"Het wordt tijd dat ons jurysysteem op de schop gaat"

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

"Het wordt tijd dat ons jurysysteem op de schop gaat"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 09:19

http://www.telesport.nl/columns/anky_va ... bij__.html
telesport.nl

Afbeelding


Het CHIO Rotterdam heeft veel duidelijk gemaakt. Naast Imke Schellekens-Bartels en ik gaat Hans Peter Minderhoud mee als teamlid van de olympische equipe. Adelinde Cornelissen is de meereizende reserve. En met Godhilff Riexinger als Duitse juryvoorzitter, over zeven weken ook in Hongkong, zijn de stellingen weer op scherp gezet. Het wordt tijd dat ons jurysysteem op de schop gaat.

In het Kralingse Bos was er opnieuw discussie over de punten van de jury en dan in het bijzonder van het Duitse jurylid aan de Nederlandse ruiters. Ook in de finale kür op muziek was ik licht teleurgesteld in mijn cijfers. IPS Salinero liep super, maar ik zag dat niet helemaal terug in de jurering. Nu kan ik een hele waslijst opvallende punten noemen, maar dat heeft in mijn ogen niet zoveel zin. Wat veel beter zou zijn, is als ons systeem zo objectief mogelijk gemaakt wordt. Kijk naar het kunstrijden en turnen. In de laatste sport zitten twee A-juryleden, die slechts bepalen uit welke elementen een oefening precies bestaat.

Een tweede groep juryleden doet niets anders dan aftrek geven voor fouten. Het laatste cijfer wordt afgetrokken van het eerste. Op die manier heeft dus geen enkel jurylid zeggenschap over het eindcijfer. En als ze twijfelen (of een turner dient een protest in), voelt niemand zich te groot om de televisiebeelden erbij te halen. Nee, dan ons jurysysteem. Alle vijf juryleden geven al sinds jaar en dag voor alle onderdelen cijfers van 1 tot 10. Maar de motivatie om een cijfer te geven is heel subjectief. Dus er is niet duidelijk waarom een ruiter van het ene jurylid een 6 krijgt voor een onderdeel en van de andere een 8.

Natuurlijk zijn er de FEI-reglementen, maar die laten te veel ruimte voor persoonlijke interpretatie. Er moeten duidelijke richtlijnen zijn over hoe te meten. Want hoe interpreteer je 'degree of difficulty', dus zeg maar de moeilijkheidsgraad, van je proef? Zowel in dat onderdeel als de choreografie en de muziek verschilden de juryleden in mijn kür steeds 1 tot 1,5 punt van elkaar. Omdat er ook nog eens een coëfficiënt overheen gaat, is er tussen de juryleden een reëel verschil van een paar procent. En dat is gewoon te veel. Het heeft alleen geen zin om me er druk om te maken. Ik zeg altijd: dan moet je maar gewoon de sterren van de hemel rijden, dan is er ook geen ruimte voor discussie.

We moeten ons sowieso nu echt gaan voorbereiden op de Spelen. Op de terugweg van Rotterdam zat ik te rekenen en ik realiseerde me opeens hoe kort dag het is. Er resten nog een krappe vijf weken tot de Spelen en er moet nog van alles gebeuren. Volgende week staat Aken op het programma. Daar rijd ik de CDI-tour met IPS Painted Black. Dan gaan de dressuurpaarden al op 17 juli in quarantaine en op de 25e vertrekken we naar Hongkong.

Gelukkig hebben mijn beide paarden deze week hun entingen gehad, dus dat is al mooi geregeld. Dan moeten alle spullen voor de paarden verzameld worden en onze koffers worden gepakt. De organisatie van die onderneming begint deze week al, want ik wil er zeker van zijn dat we niks vergeten. Zeker ook omdat mijn twee kinderen én nanny ook meegaan. Dat vereist nog meer handelingen voordat we bepakt en bezakt richting Hongkong vertrekken.

Anky van Grunsven

Verwant artikel:

[VN] Dressuurstaf neemt Duits jurylid stevig op de korrel

hanny_jelke

Berichten: 5577
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: grave

Re: "Het wordt tijd dat ons jurysysteem op de schop gaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:19

meschien moet er een keer wat strenger op gecontroleerd worden
want vooral bij dressuur vind ik de jury oneerlijk overkomen

Marijkeeee
Berichten: 6307
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Re: "Het wordt tijd dat ons jurysysteem op de schop gaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:34

Ach ja dressuur.. Jurysport.. zal altijd zo blijven

Valena
Berichten: 264
Geregistreerd: 22-09-05

Re: "Het wordt tijd dat ons jurysysteem op de schop gaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:14

Er zijn richtlijnen die duidelijk genoeg zijn, hoor! Alleen kun je nooit beoordelen wat een ander ziet!

