Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110842
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 09:15

http://www.ad.nl/rotterdam/waterweg/238 ... _vrij.html
ad.nl


Een fout van de officier van justitie heeft er gisteren toe geleid dat een 70-jarige manege-eigenaar uit Hoek van Holland vroegtijdig is vrijgesproken.
De rechtbank kwam tot die uitspraak omdat de officier de man niet als privépersoon had moeten dagvaarden, maar als directeur van de holding waaronder de manege valt.

Justitie verweet de man dood door schuld, nadat de 6-jarige Dicky den Arend in een niet beveiligde stapmolen voor paarden verstrikt raakte en enkele dagen later in het ziekenhuis overleed. Buiten dood door schuld werd de man ook verweten dat de molen niet aan de veiligheidseisen voldeed. De officier eiste afgelopen maandag 7500 euro boete en een voorwaardelijke gevangenisstraf van een jaar.

Justitie overweegt nu een nieuwe dagvaarding uit te brengen met de juiste rechtspersoon als verdachte. Een fout van de officier van justitie heeft er gisteren toe geleid dat een 70-jarige manege-eigenaar uit Hoek van Holland vroegtijdig is vrijgesproken. De rechtbank kwam tot die uitspraak omdat de officier de man niet als privépersoon had moeten dagvaarden, maar als directeur van de holding waaronder de manege valt.

Verwante artikelen:

[VN] Jongen van 7 jaar oud zwaargewond door paardenmolen
[VN] ’Geen tredmolen maar gehaktmolen’
[VN] Manegebaas vervolgd voor dood door schuld
[VN] OM eist geldboete voor dood 6-jarige jongen door stapmolen

texelse

Berichten: 4869
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: texel

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:21

Als de rechter van mening is dat iemand een gestraft moet worden, dan moet dat ook gebeuren. En dan mag iemand niet vrij komen omdat er een "punt of een komma" verkeerd staat.

Of je het al dan niet eens bent met de strafmaat is een ander verhaal. Het is niet goed dat mensen vrijkomen op grond van administratieve fouten van de ambtenaren.

Anoniem

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:25

ik vind het sowieso belachelijk dat hij word beschuldigd.. moeten de manege eigenaren dan maar kinderoppas gaan spelen?

texelse

Berichten: 4869
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: texel

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:26

of de man gestraft moet worden of niet, dat beslist de rechter, maar vrijkomen op grond van een foutje in de tekst etc. dat vind ik echt niet kunnen

(ben verder zelf ook van mening dat iedereen maar een beetje gezien wordt als de oppas voor een ander z'n kinderen, en ben het daar dus ook helemaal niet mee eens)

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:27

nou wat gelukkig zeg voor de manegehouder. het was al belachelijk dat hij veroordeeld werd omdat een stel ouders hun koters niet in de gaten houden. een heel naar ongeluk, zeker, maar niet terecht dat de manegehouder de zwarte piet kreeg toegespeeld. Normaal word ik wel eens gefrustreerd over al die vormfouten, maar in dit geval zeer welkom Lachen

klijnliesje
Berichten: 590
Geregistreerd: 18-08-06

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:27

Ik vind dit ook belachelijk.. waar waren zijn ouders dan.. te druk met andere dingen. Het is hun kind hoor.. Mijn mening, mijn moeder was altijd bij mijn 2 kids als ik ging rijden, je laat je kind niet los op een manege Kan echt van alles mis gaan.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:32

Pittig hoor..kan me van de ouder svan het jongetje heel goed voorstellen dat ze 'een schuldige' willen aanwijzen, dat die je denk ik toch automatisch.
Dat er iemand vervroegd vrij komt door een fout van het systeem mag niet kunnen.
Nu met ik wel eerlijk zeggen dat ik de strafmaat erg hoog vind, in vergelijking met verdachten die met opzet iets doen..maar dat wordt een eindeloze discussie als we daar over gaan beginnen Knipoog
Als idd de stapmolen niet veilig bleek en slecht onderhouden, sja, enige straf vind ik dan wel gepast hoor, maar dan denk ik niet aan gevangenisstraf, maar eerder aan die hoge boete. Bedoel, je hoort je boeltje waar levend haven mee te maen heeft in orde te houden, veilig te houden en anders te sluiten..en dat net dat jongetje daar is gaan spelen, oei, afschuwelijk, ook voor de manege-eigenaar. Kan me niet voorstellen dat hij dit zo heeft gewild.
Net als Dees Daan denk ik, tis geen speelplaats op een manege, kinderen vallen onder de verantwoordelijkheid van hun ouders.

