PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:56

Het is de pest dat ze bij dravers in Nederland niet veel doen aan het harden op jonge leeftijd. Verder zijn de banen hier ook niet echt hard te noemen. Dit zou nog wel eens een verklaring kunnen zijn, Kawa...

esperance

Berichten: 5557
Geregistreerd: 20-12-04
Woonplaats: Weert

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:57

panter1 schreef:
Mag ik vragen waarom het eigenlijk zo vroeg is bij de renpaarden, dat er zo vroeg mee wordt gereden?


Misschien eerst ff topic door lezen?

Klara16
Berichten: 1628
Geregistreerd: 01-09-07

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:00

Dus jullie zijn van mening dat we juist MEER blessures gaan zien als we het berijden van 2-jarige paarden verbieden?

Rechtvaardigt het 'harden' van de pezen (iets waar ik nog steeds niet in geloof) dan het overbelasten van de rest van het gestel van een paard? Je kijkt in dat geval alleen naar de pees en niet naar het hele paard.

Want de gemiddelde nuttige levensduur van een volbloed is toch een stuk lager dan die van een warmbloed: voor dressuurpaarden begint de beste periode pas op het monent dat volbloeds volledig uitgerangeerd zijn.

prompter

Berichten: 11242
Geregistreerd: 28-09-02

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:01

Klara16 schreef:
promptertje: staat die link in dit topic want ik vind hem niet? Bloos


Nee, niet in dit topic, in een soortgelijk topic op Draf&Rensport van een poosje geleden - maar ik weet echt niet meer hoe dat topic heette, sorry!

prompter

Berichten: 11242
Geregistreerd: 28-09-02

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:03

suleilitha schreef:
Het is de pest dat ze bij dravers in Nederland niet veel doen aan het harden op jonge leeftijd. Verder zijn de banen hier ook niet echt hard te noemen. Dit zou nog wel eens een verklaring kunnen zijn, Kawa...


Verward Dravers gaan nog jonger aan het werk dan volbloeden, volgens mij. En de meeste trainingsbanen kun je niet echt zacht noemen.

Ik vind juist dat je bij sommige trainers veel meer peesblessures ziet dan bij andere trainers. Ook ikzelf heb wel eens een draver met een peesblessure gehad; tijdens een buitenritje onder het zadel verstapte ze zich als vierjarige... dat kun je niet echt aan de draftraining wijten. Maar die blessure is wel 100% genezen en ze is als 5-jarige weer terug in de koers gekomen.

prompter

Berichten: 11242
Geregistreerd: 28-09-02

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:05

Klara16 schreef:
Dus jullie zijn van mening dat we juist MEER blessures gaan zien als we het berijden van 2-jarige paarden verbieden?

Rechtvaardigt het 'harden' van de pezen (iets waar ik nog steeds niet in geloof) dan het overbelasten van de rest van het gestel van een paard? Je kijkt in dat geval alleen naar de pees en niet naar het hele paard.


Het onder het zadel rijden op erg jonge leeftijd heeft ook mijn voorkeur niet - maar ik "hoor" dan ook bij de dravers. Mijn hengst is nu 3, maar krijgt voorlopig nog geen zadel van dichtbij te zien, daar wacht ik denk ik nog een jaartje mee. Maar hij is als jong paard al wel voor de kar getraind.

Anoniem

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:07

Klara16 schreef:
Dus jullie zijn van mening dat we juist MEER blessures gaan zien als we het berijden van 2-jarige paarden verbieden?

