PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:30

Dat bepaalde rassen eerder volgroeid zijn dat wil ik best geloven Ja
Maar geen een met 1,5 / 2 jaar. Lachen

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:39

Hoe lang worden er al Engelse Volbloeden gefokt? Hoe lang al met dit fokdoel? Hoe lang wordt er al met jaarlingen en tweejarigen geracet? Misschien heb ik teveel Walter Farley boekjes gelezen...
Ik denk als men dit gaat doorvoeren dat er een grote verschuiving komt in het fokdoel van de Engelse Volbloed. Wat de voor en nadelen zullen zijn dat zal de toekomst uitwijzen.

Ik denk dat hier veel mensen typen die weinig tot niks van de Engelse Volloed weten inclusief ik.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 19:43

Het gaat inderdaad al enorm veel jaar op deze manier.
Maar het lijkt mij dat het toch echt geen kwaad kan om hier eens objectief naar te kijken, en je af te vragen wat het beste is, ipv vast te houden aan traditioneel gebruik.
Verder hou ik me er buiten aangezien ik objectief moet zijn, maar ik denk niet dat het verkeerd is om eens in de zoveel tijd eens te evalueren. Je beslist immers wel over levende wezens, en dat geldt niet alleen in de rensport, maar net zo goed bij bijv. de dressuur.

sabino
Berichten: 224
Geregistreerd: 23-07-06

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:50

runningkawa schreef:
Dat bepaalde rassen eerder volgroeid zijn dat wil ik best geloven Ja
Maar geen een met 1,5 / 2 jaar. Lachen

Ben ik het helemaal mee eens!
Dat EV eerder volgroeid zouden zijn is absoluut onzin.Ze LIJKEN eerder volgroeid/volwassen omdat ze al zo vroeg getraind worden en dus spieren ontwikkelen maar botrijp zijn ze niet en daar zit het probleem.
Ieder paard wat je op jonge leeftijd traint(hoe jonger hoe eerder)ontwikkeld zich qua bespiering.De grotere paarden zijn altijd slapper en minder volwassen(ook bij volbloeds)en krijgen vaak meer tijd omdat die de training vaak niet aankunnen.Kleinere paarden(ongeacht het ras) zijn misschien eerder volgroeid maar niet botrijp en vaak mentaal ook niet klaar voor zware trainingen.

prompter

Berichten: 11242
Geregistreerd: 28-09-02

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:21

detour schreef:
JobiVan, niet rot bedoeld, maar ben jij meer een NH-type? Knipoog


Hier moest ik wel even om glimlachen, want ik ben ook een NH type (enthousiast Parelli-er), maar ik heb momenteel ook een driejarige draverhengst die getraind wordt voor de koersen. Een vreemde combinatie volgens velen denk ik *LOL*.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:22

hahahaha jij bent gewoon vreemd Lachen Lachen Lachen

esperance

Berichten: 5557
Geregistreerd: 20-12-04
Woonplaats: Weert

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:25

Het is weer niet zo dat alle 1,5/2 jarige in training komen te staan.. Daar word natuurlijk wel naar gekeken of ze er klaar voor zijn. Zowel lichaamelijk als geestelijk. En als het al zo schadelijk zou zijn, zou het al heel lang zijn afgeschaft. De dierenbescherming en heel wat meer instanstie's hebben dit natuurlijk al lang en breed onderzocht.
Eerst keek ik ook zo als de meeste bokkers tegen deze sport aan hoor. En geen rensportfan die mee van andere gedachten kon brengen. Op een gegeven moment ben ik toch bij een hobby trainer beland met enkele renpaaden. Eerst kwam ik gewoon voor de andere paarden. Maar hoe meer ik leerde hoe de rensport in elkaar zat hoe fijner ik die sport ging vinden. Uiteindelijk ben ik helemaal verkocht aan deze sport, en ben ik van af mijn 14de (nu 21) bijna geen enkele dag niet op een renstal geweest.
Ook zie ik vaak stagelopers/gastrijders (mensen die toch komen kijken voor ze iets roepen) op stal komen. En die zijn blijven plakken. En vinden deze sport het vriendelijkste wat er is.
Waarom gaan jullie eigenlijk nooit eens kijken? Probeer het, het gaat je helemaal meevallen. En ik kan het weten, want ik ben ook zo geweest.. Lachen (achteraf was ik toen echt een eigenwijze troel Tong uitsteken )

prompter

Berichten: 11242
Geregistreerd: 28-09-02

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:27

Ik vond het vroeger ook allemaal "zielig" en "slecht". Dat is nu heel anders. Niet dat er niet zat te verbeteren valt (waar niet), maar het merendeel van de vooroordelen is niet terecht.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:28

Precies helemaal mee eens! Ik ben opgegroeid met de boekjes van Walter Farley... nu zal dat wel een iets te romantisch beeld geven, maar wel echt fascinerend!

prompter

Berichten: 11242
Geregistreerd: 28-09-02

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:33

Die boekjes ken ik ook Adriana - en gek genoeg zit er een hele grote kern van waarheid in Lachen

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:36

Jammer dat ze niet meer verkocht worden... ik zie ze nergens meer...

Klara16
Berichten: 1628
Geregistreerd: 01-09-07

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:36

Maar is er dan een goede reden om zo vroeg te beginnen? WAAROM moet er per se met een 2-jarige getraind worden? Waarom niet gewoon alles een jaartje achteruit schuiven?

