ook. En er moeten zeker grenzen gesteld aan de prestatievraag van jonge paarden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:06

promptertje schreef:
Ach ja, en als ik met mijn 22-jarige op de proppen kom die nog steeds zo gezond is ondanks haar vroege training, dan is dat "toeval" Knipoog
precies Haha! en die van jou heeft echt moeten werken als jonkie op de baan........

het probleem met dit soort dingen is dat mensen niet buiten hun kadertje kunnen kijken, en dingen die ze niet begrijpen of kennen als slecht bestempelen.........

en dan zeg ik weer......... als ik moest kiezen, dan was ik liever een 2 jarige die rechte lijnen mag rennen met een lichtgewicht ruiter erop, dan die 4 jarige die door de wannabe anky zadelmak wordt gemaakt.

Ik heb dat onderzoek van de pezen ook gelezen....... en ik herken daar wel heel veel in met betrekking tot paarden die ik ouder heb zien worden en het blessure verloop in hun leven

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:07

Klara16 schreef:
Adriana schreef:
Zucht, heeft iemand OOIT een boekje van Walter Farley gelezen? Ik wil dit niet goed praten... maar zo'n gezeik hoeft nou ook weer niet. Je kunt mij niet wijs maken dat na 300 jaar selectie voor races dat de Engelse Volbloed net zo is als een warmbloed. Zoals ik al eerder zei het hele fokdoel is anders... ik heb er niet veel doel over, maar dit is logica...


Ik heb nooit iets van WF gelezen dus daar kan ik niet over meepraten.

Maar de warmbloed en de volbloed zijn toch nauw verwant? Als ik me niet vergis zit er in al onze warmbloeden wel een flinke scheut volbloed. En bij die warmbloeds zijn we het erover eens dat ze best niet voor hun derde belast worden.

Zijn er rontgenstudies die bewijzen dat de groeikraakbenen van een volbloed sneller sluiten dan die van een ander paard?


Dat komt omdat wij met onze warmbloeden circeltjes in een baan gaan rijden, en niet lange stukken rechtuit rennen.......... daarom is de belastign veel groter

Klara16
Berichten: 1628
Geregistreerd: 01-09-07

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:08

Dus als PETA haar zin krijgt gaan de tijden die de volbloeds lopen weer slechter worden?

Want ik begrijp uit jullie verhaal dat met 2 jaar beginnen trainen essentieel is voor het opleiden van een snel racepaard

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:11

nee voor de ontwikkeling van de pezen Haha! Haha! Haha! snelheid kan je niet trainen, ok....... deels dan Haha!

Anoniem

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:12

Citaat:
als ik moest kiezen, dan was ik liever een 2 jarige die rechte lijnen mag rennen met een lichtgewicht ruiter erop, dan die 4 jarige die door de wannabe anky zadelmak wordt gemaakt


Mag ik gewoon kiezen voor beide niet?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:13

ik ook liever beide niet Haha! Haha! ik zou gewoon een 3 jarige bij mij op stal willen zijn Haha! Haha!

Klara16
Berichten: 1628
Geregistreerd: 01-09-07

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:14

Dus als ik het goed begrijp wordt er met 2-jarigen volop getraind met de nobele bedoeling hen voor blessures te behoeden...

,,, en dus helemaal niet om ze zo snel mogelijk geld te laten opbrengen Haha!

(en ik blijf erbij: ik moet het eerste dressuurpaard nog door beide kootbenen zien zakken in de ring)

CandyQueen

Berichten: 1498
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:16

Euhmm.. Eight Belles was 3 jaar.. geboren op 23 feb. 2005! En PETA kan wel geen roepen dat ze een verbod willen, maar dat gaat er echt niet doorkomen. Althans dat hoop ik.. Boos!
Onder de 3 jaar, niet meer mee rennen. Nu ja, laat ze toch lekker doen. Er zijn 3-jarige, die al een volgroeide bouw hebt, net zoals je 4-jarige hebt, die de bouw hebben van een 2-jarige. Het hangt af van paard tot paard. Eight Belles heeft gewoon onwijs pech gehad. Verdrietig Dat had evengoed een paard van 18 kunnen overkomen.