Rechtvaardigt het 'harden' van de pezen (iets waar ik nog steeds niet in geloof) dan het overbelasten van de rest van het gestel van een paard? Je kijkt in dat geval alleen naar de pees en niet naar het hele paard.


als je de post van Detour goed had gelezen, had je dit niet gepost Clown Zij haalt de term roadwork aan, het in groepen met de paarden stappen op asfalt, maar ze zet er niet bij of dit onder de man is of niet. Dat maak jij er van.
Ik heb zelf wel eens gezien dat men met een tractor reed met daarachter een soort stellage op wielen, waar zes tot acht paarden aan vast werden gezet, waarna de tractor in stapvoetstempo ging rijden. Het harden van de pezen gebeurt dus zeer zeker niet altijd standaard onder het zadel.
Verder zal ik niet verbaasd zijn dat als er niks wordt gedaan aan het laten harden van de pezen, op wat voor manier dan ook, bij tweejarigen, dat er dan inderdaad meer blessures ontstaan.

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:09

Mensen die zelf in de rensport zitten hebben er natuurlijk alle belang bij dat alles blijft zoals het is. Maar dat is kortetermijndenken.

Ahum. Bloos
MIsschien dat sommige mensen die in de rensport zitten het niet voor het geld doen, mar 60 uur per week willen werken in deze oh zo nare omstandigheden omdat ze het geweldig werk vinden? Ik verdiende weinig maar heb nooit zoveel goeds en m Knipoog oois gezien op een stal dan daar.

Klara16
Berichten: 1628
Geregistreerd: 01-09-07

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:10

Citaat:
Ik heb zelf wel eens gezien dat men met een tractor reed met daarachter een soort stellage op wielen, waar zes tot acht paarden aan vast werden gezet, waarna de tractor in stapvoetstempo ging rijden. Het harden van de pezen gebeurt dus zeer zeker niet altijd standaard onder het zadel.


Oke, dit had ik me er niet bij voorgesteld nee Clown

Hier heb ik niks op tegen. Worden ze nog braaf van ook.

Maar dat is niet het enige wat er op 2-jarige leeftijd met een paard gedaan wordt als het op zn derde de kentucky derby moet lopen... dat moet jij ook willen toegeven

prompter

Berichten: 11242
Geregistreerd: 28-09-02

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:13

Ja, stapwagen! Werd vroeger nog veel meer gebruikt, maar bestaat nog steeds, rustig stappen achter de trekker aan Lachen

Anoniem

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:15

Ik denk dat diegenen die hier reageerden en totaal niks hebben met de rensport, veel te "gekleurd" reageren. Omdat ze simpelweg niet weten hoe die wereld in elkaar steekt, maar dat ook niet willen weten...
In de dressuursport vind je momenteel ook paarden met fysieke problemen die daardoor worden afgekeurd maar dat wordt op één of andere manier "goedgepraat" of zelfs verzwegen.
Bovendien gaat nog altijd een zeer groot percentage van de paarden die na hun carriere van de baan komen gewoon nog een tijd verder als fokpaard, rijpaard, enzovoort voor ze definitief met pensioen gaan.
Ik ben blij dat ik al die uitgeracete volbloeds op leeftijd niet te eten hoef te geven in ieder geval. Verder zijn renpaarden die makkelijk de leeftijd van twintig jaar halen zeer zeker geen uitzondering.
En neem nou de aangespannen marathonsport, menig uitgekoerste draver die in die tak van sport nog jarenlang meegaat, met gemak. En ook tot op respectabele leeftijd.

Klara16
Berichten: 1628
Geregistreerd: 01-09-07

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:17

detour schreef:
Mensen die zelf in de rensport zitten hebben er natuurlijk alle belang bij dat alles blijft zoals het is. Maar dat is kortetermijndenken.

Ahum. Bloos
MIsschien dat sommige mensen die in de rensport zitten het niet voor het geld doen, mar 60 uur per week willen werken in deze oh zo nare omstandigheden omdat ze het geweldig werk vinden? Ik verdiende weinig maar heb nooit zoveel goeds en m Knipoog oois gezien op een stal dan daar.


