Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:56

Bubsj schreef:
Hoe kun je nou in zo'n situatie van voldoening spreken. Die man moet leven met het idee dat er een kind verongelukt is op zijn stal, dat is al een straf opzich.


Dat is een straf op zich, maar de meningen verschillen duidelijk of hij nu wel of niet aansprakelijk gesteld moet worden of niet.

Bubsj

Berichten: 2073
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Arctis

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:15

Ik vind trouwens dat deze man ook nooit in de cel terecht had moeten komen. Kom op het was een ongeluk, en de man is 70! Hij heeft wel degelijk een fout gemaakt door zijn molen niet goed te beveiligen, maar dit senario had niemand kunnen voorzien en het blijft in mijn ogen toch duidelijk een ongeluk.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:25

Wat hebben wij voor rechtssysteem zeg? Dat je hierop vrij gesproken kan worden!!
Vind wel goed dat hij vrij is hoor, vind dat je hiervoor niet iemand moet opsluiten, een boete is wel terrecht. Hij had de molen moeten beveiligen, maar ja, het is ook geen kinderspeel plaats, het was een ongeluk waar niemand blij mee was...

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:46

Het is ook niet te geloven in NL.
Een hardwerkende (bejaarde) man wordt opgesloten in de cel, enkel en alleen omdat ouders niet op hun kinderen letten.
Terwijl aan de andere kant moordenaars en verkrachters vrij uit gaan.
Blijkbaar durft politie en justitie alleen op te treden tegen brave burgers

Gelukkig voor deze man is hij nu weer op vrije voeten, al is het niet via 'de normal weg'

Wat ik mij ook afvraag, hoe staan zulke ouders hier nu in.
Ik kan me niet voorstellen dat het hun lekker zit dat deze man in de cel zat vanwege het feit dat zij verzaakt hebben hun verantwoordelijkheid richting hun kind te nemen.
Wat mij betreft horen zij eerder in de cel dan deze manege-eigenaar Nors opkijken

Anoniem

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:49

Die bleven op sbs vrolijk hun hetze tegen de gehaktmolens van de daken schreeuwen...

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:18

En toch vraag ik me iedere keer als ik hier over lees af of ze de NS aan zouden klagen als er een op het perron spelend kindje voor een aanrijdende trein zou vallen.
Of rijkswaterstaat omdat er een kind onder de vangrail door de snelweg op zou rennen.
Je kan de wereld nu eenmaal niet helemaal veilig maken voor kinderen.
Ik vind het dus belachelijk dat ze er zelfs maar aan denken om eerst de eigenaar en nu het bedrijf aan te klagen.

Maritdegroot
Berichten: 810
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Geesbrug

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:25

Ik vind het een beejte belachelijk dat deze man aangeklaagd wordt. Hij kan niet voor kinderoppas spelen en bovendien hadden de ouders of een ouder die met het kind mee was beter op moeten letten, dit is niet de fout van de manegeeigenaar! het is gewoon een ongeluk!

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:59

dit zou gelijk een voorbeeld moet zijn ,om alle kinderen van pensionstallen en maneges te weren als ze niet naast hun ouder lopen.
want nu is het hek van de dam!

helaas is deze jongen overleden ,maar volgende x valt een kind uit de hooizolder.............. Vork
of valt er een kind in de sloot naast de wei................... Vork
of..noem maar wat voorbeelden en alles zou dan de schuld van de staleigenaar zijn.

ik heb ook een kind maar als deze meeging was het aan het handje en ik liep met hem mee
echt niet dat hij lekker rond kon rennen op stal ,veel te gevaarlijk in mijn ogen!

je moet als ouder zelf op je kind letten!

en ik begrijp zeker dat wanneer dit gebeurt met je kind je iemand de schuld wilt geven.
maar in mijn ogen niet helemaal terecht, die kinderen hadden nooit met de stapmolen mogen spelen,en daar had moeders voor moeten zorgen.
je weet dat kinderen ondernemend zijn,juist daarom nog beter in de gaten houden op zo`n terrein waar van alles staat.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:59

en hoeveel kinderen worden er op woensdagmiddag en zaterdag naar de manege gebracht met 'veel plezier mama/papa haalt je dan en weer op".
Ik zie dat wel bij mij in de straat, kids gaan gezellig naar de manege, poetsen, wandelen, helpen bij de les. En de ouders zijn daar niet bij.
Mijn dochter is dan altijd best boos, want zij mag dat niet. zij mag enkel naar haar lespony als ze les heeft. Ze heeft daar voor de rest niks te zoeken. Het is geen speelplaats of "gratis" oppas plek.

play_coy

Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-12-05

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:07

Ik vind dat een kind van een jaar of 6 zowieso al niets heeft te zoeken Tussen de paarden, laat staan zo'n terrein, het is en blijft de verantwoording van de ouders.