Ik ben voltigejurylid en dan zijn er twee, soms drie afzonderlijke juryleden. Ook binnen de voltige zie je de punten soms ver uit elkaar liggen; alleen al de hoek van waaruit je iets ziet kan verschil maken! En verschillende cijfers zijn niet erg zo lang de plaatsingsvolgorde maar redelijk gelijk is bij alle juryleden. En je moet als jury ALTIJD kunnen aangeven WAAROM je tot een bepaald cijfer bent gekomen!

Ach, en als je je niet kunt neerleggen bij de beoordeling, dan moet je een andere sport kiezen, hoor!
Kritiek leveren op juryleden is heel makkelijk, maar ga er zelf maar eens zitten!

VanHuisUit

Berichten: 6689
Geregistreerd: 06-01-08

Re: "Het wordt tijd dat ons jurysysteem op de schop gaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:02

Tja, you winn some, you loose some.... zoiets was het toch Clown
Sportief omgaan met juryleden is een kunst die je moet blijven volhouden wil je meedraaien in een jurysport. Andere systemen doen daar niets aan af. Toen ik zelf nog wedstrijden reed had ik altijd zoiets als ik na een jaar terugkijk en ik zie hoe de combinatie is gepromoveerd of hoeveel winst je hebt gehaald, klopt het meestal wel met je gevoel. Je hebt er soms ook mazzeltjes tussen zitten, soms ook niet. It's all in the game.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58039
Geregistreerd: 24-02-04

Re: "Het wordt tijd dat ons jurysysteem op de schop gaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:12

IrisLove schreef:
Er zijn richtlijnen die duidelijk genoeg zijn, hoor! Alleen kun je nooit beoordelen wat een ander ziet!

Ik ben voltigejurylid en dan zijn er twee, soms drie afzonderlijke juryleden. Ook binnen de voltige zie je de punten soms ver uit elkaar liggen; alleen al de hoek van waaruit je iets ziet kan verschil maken! En verschillende cijfers zijn niet erg zo lang de plaatsingsvolgorde maar redelijk gelijk is bij alle juryleden. En je moet als jury ALTIJD kunnen aangeven WAAROM je tot een bepaald cijfer bent gekomen!

Ach, en als je je niet kunt neerleggen bij de beoordeling, dan moet je een andere sport kiezen, hoor!
Kritiek leveren op juryleden is heel makkelijk, maar ga er zelf maar eens zitten!

Ik denk dat Anky niet zozeer onsportief is maar gewoon het jureren wil verbeteren. IMO niets mis mee want ik vind ook dat er nog het e.e.a schort aan de jurering. Op regionaal niveau iig. En ik leg me neer bij mijn punten hoor, geen probleem. Maar dat wil niet zeggen dat ik denk dat er geen verbetering mogelijk is.

Anoniem

Re: "Het wordt tijd dat ons jurysysteem op de schop gaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:13

Ik vond het sowieso al opvallend genoeg dat er een Duits jurylid aangestelt werd..

Valena
Berichten: 264
Geregistreerd: 22-09-05

Re: "Het wordt tijd dat ons jurysysteem op de schop gaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:26

Zoals ik al probeerde aan te geven, is het heel moeilijk om jureren te verbeteren. Als je naar eer en geweten handelt en je beoordeling kunt toelichten aan de hand van de opgestelde richtlijnen dan kun je het al bijna niet "fout" doen. Jij kunt immers niet beoordelen wat die ander gezien heeft! Bovendien zijn het snelle momentopnames waarin je moet beslissen. Ik heb soms ook wel eens ergens een cijfer voor gegeven dat ik later dacht:"Oei, dat had eigenlijk anders gemoeten". En dat is geen schande, want dat betekent alleen maar dat je scherp blijft op je eigen functioneren!

En ik ben persoonlijk van mening dat Anky niets te klagen heeft, want het is mij meerdere malen opgevallen dat zij hogere cijfers voor losse onderdelen kreeg dan andere deelnemers, terwijl die onderdelen bij haar dan eerder slechter dan beter waren! Maar ja, juryleden zijn ook maar mensen en onwillekeurig word je toch wel eens wat subjectief beinvloedt. Dat zul je altijd houden! Maar ook hiervoor geldt dat je niet kunt beoordelen of iemand objectief of subjectief heeft geoordeeld! Daar zit immers een groot grijs gebied tussen!