PETA suckt gewoon!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:17

er valt weinig te trainen hoor aan renpaarden Haha! alleen op uithoudingsvermogen en kracht, maar dat kost het lijf geen moeite Haha! is geen belasting voor het lijf, zeker niet met een 40 kilo wegend mens erop Haha!

Zal je ook niet zien, maar er staan nog altijd meer dressuur, spring en dat soort paarden bij de slager dan racepaarden........ en daarnaast komt dit soort sjit ook in de springring voor....

heb trouwens wel eens een paard meegemaakt die een hartaanval kreeg in de ring......

Een eigenaar heeft er meer aan als het paard LANG geld op brengt, en niet slechts eenmalig Haha! of zo snel mogelijk

prompter

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-09-02

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:18

Nou, hier in Nederland valt er weinig geld te verdienen in de draf- en rensport, in de dressuur- en springsport valt meer te verdienen, dus dat het hier om het geld gaat, gaat niet op.

Mizora

Berichten: 18133
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:19

Je ziet inderdaad weinig paarden hun benen breken in de ring. Maar er sterven er meer van een hartstilstand en velen verdwijnen in verband met peesblessures.

janouk
Blogger

Berichten: 17920
Geregistreerd: 18-04-06

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:21

Helemaal eens dat er geen renpaarden/dravers onder de 3 jaar op de baan komen.

diesel83

Berichten: 1182
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: den haag

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:22

Vreselijk vind ik het en geef ze groot gelijk. Met rijden wachten we toch ook totdat het paard 3 jaar is voordat we erop gaan?! en dan nog ik vind het niet kunnen dat er dan al mensen officieel starten zodra een paard net ingereden is (ik zou eerst rustig aan trainen en opbouwen en pas met 4,5 a 5 jaar wedstrijden rijden). Dus ook voor renpaarden vind ik het al vroeg dat ze dan de baan al opmoeten om wedstrijden te winnen.
Een kind van 8 laat je toch ook niet al werken in de supermarkt of kranten lopen of wat dan ook. Laat paarden ook dan eerst genieten van hun jonge jaren. En tuurlijk kun je ze wel al trainen dat doe je ook met een rijpaard maar doe dat gwoon rustig aan en niet gehaast omdat mensen willen winnen en presteren.

Geniet van paarden en behandel paarden toch met respect!

Klara16
Berichten: 1628
Geregistreerd: 01-09-07

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:26

Blessures heb je in de rensport ook.

Wat gebeurt er met al die racende 3-jarigen na de derby? Die worden toch ook niet allemaal dekhengst? Om nog maar te zwijgen van degene die niet snel genoeg zijn om te racen. Ik vrees dat een belangrijk percentage van alle sportpaarden eindigt als hoofdingredient van een broodje kroket

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:28

niet goed genoeg, is geen blessure Haha! Haha! in de dressuursport gaan er ook honderden per jaar door de achterdeur weg.......

Zolang de racepaarden heel blijven en goed meekomen blijven ze gewoon racen, daarna met pensioen of de frikandellen in........ net zoals bij onze rijpaarden Haha!

In elke tak van sport heb je blessures......

CandyQueen

Berichten: 1498
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:29

@ diesel83
Wat als die jonge paarden nu genieten van het rennen op de baan? Daar ook al is aan gedacht? Mijn ex-verzorgpaardje, heeft 4 jaar op de baan gelopen, als je op stal komt, is het eerste wat je moet doen, gewoon de deur van haar stal openzwaaien, paard rent er als een gek uit. Sommige paarden zijn nu eenmaal geboren met de capaciteit om een top renpaard te worden, en dat ook graag te doen. Net zoals sommige mensen geboren worden met een prachtige stem. Dat rennen, noemen ze TALENT! Ik zie sommige paarden het nog niet meteen doen hoor. Laat die paarden gewoon de baan op! Als ze het graag doen, waarom niet?

@ Klara16
Euhmm.. wel die paarden gaan gewoon weer op de trailer naar huis. En verder met de wedstrijden, het is niet omdat ze de Derby niet winnen, niet snel genoeg zijn, of wat dan ook. Dat ze als een "broodje kroket" eindigen. Die paarden gaan gewoon door, met een andere wedstrijd, en misschien het jaar erna, weer mee met de Derby! Haha!