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:44

Klara16 schreef:
Maar is er dan een goede reden om zo vroeg te beginnen? WAAROM moet er per se met een 2-jarige getraind worden? Waarom niet gewoon alles een jaartje achteruit schuiven?


Kostenplaatje misschien? Een dier dat zijn dagelijkse portie eten en onderhoud niet bijelkaar verdient/ raced.... is een kostenpost. Hoe meer, en hoe langer paarden gehouden worden voordat ze eindelijk hun geld kunnen gaan opbrengen, hoe meer dat de eigenaar kost. Zou het zoiets zijn?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:45

hoe langer zo een dier presteert, hoe meer geld hij verdient??????????

Klara16
Berichten: 1628
Geregistreerd: 01-09-07

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:46

Dus de kern van de zaak is dat dat ene jaartje weidegang er niet af kan op financieel gebied?

Dat is zo ontzettend triest.... Boos!

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:48

Ik denk dat dat 'grote dierenhart' dat al die mensen in deze business zouden hebben schromelijk overschat wordt... helaas.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:48

Ik bedoelde hoe langer het dier heel blijft hoe winstgevender het dier is...........

geen enkele eigenaar of fokker OF trainer zit erop te wachten dat een getalenteerd paard op zn 3de uitgerangeerd is.......

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:50

KiWiKo schreef:
Ik bedoelde hoe langer het dier heel blijft hoe winstgevender het dier is...........

geen enkele eigenaar of fokker OF trainer zit erop te wachten dat een getalenteerd paard op zn 3de uitgerangeerd is.......


Je neemt als eigenaar/ trainer wel een enorm risico neemt door een dier vanaf zijn eerste jaar al klaar te gaan stomen voor dergelijke races. Zodra mensen geld ruiken blijft er niet veel over van goede intenties.....

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:54

Tja maar er valt toch echt veel meer te verdienen als zo een dier een jaar of 6 goed loopt Haha!

Investeren is risico lopen, maar de risico's moeten wel zo veel mogelijk beperkt blijven......

Klara16
Berichten: 1628
Geregistreerd: 01-09-07

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:55

Kiwiko: al breekt hij op z'n derde allebei z'n koten, op 4 is hij al waardeloos geworden wegens gepensioneerd dus wat maakt het uit?

Wegwerppaarden...

prompter

Berichten: 11242
Geregistreerd: 28-09-02

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:55

Klara16 schreef:
Maar is er dan een goede reden om zo vroeg te beginnen? WAAROM moet er per se met een 2-jarige getraind worden? Waarom niet gewoon alles een jaartje achteruit schuiven?


Daar is een hele goede, fysieke reden voor: je kunt alles trainen op latere leeftijd, behalve pezen. Meerdere onderzoeken hebben dat aangetoond. Pezen worden alleen sterker door training vóór het paard 2,5 jaar oud is. En de pezen zijn precies het kwetstbaarste onderdeel van het paard, dat bovendien slecht geneest van blessures omdat pezen nauwelijks doorbloed zijn. Door vroege training wordt het peesweefsel dikker en sterker. Ook al zouden dus alle koersen een jaar opgeschoven worden, dan nog zal er vroeg getraind worden. Maar onbelast trainen heeft wel de voorkeur boven belast (dus met een ruiter op de rug) trainen. En trainen van pezen moet gebeuren op een stevige ondergrond, en het liefst met zo min mogelijk bochten (dus niet in een bak in het mulle zand, zoals Kiwiko al terecht opmerkte).

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:55

Zucht, heeft iemand OOIT een boekje van Walter Farley gelezen? Ik wil dit niet goed praten... maar zo'n gezeik hoeft nou ook weer niet. Je kunt mij niet wijs maken dat na 300 jaar selectie voor races dat de Engelse Volbloed net zo is als een warmbloed. Zoals ik al eerder zei het hele fokdoel is anders... ik heb er niet veel doel over, maar dit is logica...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:56

Klara16 schreef:
Kiwiko: al breekt hij op z'n derde allebei z'n koten, op 4 is hij al waardeloos geworden wegens gepensioneerd dus wat maakt het uit?

Wegwerppaarden...

Hoezo op 4 ??? er lopen zal oudere paarden in de races mee Haha! meer ouder dan jonger Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:57

promptertje schreef:
Daar is een hele goede, fysieke reden voor: je kunt alles trainen op latere leeftijd, behalve pezen. Meerdere onderzoeken hebben dat aangetoond. Pezen worden alleen sterker door training vóór het paard 2,5 jaar oud is. En de pezen zijn precies het kwetstbaarste onderdeel van het paard, dat bovendien slecht geneest van blessures omdat pezen nauwelijks doorbloed zijn. Door vroege training wordt het peesweefsel dikker en sterker. Ook al zouden dus alle koersen een jaar opgeschoven worden, dan nog zal er vroeg getraind worden.

Precies Haha! maar ga dat maar eens vertellen aan mensen........... ik heb het ondertussen opgegeven. Haha!

prompter

Berichten: 11242
Geregistreerd: 28-09-02

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:01

Ach ja, en als ik met mijn 22-jarige op de proppen kom die nog steeds zo gezond is ondanks haar vroege training, dan is dat "toeval" Knipoog