RiannevD
Berichten: 35
Geregistreerd: 05-01-07
Woonplaats: Ermelo

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:09

AaronYve schreef:
texelse schreef:
Als de rechter van mening is dat iemand een gestraft moet worden, dan moet dat ook gebeuren. En dan mag iemand niet vrij komen omdat er een "punt of een komma" verkeerd staat.

Of je het al dan niet eens bent met de strafmaat is een ander verhaal. Het is niet goed dat mensen vrijkomen op grond van administratieve fouten van de ambtenaren.


Het is niet punt, komma foutjes
Het is echt wel een grote fout van justitie om hem als natuurlijk persoon te dagvaarden terwijl het om het bedrijf gaat! Anders hadden ze iedereen die daar liep kunnen dagvaarden Knipoog


Ben ik het helemaal mee eens! Dit houdt voor die man in dat hij als persoon zijnde een strafblad krijgt (of er nog een toevoeging in krijgt Knipoog ) terwijl dat dus niet klopt. In principe hoort dan de manege die boete te krijgen, in de vorm van de persoon die op dat moment de directeur of eigenaar van het bedrijf is.

RiannevD
Berichten: 35
Geregistreerd: 05-01-07
Woonplaats: Ermelo

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:17

Er is trouwens al een lange discussie geweest over het neerleggen van de verantwoording (toen dit net in het nieuws kwam). Zelf vind ik dat de ouders meer op het kind hadden moeten letten. Vooral bij een bedrijf waar zónder stapmolen alsnog veel gevaar op de loer ligt. Het is altijd erg makkelijk naar een ander te wijzen, als je zelf eigenlijk de verantwoording hoort te nemen...

JoyCiej007

Berichten: 17423
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:25

texelse schreef:
of de man gestraft moet worden of niet, dat beslist de rechter, maar vrijkomen op grond van een foutje in de tekst etc. dat vind ik echt niet kunnen

(ben verder zelf ook van mening dat iedereen maar een beetje gezien wordt als de oppas voor een ander z'n kinderen, en ben het daar dus ook helemaal niet mee eens)


Dagvaarding, en daarin meer nauwkeuriger, de tenlastelegging, is cruciaal voor ons rechtssysteem.
'een foutje in de tekst' heeft grote gevolgen, zo kan iemand voor het verkeerde feit worden vervolgt, voor de verkeerde rechtbank, een verkeerd wetsartikel, etc. etc.

Ook met oog op het rechtzekersheidsbeginsel is het niet terecht 'dat een foutje moet kunnen'. Goh, heel perongeluk wordt er in de tenlastelegging en in de dagvaarding 'Pietje Janssen' gedagvaard wegens doodslag. Maar nee, 'klein foutje', het ging om Pietje Jansen met één S....
Dit voorbeeld zal bijna nooit voorkomen, maargoed even voor het idee, als voorbeeld.

En dan maar 'achja, die éne s moeten we niet moeilijk over doen, gewoon laten voorkomen die man (de juiste persoon), dan klopt die tenlastelegging maar niet.

En al hélemaal niet in deze zaak; directeur van holding maatschappij (of een rechtspersoon) is toch heeeel wat anders dan een natuurlijk persoon.
Je moest eens weten hoe precies de tenlastelegging wordt toegespitst op het feit; alle bestanddelen en elementen die voorkomen in de betreffende delictsomschrijving moeten in beginsel precies allemaal genoemd worden in de tenlastelegging ('stilzwijgende bestanddelen/elementen' daargelaten, maargoed laten we het even simpel houden).

vind dat jij je uitspraak werkelijk op niets baseerd, 't is jouw mening en dat is je goed recht, maar vind het nogal zeer kort door de bocht en kortzichtig, blijkbaar geen enkele kennis van het nederlandse rechtssysteem, anders had je wel geweten dat de dagvaarding, met daarin de tenlastelegging één van de cruciale formele aspecten is die bij een rechtsgedig komen kijken.


Vind dat de OvJ een grove fout heeft gemaakt. Goed, fouten maken is menselijk en dit soort dingen gebeuren wel vaker. 'Gelukkig' betrof het een foutje bij één v/d formele vragen, dus komt men niet in de knoop met het legaliteitsbeginsel en mag de manege-houder nogmaals 'voor hetzelfde feit' vervolgt worden.

CharleyT
Berichten: 4008
Geregistreerd: 12-03-06

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:47

texelse schreef:
Als de rechter van mening is dat iemand een gestraft moet worden, dan moet dat ook gebeuren. En dan mag iemand niet vrij komen omdat er een "punt of een komma" verkeerd staat.