Mizora

Berichten: 18133
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:33

Het is voor die paarden net een hockeywedstrijd, ze trainen ervoor en doen hun uiterste best als het zover is.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:37

ik zit nog even na te denken, en ik denk dat de rensport een van de vriendelijkste meest natuurlijke sporten is die je kan doen met je paard........... lange stukken rennen............

als ik dat dan vergelijk met de springsport, en alle tuigage die erbij komt kijken of de dressuursport met al die wannabe ankies met hun sloffen en sporen.........

CandyQueen

Berichten: 1498
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:41

KiWiKo schreef:
ik zit nog even na te denken, en ik denk dat de rensport een van de vriendelijkste meest natuurlijke sporten is die je kan doen met je paard........... lange stukken rennen............

als ik dat dan vergelijk met de springsport, en alle tuigage die erbij komt kijken of de dressuursport met al die wannabe ankies met hun sloffen en sporen.........


Goed gezegt! Haha!


Die paarden dragen slechts een last van een zadeltje en dan de ruiter. Dus maximum een 60 à 65kg. Is volgens mij toch wel wat minder dan die zware dressuurzadels, ruiters, die gewoon te zwaar zijn voor hun paard. En dan de springsport, ik denk niet dat paarden in het wilt 1m30 moeten springen hoor. Boos!

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:41

KiWiKo schreef:
ik zit nog even na te denken, en ik denk dat de rensport een van de vriendelijkste meest natuurlijke sporten is die je kan doen met je paard........... lange stukken rennen............

als ik dat dan vergelijk met de springsport, en alle tuigage die erbij komt kijken of de dressuursport met al die wannabe ankies met hun sloffen en sporen.........


Klopt helemaal, om even los te komen van de leeftijd discussie is rensport inderdaad de sport die het meeste in de buurt komt bij de natuurlijke aard van het paard. Zoals je zegt veel beter dan met een overmaat aan tuig, dekjes, setjes en nog meer troep door de baan moeten sloffen, of huizehoge hindernissen springen; iets was paarden in de natuur zeer zelden doen.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:49

er zijn misstanden in iedere tak van paardensport, en de rensport hoort daar wel degelijk bij. er worden JAARLINGEN getraind, om als 2 jarigen te racen. en nee, niet altijd korte afstanden. en er word wel degelijk geslagen! meer als 3 maal. er is niemand die zoiets kan zien, in het heetst van de strijd.als ze zo graag uit hun eigen rennen, is er m.i. toch helemaal geen zweep nodig? en al die open bekkies, omdat de bitringen naar de oren worden getrokken dan? ruffian gezien? die was pas 3. liep 2,4 km. op topsnelheid!is niet echt kort.
ook een volbloed is niet volgroeid met 2, dat smoesje gebruiken ze bij de quartrs ook.geen enkel paard is volgroeid met 2. en al zou dat, ze worden getraind met 1 jaar...
en een paard, wat de stal uitrent, als de deuren opengaan, is niet opgevoed.

esperance

Berichten: 5557
Geregistreerd: 20-12-04
Woonplaats: Weert

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:56

in 2 jarige koersen is een zweep verboden.. Clown En als we de bitringen tot hun oren trekken, gaan we nooit winnen, en verdienen wij, trainers/eigenaren helemaal niks. (want daar gaat het volgens jullie alleen maar om)

Weet je waarom jockey's een stok mee voeren tijdens de koers? alleen om te "slaan" zeker???? Nou niet dus, eh..

Mizora

Berichten: 18133
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:57

Bedenk je wel erbij dat deze 'jaarlingen' over het algemeen op zijn vroegst in december voor het eerst onder het zadel gaan en in januari geboren zijn. Ook dat de eerste races pas juni/juli zijn? Dat maakt verschil.

Voor die open bekjes is inderdaad niet echt goed te praten, behalve dat ze op de teugels hangen om te steunen.

De druk op de teugels is trouwens met dressuur en springen vaak evengroot, alleen wij trekken die aansnoerneusriem nog eens even extra aan omdat het niet staat. Tja, je ziet het niet meer, maar is het er niet meer?