Onweersinferno maakt abrupt einde aan Stuwconcours Driel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110800
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Onweersinferno maakt abrupt einde aan Stuwconcours Driel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 08:21

http://www.gelderlander.nl/sport/paarde ... -Driel.ece
gelderlander.nl


Het leek gisteren wel alsof er een zware slag had plaatsgevonden op de velden bij de stuw van Driel. In de tenten lagen tot een uur na het noodweer de stille getuigen van de zwaarste hagelbui sinds deelnemers en organisatie van het Stuwconcours zich konden herinneren.

"Ik denk dat er met alle auto's erbij wel voor honderdduizend euro schade is", schatte voorzitter Wilfred Metselaar van de organiserende vereniging Hollandloya uit Driel. "Vanmorgen liep het toernooi nog op rolletjes, maar rond half twee werd het opeens heel donker. We hebben iedereen nog net in veiligheid kunnen brengen toen het losbarstte."

Het onweer duurde een klein kwartier. Gevolg was dat het eendaagse evenement, dat al bijna drie decennia wordt gehouden, voor het eerst werd afgelast.

"Vanmorgen hebben de pony's een volledig programma met dressuur en springen afgedraaid, maar het springen en de dressuur voor de paarden dat voor de middag was gepland, gaat dus niet door", sprak Carla Borst van het wedstrijdsecretariaat.

Zij had zich voor de duur van de hagelbui schuil gehouden in de wagen van het secretariaat. Het waaide echter zo hard, dat zij kort vreesde dat zelfs die wagen de zware windvlagen niet zou houden.

"Het was vreselijk. We hadden via een jurylid uit Ede al een waarschuwing gekregen dat er zwaar weer op komst was en vlak daarna zagen we een pikzwarte lucht snel dichterbij komen. Tijdens de bui zagen we de dijk niet eens hoewel die nog geen vijftig meter verder ligt. Er werd voor het weekend al wel gesproken over onweer, maar je hoopt toch dat het overwaait. Het is jammer dat het zo is gelopen. Er zit toch een paar maanden werk in de voorbereiding. Dat is nu allemaal voor niets."

De broers Victor en Jeroen Beijer uit Driel, die zich voor de springwedstrijd van de middag hadden ingeschreven, keken toe hoe een tractor één voor één de auto's en trailers uit de modder trok en op de verharde weg achterliet. Ze namen het gebeurde nogal laconiek op. "Het onweer kwam net voordat we de ring in zouden gaan", vertelde Victor. " Het ging er zo'n tien minuten flink op. Het is jammer dat we niet hebben kunnen rijden, maar hopelijk kunnen we volgend jaar wel de ring in."

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Onweersinferno maakt abrupt einde aan Stuwconcours Driel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 08:26

Gelukkig maar dat alles en iedereen op tijd in veiligheid was.

Wienna

Berichten: 3870
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Aan de kust...

Re: Onweersinferno maakt abrupt einde aan Stuwconcours Driel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 08:42

Het was ook echt niet tof om mee te maken

Bah..

Kit_for_ever

Berichten: 2632
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Derde doos aan de linkerkant

Re: Onweersinferno maakt abrupt einde aan Stuwconcours Driel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 08:58

Het was zéker niet tof! Heb nog net niet over hagelstenen gedroomt....

liezzie

Berichten: 1069
Geregistreerd: 20-02-05
Woonplaats: Lochem

Re: Onweersinferno maakt abrupt einde aan Stuwconcours Driel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:14

ik woon aan de andere kant van de Rijn, en wij hebben ook de putten in de auto en mijn moeders tuin is verwoest. Goed dat iedereen in veiligheid is gebracht. Had ook anders af kunnen lopen

crabbybitch

Berichten: 1071
Geregistreerd: 18-06-05

Re: Onweersinferno maakt abrupt einde aan Stuwconcours Driel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:20

Wij waren op Ch in heeten....daar hetzelfde verhaal.Maar na een dik kwartier klaarde het op en kon er weer gestart worden.