Of je het al dan niet eens bent met de strafmaat is een ander verhaal. Het is niet goed dat mensen vrijkomen op grond van administratieve fouten van de ambtenaren.

Justitie is van mening dat er gestraft moet worden. De rechtbank heeft hier nog geen oordeel overuitgesproken. En dit is ook geen punt of komma verkeerd geplaatst, dit is iemand op verkeerde gronden dagvaarden.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 18:16

Cayenne schreef:
Een fout van de officier van justitie heeft er gisteren toe geleid dat een 70-jarige manege-eigenaar uit Hoek van Holland vroegtijdig is vrijgesproken.
De rechtbank kwam tot die uitspraak omdat de officier de man niet als privépersoon had moeten dagvaarden, maar als directeur van de holding waaronder de manege valt.

Justitie overweegt nu een nieuwe dagvaarding uit te brengen met de juiste rechtspersoon als verdachte. Een fout van de officier van justitie heeft er gisteren toe geleid dat een 70-jarige manege-eigenaar uit Hoek van Holland vroegtijdig is vrijgesproken. De rechtbank kwam tot die uitspraak omdat de officier de man niet als privépersoon had moeten dagvaarden, maar als directeur van de holding waaronder de manege valt.


Maak ik hier uit op dat het mogelijk is dat die man weer door die ellende heen moet maar dan nu als directeur?

JoyCiej007

Berichten: 17423
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 19:28

@ Stennisje: dat klopt.

Omdat het hier een vormfout betreft in de tenlastelegging. Inhoudelijk is er niet op de zaak in gegaan, daar zal de rechter niet aan toegekomen zijn, nu ze geconcludeerd hebben dat de dagvaarding niet geldig is.

Dat is direct eigenlijk het eerste waar bij een rechtsgeding naar gekeken wordt: 'Is de dagvaarding geldig?', vervolgens kijkt men naar de relatieve (juiste plaats) en absolute (juiste instantie/'soort rechter') competentie v/d rechtbank. Dan volgt de bevoegdheid van de OvJ, en ten slotte wordt gekeken of er geen reden voor schorsing bestaat (in geval bijv. van de zaak Holleder, waarbij Holleder zelf zó ziek was dat hij niet in staat was de zaak bij te wonen).

Pas als deze 4 vragen achtereenvolgens geen problemen opleveren, gaat de rechtbank inhoudelijk beslissen over de zaak, waarbij dus wordt gekeken of het feit bewezen kan worden, of het feit een strafbaar feit oplevert, of de dader strafbaar moet worden geacht en tenslotte welke sanctie/strafmaat er moet worden toegepast....

Zolang men dus niet inhoudelijk op de zaak is ingegaan, is in principe een verdere vervolging wel mogelijk voor hetzelfde feit. Normaal gesproken is dit in strijd met het legaliteitsbeginsel, echter in deze zaak dus niet.

dennisje

Berichten: 4613
Geregistreerd: 18-03-08

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:56

die ouders zijn verantwoordelijk voor hun kinderen niet de manege houder. dus hun moeten worden aagesproken. dat de molen niet veilig was kan gebeuren en dat is een fout van de manege dan maar kinderen moet in de gaten gehouden worden

Noppes

Berichten: 2716
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Groningen

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 08:42

Dit wil niet meteen zeggen dat de man ook daadwerkelijk vrij is hoor. Er word een nieuwe dagvaarding uitgebracht, en dan begint alles weer opnieuw.

Maar ook ik vind dat in dit geval de ouders toch aansprakelijk zijn. Een manege is nou eenmaal een gevaarlijke plaats en daar laat je zo'n klein kind niet zomaar lopen.

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:10

sorry dat ik het zeg, maar wat een k*tvolk zijn die ouders dan, ik kan me voorstellen dat je in je verdriet al snel briesend naar het gerecht stapt, maar dit doorzetten en nu weer de mallemolen van voren af aan?? heel triest, hand in eigen boezem steken is kennelijk te pijnlijk. De enige die ze zouden moeten aanklagen zijn henzelf, voor onverantwoordelijk gedrag en emotioneel leed van de manege-eigenaar. Kan hier zo boos om worden, die arme manegehouder... Nederlands recht is zo krom als een houtje Boos!

JoyCiej007

Berichten: 17423
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:42

guttegut, wat geeft iedereen hier (en in de vorige topics hierover) toch ásociaal af op de ouders.

Ik ben het er mee eens, dat de ouders een verwijt te maken valt voor hun onoplettendheid. De rechter zal deze factor hoogstwaarschijnlijk ook vast wel meewegen in zijn oordeel en evt. in de sanctie/strafmaat.

Maar komop; de veiligheidsregels voor dit soort dingen (niet alleen een stapmolen, maar bijv. ook in de horeca, bij sportgelegenheden en bijv. paardenstallen) zijn er immers niet voor niets.

