PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rinskee
Berichten: 3916
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: In nederland

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:22

Het is maar net wat je onder trainen verstaat.. Klara
Zoals ik al zei de een is de ander niet maar zou persoonlijk ook niet beginnen als 2 jarige is maar met 3 jaar is de een al best wat ontwikkeld, en als je ze de basis leert.
Bij dravers, is dat de kar der achter tuig en alles op (De een pakt het full time op gaat er mee racen je kan ze ook gewoon leren recht te lopen of op zen minst wat een kar is e.d.)

En ze daarna lekker half jaar laat staan. En daarna weer oppakt.

Klara16
Berichten: 1628
Geregistreerd: 01-09-07

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:24

Ik ken niet veel van achter de kar zetten. Ruiter op zetten zou ik persoonlijk echt niet doen maar misschien is trekken minbder zwaar.

Hoe dan ook alleen om eraan te wennen. Conditietraining ed is te vroeg.

monika63

Berichten: 134
Geregistreerd: 19-07-07

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:42

Ik ben het met PETA helemaal mee eens, pas beginnen met 3 jaar niet eerder

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:54

rectificatie; renpaarden worden al getraind als JAARLING, en uitgebracht op hun 2e...en die zwepen; ooit t laatste stuk van een race gezien??al die woest klapperende zwepen?? moet jij eens doen op een wedstrijd, ben je gelijk levenslang geschorst...afpakken die hap!
geen zweep.geen te jonge paarden.geen achterlijke hindernis races meer.geen te zware banen.
blijft t leuk voor de paarden ook.

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:56

Wat dacht je van een verbod op renpaarden in het algemeen Haha!

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:00

Klara16 schreef:
hoe komt het eigenlijk dat die races voor jonge paarden zo belangrijk zijn? Worden ze minder snel als ze 6 zijn vergeleken met als ze 3 zijn?

- Hoe sneller de veulens op de baan presteren, hoe langer de periode waarin het prestige van de ouders (vooral de hengst) op te bouwen is, en hoe meer geld er voor dekkingen + hieruit voortkomende veulens gevraagd kan worden.
- Hoe hoger het prestige van de afstamming, hoe meer succes bij de gokkers, en hoe meer omzet bij de bookmakers.
- Hoe sneller op de baan, hoe sneller prijzengeld, hoe sneller genoeg verdiend, hoe sneller uit de sport, en hoe langer de periode dat het paard nog in de fokkerij kan meedraaien.
- Maar voor de meerderheid helaas, hoe sneller op de baan, hoe sneller duidelijk of het dier wat is of niet, en indien niet, hoe sneller in de salami.. geen kosten meer aan.
Jep, het gaat over geld, niet over paarden, en al helemaal niet over dierenliefde Knipoog
Renpaarden zijn een soort wegwerpveulens, op een paar gelukkige uitzonderingen niet ten na die dan mogen zorgen voor de volgende generaties wegwerp..
ps: ik zeg niet dat niet hier en daar mensen voor de hobby een paar renpaarden houden en daar wel met veel liefde mee bezig zijn, die moeten zich niet aangesproken voelen uiteraard.

Klara16
Berichten: 1628
Geregistreerd: 01-09-07

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:09

Ik had niet gedacht dat ik dit ooit nog eens zou zeggen maar bij deze heeft PETA overschot van gelijk.

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:16

Hoop dat ze het voor elkaar krijgen. Is toch van de zotte dat ze met van die jonge dieren al racen Me altijd al afgevraagt waar hun verstand zat.

3 vind ik ook eigenlijk nog te jong

Van mij mogen ze minium leeftijd 4 jaar doen..

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:17

helemaal mee eens.
balchelijk gewoon..... hetzelfde als een baby een marathon laten lopen.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:19

Hmm dan mogen ze ook gelijk het fokdoel van de renpaardenfokkerij overhoop halen, misschien past het dan ooit wel bij de warmbloedfokkerij...

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:40

spicegirl schreef:
rectificatie; renpaarden worden al getraind als JAARLING, en uitgebracht op hun 2e...en die zwepen; ooit t laatste stuk van een race gezien??al die woest klapperende zwepen?? moet jij eens doen op een wedstrijd, ben je gelijk levenslang geschorst...afpakken die hap!
geen zweep.geen te jonge paarden.geen achterlijke hindernis races meer.geen te zware banen.
blijft t leuk voor de paarden ook.

Ze mogen een aantal keer slaan, een keer of drie. Je ziet woest klapperende zwepen, die ze langs het paard zwiepen. Niks het paard raken, maar laten zien en horen. Als ze zich hier niet aan houden hebben ze minstens diskwalificatie en als het vaker voorgekomen is schorsing.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:42

Hoera! Ik trek de champagne open!
Omhoog met die leeftijdsgrens! En pas dat idd even toe op alle takken van paardensport!
Ze hebben mijn stem!