Misschien moeten we maar computers gaan gebruiken om te jureren Tong uitsteken.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: "Het wordt tijd dat ons jurysysteem op de schop gaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:32

Om de echte uitschieters tegen te gaan, zou het volgens mij al een heel eind opschieten als de hoogste en de laagste punten per proef zouden worden weggestreept. Daarmee draai je zowel voortrekkerij als benadeling gelijk de nek om. Mochten er bepaalde juryleden zijn die áltijd bepaalde landen lage punten geven, zoals in het voorbeeld wordt genoemd met het Duitse jurylid, zal het een stuk minder aantrekkelijker worden dit te doen als de uitslag niet meetelt voor het eindpercentage.

sans6

Berichten: 7896
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Re: "Het wordt tijd dat ons jurysysteem op de schop gaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:37

Offtopic: Anky is in hogere sferen op deze foto Haha!
She's flying!!!

tamary

Berichten: 29242
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: "Het wordt tijd dat ons jurysysteem op de schop gaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:45

Sientje schreef:
Om de echte uitschieters tegen te gaan, zou het volgens mij al een heel eind opschieten als de hoogste en de laagste punten per proef zouden worden weggestreept. Daarmee draai je zowel voortrekkerij als benadeling gelijk de nek om. Mochten er bepaalde juryleden zijn die áltijd bepaalde landen lage punten geven, zoals in het voorbeeld wordt genoemd met het Duitse jurylid, zal het een stuk minder aantrekkelijker worden dit te doen als de uitslag niet meetelt voor het eindpercentage.

Als ik het verhaal goed begreep puntte die Duitse jury consequent laag. En in dat geval zou ik als ruiter echt willen weten wat hij zag dat de andere juryleden niet zien.

Anoniem

Re: "Het wordt tijd dat ons jurysysteem op de schop gaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:03

sans6 schreef:
Offtopic: Anky is in hogere sferen op deze foto Haha!
She's flying!!!

Vond het ook al een vreemde foto. Huilen van het lachen

Larissa_

Berichten: 324
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Geleen

Re: "Het wordt tijd dat ons jurysysteem op de schop gaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:24

tamary schreef:
Sientje schreef:
Om de echte uitschieters tegen te gaan, zou het volgens mij al een heel eind opschieten als de hoogste en de laagste punten per proef zouden worden weggestreept. Daarmee draai je zowel voortrekkerij als benadeling gelijk de nek om. Mochten er bepaalde juryleden zijn die áltijd bepaalde landen lage punten geven, zoals in het voorbeeld wordt genoemd met het Duitse jurylid, zal het een stuk minder aantrekkelijker worden dit te doen als de uitslag niet meetelt voor het eindpercentage.

Als ik het verhaal goed begreep puntte die Duitse jury consequent laag. En in dat geval zou ik als ruiter echt willen weten wat hij zag dat de andere juryleden niet zien.

volgens mij was het zo dat de punten die het duitse jurylid aan de nederlanders gaf juist veel verschilde tegenover andere juryleden. Dan is hij dus niet consequent geweest. Maargoed dat weet je toch nooit zeker achteraf. Dat systeem wat jij nu zegt waren ze daar niet een tijd geleden mee bezig om dat in te voeren? Zou wel een goede oplossing zijn naar mijn idee Ja

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: "Het wordt tijd dat ons jurysysteem op de schop gaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:27

BCS schreef:
Ik vond het sowieso al opvallend genoeg dat er een Duits jurylid aangestelt werd..

Wat heeft nationaliteit er nu mee te maken?

Larissa_

Berichten: 324
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Geleen

Re: "Het wordt tijd dat ons jurysysteem op de schop gaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:29

Lara_Silver schreef:
BCS schreef:
Ik vond het sowieso al opvallend genoeg dat er een Duits jurylid aangestelt werd..

Wat heeft nationaliteit er nu mee te maken?

meer dan je denkt, er kan een hoop gezeiks over komen..

zipje71
Berichten: 1074
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: "Het wordt tijd dat ons jurysysteem op de schop gaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:44

ja en als het een nederlander was geweest ook....

Anoniem

Re: "Het wordt tijd dat ons jurysysteem op de schop gaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 16:08

hanny_jelke schreef:
meschien moet er een keer wat strenger op gecontroleerd worden
want vooral bij dressuur vind ik de jury oneerlijk overkomen


Door wie dan? Door een ander jurylid die net zo subjectief kijkt? Knipoog

Volgens mij is het bij de dressuur veel moeilijker om per fout een punt af te trekken.. Bij het turnen gaat het om 1 persoon, bij de dressuur om een combi tussen paard en ruiter.. Ik vraag me af of het realistisch is..