Ik schilder je hele;aal niet af als een geldschepper. Iemand die in de paarden werkt moet toch altijd een beetje idealist zijn Knipoog

Ik denk dat de weerstand er eerder komt vanuit een angst om te breken met de gewoonten. Maar dit zou de rensport toch beter laten passeren. De races worden toch niet minder snel of spannend als de paarden een jaar ouder zijn? Het doet niets af aan het wezen van de sport.

prompter

Berichten: 11242
Geregistreerd: 28-09-02

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:18

Als je heel veel eigenaren van heel veel uitgekoerste dravers wil spreken, kijk dan even op http://www.draverspraat.nl. Dat heeft echt honderden leden en er is een heuse vereniging van. Allemaal paarden die volgens de meeste posters hier in de kroketten zouden zijn verdwenen. Heel veel draaien mee in de endurancesport - die paarden zijn dus echt niet "kapot".

Ik weet niet of er iets dergelijks van uitgekoerste volbloeds bestaat, maar daar zijn er ook enorm veel van.

Anoniem

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:19

Citaat:
Oke, dit had ik me er niet bij voorgesteld nee Clown

Hier heb ik niks op tegen. Worden ze nog braaf van ook.

Maar dat is niet het enige wat er op 2-jarige leeftijd met een paard gedaan wordt als het op zn derde de kentucky derby moet lopen... dat moet jij ook willen toegeven


Beetje verdiepen in de zaak kan geen kwaad, dan zijn de meningen die je post wel zo gefundeerd...
Verder ben ik van mening dat het niet meer nadelig is voor een paard van twee jaar om met een kleine lichtgewicht jockey galoptraining te doen, dan een drie of vierjarige KWPNer die met 90 kg op de rug zijgangen moet doen, en vaak in de krul wordt getrokken en alleen maar aan het werk is in een bak van 20x40. Zou dat niet veel belastender zijn?
Ik beleer overigens jonge paarden die goed volwassen tonen ook als driejarige, maar de eerste vier tot vijf maanden komen ze niet in een bak, alleen maar stapwerk, rechtuit, rechtaan en verkeersmak maken. Voltes en alsmaar die hoek van 90 graden door kunnen ze nog lang genoeg. Bovendien krijgt een paard sterke beentjes van stappen onder de man op de weg...

Klara16
Berichten: 1628
Geregistreerd: 01-09-07

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:22

promptertje schreef:
Als je heel veel eigenaren van heel veel uitgekoerste dravers wil spreken, kijk dan even op http://www.draverspraat.nl. Dat heeft echt honderden leden en er is een heuse vereniging van. Allemaal paarden die volgens de meeste posters hier in de kroketten zouden zijn verdwenen. Heel veel draaien mee in de endurancesport - die paarden zijn dus echt niet "kapot".

Ik weet niet of er iets dergelijks van uitgekoerste volbloeds bestaat, maar daar zijn er ook enorm veel van.


Het probleem met zoiets is dat het gebiast is. Je ziet hetzelfde hier op bokt. Iemand die een dressuurpaard heeft dat 25 is geworden gaat er fier mee op HAW staan en wordt gezien. Maar al die 6- en 7-jarigen die de kroketten in gaan met spat, OCD, KS, spat en noem maar op, die gaan met de stille trom en worden dus niet geteld.

prompter

Berichten: 11242
Geregistreerd: 28-09-02

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:25

Erg veel spat dus Knipoog. Ik zeg niet dat er geen paarden eerder "sneuvelen", die zijn er (al vraag ik me af of dat er net zoveel zijn als rijpaarden, kijk bokt in memoriam maar even door). Maar er zijn er heel veel, die nog jarenlang mee gaan - en daar wordt hier op bokt helemaal geen aandacht aan geschonken.