De manegehouder kan wel degelijk een verwijt gemaakt worden ja, dat vind ik wel.
Hij is gewoon verplicht om zijn stapmolen goed te onderhouden en te zorgen dat het voldoet aan de gestelde en verplichte veiligheidseisen!
Dat er dan enkele jaren geen controleur meer is geweest, is niet gelijk een vrijbrief om zo'n onveilig ding maar niet te laten aanpassen.

Niet alleen voor dit soort ongelukken, maar ook voor de paarden.

Vraag me dan ook sterk af hoe men had gereageert als er iets met een paard was gebeurd in deze stapmolen vanwege het ontbreken van veilige aanpassingen
Zou iedereen dan gaan afgeven op de eigenaar/eigenaresse van het paard?! 'eigen schuld dikke bult?!'

Nee, de manege-houder treft ook zeker een verwijt!

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:45

een ongeluk zoals met dit jongetje had niet kunnen gebeuren met een paard Knipoog en voor paard en mens was de molen verder veilig. Maar helaas niet voor loslopende kids.. De pensionhouder had best een geldboete mogen krijgen. Maar de verhouding ligt in dit proces totaal omgedraaid. De ouders zijn de hoofdschuldigen, niet de manegehouder. En dat mensen afgeven op de ouders hebben deze voornamelijk over zichzelf afgeroepen door totaal geen verantwoordelijkheid voor hun eigen aandeel in het geheel te nemen en maar in de media te roepen over 'gehaktmolens'. Een oude man op die manier ten gronde richten en niet de hand in eigen boezem willen steken, dát vind ik pas asociaal en daar heb ik inderdaad geen goed woord voor over .

JoyCiej007

Berichten: 17423
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:50

ik kan je reactie prima snappen hoor kjoetie. tuurlijk is het enigzins krom.

Anderzijds; de molen kon nog zo 'veilig' zijn voor mens en paard, het feit is gewoon dat het ding al jaaaren achter liep op de gestelde veilgheidseisen.
En dat is iets wat ik niet goed te praten vind.

Een manege/stal kun je kids wel degelijk verwachten.
En dan nog, al zou zoiets niet gebeurd zijn, zo'n ding hoort gewoon naar behoren te werken en te voldoen aan de de veiligheidseisen.

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:59

ja oke, maar dan heb je het over een beperkte geldboete wegens achterlopen op veiligheidseisen. Dat zou ook terecht zijn, maar niet de situatie zoals die nu uitgespeeld wordt. Dat vind ik niet enigszins krom, dat vind ik uitermate krom...

De ouders zouden zich stil in een hoekje zittend moeten schamen, ipv de media op te zoeken en de manegehouder zwart te maken..

het is gewoon een in- en intriest verhaal dit.

JoyCiej007

Berichten: 17423
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:52

Het is wel zo dat mede omdat de stapmolen niet voldeed aan de gestelde veiligheidseisen, dit jongetje verongelukt is. Laten we dat alsjeblieft niet uit het oog verliezen Knipoog

Hadden de ouders alsnog niet opgelet, en was 't kind in een onbewaakt moment in de stapmolen terecht gekomen die wél aan de veiligheidseisen voldeed, dan zou het jongetje in dat geval hoogstwaarschijnlijk níet overleden zijn, dan zou het veel minder erg zijn.

In het nederlands rechtssysteem werkt dat wel zo, en dat is ook terecht ook.
Verhuur jij als bedrijf een particulier een auto, en blijkt achteraf dat je bepaalde veiligheidseisen niet in acht hebt genomen maar is er niets ernstigs gebeurd, dan zal je hoogstwaarschijnlijk een hele lage straf of boete krijgen.

in het geval er wél wat gebeurd, zelfs met dodelijke afloop (!) is het dan niet meer dan logisch dat er dan 'dood door schuld' bij komt kijken?

Onhandig voorbeeld natuurlijk omdat dit niets te doen heeft met onoplettende ouders, maargoed ik hoop dat je mij snapt.

Júist omdat die stapmolen zelfs zó gevaarlijk was, dat het jongetje hierdoor is overleden, júist daarom wordt hij op deze manier aangeklaagd.

Anoniem

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:56

joy, in het vorige topic was te lezen dat deze molen, gemaakt voor een bepaalde datum, helemaal niet aan de eisen van nu hoeft te voldoen.

Verder valt het mij op dat vroegah ook van die molens stonden (waren geen andere dan deze nu ineens verschrikkelijk onveilige)
Maar in al die jaren heb je nooit wat gehoord van de tientallen ongelukken die er toch wel moeten gebeuren als het zulke erge gehaktmolen is...toch?

of ze zijn minder oveilig dan nu beweerd wordt
Of de kids waren toen onder toezicht....