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:07

Ik vind de rensport opzich super, en ben er helemaal fan van. Maar een regel als deze zou absoluut geen slecht idee zijn.

Ik vind het altijd zo ergerlijk dat er weer een stelletje activisten als dolle stieren ergens op af stormen zonder dat ze enige diepte hebben van de totale sport, noch de paarden. Maar goed, in dit geval ben ik het echt met ze eens, als ze het maar enkel bij de petitie houden en niet nog even van de situatie gebruik maken om een paar vuile dissen en valse beschuldigingen rond te strooien, want daar zijn ze nog beter in dan wat ze eigenlijk behoren te doen.

Midasje

Berichten: 1675
Geregistreerd: 16-09-07
Woonplaats: Cuijk

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:14

En daar gaan we weer wordt best moe van de negatieve berichten in het nieuws.
Laat eens wat leuks zien want de rensport is gewoon SUPER

Deze 2 jarige paarden kunnen dit gewoon aan ze zijn volgroeit en klaar voor de sport.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:17

Midasje schreef:
En daar gaan we weer wordt best moe van de negatieve berichten in het nieuws.
Laat eens wat leuks zien want de rensport is gewoon SUPER

Deze 2 jarige paarden kunnen dit gewoon aan ze zijn volgroeit en klaar voor de sport.


Er zijn evengoed erg veel nare berichten over iedere andere tak van sport.
Amerikanen zijn nu eenmaal 'van de extremen' lijkt het. Waarom zou een paard in de USA trouwens eerder volgroeid zijn dan een paard in NL?

Aziza_XX

Berichten: 362
Geregistreerd: 07-03-08
Woonplaats: Frasnes-Lez-Anvaing

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:20

Afschaffen zou ik niet doen maar er zouden mss strengere regels moeten worden ingevoerd. Zoals geen zweep, max. aantal wedstrijden per paard en schiften op zware ondergronden Haha! Ik vind het plan best wel goed zolang ze de racen maar niet afschaffen. Zelf heb ik ook een merrie die van haar 2 tot 6e koers heeft gelopen maar ik mag zeker niet zeggen dat ze daar nu nog problemen mee heeft.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:23

Midasje schreef:
En daar gaan we weer wordt best moe van de negatieve berichten in het nieuws.
Laat eens wat leuks zien want de rensport is gewoon SUPER

Deze 2 jarige paarden kunnen dit gewoon aan ze zijn volgroeit en klaar voor de sport.


En dit is gewoon onzin. Knipoog Deze paarden hebben een lichamelijke ontwikkeling die op een gelijke snelheid loopt als enig ander bloed- of warmbloedpaard. Maar het is nu eenmaal het eeuwenoude fenomeen van tijd = geld. Deze mensen hebben niet de tijd de enters en twenters lekker te laten groeien op de wei en pas op hun derde met werk te beginnen, dat kost kapitalen.
Dat deze paarden reeds zo vroeg de sport in gaan heeft niks te maken met de mate en snelheid van de lichamelijke ontwikkeling van de paarden echter met de op geld draaiende tak van paardensport.

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:23

Wil toch graag even ingaan op een paar citaten.

Vind het een prima initiatief, al zal het de breuken van paarden waarschijnlijk niet verminderen; breuken komen in de rensport vaker voor dan in andere paardensporten en dit zal niet kunnen worden voorkomen als er met andere leeftijden geraced mag blijven worden.

Verder wordt er geimpliceerd dat renpaarden doorrennen omdat ze worden geslagen. Dat is echt bullsh*t. Boos!

Renpaarden zijn gefokt om te racen en bijna alle renpaarden kicken op de adrenaline die vrij komt, het zijn nerveuze en atletische paarden die mekaar a.h.w. echt kunnen opjagen. Als ze aan het einde echter minder kracht hebben en vaart verminderen, dan worden ze bij getikt, maar als een paard zomaar wordt gemept op de renbaan en dat op oneerlijke wijze, wordt de jockey gediskwalificeerd.

daarbij: Ga een volbloed dwingen om iets te doen waar het geen zin in heeft en ze worden gevaarlijk. Ze zijn daar veels te temperamentvol voor en slim.

Dat paarden eerst wat meer mogen uitgroeien vind ik een heel goed initiatief zodat ze mentaal en fysiek verder zijn ontwikkeld.

Twee jarigen lopen echter heel korte afstanden en maar een paar races hun eerste jaar.

In dat opzicht is dit helaas weer een ongenuanceerd artikel.
Laatst bijgewerkt door detour op 08-05-08 18:27, in het totaal 2 keer bewerkt

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:24

En dit is gewoon onzin. Deze paarden hebben een lichamelijke ontwikkeling die op een gelijke snelheid loopt als enig ander bloed- of warmbloedpaard.