Wat me ook opvalt: de mensen die het hier nu opnemen voor de renpaarden, zie ik niet in het topic van de 6.000 (!) brumbees die Australië van plan is om "even" af te gaan schieten Bloos. Zijn die minder aaibaar of zielig?
Laatst bijgewerkt door prompter op 09-05-08 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Klara16
Berichten: 1628
Geregistreerd: 01-09-07

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:26

suleilitha schreef:
Beetje verdiepen in de zaak kan geen kwaad, dan zijn de meningen die je post wel zo gefundeerd...
Verder ben ik van mening dat het niet meer nadelig is voor een paard van twee jaar om met een kleine lichtgewicht jockey galoptraining te doen, dan een drie of vierjarige KWPNer die met 90 kg op de rug zijgangen moet doen, en vaak in de krul wordt getrokken en alleen maar aan het werk is in een bak van 20x40. Zou dat niet veel belastender zijn?
Ik beleer overigens jonge paarden die goed volwassen tonen ook als driejarige, maar de eerste vier tot vijf maanden komen ze niet in een bak, alleen maar stapwerk, rechtuit, rechtaan en verkeersmak maken. Voltes en alsmaar die hoek van 90 graden door kunnen ze nog lang genoeg. Bovendien krijgt een paard sterke beentjes van stappen onder de man op de weg...


Je begrijpt me verkeerd: ik heb NIETS tegen het beleren van 3-jarigen. Wel tegen beleren van 2-jarigen. En dat is wat je moet doen als je een paard op zn derde de kentucky derby wil laten lopen.

Dus als men nu gewoon uitvaardigt dat die race vanaf volgend jaar voor 4-jarigen is, dan denk ik niet dat het gebeuren een dollar minder aan inkomsten gaat opleveren. En dan kunnen de deelnemers tenminste uitgroeienvoor ze belast worden.

Klara16
Berichten: 1628
Geregistreerd: 01-09-07

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:28

promptertje schreef:
Erg veel spat dus Knipoog. Ik zeg niet dat er geen paarden eerder "sneuvelen", die zijn er (al vraag ik me af of dat er net zoveel zijn als rijpaarden, kijk bokt in memoriam maar even door). Maar er zijn er heel veel, die nog jarenlang mee gaan - en daar wordt hier op bokt helemaal geen aandacht aan geschonken.

Wat me ook opvalt: de mensen die het hier nu opnemen voor de renpaarden, zie ik niet in het topic van de 6.000 (!) brumbees die Australië van plan is om "even" af te gaan schieten Bloos. Zijn die minder aaibaar of zielig?


Tja, dat spat ontsnapte me even Haha!

En de discussie hier gaat niet over aaibaar en sielugh, dat stadium zijn we hopelijk allemaal voorbij Knipoog

xje_kim
Berichten: 626
Geregistreerd: 02-07-07
Woonplaats: beverwijk

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:30

Klara16 schreef:
xje_kim schreef:
ja ooke, het is vroeg maar zo gaat dat nou eenmaal in de rensport Knipoog


En dat is dus wat er moet veranderen!

Want de enige reden voor dat beginnen met 2 jaar is dus dat er bespaard moet worden op de kosten van dat laatste jaar weidegang tussen 2 en 3. een andere zinnige reden heb ik hier niet gehoord.

Het gaat een aantal mensen geld kosten om de leeftijd achteruit te schuiven maar het zal de rensport veel mooier maken.


ik denk niet dat PETA daar wat aan kan veranderen Knipoog

Anoniem

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:31

Je leest mijn post niet goed Klara. Ik hou er niet van mezelf te herhalen maar ik schrijf nogmaals:
***Verder ben ik van mening dat het niet meer nadelig is voor een paard van twee jaar om met een kleine lichtgewicht jockey galoptraining te doen, dan een drie of vierjarige KWPNer die met 90 kg op de rug zijgangen moet doen, en vaak in de krul wordt getrokken en alleen maar aan het werk is in een bak van 20x40. Zou dat niet veel belastender zijn?***


Verder denk ik niet dat jij het voorelkaar krijgt om een Amerikaanse traditie, die al dik 125 jaar bestaat, even te wijzigen in een wedstrijd voor vierjarigen, of je moet wel erg veel invloedrijke vriendjes hebben in het land van de "onbegrensde mogelijkheden". Je denkt daar veel te makkelijk over.
Heb je al even gekeken hoeveel mensen er in Amerika werkzaam zijn in de racesport? En als een race als de Kentucky-derby zou veranderen of vervallen, wat dat kost aan gederfde inkomsten?