Sterkte voor de nabestaanden, maar ook voor de manegeeigenaar.

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:36

Als hij door een administratieve fout vrijgesproken wordt, moet hem dat geen voldoening geven. Zal altijd een nare nasmaak eraan overhouden lijkt me.

alex66

Berichten: 1773
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:38

dit soort vormfouten zorgen er ook voor dat mensen die wel iets gedaan hebben op vrije voeten komen dus vind ik dat het OM hier een grote steek heeft laten vallen.

persoonlijk vind ik wel dat deze man nooit aangeklaagd had moeten worden.
ten eerste is een manege geen plaats om kinderen los te laten lopen en ten tweede moeten ouders zelf op hun kroost letten en niet de verandwording daar voor afschuiven op een ander.

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:40

Poeh, wat een blunder van de officier v justitie. Nagelbijten / Gniffelen

puma

Berichten: 2275
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: Lobith

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:40

Onoplettendheid van de ouders of niet .. ik vind wel dat zulk soort machines aan de veiligheidseisen moeten voldoen. Als er iets blokkeert zou de motor automatisch moeten stoppen!

migomirre
Berichten: 273
Geregistreerd: 26-02-06
Woonplaats: Nij Roon

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:59

Ben zelf moeder van een 3jarige. als ik hem mee wil nemen naar mijn paarden is de verantwoording voor mij zelf. kan moeilijk de verantwoording bij pension eigenaar neerleggen, ik weet welke gevaren er liggen bij hun op terein. en een stapmolen is natuurlijk geen speeltuin.

Vind het erg rot voor de ouders, zou het verschrikkelijk vinden als er zoiets gebeurt.

vind idd wel dat een manege moet zorgen dat een stapmolen in goede staat moet zijn. De man had in mijn ogen niet vervolgt hoeven te worden.

Helaas komen er door dit soort vormfouten wel heel wat Criminelen vrij. dat vind ik wel triest.

Needje

Berichten: 19215
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:00

texelse schreef:
(ben verder zelf ook van mening dat iedereen maar een beetje gezien wordt als de oppas voor een ander z'n kinderen, en ben het daar dus ook helemaal niet mee eens)

Ja daaaaaaaag! Lekker makkelijk! Ik ga echt geen oppas spelen voor een ander z'n kind. Tenzij me dat gevraagd wordt.
Maar als een oudere z'n kind zonder toezicht laat lopen, is het niet mijn pakkie aan als er wat gebeurd. Zou mooi zijn. Clown

Anoniem

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:01

Needje schreef:
texelse schreef:
(ben verder zelf ook van mening dat iedereen maar een beetje gezien wordt als de oppas voor een ander z'n kinderen, en ben het daar dus ook helemaal niet mee eens)

Ja daaaaaaaag! Lekker makkelijk! Ik ga echt geen oppas spelen voor een ander z'n kind. Tenzij me dat gevraagd wordt.
Maar als een oudere z'n kind zonder toezicht laat lopen, is het niet mijn pakkie aan als er wat gebeurd. Zou mooi zijn. Clown



ze zegt toch dat ze het er niet mee eens is, dat iedereen als oppas gezien word?

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:01

Bij ons op stal is het iig zo geregeld dat kinderen absoluut niet welkom zijn als zij niet onder directe toezicht staan van een ouder (of begeleider).

Cowgirl

Berichten: 23765
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:11

Ik vind het wel een ongelooflijke fout van justitie.
Gelukkig betreft her hier een (redelijk) onschuldige man en geen een of andere serie moordenaar.

Maar ouders moeten idd veel beter opletten, hoe vaak mijn stalhoudster al ouders en kinderen hebben gewaarschuwd wil je niet weten. En dan waren we nog maar klein schalig inmiddels is er uitgebreid en de ouders ieten hun kinderen gewoon midden op het terrein spelen waar gewerkt werd met grote machines.
Ik hield echt af en toe mijn hart vast. Het zal maar ff op je terrein gebeuren. Frusty

AaronYve

Berichten: 10505
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:14

texelse schreef:
Als de rechter van mening is dat iemand een gestraft moet worden, dan moet dat ook gebeuren. En dan mag iemand niet vrij komen omdat er een "punt of een komma" verkeerd staat.