Kit_for_ever

Berichten: 2632
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Derde doos aan de linkerkant

Re: Onweersinferno maakt abrupt einde aan Stuwconcours Driel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:47

In Driel lag alles op zn gat. Zowel de bodem als de opbouw van de hindernissen/dressuurringen liet het niet toe om nog te starten. De hindernissen zijn natuurlijk weer op te bouwen, maar de bodem was gewoon verzopen.

Carolienn_

Berichten: 709
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: London

Re: Onweersinferno maakt abrupt einde aan Stuwconcours Driel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:52

Ik dacht eens even lekker te kunnen paardrijden, alleen ik voelde druppels.
Toen ben ik maar gestopt . was net 10 sec. binnen en daarkwam het! ik was er gewoon bang van Clown
en indd. alles was wit en zag bijna niks meer..

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Onweersinferno maakt abrupt einde aan Stuwconcours Driel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:37

Hoe reageren de paarden op zulke enorme hagelstenen?
Ze zullen toch niet allemaal op tijd onder dak zijn geweest.

Tara_13

Berichten: 758
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: t Gooi

Re: Onweersinferno maakt abrupt einde aan Stuwconcours Driel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:41

Alle mensen waren echt niet op tijd in veiligheid. Op het parkeerterrein hebben mensen met 2 pony's buiten gestaan omdat er een of ander debiel persoon een auto voor de klep van de trailer had geparkeerd. Hoe slim kun je zijn.....

Joowtje
Berichten: 286
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Onweersinferno maakt abrupt einde aan Stuwconcours Driel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:42

ik was in driel op een dood lopens straatje waar wij wonen.. de ene kant van de huizen had geen hagels gehad en de andere kant (Waaronder wij vielen) wel. we hebben ook een poffertjes auto.. schade van me vader is 3300 euro en die van me moeder word totellos verklaart.. (de schade is meer dan dat de auto waart is).

't was gewoon niet leuk om mee te maken

Kit_for_ever

Berichten: 2632
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Derde doos aan de linkerkant

Re: Onweersinferno maakt abrupt einde aan Stuwconcours Driel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:42

Idd niet alle paarden en ruiters waren op tijd bij hun trailer. Er waren zelfs wat trailers geblokkeerd zodat de klep niet open kon, en dús de paarden/pony's er niet in konden. Beestje wat ik bij me had (en met hem véle anderen!) was compleet over de zeik. Drijfnat, en zwaar in de stress.

Tara_13

Berichten: 758
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: t Gooi

Re: Onweersinferno maakt abrupt einde aan Stuwconcours Driel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:44

Ik heb zelf een heel nuchter paard en zelfs die was onrustig (wij stonden gelukkig net op tijd op de trailer) dus ik snap goed dat heel veel paarden over de zeik zijn gegaan.

Iris82

Berichten: 39858
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Onweersinferno maakt abrupt einde aan Stuwconcours Driel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:45

Kit_for_ever schreef:
Idd niet alle paarden en ruiters waren op tijd bij hun trailer. Er waren zelfs wat trailers geblokkeerd zodat de klep niet open kon, en dús de paarden/pony's er niet in konden. Beestje wat ik bij me had (en met hem véle anderen!) was compleet over de zeik. Drijfnat, en zwaar in de stress.


Ik zou echt helemaal flippen als ik die personen gevonden had die verantwoordelijk waren voor het feit dat ik mijn trailer niet in kon met een paard wat helemaal over de zeik was. Boos! Hamer

Carolienn_

Berichten: 709
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: London

Re: Onweersinferno maakt abrupt einde aan Stuwconcours Driel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:50

jeetje dat is helemaal vervelend als je pony niet in je trailer kan omdat mensen hun auto ervoor hadden gezet!
wat heb je toen gedaan dan?

crabbybitch

Berichten: 1071
Geregistreerd: 18-06-05

Re: Onweersinferno maakt abrupt einde aan Stuwconcours Driel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:00