Dat is helemaal geen onzin, deze paarden groein eerder de hoogte in, zijn lichamelijk verder ontwikkeld dan andere paarden.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:28

detour schreef:
En dit is gewoon onzin. Deze paarden hebben een lichamelijke ontwikkeling die op een gelijke snelheid loopt als enig ander bloed- of warmbloedpaard.

Dat is helemaal geen onzin, deze paarden groein eerder de hoogte in, zijn lichamelijk verder ontwikkeld dan andere paarden.


Dus dat ze de hoogte in groeien staat voor jou synoniem aan een volwaardige ontwikkeling van de botten en spieren? Sorry dat gaat er bij mij niet in. Dat ze eerder 'klaar' zijn geloof ik gerust. Maar dan spreek je niet over een tijdspanne van 1,5 jaar, dat gaat zeker tot 3 of meer jaar. (waar een normaal paard tot 7 gaat)
Begrijp me niet verkeerd, lichte jockeys geen rare toeren, en ongelukken kunnen altijd gebeuren. Maar bevorderlijk voor zowel lichaam als geest lijkt het me niet. De resultaten daarvan zie je overigens pas naar lange tijd.
De rensport is geweldig maar onder andere dit element maakt het soms meer tot een geld- en mensensport dan tot een paardensport.

puntje
Berichten: 307
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: pelican st maarten

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:29

zolang het meeste geld te verdienen is in twee-en drie jarigen koersen en rennen zullen de trainers en eigenaren altijd proberen om de paarden op een zo vroeg mogelijke leeftijd uit te brengen. Logisch ook omdat de meeste dravers en renpaarden toch lopen om zoveel mogelijk geld te verdienen.

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:30

Lara_Silver schreef:
detour schreef:
En dit is gewoon onzin. Deze paarden hebben een lichamelijke ontwikkeling die op een gelijke snelheid loopt als enig ander bloed- of warmbloedpaard.

Dat is helemaal geen onzin, deze paarden groein eerder de hoogte in, zijn lichamelijk verder ontwikkeld dan andere paarden.


Dus dat ze de hoogte in groeien staat voor jou synoniem aan een volwaardige ontwikkeling van de botten en spieren? Sorry dat gaat er bij mij niet in. Dat ze eerder 'klaar' zijn geloof ik gerust. Maar dan spreek je niet over een tijdspanne van 1,5 jaar, dat gaat zeker tot 3 of meer jaar. (waar een normaal paard tot 7 gaat)
Begrijp me niet verkeerd, lichte jockeys geen rare toeren, en ongelukken kunnen altijd gebeuren. Maar bevorderlijk voor zowel lichaam als geest lijkt het me niet. De resultaten daarvan zie je overigens pas naar lange tijd.
De rensport is geweldig maar onder andere dit element maakt het soms meer tot een geld- en mensensport dan tot een paardensport.


heb jij je verdiept in Volbloedpaarden? Er zijn niet veel Nl die met deze dieren hebben gewerkt en de verschillen c.q. mogelijkheden en beperkingen m.b.t. dit ras kennen. ga eens met een trainer of paardenarts praten. kan er verder weinig aan toe voegen. Knipoog

Dat het bevordelijk is voor lichaam en geest dat is idd im Frage maar nogmaals- tweejarigen worden veel minder belast dan oudere paarden in de rensport.

Blue_Dreamer

Berichten: 216
Geregistreerd: 25-02-07

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:40

ALs het ooit zou veranderen, zoals hier beschreven wordt, dan is de rensport voor mij meteen een stuk leuker. Nu wordt er alleen aan geld gedacht, en vaak gaat dit ten kosten van de paarden Boos!

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:42

Blue_Dreamer schreef:
ALs het ooit zou veranderen, zoals hier beschreven wordt, dan is de rensport voor mij meteen een stuk leuker. Nu wordt er alleen aan geld gedacht, en vaak gaat dit ten kosten van de paarden Boos!


Als het ten koste zou gaan van paarden, brachten ze geen geld op. Ze worden behandeld als Prinsesjes om maar goed te kunnen presteren.

Voor een ieder: Loop eens een dagje mee op een renstal voor je het welzijn van deze mooie dieren in twijfel trekt! Knipoog

Anoniem

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:43

detour schreef:
ga eens met een trainer of paardenarts praten. kan er verder weinig aan toe voegen. Knipoog

Dat zijn dan trainers en paardenartsen die allemaal een lepel in de pap en zelf belangen hebben.

Ik kan er niet bij dat er met zulke jonge dieren getraind wordt. Echt ongelooflijk, het maakt me kwaad en verdrietig tegelijk.

Mijn tweejarig paardje loopt hier heerlijk in de wei lekker kind te zijn. Wanneer ik naar haar kijk, dan moet ik er toch niet aan denken dat er met haar of haar leeftijdsgenootjes al geraced en getraind zou worden. Verdrietig

Ik vind het in-triest. Ben blij met deze berichtgeving.