Of je het al dan niet eens bent met de strafmaat is een ander verhaal. Het is niet goed dat mensen vrijkomen op grond van administratieve fouten van de ambtenaren.


Het is niet punt, komma foutjes
Het is echt wel een grote fout van justitie om hem als natuurlijk persoon te dagvaarden terwijl het om het bedrijf gaat! Anders hadden ze iedereen die daar liep kunnen dagvaarden Knipoog

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:16

Voor deze man vind ik het prima dat hij vrijgesproken word. Maar bij andere gevallen zou het niet mogen.
Persoonlijk denk ik dat hij al genoeg gestraft is. De geldboete prima, maar een jaar zitten, nee had niet gehoeven.

Vind dat ouders mede oorzaak zijn
Een manege is geen speel terrein.

Maar goed de spullen die er staan moeten wel van kwaliteit zijn en goed functioneren.

Al met al blijft het gewoon een triest gebeuren, het zal je kind maar geweest zijn. Het zal maar op jou terrein gebeuren

Sportstar
Berichten: 74
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuit-Holland

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:19

Ik zou wel eens willen weten hoe de overheid acht hoe dat stapmolens beveiligt zouden moeten zijn, ik kan me echt niks bedenken hoor belachelijk!

kally
Berichten: 5256
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:48

Kan met een heleboel dingen meegaan, tis te gek voor woorden dat je als manege eigenaar/pension
of iets dergelijks zoiets ten laste gelegd kan woorden.....Als ouder zijnde blijf je toch verantwoordelijk
voor je eigen kind en kun je niet gezellig binnen zitten.....
Dat de molen onveilig is, zijn daar dan geen eisen voor......ook al is ie verouderd.....
Vindt dan een boete terecht, maar celstraf te gek voor woorden......Heel erg voor de ouders
maar die blijven in mijn ogen mede veantwoordelijk......
Maar dat bv echte criminelen door vorm fouten vrijgesproken woorden vindt ik echt niet kunnen....
Laatst bijgewerkt door kally op 23-06-08 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Berichten: 19215
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:51

dees_daan schreef:
ze zegt toch dat ze het er niet mee eens is, dat iedereen als oppas gezien word?

Maandagochtend. Clown
Gelukkig maar! Haha!
In dat geval ben ik het wel met haar eens Haha!

RZDLover

Berichten: 3299
Geregistreerd: 05-05-05

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:53

Justitie moet gewoon beter opletten Nors opkijken
Wel goed dat deze man vrij komt, want hoe triest deze gebeurtenis ook, de verantwoording lag bij de ouders in mijn logica.

haan

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: in het hoge noorden

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:53

Ik ben blij dat deze man weer vrij is, ik vond het al belachelijk dat hij vast zat.
Het is erg genoeg voor de ouders van het kind maar een manege is geen speeltuin en om deze manege eigenaar zo verschrikkelijk te straffen voor de eigen onoplettendheid van de ouders gaat me te veel ver. Een geldboete indien nodig, ja misschien, maar celstraf ??? Waar gaan we heen, een echte crimineel loopt binnen een paar uur weer op straat, en deze man zit(zat) in de cel, tjonge tjonge tjonge, nederland op zijn kleinst.........
Laatst bijgewerkt door haan op 23-06-08 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Bubsj

Berichten: 2073
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Arctis

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:55

slimmerik schreef:
Als hij door een administratieve fout vrijgesproken wordt, moet hem dat geen voldoening geven. Zal altijd een nare nasmaak eraan overhouden lijkt me.


Hoe kun je nou in zo'n situatie van voldoening spreken. Die man moet leven met het idee dat er een kind verongelukt is op zijn stal, dat is al een straf opzich.

Anoniem

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:56

Wat een blunder

Ik ben wel blij dat hij vrijgesproken is, maar niet op deze manier.
Hij had gewoon vrijgesproken moeten worden omdat het geen speeltuin is en dat ding paardveilig is...daar waar hij ook voor bedoeld is