Aparte cursus veetransport voor paardenvervoerders

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Aparte cursus veetransport voor paardenvervoerders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 09:31

Bron: eigen nieuws (auteur: 'Duke')

Het is vanaf begin 2008 verplicht om als chauffeur van veetransport een cursus ‘Chauffeur Veetransport’ te hebben gevolgd. Dit staat in de Europese Transportverordening. Chauffeurs dienen bij controle een getuigschrift te kunnen tonen aan de betreffende opsporingsambtenaar.

Er wordt één uniforme cursus gegeven voor alle soorten vee, zoals varkens, koeien, schapen en paarden. Er is een opleider paardentransport die werkt aan een opleiding die specifiek is gericht op het vervoer van paarden. Een jaar geleden vond de Nederlandse overheid dit onacceptabel, omdat er geen aparte cursussen op dierniveau werden toegestaan. Nu wordt de mogelijkheid wel gecreëerd voor paarden.

De cursus is verplicht voor iedere chauffeur van een economisch veetransport. Dit geldt ook voor economisch paardentransport. Het blijft onduidelijk welke paardenvervoerders nu wel en niet de transportcursus moeten volgen. De verordening spreekt van economische activiteit. Per definitie valt elk transport waarmee geld gemoeid is onder de verordening. Het advies is meegegeven aan LNV om hierover ook één en ander af te stemmen met andere lidstaten die met dezelfde interpretatie hebben te maken.

De cursus wordt verzorgd door VTL (www.vtl.nl). Cursuslocaties zijn de praktijkscholen van PTC+ in Barneveld (Gld), Horst (L) en Oenkerk (Frl.).

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Aparte cursus veetransport voor paardenvervoerders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 09:33

De reden waarom ik dit plaats is dus om de bokkers erop te wijzen dat nog onduidelijk is wat nu economisch paardenvervoer is. Ik neem aan dat het gros van de paardenmensen niet op de hoogte is van dit verhaal. En ik kan me ook voorstellen dat straks blijkt dan het paardenvervoer van fokdieren en/of sportpaarden in de professionele wedstrijdsport waar veel prijzengeld mee gemoeid is, straks ook onder economisch vervoer gaat vallen.

Een goed voorgelichte bokker telt voor twee. Knipoog