Bij ons was er iemand met het paard onder de man gekomen...
Ze heeft zelf in een trailer gestaan en haar paard erbuiten!!

spirith

Berichten: 409
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: ochten

Re: Onweersinferno maakt abrupt einde aan Stuwconcours Driel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:27

Anya schreef:
Hoe reageren de paarden op zulke enorme hagelstenen?
Ze zullen toch niet allemaal op tijd onder dak zijn geweest.


ik was dan niet op dit concours maar mijn paarden stonden wel buiten, nou ze waren echt helemaal over de zeik ze zouden door de draad heen gevlogen zijn, echt heel akelig en je staat machteloos want je kunt wel naar buiten gaan maar dan had je ze ook never en nooit kunnen krijgen. Nou ik kon wel janken zo erg vond ik het.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Onweersinferno maakt abrupt einde aan Stuwconcours Driel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:33

Maar waren die mensen van die auto's dan niet in de buurt? Ik zou helemaal link worden als mijn laadklep geblokkeerd zou zijn. Dan de klep in het vervolg maar open laten denk ik..

Hier in Velp ging het trouwens ook flink tekeer. Mijn auto heeft ook een aantal putjes van de hagel en er zijn hier een aantal bomen gewoon omgeknapt Scheve mond

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: Onweersinferno maakt abrupt einde aan Stuwconcours Driel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:44

We waren in Aalten en daar heeft het ok 10 minuten gespookt. Gelukkig zaten we in een stevige tent maar mijn paard op de wagen was zeiknat. En dat was niet van de regen.

_Jitske_

Berichten: 5542
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gelderland

Re: Onweersinferno maakt abrupt einde aan Stuwconcours Driel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:46

Ik heb de bui helaas op m'n (doodsbange) paard uit moeten zitten, was echt verschrikkelijk.
Maarja, paard met zadel en kalkoenen en al in een 2paardstrailer zetten (pony van zusje stond er al in) terwijl paard compleet over de zeik is gaat echt niet.
Dus ik had de keus om of óp een doodsbang paard te zitten of er naast te staan, naja, dan maar erop..
M'n moeder wilde komen helpen, was paar seconden buiten, kreeg hagelsteen op d'r hoofd en hoppa, gat in d'r hoofd. Bloos!
Ik was na de bui helemaal bont en blauw (nu nog steeds) en paard zat helemaal onder de bulten Ach gut

Verder héél veel deuken in de auto en lamp van de trailer kapot en nog wat sterretjes en krassen in de voorruit..

Wienna

Berichten: 3870
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Aan de kust...

Re: Onweersinferno maakt abrupt einde aan Stuwconcours Driel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:35

Jitske... en arme Velvet Ach gut

Chann

Berichten: 7173
Geregistreerd: 10-12-05

Re: Onweersinferno maakt abrupt einde aan Stuwconcours Driel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:59

Ik had je foto's gezien Jits (misschien idee om die hier te plaatsen? *LOL*), echt níet normaal joh! Bloos!

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re: Onweersinferno maakt abrupt einde aan Stuwconcours Driel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:05

wat lijkt me dat een nachtmerrie zeg, met je paard in zo'n bui zitten en dan geen kant opkunnen... nog een geluk dat er geen gewonden zijn gevallen, met zo'n weer blijf je kapot met je knol zeg Scheve mond

Nathalie_H

Berichten: 6
Geregistreerd: 18-09-07

Re: Onweersinferno maakt abrupt einde aan Stuwconcours Driel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:25

Jeetje verschrikkelijk zeg! Een aantal jaren geleden hebben wij in Zwijndrecht hetzelfde meegemaakt en het was echt geen pretje! Mijn pony zat van voor naar achter onder de bulten van die hagelstenen...

kazan

Berichten: 964
Geregistreerd: 09-07-05
Woonplaats: Westervoort

Re: Onweersinferno maakt abrupt einde aan Stuwconcours Driel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:30

jeetje,ik Was er zelf niet bij maar heb verhalen gehoord.
Sterkte voor de mensen die deuken hebben...