Klara16
Berichten: 1628
Geregistreerd: 01-09-07

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:41

Wat ik bedoel is: zou het niet nog beter zijn om een 3-jarige volbloed met een lichte ruiter galoptraining te laten doen, zodat hij op zijn 4de kan racen?

Dat er teveel gerukt en geplukt wordt aan jonge dressuurpaarden is helemaal waar, maar omdat er in andere takken van de sport paarden slecht behandeld worden wil dat toch niet zeggen dat de rensport niet eens kritisch bekeken mag worden?

En het zal inderdaad niet eenvoudig zijn om iets aan de grote amerikaanse races te veranderen. Dat er een heleboel mensen hun brood mee verdienen weet ik en het is ze gegund. Maar waarom zouden ze er opeens niet meer van kunnen leven als de paarden een jaar ouder zijn?

Dat ik daar iets aan zou kunnen veranderen beweer ik helemaal niet. Dit is gewoon een theoretische discusssie Knipoog

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:46

Het levert een minder goed resultaat omdat de pezen op drie jaar niet meer goed getraind kunnen worden.

Anoniem

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:46

Ik blijf me afvragen hoe je het in de praktijk voor elkaar wilt krijgen om van de Derby een vierjarigenwedstrijd te maken, in plaats van Dé race voor de driejarigen.

Anoniem

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:47

Mizora schreef:
Het levert een minder goed resultaat omdat de pezen op drie jaar niet meer goed getraind kunnen worden.



Bullshit, het resultaat zal misschien ietsie pietsie minder zijn, maar dit vind ik sterk overdreven. Hoe verklaar je dan dat men bij het herstel van een ouder paard met peesblessure, ook de pezen traint met stappen op het harde?

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:47

Klara16 schreef:
detour schreef:
Mensen die zelf in de rensport zitten hebben er natuurlijk alle belang bij dat alles blijft zoals het is. Maar dat is kortetermijndenken.

Ahum. Bloos
MIsschien dat sommige mensen die in de rensport zitten het niet voor het geld doen, mar 60 uur per week willen werken in deze oh zo nare omstandigheden omdat ze het geweldig werk vinden? Ik verdiende weinig maar heb nooit zoveel goeds en m Knipoog oois gezien op een stal dan daar.


Ik schilder je hele;aal niet af als een geldschepper. Iemand die in de paarden werkt moet toch altijd een beetje idealist zijn Knipoog

Ik denk dat de weerstand er eerder komt vanuit een angst om te breken met de gewoonten. Maar dit zou de rensport toch beter laten passeren. De races worden toch niet minder snel of spannend als de paarden een jaar ouder zijn? Het doet niets af aan het wezen van de sport.


Tuurlijk voel ik me aangesproken, ik verdedig deze prachtige sport namelijk emt hart en ziel tegen mensen die te pas en onpas stevige uitspraken doen over iets waar ze praktisch gezien weinig kaas van hebben gegeten, vandaar! Knipoog En waarom idealist?
Clown

Je laatste vraag vind ik idd wel zinvol, het doet id niks af aan de sport zelf; kennelijk zijn er naast de contra's genoeg goed beargumenteerde redenen in de rensport om toch dat jaartje eerder te beginnen.

Nogmaals; als ze twee zijn beginnen ze heel langzaam aan aan een goed gebouwde training met een heel lichte jockey die ze niet in de mond rukt. Trekt het dier het niet, dan wordt er een seizoen gewacht voor ze het dier verder trainen. het is neit zo zwart wit alleen maar slecht als je denkt! Knipoog