Si_monee

Berichten: 2899
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hoevelaken

Re: "Het wordt tijd dat ons jurysysteem op de schop gaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 16:33

ik vind ook gewoon dat bij dressuurwedstijden B L M etc gewoon 2 jury's apart moeten zijn.
Het is echt een jurysport, ze moeten je pony en jou maar een beetje en leuke combinatie vinden.
Net als sommige mensen die met haflingers rijden. Dan vind de jury een haflinger niet leuk krijg je al lagere punten.
Dat vind ik gewoon niet kunnnen! vind dat ze gewoon 2 jury's moeten laten jureren en daar het gemiddelde van moeten nemen Knipoog

Rijan_

Berichten: 1429
Geregistreerd: 14-05-06

Re: "Het wordt tijd dat ons jurysysteem op de schop gaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 16:49

hanny_jelke schreef:
meschien moet er een keer wat strenger op gecontroleerd worden
want vooral bij dressuur vind ik de jury oneerlijk overkomen

mee eens! Knipoog niks toe tevoegen

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Re: "Het wordt tijd dat ons jurysysteem op de schop gaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:18

hanny_jelke schreef:
meschien moet er een keer wat strenger op gecontroleerd worden
want vooral bij dressuur vind ik de jury oneerlijk overkomen

de jury oneerlijk overkomen? wat bedoel je eigenlijk? En waarop moet dan gecontroleerd worden?

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Re: "Het wordt tijd dat ons jurysysteem op de schop gaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:19

Si_monee schreef:
ik vind ook gewoon dat bij dressuurwedstijden B L M etc gewoon 2 jury's apart moeten zijn.
Het is echt een jurysport, ze moeten je pony en jou maar een beetje en leuke combinatie vinden.
Net als sommige mensen die met haflingers rijden. Dan vind de jury een haflinger niet leuk krijg je al lagere punten.
Dat vind ik gewoon niet kunnnen! vind dat ze gewoon 2 jury's moeten laten jureren en daar het gemiddelde van moeten nemen Knipoog

En wat lost dat op? Dan heeft de hoogst puntende jury altijd gelijk zeker?:)

Borg

Berichten: 1524
Geregistreerd: 07-03-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: "Het wordt tijd dat ons jurysysteem op de schop gaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:31

Het is al sinds mensenheugenis hommeles tussen de Duitse en Nederlandse dressuurtop. Dat geeft de problemen met de jury. Ik vraag me trouwens af of bijvoorbeeld Isabell door Nederlandse juryleden ook laag gepunt wordt... Lijst

Janine1990

Berichten: 43853
Geregistreerd: 13-03-05

Re: "Het wordt tijd dat ons jurysysteem op de schop gaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:56

@ Borg: Voor zover ik de afgelopen jaren de dressuur heb gevolgd, en er speciaal op heb gelet, zaten de nederlanders behoorlijk op een lijn met de duitsers. Gelukkig maar, zou toch beschamend zijn, met al ons commentaar op de door de Duitsers aan ons toegekende punten.

Anky heeft wel gelijk. Dressuur is en blijft een jurysport, maar ik denk dat er een hoop veranderd kan worden, en daardoor het toch wat objectiever kan worden.
Petje af voor Van Grunsven trouwens, dat ze zich naast paardrijden ook nog belangstellend opstelt naar sporten als Kunstrijden en Turnen. Ze weet er duidelijk wel wat van af!

MirK
Berichten: 222
Geregistreerd: 30-09-06

Re: "Het wordt tijd dat ons jurysysteem op de schop gaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:01

Si_monee schreef:
ik vind ook gewoon dat bij dressuurwedstijden B L M etc gewoon 2 jury's apart moeten zijn.
Het is echt een jurysport, ze moeten je pony en jou maar een beetje en leuke combinatie vinden.
Net als sommige mensen die met haflingers rijden. Dan vind de jury een haflinger niet leuk krijg je al lagere punten.
Dat vind ik gewoon niet kunnnen! vind dat ze gewoon 2 jury's moeten laten jureren en daar het gemiddelde van moeten nemen Knipoog

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat nog nooit ben tegengekomen, dat een jury een paard lage punten geeft omdat het paard hem niet aanspreekt (schrijf ook regelmatig wedstrijden), dat zou een jurylid totaal ongeschikt voor zijn baan maken (heb zelf ook een fjord gestart).
Ik denk verder dat als het gewoon opvalt dat nl'se combi's duidelijk minder gepunt worden dan anderen door 1 jurylid uit een land waar een hoop kritiek is op de trainingswijze van de chef d'équipe, de personen in kwestie daar best wat over mogen zeggen (of ze gelijk hebben of niet, wij verkondigen hier toch ook allemaal onze mening Knipoog ). Als je denkt dat je lager gepunt wordt omdat je met een haf rijd ga je toch ook om opheldering vragen?

DiantaM
Berichten: 11282
Geregistreerd: 10-04-04

Re: "Het wordt tijd dat ons jurysysteem op de schop gaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:36

Ik vind het wel een goed stuk van Anky, ze wil het jurysysteem zo objectief mogelijk maken. En wie wil dit niet? De vrijheid van de jury's moet ingeperkt worden.